Moderator: Redaktörer
olof skrev:Halloj
Jag hade tänkt att handla mig ett par AE TD15M med apollo motor. Någon mer som är intresserad av handla därifrån. Min tanke var att vi kanske kunde få ner priset något liksom priset på frakten kanske blir lite lägre.
Någon?
olof skrev:Jag hade tänkt mig ett litet projekt med SEOS-15 parat med B&C DE250 (som jag redan beställt). Sitter på ett par B&C 15pe40 som jag först tänkt att nyttja. Nackdelen med dessa är tämligen begränsad basförmåga vilket innebär att man måste nyttja separat bassystem. Efter att ha kikat runt på alternativ föll jag för AE's eftersom det gav mig möjlighet att få en fullregisterhögtalare men troligtvis också ett bättre mellanregister. Planen är att nyttja ett par MiniDSP som filter kopplade på decoderingången till min AVR(och då få volymkontrollen på köpet samtidigt som jag bara behöver en cd innan MiniDSP:n).
Skulle man behöva något i botten blir det antingen mina befintliga 4 x exodus tempest X2 (sluten låda 125liter) alternativt nån rolig låda på mina Volt r3853 (kanske horn för att matcha känsligheten).
Har åkt ino så länge nu och jag känner att jag skulle vilja plocka upp byggandet igen. Har redan börjat pula på ett par prototyplådor för att kunna mäta upp härligheten i men som sagt, det saknas ett par basar
MagnusÖstberg skrev:Skall jag ringa och gnälla hos dom, har du nått ärendenummer?![]()
Killarna har det tufft som du nog vet...
Inga. Det är en annan modell avsedd för basåtergivning som huserat i de lådorna.Aerob skrev:Komorok skrev:B1220 H524 D480 mm
De är hjulförsedda och inte världens snyggaste lack, men då har du iaf
lådor som fungerar tills du byggt egna.
Hur många TD15M har det suttit i en dom lådorna?
olof skrev:Pb15-4 heter den om jag förstått det hela rätt.
Komorok: det var vänligt, jag får se om bilen är stor nog. Kör vi på det så kan jag väl iaf köpa en kasse god öl så du har något igen för besväret ätt slå ihop dem
MagnusÖstberg skrev:Inga. Det är en annan modell avsedd för basåtergivning som huserat i de lådorna.Aerob skrev:Komorok skrev:B1220 H524 D480 mm
De är hjulförsedda och inte världens snyggaste lack, men då har du iaf
lådor som fungerar tills du byggt egna.
Hur många TD15M har det suttit i en dom lådorna?
olof skrev:...Nån som vet var man smidigt kan få sin Behringer ecm8000 kalibrerad?
paa skrev:Vad ska du ha för horn/waveguide till HF-drivern?
Fan vad sugen man blev nuAerob skrev:Många av förståsigpåarna på dom utländska forumen menar att 1200Hz borde
vara en bra utgångspunkt för TD15M/DE250. På tal om Jacro så var det genom
honom jag fick nys om detta projekt, och efter en hel del läsning också valde
att göra lite beställningar på diverse ting!
Aerob skrev:Kul att du är igång, detta projekt ska följas! Angående topparna, kommer dom bli slutna,
och i så fall, behöver du verkligen så stor volym? En annan mer generell fråga är angående
kompressionsdrivers , dom sträcker sig väldigt sällan upp till 20k, är detta ett reellt problem
eller mer av akademiskt värde? En hel del byggen brukar komplettera med en superdiskant
som tar vid efter CDn men är det verkligen nödvändigt?
olof skrev:Aerob: jag kör slutet men det blir nog inte mer än ca 65 liter + en massa fluff. Jag kommer ju alltid köra med separata basar så portar känns som att det mest blir stort och onödigt avancerat. Om något så skulle man testa och bygga en kardoidstrålande burk för att göra något av en all out assault på konceptet
For example Lambda TD15M works perfectly in a 2 cubic foot sealed cabinet
giving an F3 of 80Hz, 1Wspl of 97dB, and 117dB of continuous output with only
100W applied and virtually no power compression, and is capable of 500W inputs.
paa skrev:Hur kommer det sig att det mindre SEOS 12 verkar gå djupare än det större SEOS 15?
Jämför frekvensgången på dom här:
http://www.horns.pl/images/horns/seos12.jpg
http://www.horns.pl/images/horns/seos15.jpg
Aerob skrev:Förresten, om det skulle bli ett intresse för ett par av dessa waveguides så
kanske vi kunde dra ihop ett litet gruppköp för att spara lite pengar? Givetvis
kan det i så fall avhandlas i en egen tråd!
Länk?paa skrev:Det verkar vara formsprutade SEOS 12 för $28 på gång i USA!
Glasfibervarianterna är ju mycket dyrare.
MagnusÖstberg skrev:Ja, det tycker jag!
Jag vill ha tre av dem
MagnusÖstberg skrev:Ja, det tycker jag!
Jag vill ha tre av dem
Fjonkalicious skrev:Varför just tre? en til center också?
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Varför just tre? en til center också?
Du sa tre före mig!
Alexi skrev:Det där SEOS12 hornet hade inte direkt en rak kurva, -15dB vid 15kHz. Delar man den till en supertweeter?
Jag tycker SEOS15 verkar mycket bättre i diskant registret och den har jämnare spridning.
Aerob skrev:Alexi skrev:Det där SEOS12 hornet hade inte direkt en rak kurva, -15dB vid 15kHz. Delar man den till en supertweeter?
Jag tycker SEOS15 verkar mycket bättre i diskant registret och den har jämnare spridning.
Som sagt så kommer mätningarna från olika källor, med olika förutsättningar
och med olika kompressionsdrivers. Personligen är jag dock intresserad av 15...
Fjonkalicious skrev:Aerob skrev:Alexi skrev:Det där SEOS12 hornet hade inte direkt en rak kurva, -15dB vid 15kHz. Delar man den till en supertweeter?
Som sagt så kommer mätningarna från olika källor, med olika förutsättningar
och med olika kompressionsdrivers. Personligen är jag dock intresserad av 15...
Motivering?
olof skrev:En liten bild på källa, AVR och minDSP så som det är uppställt på mitt kontor.
http://www.minhembio.com/olof_b/319909/
Ska försöka mig på att fota SEOS-15 och DE250 nån dag också.
Föresten, kan någon vänlig själ förklara hur man får de där img fnupparna att fungera, funkar aldrig för mig...
[IMG]http://www.olof.se/SEOS.jpg[/IMG]Det är värt risken.olof skrev:Ja det är ju faktiskt ett alternativ att jag bara slår ihop en låda till och spelar på dem ett tag. Risken är dock att jag aldrig kommer att bli färdig i så fall
1-Aerob skrev:Aerob skrev:Hur går det för Olofs lilla projekt då? Går det framåt månne?
+1!
Hämtade nyss ut ett paket på posten:
olof skrev:Va kul att jag får någon att bolla med. Helt enkelt är det inte. Jag har snott ihop ett filter efter öra men det mäter sådär och framför allt så distar det när man vill ha lite kul. De där amerikanarna verkar inte har några störra krav på ljudtryck map deras rekomenderade delningsfrekvenser.
Vidare kan jag också meddela att min mätkunskaper verkar vara sådär. Så fort jag pulat ihop något som mäter bra på en meters håll så låter det skit på lyssningplats. Dovt och burkigt. Antar att det har att göra med med den begränsade spridningen och mitt dämpade rum. Ska försöka ta mig ut i trädgården för att mäta på lite större avstånd men vädret är inte helt hundra i de småländska skogarna så jag får väl försöka hitta en gympasal
Komorok skrev:Lambda-basarna låg ute på hifimagasinet för ett tag sedan och andra manicker har sålts också. Såg något om utlandsflytt. Jag tror projektet är nedlagt tyvärr.
Fjonkalicious skrev:Jag tror att egentligen skulle "handfatet" må bäst av kapning i varje sida så att man får en fyrkantig bas i formen. De där runda hörnen, både framifrån och i tvärsnitt, gör att den ser blobbig ut.
Aerob skrev:Nä, men jag har faktiskt caddat lite...
Aerob skrev:Fjonkalicious skrev:Hur gåre med baslåddorna då?
Dom spelar, inte totalt färdiga dock...Borde kanske blir klar med dom så jag fullföljer en byggtråd i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster