Svante skrev:Mja, Edge må göra approximationer, men jag blir mer och mer övertygad att de spelar liten roll, i varje fall inom 0-45 graders vinkel i de flesta praktiska fall. Just Edge har fått mig att tro att smala bafflar ger ett snällare baffelsteg, som Lazyworm är inne på. I motsatsfallet, en cirkulär baffel med elementet i mitten (och dessutom litet i förhållande till bafflens diameter) så får man en eller flera toppar på +9,5 dB jämfört med LF.
Så kan man uttrycka det, men jag skulle vilja påstå att det är rimligare att påstå att bullen är 3,5218 dB över HF. Det är ju så stor överbetodningen är, inte 9,5424 dB.
Vidare:
Att säga att stora bafflar ger större problem är en förenkling, som liksom alla förenklingar är den ine sann. Det vill säga inte med mindre än att man samtidig beskriver vad man menar och helt även vad det hela beror på. Det skall jag göra nu: Det är bara riktigt att påstå att en stor baffel
jämfört med membranytan, ökar tonkurveripplet, och dessutom bara under vissa förutsättningar.
Slutligen håller jag helt med Isidor avseende de psykoakustiska förklaringarna till varför smalbafflade högtalare låter som de gör. Att Mårten inte hört förklaringsmodellen förut förvånar mig dock eftersom den funnits att läsa i MoLt flera gånger.
Dck ksulle jag vilja säga, att eftersom stereosystemfelen finns med i bilden är det rimligt att inte argumentera mot smala bafflar och för breda, utan att sätta allt i proportion. Jag menar att varje rum har sina egenskaper, och i olika rum passar för de mesta högtalare med olika breda bafflar.
Ï ett litet väldämpat rum där högtalarna dessutom avlyssnas på kort avstånd passar små smalbaffliga högtalare. I ett lite större men fortfarande väldämpat rum och flera meters lyssningsvaståd bör definitivt högtalaren har bredare baffel.
I en hemmabiograf på 50 m^2 är det lämligt med oändlig baffel.
Går man upp till ett mycket stort rum (säg < 200 m^2), det kan vara en storbiograf kan man tänka sig, så räcker inte ens oändlig baffel (vilket är synonymt med ett 180-gradigt constant directivity-horn). I sådana rum brukar man behöva jättelika strålytor för låga frekvenser, och man bör nästan använda hornsystem över 500 Hz, eller andra metoder för att nå smalare utstrålning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).