.jpg)
Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:....man vill ju ha baffeln så smal som möjligt gärna 20cm
Max_Headroom skrev:Haakan_W skrev:....man vill ju ha baffeln så smal som möjligt gärna 20cm
Varför då?
Precis!NNord skrev:Frågan är väl om det är tufft eller inte, med ovala högtalare
Isidor skrev:Masken,
Ljudtrycksnivån kan maximalt öka med 18 dB (relativt helsfärisk utstrålning) p.g.a. spegling från ett hörn. Med 9 dB menar du ljudeffektnivåökning, vilket är en annan sak. För låga frekvenser är det också meningslöst att bara studera det närmaste hörnet när man egentligen måste ta hänsyn till reflektioner från hela rummet. Här summeras alla bidrag av hörseln som inte gör någon skillnad på infallsriktning och bara svag skillnad för olika ankomsttid.
Tidiga reflektioner är dock mer intressanta lite högre upp i frekvens och det är också någonstans över ett par hundra Hz som den extra djupillusionen för högtalare med små bafflar / dipoler börjar att göra sig gällande.
Isidor skrev: Jag har dock aldrig sett någon recensent påpeka den psykoakustiska anledningen till detta.
Isidor skrev:Det finns egentligen två helt olika skäl till varför många väljer en smal baffel:
1. Estetiskt tilltalande.
2. En liten baffel ger en större grad av monopolutstrålning (helsfärisk utstrålning) högre upp i frekvens än en större. Detta ger mer reflektioner mot väggen bakom högtalarna och därmed en extra illusion av djup i programmaterialet, speciellt om högtalaren flyttas ut en bra bit från väggen. Många minimonitorer prisas för sin "holografiska ljudbild" och förmåga att "försvinna" p.g.a. detta fenomen. Jag har dock aldrig sett någon recensent påpeka den psykoakustiska anledningen till detta.
Nackdelen är förstås att den extra djupillusionen egentligen är "falsk" och även kan leda till en ganska irriterande simmighet i vissa fall. Även stödet i övre bas / nedre mellanregister minskar eftersom baffeln är liten och detta kan leda till en väl slank klangbalans (speciellt med högtalarna långt ut i rummet) och framför allt avsaknad av ljudtryckskapacitet i detta frekvensområde.
Isidor skrev:Det finns egentligen två helt olika skäl till varför många väljer en smal baffel:
1. Estetiskt tilltalande.
2. En liten baffel ger en större grad av monopolutstrålning (helsfärisk utstrålning) högre upp i frekvens än en större.
paa skrev:Om 2. kan man säga att vid en smal baffel kommer utstrålningsmönstret variera mer i övergången mellan mellanregister och diskant än vid bredare baffel.
Max_Headroom skrev:paa skrev:Om 2. kan man säga att vid en smal baffel kommer utstrålningsmönstret variera mer i övergången mellan mellanregister och diskant än vid bredare baffel.
Hur bra är det då? Man vill väl ogärna ha någon kraftiga variationer i utstrålningsmönstret? En fin (brebandig?) övergång är väl att föredra? Eller?
Isidor skrev:2. En liten baffel ger en större grad av monopolutstrålning (helsfärisk utstrålning) högre upp i frekvens än en större. Detta ger mer reflektioner mot väggen bakom högtalarna och därmed en extra illusion av djup i programmaterialet, speciellt om högtalaren flyttas ut en bra bit från väggen. Många minimonitorer prisas för sin "holografiska ljudbild" och förmåga att "försvinna" p.g.a. detta fenomen. Jag har dock aldrig sett någon recensent påpeka den psykoakustiska anledningen till detta.
Nackdelen är förstås att den extra djupillusionen egentligen är "falsk" och även kan leda till en ganska irriterande simmighet i vissa fall.
lazyworm skrev:Svante, är det mycket jobb att få programet att visa hur det ser ut vid t.ex 30, 45 och 60grader
och x antal meter i avstånd till högtalaren?
Svante skrev:I Edge blir det så här:
om källan är en punktkälla. Det här borde finnas uppmätt, så att man kan jämföra. Google, here i come...
paa skrev:Svante skrev:I Edge blir det så här:
om källan är en punktkälla. Det här borde finnas uppmätt, så att man kan jämföra. Google, here i come...
Finfint, hur blir den smala baffeln i jämförelse då?
lazyworm skrev:Hej Svante!
Jo jag är med på att man kan flytta micen så men jag tänkte snarare på att modellen kanske inte ger så verkligt resultat så
mycket offaxis men det kanske den gör.
Kul isf.
Svante skrev:"Curve 1" är 200x1650mm baffel med punktkälla
"Curve 2" är 200x1650mm baffel med 150 mm element
"Curve 3" är IEC-baffel med punktkälla
"Current system" är IEC-baffel med 150 mm element
Kurva 2, där elementet tar upp hela baffelbredden är klart bäst i mina ögon.
Dellstig skrev:Hej!
En liten fundering bara i detta ämnet.
Varför låter då flera stora fyrkantiga högtalare bra???
Snell typ A var det väl som liknar en ladugårdsdörr?
Av konstruktionen hur stor andel av det upplevda välljudet påverkar detta och hur mycket är en mätfråga (alltså ej med örat påvisbart i ett lyssningsrum)?
Jag lyssnar aldrig "on axis" på en högtalare när jag spelar musik.
Jag har för mig att jag har läst någonstans att detta tas ut av att man använder två högtalare och att det finns blandade reflexer i ett normalt rum.
Min fråga är alltså hur påverkas baffeldiffraktionen av det normala lyssningsrummet?
Teoretiskt och praktiskt.
Undrar
Martin
Max_Headroom skrev:Snell hade ju också flera mindre högtalare med förhållandevis breda bafflar (platta sådana) i lägre prisklasser. Dessa högtalare uppfattade i alla fall jag som mycket bra, bättre än produkter som såldes för mångdubbla priset.
Om jag har förstått saken rätt, vilket inte alls är säkert, så kan baffelns storlek och form användas till att påverka högtalarens spridningsegenskaper. En bredare baffel kommer då att ge större riktverkan vid lägre frekvenser. Detta i sin tur ger mindre andel reflekterat ljud på lyssningsplats, vilket kan kanske vara en fördel i många rum (t.ex. inte fullt så väldämpade rum, typ vanliga bostadsrum)?
Så jag tycker nyttan med smala bafflar, som verkar vara så poppis, är avhängigt den miljö högtalaren skall verka i.
Max_Headroom skrev:Efter att tråden snöat in på baffelbredder kommer här en bild på en deformationssimulering (linjär analys som dessutom antar att upphängningen beter sig likformigt runt kanten på membranet, vilket den dock inte gör i verkligheten):
Hoppas bilden funkar...
lilltroll skrev:
Vad är enheten på "färg" skalan?
Jag ställer mig tveksam till förklaringen om små högtalare och dess diffraktion och ljudbild.
En liten högtalare (eller stor) kommer ju alltid att skjutsa en del ljud bakåt och "boink" på bakvägen så har vi massa snygga kamfilter effekter som dels ligger tidsmässigt alldeles förträffligt för att störa "ambience retrival" samt att förvränga tonalitet på röster och instrument.
Högtalare ut från vägg, gärna 1.2 meter eller mer ger ett tillräckligt långt gap till reflexen för att ljudbilden skall kunna växa upp. Detta är inte någon fejkad ljudbild såsom med di/bipol.
Placerat väl ut från vägg och sedan ösa på med absorbenter på bakvägg öppnar upp ljudbilden ännu mer med mycket mer fokus och "pin point". Detta stämer inte med iden om att reflexer är det som skapar ljudbilden då en sådan ljudbild alltid blir mer diffus ju mer och starkare reflexer vi har.
Om det vore så att reflexerna var det som gav mini monitorn sin härliga ljudbild så skulle ju allt paja med absorbenter och det är ju inte fallet.
Max_Headroom skrev:Efter att tråden snöat in på baffelbredder kommer här en bild på en deformationssimulering (linjär analys som dessutom antar att upphängningen beter sig likformigt runt kanten på membranet, vilket den dock inte gör i verkligheten):
Hoppas bilden funkar...
Kraniet skrev:
en dylik bild är ju dock lite mindre talande då det inte finns en jämförande bild med en konisk eh kon..
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:
en dylik bild är ju dock lite mindre talande då det inte finns en jämförande bild med en konisk eh kon..
En rund menar du?
En rund kon kommer att deformeras likformigt, i alla fall vid den här typen av analys. Mer om membranuppbrytningar och dom former sådana kan ha i runda membran finns att läsa bl.a. i KTHs kompendium för ELAK-kursen. Rekomenderas å det varmaste.
Jag vill minnas att B&W i något white paper har bilder på membranuppbrytningar (äkta, uppmätta under drift), men jag kan minnas fel.
Säkert har jbl något publicerat också.
Jag gjorde analysen av 2 skäl:
- Lära mig om programet (I-DEAS)
- Se i alla fall lite av hur deformationen sker, även om analysen är starkt förenklad.
Haakan_W skrev:finns det några sådana element att köpa nu?
Svante skrev:Mja, Edge må göra approximationer, men jag blir mer och mer övertygad att de spelar liten roll, i varje fall inom 0-45 graders vinkel i de flesta praktiska fall. Just Edge har fått mig att tro att smala bafflar ger ett snällare baffelsteg, som Lazyworm är inne på. I motsatsfallet, en cirkulär baffel med elementet i mitten (och dessutom litet i förhållande till bafflens diameter) så får man en eller flera toppar på +9,5 dB jämfört med LF.
IngOehman skrev:....
Slutligen håller jag helt med Isidor avseende de psykoakustiska förklaringarna till varför smalbafflade högtalare låter som de gör. Att Mårten inte hört förklaringsmodellen förut förvånar mig dock eftersom den funnits att läsa i MoLt flera gånger....
...
Vh, iö
Svante skrev:
Jo, i strikt mening så räknar inte Egde rätt där, men som sagt så verkar det gå förvånansvärt bra ändå. Förmodligen så går det bättre ju större del av baffelbredden som täcks av ett element.
phon skrev:Svante skrev:
Jo, i strikt mening så räknar inte Egde rätt där, men som sagt så verkar det gå förvånansvärt bra ändå. Förmodligen så går det bättre ju större del av baffelbredden som täcks av ett element.
Och hur använder man Edge vid lyssning 70 till 90 grader från högtalaren? Som med en Carlssonlåda t.ex. där bas-mellan är riktad rakt upp?
Användare som besöker denna kategori: AndersD och 7 gäster