NattlordenSoft Reflector (large pics)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

NattlordenSoft Reflector (large pics)

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 14:09

I en annan tråd så lade Adzer upp bl.a. denna bilden:
Bild
som visar ett snyggt sätt att få fram reflexer på ett åskådligt sätt.

Fick för mig att det där skulle man skriva en liten applikation för, och även om jag inte är framme vid det stadiet i skrivande stund, så finns där viss funktionalitet i
programmet för uträknande av t-kvot som kanske kan vara av intresse.
Plus att feedback aldrig är dumt.
Notera att det är avsett att vara litet, enkelt och simplistiskt, så blinkande grafik och avsaknad på stopp när skärm inte räcker till o.dyl. är inte av någon
större betydelse.

Ett inte så litet screenshot från dagens version (nedskalning tar bort linjer!):
Bild

Teaserversionen och kommande revisioner här på min mjukvarusida.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-04 10:45, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-13 14:46

"Gillar!" :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-13 15:06

Kef simulerade och återskapade upp till tredje reflexen i alla väggytor syntetiskt i döddämpat rum med 36 högtalare i sin stora studie vilket Andrew berättar om i sin intervju här:

Andrew Jones intervju - Ultraaudio

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 15:16

Så långt hade jag inte tänkt dra det.... :lol:

Jocke: tack. :)

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-10-13 15:23

Man får inte upp hela programmet i maximerat läge. Eftersom det är så stort fungerar det inte tillfredsställande med min laptop, något att tänka på då jag tror laptops ofta används vid ljudnörderier!

Bra att hålla det så enkelt som möjligt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 15:27

Mikael.J skrev:Man får inte upp hela programmet i maximerat läge. Eftersom det är så stort fungerar det inte tillfredsställande med min laptop, något att tänka på då jag tror laptops ofta används vid ljudnörderier!

Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-10-13 15:36

Nattlorden skrev:
Mikael.J skrev:Man får inte upp hela programmet i maximerat läge. Eftersom det är så stort fungerar det inte tillfredsställande med min laptop, något att tänka på då jag tror laptops ofta används vid ljudnörderier!

Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...

Oj min laptop kanske börjar bli gammal, jag kan som max använda 1280x800. Men då är det något du tänkt på iaf! Bra bra

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-13 16:00

Nattlorden skrev:Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...

Att kanske de flesta kör den storleken betyder inte att man vill köra fullskärm på sina program. Men det beror givetvis på vad för typ av program det är och om man behöver köra något annat parallellt.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 16:09

Bill50x skrev:Att kanske de flesta kör den storleken betyder inte att man vill köra fullskärm på sina program. Men det beror givetvis på vad för typ av program det är och om man behöver köra något annat parallellt.

Alltså... det går inte att köra i fullskärm. Det är 1400x900 oavsett vad du klickar på eller drar i. Så om man har vad jag räknade som normal upplösning, så har man plats att läsa en notepad med sina mått i eller så sidanom. Skala om programmet är en sådan där onödig feature som kan implementeras senare, göra det nu snor bara tid och ork från det väsentliga.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-13 16:42

Kanon skall testas :)

Vad gäller upplösningen så håller jag med. 1920x1080 är ju tom litet imo ^^

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 21:47

Dubbelbuffring var lättare att fixa än jag hoppats, så blinkandet är borta nu... Håller på att ändra lite i hur optionerna och logiken funkar... och så skall jag göra ovridbara högtalare som första skott på att få måttsättningen på dem att fungera... så det blir nog en ny revision imorgon. Fler idéer dyker upp hela tiden, så det blir fler användbara saker på set-up sidan ... stay tuned...

Reflektionsfönstret tar lite längre tid, har inte bestämt mig för datarepresentationen behind the scenes. Blir nog en påbörjad implementation för att testa andra saker för att senare skrivas om, misstänker jag... man är ju hialös på att få se det man tänkt sig verkligen hända...

Som gammal ANSI-C hacker som haft en downperiod under C++ eran, så måste jag säga att C# och M$'s två senaste Studioversioner verkligen varit ett kul lyft.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 09:53

version 0.03 'uppladdad'

Användarvisningsbild
Nadden

Inläggav Nadden » 2011-10-14 19:31

Kul och användbart, ser fram emot färdigt program!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 20:17

Ett par versioner senare...

Nu kan ni ladda in en bild som backdrop på rummet. Kan vara bra om ni redan har en ritning eller sketchupbild uppifrån eller så...
Eller bara gillar att se på Pamela Anderson i Barb wire-utstyrsel medans ni labbar...

Bild
Samtliga linjetyper går nu att välja egen färg på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 20:35

Nadden skrev:Kul och användbart, ser fram emot färdigt program!

Inte många poleringar till innan det är väl fungerande som hjälpmedel för högtalarplacering. En bi-effekt som växt fram - det var inte avsett så från första början.

No more manuella T-kvots eller vinkelräkningar. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 20:45

Va sjutton handlar det här om, motorcyklar?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 11:16

Ny version som räknar fram var on-axis fokus ligger relativt lyssnaren. Det i sig medförde att det var uppenbart att vinkelinställningen behövde få sig en decimal också, annars blev det enkelt decimeterhopp på fokuspunkten.

Det enda jag f.n. kan se av intresse på setupsidan är att få en feedback på hur man skall ställa högtalarna för en viss invinkling och jag tänkte mig att avstånd från båda bakhörnen till bakvägg vore vettig information... så kan man vinkla högtalarna rätt med två enkla praktiska mätningar. Högst troligen detta jag koncentrerar mig på till nästa release.

Någon som har något ytterligare önskemål?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-18 16:14

Kan det vara käckt med dubbla lyssningsplatser? Finns ju en del som har soffor och en del har 2 fåtöljer.
Sen att man kan printa alla linjer i full skala så att man kan lägga ut dom på golvet är kanske aningen onödigt? :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 16:20

Harryup skrev:Kan det vara käckt med dubbla lyssningsplatser? Finns ju en del som har soffor och en del har 2 fåtöljer.
Sen att man kan printa alla linjer i full skala så att man kan lägga ut dom på golvet är kanske aningen onödigt? :-)

Behöver du det på setup-sidan? Eller är det bara när vi kommer fram till att testa reflektioner som det blir intressant?

Högtalarna kan ju bara riktas åt ett håll... men om du nyttjar möjligheten med bild som bakgrund går det ju att då välja en 'virtuell' lyssningsposition mitt mellan två fåtöljer.

Det senare tror jag sorteras underst i högen, strax under att 3D-printa ett helt lyssningsrum. :mrgreen:
Senast redigerad av Nattlorden 2011-10-18 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 16:31

Om det inte förståtts... om man har en teckning på rummet som denna jag stulit från nätet, roterat och beskurit:
Bild

så kan man lägga den som bakgrund och sedan jobba fram en högtalarplacering:
Bild

Här har jag bytt färg på högtalarna till något röd-rosa dessutom.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-18 17:05

Nattlorden, spännande detta. Vad tror du om en sidovy där man kan kolla takreflex och golvreflex?

Om man nu ändå gör ett program för detta, så skulle en sidofunktion kunna vara (kanske lite rörigt) eller t.ex. en flik där de beräknade noderna i rummet är. Programmet har ju redan BxL och behöver bara D. Förutsatt att det inte finns öppningar såklart.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-18 17:13

-Det här är jättekul!

Plottar du upp rumsellipsen med om man anger måtten pårummet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 19:09

Fjonkalicious skrev:Nattlorden, spännande detta. Vad tror du om en sidovy där man kan kolla takreflex och golvreflex?

Är planerat det med, men jag börjar med två dimensioner för det är det jag är mest intresserad av.

Om man nu ändå gör ett program för detta, så skulle en sidofunktion kunna vara (kanske lite rörigt) eller t.ex. en flik där de beräknade noderna i rummet är. Programmet har ju redan BxL och behöver bara D. Förutsatt att det inte finns öppningar såklart.

Ja, det är väl det sista som lite grand förtar vitsen av det... Hur många rum skulle det vara relevant för?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 19:18

schmutziger skrev:-Det här är jättekul!

Plottar du upp rumsellipsen med om man anger måtten pårummet?

:D

Måtten på rummet är nödvändig indata för att det skall bli något alls, har du inte provkört? :wink:

Skulle jag kunna göra. Frågan är väl bara om det inte är lite väl tumregelmässigt, för hur många kan berätta hur stor den skall vara? Me visst kan jag lägga en inmatningsbox för det med 0,8 som default. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 19:33

Miniuppdatering i senaste revisionen som visar avstånden från högtalarbakhörnen till väggen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-19 10:14

schmutziger skrev:Plottar du upp rumsellipsen med om man anger måtten pårummet?

Fixat. Så här kan det bli med lite pysslande:
Bild
'by the book' 8)

På andra ledden verkar det inte så lönt att försöka ställa på den, möjligen dipoler (om de nu de också får/bör/kan placeras på den).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-19 19:13

Ny version. Fixat en lite reflektion även på setup-sidan.... fast mer som en liten tungvätare, för den går på "fel håll".

Går vidare till nästasida nu, men det går inte att göra något... och kanske ändrar den sig när jag provar min idé själv...

Lade på en liten splashscreen också, så jag gick upp till v.0.10 för att fira tillfället. :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-19 20:30

Najs!
Kan ju vara kul att se var man kan "börja"! :)
Se till att komma upp i v1.1 nu!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-20 08:20

ser väldigt bra ut så långt. och väldigt användbart.
jag tänker mig att nåt slags koordinatsystem för reflexerna skulle man vilja ha så man vet var i rummet reflexen sker?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-20 08:34

Kraniet skrev:ser väldigt bra ut så långt. och väldigt användbart.
jag tänker mig att nåt slags koordinatsystem för reflexerna skulle man vilja ha så man vet var i rummet reflexen sker?

Japp, det hade jag tänkt försöka få till på reflexsidan. Det som är gjort än enbart avsett för att sätta upp rummet.

Sen om det blir koordinatsystem eller en lista med mått det vet jag inte än, får se vad som känns lämpligast och enklast när jag börjar alfatesta själv.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-20 08:49

en annan sak som skulle kunna vara intressant vore möjligheten att se hur olika akustikåtgärder påverkar reflexen. Nu är ju det lättare sagt än gjort och skulle aldrig ge hela sanningen men det hade varit fräckt. Men det blir kanske i version 2.0.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-20 09:37

Kraniet skrev:en annan sak som skulle kunna vara intressant vore möjligheten att se hur olika akustikåtgärder påverkar reflexen. Nu är ju det lättare sagt än gjort och skulle aldrig ge hela sanningen men det hade varit fräckt. Men det blir kanske i version 2.0.. :)

Förutsätter helt andra förkunskaper än jag besitter troligen och högst troligen skulle den överförenkla och därmed riskera att lura folk. Fler ytor att studsa mot än enbart yttervägg skulle jag kunna tänka mig däremot.

Men skruvar man upp detaljrikedomen så kommer parametrar som diffraktion och absorption in i bilden, inte bara en huvudriktning... och då är vi uppe i en helt annan komplexitet än en liten simpel app... Då pratar vi detaljerad rums-CAD i 3D och tung matte. :wink:

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-20 21:41

Kan vi få två reflexioner i nästa version? :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-20 21:46

DanNorman skrev:Kan vi få två reflexioner i nästa version? :)

Inte på setup-sidan. Det är mer frågan om att linjen inte åker bort helt därifrån. På reflektionssidan är det meningen att ni skall kunna reflektera av glatta livet.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-20 22:05

Jag gillade smidigheten på setup-sidan.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-20 22:18

DanNorman skrev:Jag gillade smidigheten på setup-sidan.

Hoppas du kommer att gilla fortsättningen också då. Jag gillar inte att krångla till saker i onödan, blir det krångligt är det troligen feltänkt och behöver göras om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-04 08:00

v.0.11 - nu ritas högtalarna och lyssningspositionen ut i reflektionsfönstret också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-04 10:26

v.0.12 - nu kan ni rita och ta bort linjer i reflektionsfönstret, vilket i princip fungerar att hitta reflektioner med.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 12:22

Om någon tagit ned v.0.14 och irriterat sig på att rummets dimensioner inte gick att ändra, så är den buggen plattat till nu. ( Det gick visst inte att göra copy/paste från fönster in i en groupbox utan att tappa bakomliggande kod :( Hanteringsfel av Visual Studio eller bug hos Microsoft. )

Precis petat in mitt eget rum och konstaterat att jag sitter bra, men att invinklingen behöver ökas på. Festligt att indirekt bli rättad av sig själv... :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-07 08:29

i görsta fönstret där man har det feta strecket och det blir en röd reflexlinje så saknar jag att linjen är lika lång ifrån alla reflexytor. För jag pekaren mot vänster sida så går den röda linjen "ut genom fönstret" medan mot alla andra sidor så har den en bestämd längd som i vissa fall blir för kort. Vore nog bra om den röda linjen gick utanför fönstret runt om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-07 08:37

Kraniet skrev:i görsta fönstret där man har det feta strecket och det blir en röd reflexlinje så saknar jag att linjen är lika lång ifrån alla reflexytor. För jag pekaren mot vänster sida så går den röda linjen "ut genom fönstret" medan mot alla andra sidor så har den en bestämd längd som i vissa fall blir för kort. Vore nog bra om den röda linjen gick utanför fönstret runt om.

Fixas i nästa revision.

Edit: tillgänglig nu.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-11-08 01:13

Nattlorden skrev:Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...

Du anar inte hur många som kör 1024x600 numera.
¤%&#% netbooks...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-08 07:20

Nattlorden: Ditt program ska lekas med helt klart, Lätt och användbart, grymt ! :)

Så fort jag får igång datorn igen... Graffet bestämde sig för att ge upp nu i helgen, och jag glömde naturligtvis att ta med den in till stan idag och få ett nytt... :(
Och har fullt upp så inte för en torsdag kanske tidigast, Eller neee då kommer jag hem sent, fredag och lördag uppbokad och söndag.
Men aja. måndag nästa vecka så fungerar nog datorn igen och DÅ ska jag testa lite :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 07:46

Svante skrev:Du anar inte hur många som kör 1024x600 numera.
¤%&#% netbooks...

Netbooken saknar existensberättigande, det tänker jag absolut inte medverka till att ändra på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 07:51

DVD-ai skrev:Nattlorden: Ditt program ska lekas med helt klart, Lätt och användbart, grymt ! :)

Så fort jag får igång datorn igen... Graffet bestämde sig för att ge upp nu i helgen, och jag glömde naturligtvis att ta med den in till stan idag och få ett nytt... :(
Och har fullt upp så inte för en torsdag kanske tidigast, Eller neee då kommer jag hem sent, fredag och lördag uppbokad och söndag.
Men aja. måndag nästa vecka så fungerar nog datorn igen och DÅ ska jag testa lite :lol:

Tack. Skall förhoppningsvis går att göra ännu lite mer då.

Rätt så mycket hålla tungan rätt i mun i kodningen nu, när det skall hanteras linjer från alla olika håll och kanter som skall reflekteras i lämpliga ytor. Lär väl ha hunnit "fulkoda" nästan hela alltet innan det dyker upp en bra idé om hur man generaliserar det på ett bra sätt... :lol: (I varje fall hoppas jag att en sådan idé kommer någon gång, för den behövs om man skall börja om från början och stödja icke-rektangulära rum också...)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-08 10:46

Bra jobbat.

Skulle det kanske gå att med MouseOver få veta hur långt ett streck är dvs egentligen när reflexen når lyssnaren?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-11-08 11:06

En idé till automatisering:

Kod: Markera allt
1. Definiera ljudalstrande punkter.
2. Definiera målpunkt.
3. För varje ljudalstrande punkt:
   3.1 Starta med en stråle i 0 grader.
   3.2 Rotera strålen långsamt (kanske 1 grad), och räkna ut vilken sida om målen som strålen passerar.
   3.3 När strålen passerar den andra sidan har du hittat en ungefärlig vinkel på strålen. Iterera till önskad noggrannhet.
   3.4 Klart för just denna reflektion. Fortsätt från 3.2 tills du roterat strålen 360 grader för att hitta alla reflektioner för denna ljudalstrare.

För reflektioner av högre ordning får man räkna ut första reflektionen och sedan studera hur den andra reflektionen passerar målet. Etc etc.

EDIT: Just det, det där med "vilken sida om punkten som strålen vandrar" kan man avgöra med vektorprodukten av strålen och den mot strålen rätvinkliga vektorn mot målet. Är denna positiv, så är det ena sidan om målet, är den negativ så är det andra sidan om.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 12:15

Harryup skrev:Skulle det kanske gå att med MouseOver få veta hur långt ett streck är dvs egentligen när reflexen når lyssnaren?

Att kunna ränka ut linjernas längd borde väl gå, huruvuda de går till lyssnaren beror iofs på om lyssnaren valts som en av slutpunkterna.

Jag lägger in det i önskelistan!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 12:28

bomellberg skrev:En idé till automatisering:
...

Har haft något sådant i tankarna också, men det kanske får bli ett nytt fönster för sådan't. Det börjar dock närma sig läget att det kanske inte blir så rättvisande för de som inte lyssnar inuti släta boxar till lyssningsrum.

Dessutom finns det ju fler väsentliga riktningar än de som platsar i tvådimensionella snitt av rum som bör tas i beaktande då...

och då är det i princip en raytracingalgoritm som behöver skrivas... och det är kanske lite utanför scope för "en liten enkel app".
:wink:

Men det förs upp på önskelistan likfullt. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 12:31

version 0.17 upplagd... nu går det att pillra in reflexer i reflexfönstret.

Metod för bounce:
1) klicka på en ljudkälla i ett av de reflekterade rummen
2) klicka på lyssningsposition i själv rummet.

(eller omvänt, men utanför först, inne i sedan)

Det går att rekurivt ta bort föregående reflektion eller linje, eller städa bort samtliga på en gång (soptunnan).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=post

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:19

Av någon mysko anledning så verkar inte de sista revisionsberättelserna
ha fastnat på sajten.

Nu är i alla fall en v0.18 uppe... där man även kan välja om man vill se de
virtuella gångvägarna som punkt-streckade linjer.

Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-08 22:02

Kan man inte flytta så man inte måste ha högtalarna mitt i mellan sidoväggarna?

Sedan skulle det vara bra om man fick mått på vart på väggarna reflexen träffar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-09 07:49

Alexi skrev:Kan man inte flytta så man inte måste ha högtalarna mitt i mellan sidoväggarna?

Jodå! (Det trodde jag skulle vara intuitivt, men uppenbarligen inte)

Finns en checkbox som heter centered speaker placement, klicka ur den så får du en Offsetbox, så kan du göra så här t.ex.:
Bild
Har haft som designtanke att programmet skall promota någon sorts 'best practice', så det skall vara som enklast att placera 'rätt'
emedan mer udda placeringar får vara lite knökigare att ratta fram.. Så vill man inte ha samma vinkel på dem får man gå
ett steg längre till och klicka ur 'single speaker measurement' dessutom.

Sedan skulle det vara bra om man fick mått på vart på väggarna reflexen träffar.

Nja, "vart" är väl det jag gjort, men "var" skall naturligtvis också finnas, så lugn bara, det kommer! :wink:
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-11 22:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 22:29

v0.20 är ute nu och nu kan man få reda på var reflexerna sker genom att klicka upp ett datafönster.
(Fick ta mig en funderare över vad som var viktigast att få på plats, snarare än roligast att utveckla...)

Börjar undra över om linjer har något existensberättigande alls egentligen och om det inte är
alldeles för stora frihetsgrader i valet av vad man vill reflektera... det skall kanske renodlas mycket längre...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-12 12:55

Tyvärr kan jag inte använda det hemma eftersom det inte går att scrolla och ingen av mina 4 datorer hemma har tillräckligt hög upplösning för att komma åt reflect knapparna.

Sedan skulle jag gärna se att programmet var anpassat för fler än en lyssnare, alltså så man kunde se reflexerna för alla i soffan, alternativt kunde flytta lyssnaren oberoende av högtalarna, men det kanske man kan?

Sist så undrar jag varför du på alla bilder valt att korsa on-axis framför näsan på lyssnaren istället för bakom lyssnaren vilket bättre stämmer överens med 1,18 tanken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-17 01:00

Redan 1950 kunde man okulärt skåda ljudvågornas spridning och tryck i rummet.
Länk
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-17 11:44

Alexi skrev:Tyvärr kan jag inte använda det hemma eftersom det inte går att scrolla och ingen av mina 4 datorer hemma har tillräckligt hög upplösning för att komma åt reflect knapparna.

Låter som dags att skaffa minst nytt grafikkort och skärm. Flertalet av mina kollegor har precis bytt, eller funderar att byta till 2560-upplösning.

Sedan skulle jag gärna se att programmet var anpassat för fler än en lyssnare, alltså så man kunde se reflexerna för alla i soffan, alternativt kunde flytta lyssnaren oberoende av högtalarna, men det kanske man kan?

Eftersom en annan placering är icke-kompatibel med T:et, så måste du klicka ur "Use T-ratio", då låses boxarna för var lyssnaren finns upp, så kan du mata in vad du vill.

Fast på det hela taget, först skärmen är inte avsedd för reflektioner, den är bara till för att placera högtalare och idealpositionen. På reflektionssidan finns det inget som säger vilken position du måste rita positionerna till.

Tror det kanske vore bra att kunna definiera upp möbler också... skulle göra det enklare att dra linjer då.

Sist så undrar jag varför du på alla bilder valt att korsa on-axis framför näsan på lyssnaren istället för bakom lyssnaren vilket bättre stämmer överens med 1,18 tanken.

Håller inte med alls!
Som Ino-ägare så utgår jag från Ino-placering, och korrekt placering av Ino är så, men den psykoskustiska anledningen bakom det borde fungera på många fler högtalare... Det är ju för att när du flyttar dig i sidled från ena högtalaren så behöver den spela lite mer, och det gör den i denna placeringen då du flyttar dig MER on-axis... samtidigt som du flyttar dig mer off-axis på den närmre och med rätt strålningsmönster på högtalarna så bibehåller det en stabil stereobild.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-17 11:47

Ragnwald skrev:Redan 1950 kunde man okulärt skåda ljudvågornas spridning och tryck i rummet.
Länk

Får hoppas att fotot var en dubbelexponering, annars tycker jag synd om mannen som fick stå blickstill i tio minuter... 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-17 11:56

Nattlorden skrev:
Alexi skrev:Tyvärr kan jag inte använda det hemma eftersom det inte går att scrolla och ingen av mina 4 datorer hemma har tillräckligt hög upplösning för att komma åt reflect knapparna.

Låter som dags att skaffa minst nytt grafikkort och skärm. Flertalet av mina kollegor har precis bytt, eller funderar att byta till 2560-upplösning.

Grafikkorten brukar inte sätta gränsen utan det är de inbyggda skärmarna som sätter gränsen. Den absolut vanligaste upplösningarna ute i stugorna är fortfarande 1280*720 eller 1366*768. Att komplettera skärmen med en fast på 19" gör att en bärbar dator helt plötsligt kanske kan anses vara mindre bärbar helt plötsligt. ;) Att en majoritet av Svenskarna skulle helt plötsligt bryta sitt mönster att i större grad gå över till bärbara till förmån för stationära datorer tror jag får anses vara lätt utopiskt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-17 12:01

Ja alla siffror visar att fler och fler byter till bärbara datorer så du kan aldrig förvänta dig att folk inte kommer sitta med små lågupplösta skärmar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-17 12:06

Naqref skrev:Grafikkorten brukar inte sätta gränsen utan det är de inbyggda skärmarna som sätter gränsen. Den absolut vanligaste upplösningarna ute i stugorna är fortfarande 1280*720 eller 1366*768. Att komplettera skärmen med en fast på 19" gör att en bärbar dator helt plötsligt kanske kan anses vara mindre bärbar helt plötsligt. ;) Att en majoritet av Svenskarna skulle helt plötsligt bryta sitt mönster att i större grad gå över till bärbara till förmån för stationära datorer tror jag får anses vara lätt utopiskt.

Vi är på ett forum av teknisk karaktär, så jag antar inte att folk har samma datorsmak som faster Agda. Det är självklart stationär dator som gäller hemma. 29-tumsskärm med 2560 är det som gäller nu. Enbart en kapitalfråga att jag inte gjort det själv ännu.

Min laptop är urgammal och i princip okörbar och den kör 1400x1050, vilket är helt tillräckligt för min applikation. Något äldre än denna stenålderspryl hoppas jag verkligen inte folk har i drift.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-17 12:22

Well när vi gjorde en undersökning för några år sedan så var 1280*720 den vanligaste upplösningen på faktiskt.se (och det motsvarar idag 1366*768).

Jag tycker det bara är dumt att låsa upp sig vid fasta upplösningar och det luktar 90-tal lång väg.

Det bekommer inte mig så mycket för jag kan köra mina motsvarande program på min Asus med 1024*600 i Matlab. Men för de som inte har tillgång till mina Matlabprogram och Matlab så är det ju lite synd om de inte får en ingång. Det är ju knappast så att ditt program ersätter något för de som sysslar med dessa saker proffesionellt. Om man ska vara krass. Och det är ju knappast som så att man behöver högre detaljeringsgrad för att visa det som visas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-17 12:57

Naqref skrev:Jag tycker det bara är dumt att låsa upp sig vid fasta upplösningar och det luktar 90-tal lång väg.

Det bekommer inte mig så mycket för jag kan köra mina motsvarande program på min Asus med 1024*600 i Matlab. Men för de som inte har tillgång till mina Matlabprogram och Matlab så är det ju lite synd om de inte får en ingång. Det är ju knappast så att ditt program ersätter något för de som sysslar med dessa saker proffesionellt. Om man ska vara krass. Och det är ju knappast som så att man behöver högre detaljeringsgrad för att visa det som visas.

Det är så här enkelt: Antingen grottar man ner sig i alla detaljer för att uppfylla all flexibilitet och standardar och blir aldrig klar. Eller så hoppar man över oväsentligheter som går att fixa senare och siktar på att få fram något användbart så fort som möjligt. Normalt beteende vid prototypande.

Om man vill nyttja en pixel per centimeter för att förenkla uppritningen, så behöver man den upplösningen för att hanterna rimliga storlekar på rum.

För eller senare när man bygger ett sådant här program så kommer man att anlända till en punkt där något man behöver/vill göra i princip tvingar en omdesign från grunden ( eller får börja hantera olika datastrukturer parallellt eller andra fula sätt ). Så att lägga en massa möda på hur olika kontroller på ett forumlär skall vara kopplade för att röra sig rätt vid omskalning av applikationsfönstret kan man göra vid vilket senare tillfälle som helst. Man vet säkert inte ens VILKA kontroller som skall existera i den slutgiltiga versionen.

Det är inte avsett för proffs... De är inte ens licensierade att få köra det. ,-) Det är avsett för att vanliga stereonördar skall slippa sitta och rita med papper och penna och klia sig i pannan över avstånd och vinklar... och slippa ha kompis springa runt med speglar i rummet.

Återgå till DIY-forum