Hej!
Jag tänkte nu vara "fräck"..och snylta lite på Era kunskaper. Jag har byggt rätt mycket högtalare i min dag, men det är länge sedan nu och såväl allmän kunskap som pejl på marknaden har gått förlorad.
Jag har en tid planerat att bygga ett par små högtalare som ska komplettera ett par subwoofers för enbart tv-ljud, och har i en tidigare tråd förhört mig om bredbandselementens företräden. Bosso/Mupps är ett alternativ.
Jag har nu frångått inställningen att göra det så lätt för mig som möjligt och bestämt mig för att göra något så bra som möjligt, men till en begränsad budget. Den är inte skriven i sten om det handlar om små skillnader i pengar och det är ljudmässigt motiverat, men i häradet 1500:- vill jag hamna inkl. element, terminaler, dämp och ev. filterkomponenter men ej inräknat lådan och dess material.
Går det överhuvudtaget bygga en högtalare för dessa pengar som funkar även till lite finlyssning?
Storlek på låda egalt (även om bas under 80hz visserligen inte skadar men inte kommer att behövas), bredband eller 2-vägare egalt, utséende egalt (förutsatt att lådan är möjlig att bygga för en hobbysnickare).
Min fråga är alltså: Vad är det bästa, i Era öron, jag kan bygga för dessa pengar. En fräck och "lat" fråga, det erkännes, men med den kompetens som finns här vore det samtidigt rätt korkat att INTE fråga.
Så.. Frågan är ute! All hjälp är tacksam, bildtråd utlovas..