Moderator: Redaktörer
rickardp skrev:Så nu är det 2 st Lms ultra 18 på väg, nu är dom i stockholm , så det är dax att beställa ett slutsteg .
Har försökt fråga lite på köpråd men det är svår att få köpråd där .
Hoppa jag kan få lite mer svar här .
Jag vill köpa ett steg som det är bra kvalite på och det ska inte vara för klent och det kan vara bra om det spelar bra även uppåt i frekvens om det skulle användas till något annat .
Kan tänka mig upp till 13,000 kr .
Har tittat på Qsc Rmx 5050 eller T.amp 3000 eller 2st T.amp 2400.
Skulle vara bäst med bara ett steg .
Jag läste att basarna helst skulle gå i 4 ohm .
Ragnwald skrev:Vad gäller steg som ska driva infrabasar, är det viktigt att effektangivelsen verkligen går ända ner till 1Hz och inte beskärs någonstans strax under 20Hz. Dessutom att distangivelsen även gäller dessa lägsta frekvenser.
rickardp skrev:Ragnwald skrev:Vad gäller steg som ska driva infrabasar, är det viktigt att effektangivelsen verkligen går ända ner till 1Hz och inte beskärs någonstans strax under 20Hz. Dessutom att distangivelsen även gäller dessa lägsta frekvenser.
Qsc specar sina effekter mellan 20-20k och frekvens respons
20 Hz-20 kHz, ±1 dB -3 dB points: 5 Hz - 50 kHz.
T.amp finns inte mycket att läsa om .
Ragnwald skrev:Vad gäller steg som ska driva infrabasar, är det viktigt att effektangivelsen verkligen går ända ner till 1Hz och inte beskärs någonstans strax under 20Hz. Dessutom att distangivelsen även gäller dessa lägsta frekvenser.
boom skrev:rickardp skrev:Ragnwald skrev:Vad gäller steg som ska driva infrabasar, är det viktigt att effektangivelsen verkligen går ända ner till 1Hz och inte beskärs någonstans strax under 20Hz. Dessutom att distangivelsen även gäller dessa lägsta frekvenser.
Beror på vad du vill veta om T-Amp
rickardp skrev:boom skrev:rickardp skrev:Ragnwald skrev:Vad gäller steg som ska driva infrabasar, är det viktigt att effektangivelsen verkligen går ända ner till 1Hz och inte beskärs någonstans strax under 20Hz. Dessutom att distangivelsen även gäller dessa lägsta frekvenser.
Beror på vad du vill veta om T-Amp
Det skulle vara kul att se en rms spec innan man köper .
Körde du med ett bryggat ? för mig jag läste att du hadde 2st men du kanke bara använer ett. Tror du t.amp 3000 bryggat är kraftigare än 2400 .
Står 3000 watt på T.amp 3000 bryggat i 2 ohm som det blir om man kör bryggat .
http://images4.thomann.de/pics/prod/168987_manual.pdf
rickardp skrev:Qsc specar sina effekter mellan 20-20k och frekvens respons
rickardp skrev:T.amp finns inte mycket att läsa om .
Ragnwald skrev:rickardp skrev:Qsc specar sina effekter mellan 20-20k och frekvens respons
Torde gå att använda.rickardp skrev:T.amp finns inte mycket att läsa om .
T-ampen beskär väl allt under 10Hz, om jag inte är felunderrättad?
Frågan är hur mycket den faller mellan 10 - 20Hz, som ju är vårt målområde?
boom skrev:rickardp skrev:Så nu är det 2 st Lms ultra 18 på väg, nu är dom i stockholm , så det är dax att beställa ett slutsteg .
Har försökt fråga lite på köpråd men det är svår att få köpråd där .
Hoppa jag kan få lite mer svar här .
Jag vill köpa ett steg som det är bra kvalite på och det ska inte vara för klent och det kan vara bra om det spelar bra även uppåt i frekvens om det skulle användas till något annat .
Kan tänka mig upp till 13,000 kr .
Har tittat på Qsc Rmx 5050 eller T.amp 3000 eller 2st T.amp 2400.
Skulle vara bäst med bara ett steg .
Jag läste att basarna helst skulle gå i 4 ohm .
Det räcker med 1 T-Amp 2400 i 4 ohm
rickardp skrev:Står 3000 watt på T.amp 3000 bryggat i 2 ohm som det blir om man kör bryggat.
rickardp skrev:Det jag menar är en lms är på 4 ohm tar man en till och pararell kopplar blir det 2 ohm vid bryggkoppling .
T.amp pro 3000 ger lika mycket i 4 ohm som 2 ohm
rickardp skrev:Det vart krongligt det här .
Jag tänkte ta en lms och serie-koppla spolarna efftersom den har två per bas .
Sedan tar jag en lms och kopplar till en kanal på steget då har jag 4 ohm på steget .
Åkte på att betala tull i dag .
Nå något som vet vad en förstärkare ger ut i sub utgången i volt ?.

rickardp skrev:Det vart krongligt det här .
Sedan tar jag en lms och kopplar till en kanal på steget då har jag 4 ohm på steget .
Åkte på att betala tull i dag.
RogerGustavsson skrev:rickardp skrev:Det vart krongligt det här .
Åkte på att betala tull i dag.
Du kör väl ett element per kanal? Alltså 1500 W per element. Möjligen kör du kanalerna parallellt, blir också 1500 W per element. Bryggat lär det inte bli 1500 W per element, bara om du seriekopplar dem (8 Ohm).
2x1100 W/8 Ohm
2x1500 W/4 Ohm
2x1800 W/2 Ohm
bryggkopplat 1x3000 W/8 Ohm
kanalerna parallellt 1x3000 W/2 Ohm
Tull? Varifrån har du köpt förstärkaren? Tull och moms på prylar utanför EU baserat på varans pris och frakt.
rickardp skrev:Nu har jag blivit färdig med 1 burk som liger på 235 liter minus element .
22 mm mdf med stagoch mellenrum på 21 cm som ursågade våningar .
Bakom bas så är det dubbla vägar .
isolering är Paraco 37 eller vad den hete packaden 18% hårdare vilken blir ca 35kg /m2.
Kör nu med 225+225watt i 8 ohm sterio steg till en sub för att kunna få lite mer effekt tills jag får det nya slutsteget som kanke blir ett Qsc PL380 verkar bäst just nu .
Slagläng ligger runt 3cm p till p.
Men nu tycker jag att lådan flexar lite mycket man känner slagen tydligt i väggarna funderar på att göra om med tätar stag + 25 mm mdf och kanke minska lådan 50 liter.
Hur känns era låd vägar ?.
rickardp skrev:Nu har jag tagit en bild på låda nummer 2 innan baksida och ändarna är på plats .
Jag får inte in bilden jag får försöka läsa lite mer om det
ska man läga in bilden i faktiskt någon stans sedan
[url]länk[/url]
[img]http://www.minhembio.com/bild/404008.jpg[/img]
misanplass skrev:rickardp skrev:Nu har jag tagit en bild på låda nummer 2 innan baksida och ändarna är på plats .
[url]länk[/url]
Här kommer bilden!
- Kod: Markera allt
boom skrev:misanplass skrev:rickardp skrev:Nu har jag tagit en bild på låda nummer 2 innan baksida och ändarna är på plats .
[url]länk[/url]
Här kommer bilden!
- Kod: Markera allt
Ett stag på varje sida på sidoväggarna så blir den stabil.
Triggerhappy skrev:Jag kanske är snurrig, men var får elementet plats i den lådan?
rickardp skrev:Har provat en sinus på 18 Hz nu med Rew händer inte så mycket rör sig ca 7 mm enkel men steget visar på halv insignal .
På Hulken filmen när dom sjuter igång ljud kanonerna på han i parken så når basarna ca 1,5-2 cm enkel , clip lampan slår till med högre volym .
Hur gämförde du Crown stegen med dina på infrabas ?.
Skörde i gång låt nummer 1 på bas skivan och koppla in fluken når 68 volt på högtlar utgången innan clipen blinkar rött .
rickardp skrev:Vad finns det för grej för att få upp signalen till stutsteget ?.
boom skrev:rickardp skrev:Nu har jag fixat en s-mixer och har fått upp signalen .
Var uppe på 98 volt i dag .
Dom här basarna bara älskar effekt .
Känns som begränsningen är slutsteget nu .
2401 watt svettigt värre!
bakerman22 skrev:Kontinuerligt räcker det och blir över med 2000 watt, men peak är det lite klent till LMS, i alla fall i mitt rum som äter mängder med bas.
Peak kan LMS enligt spec hantera 8000 watt.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Kontinuerligt räcker det och blir över med 2000 watt, men peak är det lite klent till LMS, i alla fall i mitt rum som äter mängder med bas.
Peak kan LMS enligt spec hantera 8000 watt.
Fixa till rummet!! Det där är vansinne... de där watten som slukas tar vägen någonstans och förr eller senare mår något inte bra av det, vattenrör eller något annat...
För att det lättare att få en snyggare lösning med 16 spån med skruvad/limmad 13 gips ovanpå?Nattlorden skrev:På vilket sätt skulle du inte kunna bygga nya innerväggar i 25mm MDF? Förutom kostnaden då dvs...
MagnusÖstberg skrev:För att det lättare att få en snyggare lösning med 16 spån med skruvad/limmad 13 gips ovanpå?Nattlorden skrev:På vilket sätt skulle du inte kunna bygga nya innerväggar i 25mm MDF? Förutom kostnaden då dvs...
bakerman22 skrev:Allt går. Sen är det mycket som inte är speciellt praktiskt.
För att veta vad man kan göra för ingrepp i ett rum är det ju en fördel att stå inne i rummet för att se hur det ser ut.
Är rummet dessutom byggt för 2,5 år sedan känns det kanske inte jättekul att riva allting och göra om det.
Dessutom kanske inte tid finns.
Då är det betydligt smidigare att köpa fetare steg.
KarlXII skrev:Jag tror att det där med de 2000 Watten är nog en så kallad överdrift.
Kolla bara hur mycket värme som kommer ur en värmefläkt på 2KW.
MagnusÖstberg skrev:+1
...men jag förstår tveksamheten, det är ett helvete med lister och foder
//Renoveringsmannen
rickardp skrev:Mellan förstärkare och steg kör jag samson s-mixer den hade jag hemma den ger 2,3 volt ut vid fult och stegen på halv gain .
Jag hör ett hum ljud går det att dämpa med en balanserad signal in ?.
S-convertern går det att köra rca in och få ut balanserad .
Mini Dsp har men en balanserad kan den fungera så ?
brumel skrev:...men om man vill finlyssna till musik är så mycket brum i mina öron oacceptabelt.

bakerman22 skrev:Vet inte vad det är du gör tokigt...
Jag är TOTALT värdelös på datorer men klarar det ändå..

brumel skrev:Balansering är bara att signalen delas in i två likadana halvor i CD-spelare eller förstärkare. Alltså dubbel uppsättning av allting om det görs konsekvent. Det blir mkt dyrare men troligtvis inte bättre. Kablar och passiva komponenter kan inte göra om en obalanserad signal till balanserad.
Ser faktiskt ut som om domen smält..adzer skrev:Oj :O
Blivit för varm kanske?
MagnusÖstberg skrev:Ser faktiskt ut som om domen smält..adzer skrev:Oj :O
Blivit för varm kanske?
Bjorn_ skrev:Gällande länken med testerna...
Innan jag började bygga själv var jag inne på SVs-basar, och de ser onekligen bra ut även i dessa tester. Måste vara svårslagna i den prisklassen...
Synd inte lite fler xtz var med också.
Nu har jag ju inte byggt sådär jättemycket själv,men det känns ju som om man får otroligt mycket mer för pengarna...
MagnusÖstberg skrev:Anledningen till att den ser smält ut är ju att det nu ser ut som om det funnits en dome.
1688 grader är ju sanslöst mycket för en aluminiumkon, det är nog liiite lägre. Ren aluminium smälter vid runtomkring 660 grader.
Det ser nästan ut som om man spelat med sjukt mycket effekt under lång tid och konen blivit varm och mjuk - sedan har den slagit i som någon skrev och stukat till sig rejält.
MagnusÖstberg skrev:Vi vann säkert båda två

jonasp skrev:Tack för det boom, med titan i konen hade det redan vädligt kostsamma elementet blivit ännu dyrare utan några speciella ljudmässiga fördelar...
DanNorman skrev:Fast det var mycket billigare här: http://www.thomann.de/se/qsc_pl_380.htmÄndå helst sjukt dyrt för prestandan?
DanNorman skrev:Fast det var mycket billigare här: http://www.thomann.de/se/qsc_pl_380.htmÄndå helst sjukt dyrt för prestandan?
Ragnwald skrev:Snyggt presenterat och bra prestanda på detta klassD-steg, om det håller vad de lovar.
http://www.qscaudio.com/pdfs/Specificat ... 3_spec.pdf
Standardboom skrev:Ragnwald skrev:Snyggt presenterat och bra prestanda på detta klassD-steg, om det håller vad de lovar.
specar mäta vid 1khz nja det vete fan ?
boom skrev:Ragnwald skrev:Snyggt presenterat och bra prestanda på detta klassD-steg, om det håller vad de lovar.
specar mäta vid 1khz nja det vete fan ?
rickardp skrev:Tidigare mätning med osiloskåp lyckades jag få peakar på 157 volt innan sista lampan lös med Pl-380 i sterio .
Om man tittar i diagremet så ligger elementet runt 5 ohm och sniffar .
Har inte fått lspcad och fungera med nya datorn annars kunde man mäta upp impedensen..
Men enligt ohms lag blir det 157volt/5ohm= 31.4 amp 157volt*31,4amp =4929 watt i peak ?.
Fick även sinus våger lite över 100 volt på låga frekvenser men där känns det obehagligt att mäta så jag stana vid 105 volt i sterio bägge bassar inkopplade .
Att ett Hypex 2.0 steg skulle lämmna likartat tror jag inte på
titta bara på kylningen ?
Och vad skulle det kosta kannke 15k för ett sterio steg utan låda
och vad är den vär i andra hand .
-Martin- skrev:Hett tips: Mät upp den verkliga impedansen hos elementen i (frekvens-)arbetsområdet. Förmodligen är den betydligt högre än den nominella impedansen eftersom man ligger kring impedansmaximum och tutar. (Parallell-)koppla därefter för att utnyttja stegens potential bättre...
rickardp skrev:Nu har jag fått mina PL-380 steg .
Är det bättre att köra bryggat lägge på en bas eller köra ett steg i sterio till en bas .
Ljudet jag hört förut tror jag varit konen som båttnat som
skapat så hårt ljud
Men jag ser inga märken på konen ?.
Minna plus och minnus är felmärkta både färg och plus och minus täcken på plasten ?
Jag har en talspole med svart färg tror det är den senare ,
finns lite bubblor i det svarta kan den gått varm eller bara bubblor som blev kvar vid lack ?
rickardp skrev:I dag kör jag ett steg i sterio till varje Lms och det är för mycket effekt vid vissa tillfällen man blir jävligt rädd när konen slår i spindeln det låter mycket högt .
Så nu funderar jag på att minska mina lådor efter som jag når max slaglängd .
Ska räkna lite på det .
Boom du kör 150 liter har jag för mig och är inte nöjd var det för tempen i spolen ?
Förra helgen hörde jag 4st DD 18 tummare i en mini bus det ruska på bra finns mycket slag längd i dom med .
Någon som har eller känner någon som har ett par Lms ultra 18 till salu ?
Fackamato skrev:rickardp skrev:Nu har jag fått mina PL-380 steg .
Är det bättre att köra bryggat lägge på en bas eller köra ett steg i sterio till en bas .
skapat så hårt ljud
Minna plus och minnus är felmärkta både färg och plus och minus täcken på plasten ?
finns lite bubblor i det svarta kan den gått varm eller bara bubblor som blev kvar vid lack ?
Kan du ta bilder?

rickardp skrev:Fackamato skrev:rickardp skrev:Nu har jag fått mina PL-380 steg .
skapat så hårt ljud
Kan du ta bilder?
Nu har jag tagit en bild på min spole
Ragnwald skrev:Den lådan ser ut som en kopia av booms.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag är skitbesviken på boom som varit slö i ett helt år!!
Va jag har just lödats fast kondningarna .
rickardp skrev:bakerman22 skrev:PL380 ?
Jag har två PL380 en till var bas .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster