Jag vill ha en center. Jag tror iaf att jag vill ha en, och för att veta om jag verkligen vill det behöver jag en vettig center att prova med.
Men hur ska en center byggas? Vilka krav bör man ställa på den?
I mitt vardagsrum så sitter man helst i tresistsoffan vilket gör att man som sämst sitter kanske +/-10grader off-axis (+/- 0.5m mot 3,5m) i horisontalled. Räknar jag med fåtöljerna som står bredvid soffan så handlar det om cirka +/- 25 grader som värst.
Jag använder en 50" TV och centern kommer sitta ovanför TVn.
En liggande MTM har ju som bekant problem med utsläckningar i horisontalledet. Men man kanske kan acceptera det då det i mitt fall inte är några extrema vinklar.
En variant på MTM är en MM med en liten diskant "uppe-mellan" midbasarna. använder man två 5,25 basar så blir avståndet mellan midbasarna 15cm och ger kanske lindrigare utsläckningar. Är det en acceptabel center?
Jag räknar på att kanske använda den ned till 200Hz (enligt rekommendationer från IÖ om att bas inte bör spridas mellan kanalerna). Då frontarna har en sjutummare så tänker jag att två femtummare kanske blir en bra avvägning, dvs 1,5ggr arean. Är det en vettig kapacitet relativt frontarna?
En annan form av center är ju en wmtW där mt sitter orienterade vertikalt som en "normal" högtalare. För att storleken inte ska bli för stor så behöver då M och T vara små för att höjden inte ska bli för stor. 3-4 tum till M och en neodiskant med liten omkrets behövs. Kanske kan man sträcka sig till en höjd om cirka 22-25cm så man kan använda en femtummare som mid.
I vilket fall kommer den ha mindre kapacitet i mellanregistret än frontarna och även relativt den förra centerskissen. Men å andra sidan får man inga problem med utsläckningar i horisontalled. Denna typ av center framhävs ofta som en mer "puristisk" lösning. Men den minskade effekthanteringen kan kanske bli ett problem?
Sen kan man ju kanske tänka sig andra former av center. En är ju en slags linjehögtalare där centern byggs i en båge med x-antal element. Kostnaden kan dock skjuta i höjden och det ställer krav på små diskantelement. Dock kan det blir väldigt bra off-axis och en stor effekthantering.
En koaxial lösning med 7 tums element går ju också. den ger väl "bäst" off-axis i alla riktningar men kan tänkas ge andra problem. Sen vill man ju inte att konen ska röra sig för mycket, men en delning runt 200Hz kanske är tillräckligt bra i det avseendet.
En vanlig MT skulle ju kanske också kunna göras. Men det fungerar nog bara om centern sitter ovanför tvn. Sen ser det lite knasigt ut med en smal center. Men den går ju att göra bred om man vill, vilket i sig kan vara bra då man vill få den platt. Höjden blir ju dock mer än 25cm beroende på diskant.
Sen kanske det finns andra lösningar också. Förslag?
Någon som har några tankar kring detta med center? Kanske är det fler som behöver/vill ha en center men inte kommit fram till hur ni vill bygga. Kanske kan vi komma fram till nåt tillsammans?
edit: ang användningsområde är edt ju främst för film. Men jag experimenterar lite med matrisavkodning (typ DTS neo och liknande) och den bör ju fungera under sådana premisser också. Vet dock inte om matrisavkodning ställer andra krav.
edit2: Något som saknas är en kravspec. Men utöver kapacitetskrav och spridningsbredd så har jag faktiskt ingen aning om hur en center bör betee sig. Jag antar att den bör göra nåt annorlunda mot en vanlig "högtalare" men exakt vad vet jag som sagt inte. Idéer?