Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:en annan sak som skulle kunna vara intressant vore möjligheten att se hur olika akustikåtgärder påverkar reflexen. Nu är ju det lättare sagt än gjort och skulle aldrig ge hela sanningen men det hade varit fräckt. Men det blir kanske i version 2.0.. :)
DanNorman skrev:Kan vi få två reflexioner i nästa version?
DanNorman skrev:Jag gillade smidigheten på setup-sidan.
Kraniet skrev:i görsta fönstret där man har det feta strecket och det blir en röd reflexlinje så saknar jag att linjen är lika lång ifrån alla reflexytor. För jag pekaren mot vänster sida så går den röda linjen "ut genom fönstret" medan mot alla andra sidor så har den en bestämd längd som i vissa fall blir för kort. Vore nog bra om den röda linjen gick utanför fönstret runt om.
Nattlorden skrev:Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...
Svante skrev:Du anar inte hur många som kör 1024x600 numera.
¤%% netbooks...
DVD-ai skrev:Nattlorden: Ditt program ska lekas med helt klart, Lätt och användbart, grymt !
Så fort jag får igång datorn igen... Graffet bestämde sig för att ge upp nu i helgen, och jag glömde naturligtvis att ta med den in till stan idag och få ett nytt...
Och har fullt upp så inte för en torsdag kanske tidigast, Eller neee då kommer jag hem sent, fredag och lördag uppbokad och söndag.
Men aja. måndag nästa vecka så fungerar nog datorn igen och DÅ ska jag testa lite
1. Definiera ljudalstrande punkter.
2. Definiera målpunkt.
3. För varje ljudalstrande punkt:
3.1 Starta med en stråle i 0 grader.
3.2 Rotera strålen långsamt (kanske 1 grad), och räkna ut vilken sida om målen som strålen passerar.
3.3 När strålen passerar den andra sidan har du hittat en ungefärlig vinkel på strålen. Iterera till önskad noggrannhet.
3.4 Klart för just denna reflektion. Fortsätt från 3.2 tills du roterat strålen 360 grader för att hitta alla reflektioner för denna ljudalstrare.
Harryup skrev:Skulle det kanske gå att med MouseOver få veta hur långt ett streck är dvs egentligen när reflexen når lyssnaren?
bomellberg skrev:En idé till automatisering:
...
Alexi skrev:Kan man inte flytta så man inte måste ha högtalarna mitt i mellan sidoväggarna?
Sedan skulle det vara bra om man fick mått på vart på väggarna reflexen träffar.
Alexi skrev:Tyvärr kan jag inte använda det hemma eftersom det inte går att scrolla och ingen av mina 4 datorer hemma har tillräckligt hög upplösning för att komma åt reflect knapparna.
Sedan skulle jag gärna se att programmet var anpassat för fler än en lyssnare, alltså så man kunde se reflexerna för alla i soffan, alternativt kunde flytta lyssnaren oberoende av högtalarna, men det kanske man kan?
Sist så undrar jag varför du på alla bilder valt att korsa on-axis framför näsan på lyssnaren istället för bakom lyssnaren vilket bättre stämmer överens med 1,18 tanken.
Ragnwald skrev:Redan 1950 kunde man okulärt skåda ljudvågornas spridning och tryck i rummet.
Länk
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Tyvärr kan jag inte använda det hemma eftersom det inte går att scrolla och ingen av mina 4 datorer hemma har tillräckligt hög upplösning för att komma åt reflect knapparna.
Låter som dags att skaffa minst nytt grafikkort och skärm. Flertalet av mina kollegor har precis bytt, eller funderar att byta till 2560-upplösning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 218 gäster