Tips och råd: Vad hade ni byggt för 1500:-??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Tips och råd: Vad hade ni byggt för 1500:-??

Inläggav Eldare » 2011-10-22 08:45

Hej!
Jag tänkte nu vara "fräck"..och snylta lite på Era kunskaper. Jag har byggt rätt mycket högtalare i min dag, men det är länge sedan nu och såväl allmän kunskap som pejl på marknaden har gått förlorad.
Jag har en tid planerat att bygga ett par små högtalare som ska komplettera ett par subwoofers för enbart tv-ljud, och har i en tidigare tråd förhört mig om bredbandselementens företräden. Bosso/Mupps är ett alternativ.

Jag har nu frångått inställningen att göra det så lätt för mig som möjligt och bestämt mig för att göra något så bra som möjligt, men till en begränsad budget. Den är inte skriven i sten om det handlar om små skillnader i pengar och det är ljudmässigt motiverat, men i häradet 1500:- vill jag hamna inkl. element, terminaler, dämp och ev. filterkomponenter men ej inräknat lådan och dess material.

Går det överhuvudtaget bygga en högtalare för dessa pengar som funkar även till lite finlyssning?

Storlek på låda egalt (även om bas under 80hz visserligen inte skadar men inte kommer att behövas), bredband eller 2-vägare egalt, utséende egalt (förutsatt att lådan är möjlig att bygga för en hobbysnickare).

Min fråga är alltså: Vad är det bästa, i Era öron, jag kan bygga för dessa pengar. En fräck och "lat" fråga, det erkännes, men med den kompetens som finns här vore det samtidigt rätt korkat att INTE fråga.
Så.. Frågan är ute! All hjälp är tacksam, bildtråd utlovas..

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2011-10-22 09:03

Tuff budget men utmanande. :) Ett par EPS-2 kanske?
Men eftersom du skall ha dom tillsammans med TV´n så kanske dom blir något klumpiga.

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-22 09:33

Ja, inte var de vackra...men det är i sig inget problem att de är stora. De ska spela tv-ljud men kan stå på stativ bredvid bänken om det kniper.
Jag läser igenom tråden nu..
Utsträckning under 80hz är dock bortkastat så kan samma goda resultat uppnås, för mina behov, i något mindre är det plus. Men är EPS-2 bäst även över 80hz är den ett alternativ.
Fler förslag?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-10-22 10:07

Med en så låg budget kanske du skulle kolla på panelhögtalare där du bygger allt själv?

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-22 10:27

markusA skrev:Med en så låg budget kanske du skulle kolla på panelhögtalare där du bygger allt själv?

Panelhögtalare?
Berätta gärna mer..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-22 10:37

Eldare skrev: Utsträckning under 80hz är dock bortkastat så kan samma goda resultat uppnås, för mina behov, i något mindre är det plus. Men är EPS-2 bäst även över 80hz är den ett alternativ.
Fler förslag?

Skippa porten och gör dom slutna, då blir dom lite mindre också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-22 10:54

En sluten låda på 5 liter verkar ge -6dB runt, eller strax under, 80hz.. I rum med väggnära placering känns det som en mycket bra lösning.. Om jag krymper dels genom djupet men även höjden, hur påverkas frekvensgången av den förändrade baffelstorleken (jag behåller alltså bredd och elementens förhållande till varandra)? Eller är detta en typ av hänsyn som inte tagits i fallet EPS-2? Vi talar ju budget här..

Har någon hört EPS-2 och kan ge lite intryck? Hur högt upp i prisklasserna kan den konkurrera om man jämför med "köpelådor"?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 10:59

Jag har hört de på bilden. Jag gillar dem, men kan inte jämföra med köpelådor - varken prismässigt eller ljudmässigt.

Har aldrig hört jämförelseobjekt i samma omgivning.

Prisvärt som fan är det iallafall, men det finns mycket begagnat billigt med. Begagnade högtalare tenderar att vara mycket prisvärda prylar. Men det är ju kul att ha gjort något själv med.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-10-22 11:33

Kör på Mupps. Plus en MiniDSP för delning, du har ju redan bas. Det kanske inte ryms inom budgeten men du kommer att bli nöjd.

Henrik

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-22 15:10

nuffe skrev:Kör på Mupps. Plus en MiniDSP för delning, du har ju redan bas. Det kanske inte ryms inom budgeten men du kommer att bli nöjd.

Henrik

En minidsp finns redan, men ska användas i det "stora" systemet där ambitionsnivån är en helt annan.
Dessa byggen kommer att delas nedåt vid 80-100hz i en hembioreceiver. Mupps är trevliga, har jag hört..och över 80hz kanske jag inte försakar så mycket jämfört med EPS-2? Ljudtryck är ingen faktor, kan jag höja såpass att jag hör tal på tv:n när frugan dammsuger i köket är jag nöjd. Priset på Mupps är ju trevligt, 2x275:- plus totalt 300 till på filter och terminaler..'

Minst sagt lättbyggt med, om man bygger dem som vanliga, fyrkantiga lådor och struntar i den vinklade baffeln. Vinklar jag inte in dem mot lyssningspositionen hamnar jag ju motsvarande off axis i alla fall..och med filter var väl inte diskanthöjningen ett bekymmer ändå.

Åsikter på Mupps vs EPS-2 över 80hz och med ljudtrycksförmågan tagen ur ekvationen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 15:18

Alltså, EPS-2 - inget snack om saken.

MUPPS behöver vinkeln och skall ligga med långsidan mot underlaget. De skall inte stå upp som de gör på många bilder :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-22 17:08

MagnusÖstberg skrev:Alltså, EPS-2 - inget snack om saken.

MUPPS behöver vinkeln och skall ligga med långsidan mot underlaget. De skall inte stå upp som de gör på många bilder :)

Ger det inte samma effekt om man istället ser till att sitta off axis, alternativt mekaniskt höjer fronten så att vinkeln blir densamma?

En mindre, sluten EPS-2 är dock klart intressant. Innermått på 210x170x140mm ger mig mina 5L och är en hanterlig storlek. Har någon åsikter om hur en sluten EPS-2 skulle kunna prestera?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-22 17:59

Kapa ner lådan i underkant och bakkant, det blir nog bra. Behåll elementens placeringar mot överkant och baffelbredden.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-22 18:26

Just så är planen. Jag kör 16mm runtom så yttermåtten blir 242x172x202 (HxBxD) och de få millimetrarna på bredden tror jag får begränsad betydelse. Elementplaceringen blir som på EPS-2. Ska bli spännande, detta. Beställer element och komponenter i morgon, om ingen kommer med annat förslag som kan prestera ännu bättre för pengen.
Har t.ex sett att XTZ börjat sälja en liten bredbandare med peerless-element under tusenlappen. Undrar om den kan tänkas konkurrera med i alla fall Mupps..

Men EPS-2 i sluten låda känns som ett safe bet.

Återgå till DIY-forum