- åså tar nån trevlig Moderator och gör en sticky av den här på DIY.
Alla borde bygga en chip amp
Stefan
Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Kan inte några av er som kan så mycket om alla dessa chip-amps göra en tråd där all relevant info sammanställs, olika varianter, fördelar nackdelar, var man köper kretskort i HongKong etc. Nätdelar, lådor, you name it!
- åså tar nån trevlig Moderator och gör en sticky av den här på DIY.
Alla borde bygga en chip amp![]()
Stefan
egerskog skrev:vad är de så kallade ice modulerna som bara behöver lite anslutningar och ett hölje med terminaler?
de verkar ju löjligt prisvärda då jag inte hittat några som är nöjda och lovordar dem så vågar jag inte köpa....
oa51 skrev:Varför envisas ni med att bygga själv? Den här är ju till salu! (baserad på LM 3875)
http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=414&artnr=1000-204&visa=1-80&Sort=Pris&Visn=Lista2

Max toppspänning är cirka 60 volt. => (60*60)/( 2 * 8 ) = 225 Wattnadifierad skrev:Går det att bygga tex ett steg som ger 600W i 8 ohm?
peranders skrev:Max toppspänning är cirka 60 volt. => (60*60)/( 2 * 8 ) = 225 Wattnadifierad skrev:Går det att bygga tex ett steg som ger 600W i 8 ohm?
=> Svar NEJ.
Man kan dock använda LME49830 som klarar ±100 volt fast där behövs lite fler komponenter.
peranders skrev:Max toppspänning är cirka 60 volt. => (60*60)/( 2 * 8 ) = 225 Wattnadifierad skrev:Går det att bygga tex ett steg som ger 600W i 8 ohm?
=> Svar NEJ.
Man kan dock använda LME49830 som klarar ±100 volt fast där behövs lite fler komponenter.
nadifierad skrev:Jag tänkte mig en ersättare för mitt fläktkylda Bas-steg.
Men då är nog inte det här chippet en lösning för mig.
MagnusÖstberg skrev:Skall man köra bassteg så skall man köra 2+2 UCD700 moduler DC-kopplade. Inget annat![]()
Men en av mina frågor rör 3+3 kopplade LM386-moduler och det verkar inte finnas någon som verkligen kan säga att "så här löser du en bryggkoppling för den lösningen" utan det finns massa olika lösningar som alla verkar hitta brister på
Se dääääär, ytterliggare en lösningUrSv skrev:MagnusÖstberg skrev:Skall man köra bassteg så skall man köra 2+2 UCD700 moduler DC-kopplade. Inget annat![]()
Men en av mina frågor rör 3+3 kopplade LM386-moduler och det verkar inte finnas någon som verkligen kan säga att "så här löser du en bryggkoppling för den lösningen" utan det finns massa olika lösningar som alla verkar hitta brister på
Men, den frågan har du ju inte ställt till mig förut (se din signatur)! Lämplig metod tycker jag är BLD från Digi01.
http://assemblycraft.com/bld.htm
eller P-As variant på samma tema:
http://sjostromaudio.com/pages/hifi-pro ... ced-driver
För BLD så råkar det ligga två kort i lådan hemma om du behöver
Tekko skrev:Just ja jag har ju några LME49810 samples liggandes, kanske man skulle ta dessa + några MJL4281 och MJL4302 å bygga nåt å se om det låter någe bättre än mina diskret uppbyggda steg.
rikkitikkitavi skrev:En nästan komplett förstärkare i en integrerad krets, i en kapsling som tillåter mycket effekt. i princip kan man bygga en förstärkare med lite motstånd och kondensatorer förutom kretsen.
<lite bortklippt>
Med en bra design blir det en riktigt bra förstärkare. Jeff Rowland implementerade en high end verision av LM3886 som fick många "finlyssnare" att bita i gräset. Det är nämligen inte fint med chipamp.
[/b]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster