Wavecor SW223 subbar, djupbas ur 2x8-tum - Klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea

Wavecor SW223 subbar, djupbas ur 2x8-tum - Klara!

Inläggav Dea » 2012-07-07 11:08

Hej!

Köpte nyligen ett par riktigt bra stativare och tänkte bygga subwoofers till dom ala Wilson Audio Watt/Puppy.

Skulle gärna vilja ha lite åsikter på mina planer och om jag borde tänka på nått annat sätt.

Mål

- Rak frekvensgång till 20Hz i rum (20kvm, 4x5m, 2,9m takhöjd)
- Ljudtryck vid 20Hz = ?.... 100-105 dB borde räcka?

Förutsättningar

- En sub per stativare alltså 2st
- Max 8-tums element pga av bredden på stativarna
- Volym 40-80 liter
- Gärna två element per sub för större total membranarea
- LP-delning i surroundförstärkaren vid 80Hz (Primare SPA20)
- Bas-boost, rumskompensation (eq) och subsonic-filter via en mini-DSP (om allt det får att göra samtidigt i den?)
- Drivning via en B&O 1000ASP modul (mono), ett Embla Audio 1012.1 (mono) eller ett vanligt stereoslutsteg
- Kommer att placeras ca 20-30cm från bakvägg och 1m från sidovägg

Design idéer

Till stativarna fick jag med en sub med två Vifa PL22WR09, http://64.92.125.19/~audioalc/difuzoare ... 09-08e.pdf, samt ett Embla Audio 1012.1 och jag har ytterliggare två PL22WR09 liggande.
Lite enkelt simulerande (WinISD) och tips från Skrutten här på forumet pekar på att en låda på 63 l, en fb på ca 25HZ, f3 på 40Hz och bas-boost på teoretiskt 9dB (utan hänsyn till rummet) skulle kunna funka.
Nackdelen med dessa element är deras korta linjära slaglängd, +/-4mm vilket kommer att begränsa ljudtrycket å andra sidan blir effektiviteten med båda subbarna ca 91dB/W.

Testade också med några andra element:

SS 21W8555
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/21w-8555-00.pdf
1 element i låda på 70l och fb på 22-25Hz ger f3 på ca 27Hz och en bas-boost på 7-8 dB räcker. Fördel är längre slaglängd, +/- 6.5mm och nackdel mindre total membranarea

Wavecor SW223BD01
http://www.wavecor.com/html/sw223bd01.html
2 element i 50l låda med fb ca 22-25Hz ger ungefär samma resultat som SS elementen men större konarea och större linjär slaglängd, +/-11mm

Tankar och idéer?
Enklast är ju att bygga med det jag har men Wavecor elementen ser lite spännande ut med den imponerande linjära slaglängden.

/Dea :D
Senast redigerad av Dea 2013-01-20 22:11, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-24 14:34

Efter att ha plöjt igenom en hel del riktigt bra trådar här på forumet från Isidor, IÖ, Svante mfl och skaffat mig en Basta! licens så har jag kommit en bit till på vägen.

Nedanstående bilder visar följande:

1)
- 2xPL22WR09-08 parallellkopplade
- Vb=63l, Viso=10%, Qb=10
- fp=25Hz
- Vent=d90x382mm
- vmaxport= 10m/s
- Baffle= 600x250mm, box in free space
- Default roomgain

2)
- 2xSW223BD01 seriekopplade (för att göra det lite enklare för slutsteget)
- Vb=52l, Viso=10%, Qb=10
- fp=20Hz
- Vent=d70x472mm
- vmaxport= 15m/s
- Baffle= 600x250mm, box in free space
- Default roomgain

1)

Bild

2)

Bild

Jämförelsen visar ganska tydligt att SW223orna ger betydligt bättre frekvensgång och ljudtryck vid 20Hz och 15Hz.
Jag kommer att ha två subbasar så det blir ytterliggare ca 3dB i totalt ljudtryck.

Så vad tror ni om konstruktionen med sw223orna, verkar den någorlunda vettig?
De flesta konstruktioner jag sett på nätet med den använder slavbas eller har något högre portfrekens men vad jag kan se på kurvorna borde det jag simulerat funka ganska OK?

Frequence-shop har 12% på allt under Juli så jag fyra SW223 element tänkte beställa element i helgen om ingen tror att konstruktionen är tokig.... detta är ju min första subkonstruktion :D

Feedback skulle vara trevligt!

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-07-24 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-24 15:26

wavecor är nog rätt så mycket bättre skulle jag tro. rejäl slaglängd på de elementen.
dock skulle jag valt en något annorlunda avstämning för att få en bättre samverkan med rummet. Dvs en mjukare avrullning av basen från ca 60Hz ner mot 20 Hz. Kurvan för vifan ser bättre ut ur det hänseendet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-24 16:59

Kraniet skrev:wavecor är nog rätt så mycket bättre skulle jag tro. rejäl slaglängd på de elementen.
dock skulle jag valt en något annorlunda avstämning för att få en bättre samverkan med rummet. Dvs en mjukare avrullning av basen från ca 60Hz ner mot 20 Hz. Kurvan för vifan ser bättre ut ur det hänseendet.

Roomgain är aktiverat, jag trodde det gav en hyfsad uppskattning.
Kommer ha en mini- dsp för att ta bort eventuella resonanser.

Det jag tycker ser bra ut med sw223 är att man får ut bra tryck ner till 15 Hz.

/Dea

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-24 17:47

Dea skrev:
Kraniet skrev:wavecor är nog rätt så mycket bättre skulle jag tro. rejäl slaglängd på de elementen.

/Dea

Resonanser tar du inte bort med någon minidsp, däremot peakar eller om du vill boosta i botten så sugen en sådan.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-24 17:49

Så duger en sådan :)
Så kan det bli när man skriver via telefonen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-24 18:03

Max SPL droppar inte det lite väl fort, det är ju inte skoj att bara kunna lira 20hz @ 90db eller vad det nu kan bli, låga Hz kräver SPL för att upplevas.
Säger som en gammal norrlänning som var på besök.
" ja jo du behöver ju int skämmas för basen i alle fall"
Finaste kommentaren hittills :)

Botten skall vara överdimensionerad är min rekommendation, kan du inte göra botten djupare så du får plats med roligare element fast sidomonterade?

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-24 19:52

NiklasF skrev:
Dea skrev:

/Dea

Resonanser tar du inte bort med någon minidsp, däremot peakar eller om du vill boosta i botten så sugen en sådan.

Med resonanser menar jag alltså peakar pga rummet.

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-24 20:08

NiklasF skrev:Max SPL droppar inte det lite väl fort, det är ju inte skoj att bara kunna lira 20hz @ 90db eller vad det nu kan bli, låga Hz kräver SPL för att upplevas.
Säger som en gammal norrlänning som var på besök.
" ja jo du behöver ju int skämmas för basen i alle fall"
Finaste kommentaren hittills :)

Botten skall vara överdimensionerad är min rekommendation, kan du inte göra botten djupare så du får plats med roligare element fast sidomonterade?

Det är med sw223 jag kommer bygga så det är kurva 2 som gäller och där är det ca 101dB@20Hz och 96dB@15Hz per sub.

Dom kommer bli 50cm djupa sår det går in. Simulerade några 12or men fick inte bättre resultat med så små lådor.

/Dea

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-24 20:23

Såhär får jag till det med [s]75[/s] 70 l och två Wavecor seriekopplade:

Bild

Simulerat med 75 mm port, avstämt till 18 Hz, max porthastighet 10 m/s. Tyvärr blir porten 51 cm lång, men det får man lösa eller gå ner i portstorlek (eller höja avstämningen).

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-24 20:46

Att gå upp lite i volym är nog ingen dum idé, kurvan ser bättre ut och det ger ju dessutom lite kortare rör.
Jag vågade inte lägga fp för långt från fs för elementet men det kanske inte är något problem?

Jag tror man kan ha högre porthastighet med 70mm port baserat på Isidors inlägg, kanske uppåt 15 m/s.

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-24 21:58

Jag får inte samma MOL, hade du "box/baffle in free space" aktiverat?

Däremot är det tydligt att det länar sig att gå upp lite i volym och ner i fp, kan det finnas några problem med detta man inte ser i simuleringen?

/Dea

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-25 12:38

Dea skrev:Jag får inte samma MOL, hade du "box/baffle in free space" aktiverat?

Däremot är det tydligt att det länar sig att gå upp lite i volym och ner i fp, kan det finnas några problem med detta man inte ser i simuleringen?

/Dea

Hmm, nej jag körde iofs utan baffeldesignern, så man får väl dra av några dB på MOL då kanske.

Det bör inte vara några problem så länge allt ser bra ut, om jag har fel får någon rätta mig. :)

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-29 21:15

Några beställningar är lagda så det ska nog kunna bli en byggtråd av detta så småningom :D

Tanken är att dom ska följa samma koncept/utseende som denna subben jag har nu med två PL22WR09 i sluten låda men sträcka sig betydligt längre ner i frekvens.

Bild

Kommer sannolikt starta med ett Gainclone slutsteg på ca 60W i 8Ohm, bor trots allt i lägenhet, eventuellt kör jag ett slutsteg per element.

/Dea

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-07-30 02:59

Glöm 15m/s för två sådana element med 1*rörport@70mm. Dubbla 100mm kommer flåsa ganska bra innan du når xmax.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-30 07:30

skulle nog vilja säga att 60 liter med 30% fyllning avstämd till 18Hz ser bättre ut. Ett 7cm rör drygt 47cm långt blir det då. Verkar klara sig ganska bra men jag skulle byggt en slits för att få mer marginaler på porten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
lennartj

4 subbar i ställlet för 2

Inläggav lennartj » 2012-07-30 12:55

Kanske synd att störa, nu när du redan beställt vissa saker, men det behöver inte vara för sent att modifiera något i din tänkta lösning om du tycker att något av det jag gjort annorlunda är värt att prova för dig också.

Enligt mina erfarenheter är den lyssnar- och högtalar-placering som ger optimal ljudbild i lyssningsrummet väldigt sällan samma som ger jämnaste och bästa djupbasåtergivning.

Därför valde jag att bygga 4 små (25 l netto) slutna subwoofrar som jag kan placera fritt i rummet, men även placera toppsystemen ovanpå två av dem, om det visar sig fungera väl.

Tanken är att de med osymmetrisk placering i rummet ska slå an olika rumsresonanser från olika positioner så att de kompenserar varandra akustiskt i stället för att komplicera det hela med fyra separata digitala eq-kanaler och fyra slutstegskanaler för att kunna optimera frekvensgång (och fasläge / fördröjning) för varje sub individuellt.

En DSP ger alltid en större eller mindre fördröjning av signalen beroende på hur komplex filtrering man aktiverat.
Eftersom jag spelar från analoga källor till minst 50% vill jag i en "puristisk" strävan hålla min signalväg fri från AD/DA-omvandlingar när jag exempelvis lyssnar på LP. Därför vill jag inte heller ha någon DSP endast i basen på grund av att den då blir försenad (fast de senaste kanske är snabba nog att komma under hörbarhetsgränsen).

I stället har jag löst det så att vägskillnaden från samtliga högtalare, både topparna och de fyra subbarna, till sweetspot skiljer mindre än 0,4 m. Med min delningsfrekvens 80 Hz blir vägskillnaden maximalt en åttondels våglängd, så att de inte motarbetar varann.

Bilder, mätningar, kommentarer mm. hittar du i min presentationstråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=768795#768795

samt i tråden om Bremenbasarna (men mycket är säkert tillämpligt även för de baselement du funderar på)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=681804#681804

ett urval av mätningar med kommentarer
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=811740#811740

Jag har aldrig hört någon 2-kanals hifi-anläggning med bättre basåtergivning och förmåga väl under 20 Hz någonstans (inte ens i en viss Ö-känd källare, men det är delvis en smaksak och inte heller en 2-kanalsanläggning), och inte mina bekanta heller och vi har hört väldigt många.
Dock är Björn Wimans Magico Q3 (utan subwoofer) helt grymma ner till 25 Hz, men sedan är det tvärt slut i dem.

Mina kvarvarande problem mellan 100 och 250 Hz är inte subbarnas fel.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-30 20:11

Kraniet skrev:skulle nog vilja säga att 60 liter med 30% fyllning avstämd till 18Hz ser bättre ut. Ett 7cm rör drygt 47cm långt blir det då. Verkar klara sig ganska bra men jag skulle byggt en slits för att få mer marginaler på porten.

Insåg att jag inte skrev vad jag bestämt att bygga mer exakt....

Det blir 60-65liter beroende på vilket Viso man får med dämpmaterialet. Vad jag förstått är det inte så enkelt som att 30 volymprocent dämpmaterial ger Viso=30%, får nog bli en tråd av detta ämne.
Ett 69mm rör blir då ca 45-47cm långt vilket är OK då innerdjupet är 50cm och fronten >30mm tjock så det blir mer än d/2 från rörets slut till bakvägg.

Jag kommer inte köra slits då det blir konstruktionsmässigt krångligt, skulle jag märka att röret inte duger så bygger jag om.

Respons med default roomgain blir då nedanstående och med två subbar kommer jag få -3db@15Hz och MOL 105dB@20Hz och 100dB@15Hz vilket jag tror räcker för mig.
Har inte lyssant på nått riktigt kompetent subsystem så jag har lite svårt att förhålla mig till ljudnivåerna.....

Bild

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-07-30 20:13

DanNorman skrev:Glöm 15m/s för två sådana element med 1*rörport@70mm. Dubbla 100mm kommer flåsa ganska bra innan du når xmax.

Du får gärna utveckla lite!
15 m/s är uppskatatt från Isidors rekommendationer på vmax: 10m/s@100mm och 20m/s@50mm

Två 100mm ger rörlängd på 2 meter 8O

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Re: 4 subbar i ställlet för 2

Inläggav Dea » 2012-07-30 20:18

lennartj skrev:Kanske synd att störa, nu när du redan beställt vissa saker, men det behöver inte vara för sent att modifiera något i din tänkta lösning om du tycker att något av det jag gjort annorlunda är värt att prova för dig också.

Enligt mina erfarenheter är den lyssnar- och högtalar-placering som ger optimal ljudbild i lyssningsrummet väldigt sällan samma som ger jämnaste och bästa djupbasåtergivning.

Därför valde jag att bygga 4 små (25 l netto) slutna subwoofrar som jag kan placera fritt i rummet, men även placera toppsystemen ovanpå två av dem, om det visar sig fungera väl.

Tanken är att de med osymmetrisk placering i rummet ska slå an olika rumsresonanser från olika positioner så att de kompenserar varandra akustiskt i stället för att komplicera det hela med fyra separata digitala eq-kanaler och fyra slutstegskanaler för att kunna optimera frekvensgång (och fasläge / fördröjning) för varje sub individuellt.

En DSP ger alltid en större eller mindre fördröjning av signalen beroende på hur komplex filtrering man aktiverat.
Eftersom jag spelar från analoga källor till minst 50% vill jag i en "puristisk" strävan hålla min signalväg fri från AD/DA-omvandlingar när jag exempelvis lyssnar på LP. Därför vill jag inte heller ha någon DSP endast i basen på grund av att den då blir försenad (fast de senaste kanske är snabba nog att komma under hörbarhetsgränsen).

I stället har jag löst det så att vägskillnaden från samtliga högtalare, både topparna och de fyra subbarna, till sweetspot skiljer mindre än 0,4 m. Med min delningsfrekvens 80 Hz blir vägskillnaden maximalt en åttondels våglängd, så att de inte motarbetar varann.

Bilder, mätningar, kommentarer mm. hittar du i min presentationstråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=768795#768795

samt i tråden om Bremenbasarna (men mycket är säkert tillämpligt även för de baselement du funderar på)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=681804#681804

ett urval av mätningar med kommentarer
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=811740#811740

Jag har aldrig hört någon 2-kanals hifi-anläggning med bättre basåtergivning och förmåga väl under 20 Hz någonstans (inte ens i en viss Ö-känd källare, men det är delvis en smaksak och inte heller en 2-kanalsanläggning), och inte mina bekanta heller och vi har hört väldigt många.
Dock är Björn Wimans Magico Q3 (utan subwoofer) helt grymma ner till 25 Hz, men sedan är det tvärt slut i dem.

Mina kvarvarande problem mellan 100 och 250 Hz är inte subbarnas fel.

Du har säkert helt rätt men eftersom jag inte har ett dedikerat hifi-rum (ännu....) så blir det vissa kompromisser som t.ex. att hålla ihop högtalarna för minimal kabeldragning, inte sprida dom över hela rummet etc.

Den långsiktiga planen är att bygga två till och då kommer jag kunna laborera mera med detta.

Jag kommer köra en mini-DSP för att jämna ut rumspeakar men jag tror att jag kan fördröja signalen till frontarna i förstärkaren om det behövs.

/Dea

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-07-30 23:54

Jag har inte heller något dedikerat hifi-rum, fast jag har det kanske lite lättare med särbo än med sambo. :wink:

Mina subbar är i varje fall inte speciellt skrymmande, jämför med CD-fordralet
Bild

En sub till längst upp till höger
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-07-31 02:53

Dea: Ja, men det är inte så enkelt. Det kanske stämmer i en teoretiskt perfekt konstruktion. I praktiken kommer blåsljud vara det första som säger stopp i din konstruktion :) Det skulle det nog vara med 2x100mm med iofs, men vid lite högre nivåer.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
lennartj

Slutna lådor!

Inläggav lennartj » 2012-07-31 03:21

Dea bor i lägenhet, liksom jag och jag anar att grannarna sätter stopp innan eventulla blåsljud från basreflexportar gör det.

Varför då krångla med basreflex över huvud taget?
Skaffa ICEPower1000ASP och koppla 4 st 4 ohmselemnt i serie+parallellt,
räkna om lådorna till slutna med Q=0,5 så får du kruttorr och snabb bas från mycket mindre lådor. Ladda in Linkwitz transform i mini-DSP så går basen hur djupt som helst om rummets väggar inte flexar och dörrarna är täta (men det är de inte) på bekostnad av max SPL.
Men med bra element får du mer än tillräckligt ändå.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-07-31 05:22

Ja, slutna lådor är ju enklare att få till. Däremot är Q-värdet på element/låda inte så intressant om man ändå ska eq:a? Det blir ju vad man eq:ar det till :)

Användarvisningsbild
Dea

Re: Slutna lådor!

Inläggav Dea » 2012-07-31 19:23

lennartj skrev:Dea bor i lägenhet, liksom jag och jag anar att grannarna sätter stopp innan eventulla blåsljud från basreflexportar gör det.

Varför då krångla med basreflex över huvud taget?
Skaffa ICEPower1000ASP och koppla 4 st 4 ohmselemnt i serie+parallellt,
räkna om lådorna till slutna med Q=0,5 så får du kruttorr och snabb bas från mycket mindre lådor. Ladda in Linkwitz transform i mini-DSP så går basen hur djupt som helst om rummets väggar inte flexar och dörrarna är täta (men det är de inte) på bekostnad av max SPL.
Men med bra element får du mer än tillräckligt ändå.

Det är tur att man simulerar innan man svarar :oops: trodde inte detta skulle bli bra alls med dom här elementen men som man ser i nedanstående bild blir det inte så dumt, dom saknar lite slaglängd för att det ska bli optimalt
Lådan är 40l då skillnaden mellan Q på 0,55 och 0,5 var försumbara i responsen och kurvan är med bafflestep, default roomgain och Linkwitz på 15Hz med Q=0,5 (är det rimliga värden?)

Bild

Pros
- +/-2dB från 10 - 100Hz och man får faktiskt ut 90dB MOL vid 11Hz
8O (alltså 93-94dB med två subbar, nästan ett infrasystem :wink: )
- Mindre låda
- Enklare konstruktion
- Färre designparametrar inblandade
- Bättre fasuppträdabde (om det nu är så viktigt i subbasen?)

Cons
- Sämre MOL 13-50Hz, en drop på ca 4,5dB vid 20Hz

Frågan är alltså vilket ljudtryck jag behöver vid 20Hz? Jag hade satt 105 dB, vilket uppfylldes av det andra systemet, som rimligt och nu hamnar jag på 100dB istället... skulle nästan behöva lyssna på ett bra subbassystem för att avgöra vad jag behöver?`

Det som är lite bra är att den subbasen jag har råkar vara på 44l och elementens storlek är identiska så jag kan sätta SW223orna i dessa och testa ganska enkelt (ska bara få tag i en mniDSP först).

Tankar och åsikter?

/Dea

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2012-08-06 16:32

100db är högt på lyssningsplats men eftersom din tonkurva ska tunas mot din föredragna house curve där nivån vid 20 hz kanske ska vara 6 db högre än två oktaver upp och det faktum att du inte sitter 1m från lådan så skulle jag gissa att det är i minsta laget såklart beroende på hur högt du tycker om att spela. Man kan även betänka att trots att systemet inte bottnar eller brinner förrän vid mol så kanske det låter illa till följd av att disten är avsevärt mycket högre än än när systemet bara lunkar på.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 18:32

Fick lite betänketid då det var drygt 6 veckors levtid på elementen.... :(

Det blir 60-65l basreflex med dubbla 50mm rör, ger 105dB@20 Hz och 98dB@15Hz med rumsstöd per subwoofer.
Lägger jag till stöd från bakvägg då den kommer stå ganska nära denna blir det ytterliggare ca 5dB så det borde räcka.. :D

Blir jag inte nöjd med detta lägger jag igen lådan och kör slutet med LT.

Alternativt lägger jag ingen portarna på den ena subben och kör lite A/B jämförelser.

Förstärkarvalet spårade ur lite... lyssnade för mycket på lennartj :D så det blev en B&O 1000ASP

Nån som vet nått enkelt CAD-program så jag kan rita högtalarna i 3D?

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-10-21 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-08-20 18:56

Nyfiken som man är så undrar man ju såklart var du fick tag i ICE-modulen? Ebay?

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 19:02

Aerob skrev:Nyfiken som man är så undrar man ju såklart var du fick tag i ICE-modulen? Ebay?

Du har PM.

/Dea

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2012-08-20 21:05

Dea skrev:Nån som vet nått enkelt CAD-program så jag kan rita högtalarna i 3D?
/Dea

http://sketchup.google.com/download :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-20 21:17

Dea skrev:Det är med sw223 jag kommer bygga så det är kurva 2 som gäller och där är det ca 101dB@20Hz och 96dB@15Hz per sub.
/Dea

Simulering 1m framför kon?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 21:23

Ragnwald skrev:
Dea skrev:Det är med sw223 jag kommer bygga så det är kurva 2 som gäller och där är det ca 101dB@20Hz och 96dB@15Hz per sub.
/Dea

Hur menar du?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-20 21:24

Dea skrev:
Ragnwald skrev:
/Dea

Hur menar du?

Vilket avstånd är simuleringen baserad på antar jag att han syftar på.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-08-20 21:27

adzer skrev:
Dea skrev:
Ragnwald skrev:
/Dea

Hur menar du?

Vilket avstånd är simuleringen baserad på antar jag att han syftar på.

OK, funderade på om jag hade någon felaktig simuleringsinställning.

Det är bara för att ha nått ref-värde att utgå från i jämförelserna.

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-09-12 21:21

Väntar fortfarande på elementen, har blivit ytterliggare försening så dom är inte här förräns om fyra veckor.

Har börjat skissa på lådan. Jag och Sketch-up kommer dåligt överens så modellen är kass men den visar i allafall hur det är tänkt.

Frågor just nu:

- Hur smal kan man göra lådan i förhållande till elementen utan att få negativ påverkan av detta?

- Basreflexrör neråt.... har sett lite diskussioner men inte riktigt lyckats dra några slutsatser på för- och nack-delar. Enligt vad jag läst räcker det med att höjden från golvet är d/2 men det känns lite snålt, nån som vet eller har testat (eller både och...)?

- Stagning, borde räcka med två "fönsterstag" men frågan är om man vågar placera ett mellan elementen?

Bild

/Dea

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-13 07:14

det är ingen fara att sätta ett stag mellan basarna. sen bör du ha ett stag vertikalt. Du bör även ha en "hylla" i lådan där basreflexrören mynnar ut. Sen bör du göra mynningarna rundade.

Det är ingen direkt fara med att göra lådan så smal du kan. Om den däremot blir högre samtidigt så kan du få problem med resonanser i lådan. Men om det är ett problem beror på hur högt du ska dela lådan.
Lådan ser nu ut att vara dryga 60cm? Det ger ju en stående våg vid 280Hz och du vill hålla dig rejält under denna så det tillåter ju en delning vid 140Hz typ.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-09-13 09:32

Det blir rundade mynningar och liten baffel, fick inte till detta i sketch-up.

Den är 60cm invändigt men delningen blir <100Hz så resonanser ska inte vara ett problem.

Ska försöka få till en bättre modell i helgen.

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-09-30 20:10

Förstärkaren fick en egen tråd

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-10-21 12:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-09-30 20:18

Ja just det, nästa helg ska förhoppningsvis lite MDF också beställas, elementen ska dyka upp om 2-3 veckor.

Bild

Har shoppat lite fler element, Scanspeak 2905/9700, Hiquphon OW4 och ett par Audio Technology C-Quenze 15H521206SDK, så det ser ut som jag behöver bygga fler högtalare... :D

Audiotechnology 5-tummaren var klart imponerande, magneten är rejäl....

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-18 21:54

Så dök det äntligen upp ett ganska tungt paket :)

Bild

En viss skillnad mot mina gamla Vifa 8-tummare.......

Bild

/Dea

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-18 22:02

Ja det var rejäla 8tummare det! :)
Wavecor gör riktigt fina element.

Nu vill vi se det fördiga resultatet och höra hur det låter!
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-18 22:29

Med elementen på plats var det bara att ge sig ut i garaget och bygga lådor.
19mm MDF och dubbel front, total mått ca h640xb270xd560mm.

Hoppas jag tänkt rätt när det gäller lådkonstruktionen.... det blir två "fönsterstag" horisontellt men inga vertikalstag då lådan är så smal.

En liten baffel för inre portarna blir det också.

Kvar att bestämma är om basreflexportarna ska gå uppåt eller neråt. Nackdelen med neråt är att det behövs höga fötter och inte blir lika snyggt, uppåt är det mest risken för skräp i lådan.

Tänkte försöka att endast limma lådan, blir nog en liten tråd om det eftersom jag aldrig testat det innan.
Tänkte börja med sidor, topp, botten och inre stag och är lite fundersam på hur man får allt att hålla sig i rätt positioner under limningen...
Konstruktionen är sån att ändkanterna kommer att sticka ut lite åt alla håll så att det ska bli enkelt att slipa ner till jämna ytor.

Bild

Bild

Bild

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-11-18 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-18 22:31

Kraniet skrev:Ja det var rejäla 8tummare det! :)
Wavecor gör riktigt fina element.

Nu vill vi se det fördiga resultatet och höra hur det låter!

Jag med, lite ont om tid just nu bara men det är ju snart julledigt :D

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-11-24 17:56

Sticksågen har fått jobba, 48 hål sågade.... som synes blev det flera runda hål istället för fönsterstag, kändes stabilare såhär.

Inre baffeln är lite i minsta laget men får nog duga

Portarna dök också upp, tyvärr funkade inte det 50mm avloppsrör jag köpt på Biltema :( , behöver hitta ett som är 50mm invändigt, 55mm utvändigt och minst 500mm långt

Bild

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-12-04 20:58

Det börjar närma sig limning :)

Hålen till elementen är sågade och avfasade ordentligt, vad skulle man göra utan en tryckluftsslip??

Hittade basreflexrör hos den lokala alu-firman, utbudet är gigantiskt när det gäller alu-rör.

Bild

Bild

Bild

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-12-12 19:26

Nu börjar det närma sig :)

Sista chansen att stoppa mig om jag håller på att göra nått tokigt för i helgen limmas front och baksida på plats.....

Enda funderingen jag har är inre portarnas placering och om dom har tillräcklig ventilation runt sig?

Limma på "frihand" var nytt för mig men det blev bara en miss som kommer behöva lite spackel, fördelen är helt klart att det går ruskigt snabbt att bygga med den principen.

Bild

Bild

Bild

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-12-19 19:28

Jag tolkar tystnaden som att jag antingen gör ganska rätt eller helt fel.... om det är fel är det ändå försent att ändra så jag kör på.....

Kvar är slip + spackel + färg, det blir Biltemas mattsvarta.
Elementen är inte försänkta men det beror på att det nog ska på nån form av "träfront" nångång i framtiden, tills dess blir det nålfiltmatta.

Sen är det ju fyllmaterial...
Har planerat för Viso=10% så det ska i förhållandevis lite isoterminerande material, kommer använda fårull.
Efter att ha plöjt lite trådar här så verkar det som att det i basreflexsubwoofers inte behövs något dämpande material så det hoppar jag över.

Bild

Bild

Bild

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-12-19 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-12-19 19:43

Ser snyggt ut :)

Sen kan nog en viss mängd dämpmaterial göra nytta även i basreflex, om man vet vad man gör. Det får inte bli så mycket att det blockerar vägen mellan porten och elementet om man inte räknar in det som en del av konstruktionen.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-12-28 22:26

Hade lovat mig själv att inte börja lyssna innan målningen var klar men det gick naturligtvis inte..... så den ena står i vardagsrummet och den andra ligger på målning :lol:

Har bara hunnit testa snabbt utan korrekt justerad nivå, placering etc. Enligt databladen behöver dom en del inspelning innan fs, Cms etc. når värdena jag räknat på men det var ändå imponerande jämfört med mina tidigare subwoofers :D
Drivningen är ett B&O ASP1000 IcePower steg.

Dom går ruskigt lågt, den simulerade -3dB gränsen på 14Hz i rum känns inte helt orimlig (testat med Jean Guillous inspelning av Grignys orgelverk som ska innehålla frekvenser ner till 16Hz).

Dom spelar också väldigt obesvärat, och vid nivåer grannarna inte uppskattar är konutslagen fortfarande små även med bara en subwoofer..... behöver ett hus :D
Basen blev också renare med mindre resonanser vilket är lite udda då rummet borde varit största anledningen....

Så småningom ska dom justeras in och förses med en mini-DSP för att få till en bra kurva i rummet.
Lite bilder, intryck från filmtittande och funderingar på vad som kanske bör göras bättre kommer imorgon.

/Dea
Senast redigerad av Dea 2012-12-28 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-12-28 22:49

Vad kul :)!
De ser onekligen feta ut, för att vara 8".
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2013-01-20 18:23

Så var det imorgon....... båda är nu målade, på plats och provlyssnade :D

Första fasen är klar, så småningom ska det nog bli träfront och framåt sommaren ska slutsteget kompletteras med en miniDSP för att få en bättre anpassning till rummet.

Finishmässigt blev det sådär... svårt att få till den sprutmålade finishen med roller, hade inte riktigt tillräckligt dammfritt heller men eftersom dom är matta ser det bra ut så länge man håller sig längre bort en en meter :)

Ångrar att jag inte byggde i ännu tjockare MDF (19mm blev det), dom känns lite "lätta" och har inte den där riktigt stumma känslan när man knackar på dom.
Misstänker att detta inte påverkar ljudet nått ... mest en känsla.
Vikten blev 32kg, vilket är ca 200ggr membranvikten.

Ljudet däremot är väldigt imponerande, dom går riktigt djupt och känns välkontrollerade.
Skillnaden mot den Audio-Pro sub jag tidigare hade, och som vunnit ett test för subwoofers runt 5000:-, är betydligt större än vad jag trodde.
Bara att tacka Svante för Basta!

Datorhaveri gör att dom sista byggbilderna dröjer, två färdigbilder så länge:

Bild

Bild

/Dea

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-20 19:24

snyggt!. Kul att du blev nöjd. Borde räcka långt i basväg det där.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-20 19:28

jag måste säga att topparna är grymt coola, stora radier är så coolt, hr har du gjort?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-20 21:07

celef skrev:jag måste säga att topparna är grymt coola, stora radier är så coolt, hr har du gjort?

Ja, mer info om de där topparna vore jättekul. Är det boomers från Dynaudio jag skådar?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-20 21:16

Snyggt jobbat!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-20 21:43

Jag kör bara 1st 8" per låda (SLS), men har måånga (8st totalt) istället.. Rätt lika dina i formen, perfekt när de kan dubbla som stativ.
Snygga byggen du gjort, och insidan är nästan ÄNNU snyggare. Välstagat är bara förnamnet..

Jag är jäkligt nyfiken på högtalarna som du placerat ovanpå.. Har du beskrivit dem i någon tråd kan du väl länka? Annars vore det kul med lite info här.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2013-01-20 21:44

Tack :)

Topparna är det nån annan som byggt, vem vet jag inte... köpte dom begagnade i höstas.
Det är troligen en variant på Speak-högtalaren som presenterades i High Fidelity i mitten av 90-talet fast med annan avstämning och filter.

Elementen är Audio Technology Flexunit 5H521506 och Scan-Speak D2905/9700, dom låter fantastiskt.

Dynaudio?

/Dea

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2013-01-20 21:54

Kraniet skrev:snyggt!. Kul att du blev nöjd. Borde räcka långt i basväg det där.

Ja, lägenheten gör dom inte riktigt rättvisa....

/Dea

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-01-24 22:52

Hej vart lite intresserad av att bygga en sån där bashögtalare
med Wavecor element som du har gjort åt dig själv.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2013-01-27 16:29

Lasse- skrev:Hej vart lite intresserad av att bygga en sån där bashögtalare
med Wavecor element som du har gjort åt dig själv.

mvh Lasse-

Om du vill kan jag lägga in mått för MDF-delarna?

/Dea

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-01-27 16:50

Ja det vore snällt så kan jag skriva ut byggtråden på papper
och spara den och så kan jag bygga när jag har lust tid och
pengar.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Wavecor SW223 subbar, djupbas ur 2x8-tum - Klara!

Inläggav Johannes » 2014-08-15 18:57

Gött jag hitta tråden.

:)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-15 19:06

Börjar inbilla mej att man hör skillnad på bas från stora membran och vs små membran.

Stora membran låter aningens svultstigare låter större på nåt vis.

Funderar på om dessa subbarna bör vara extremt hifi och leverera basen tight och hårt med total kontroll.

Skulle vara kul och höra en recension av byggherren :)

Finns dea kvar ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-15 20:09

2000kr st jisses :(

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2014-08-16 16:22

Jodå, jag är kvar kom bara ett husköp med stort renoveringsbehov emellan....

Det bra med huset är att jag kunnat testa dom lite mer ordentligt, i lägenheten gick inte det. Har kört dom i ett rum på ca 40kvm med snitttakhöjd 3m (sluttande tak) som inte är särskilt lämpat som lyssningsrum (nytt lyssningsrum är på gång) och med ett B&O IcePower 1,1kW slutsteg, delning 80Hz mot frontarna.

Jag är väldigt nöjd med hur dom låter, går väldigt djupt och låter aldrig ansträngda. Inga tendenser till "bumlighet" utan ganska snabb, torr bas. Kommer att mäta upp dom under vintern och köra en miniDSP för kompensering.

Ser också att jag lovade att lägga upp ritningarna... får skämmas lite :oops: och försöka fixa det kommande veckor.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2014-08-16 16:45

Hifi-kit tar 1830:- men jag handlade från Frequence i Danmark när dom hade nått rabatterbjudande.

Ser också på Wavecors hemsida att det kommit en uppdaterad version, SW223BD02/03. Hittar inte det gamla SW223BD01 databladet på disken så jag kan inte jämföra....

/Dea

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-16 19:38

Okej va kul. Har funderat lite på ditt projekt i denna tråd.
Efter jag tycker det låter annorlunda från större membran nu när jag gick från peerless 831709 swr 8" till swr 12 isamma serie. Såldes på 90 talet

Även om datorn visar liknande kurvor och i dagsläget sitter swr 12 orna i slutna 60 liters isobarik låder så låter dom stort på nåt vis jämfört med mina swr 8 or

finns dessa wavecore i den där holländska sidan ? Har glömt namnet på :(

Men dessa var avstämda väldigt lågt om jag minns rätt 18 hz ?

Sammanlagda konarean borde bli som 2 12 or igentligen .
dessa hade 10.3 mm xmax one way om jag inte fel. Borde bli hyffsad pump förmåga. :) nästan 1 liter mina 3 swr 12or har ca 1.3liter men dom är slutna.

Upplever du något blåsljud ? Du valde att ha rören i botten är det p.g.a nån anledning som typ rör ljud blåsljud vid sinus toner ?

Varför valde du inte slits port ?

Vad fick du ge för dina 4 8 or ?

Har du märkt nån nackdel med att stämma av dom så lågt ?
Är dessa understämda ?

Är det nåt du hade velat ändra på nu i efterhand :)

Varför valde du just dessa element . ? Finns väl ännu långslagigare element antar jag ? Typ nån tangband 8 a

40m2 är ett stort rum riktigt kul att det lät bra ändå och orka med

varför vill du köra minidsp på dessa ? Då dom går rätt djupt ändå ?

Shit det blev många frågor :)

Mvh Johannes

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2014-08-18 21:31

Då ska vi se...

Konstruktionen är en designkompromiss som kom till så här:

Jag hade tidigare en separat Audio-Pro sub men tyckte att den var besvärlig att hitta nån bra plats i rummet för och samtidigt tog frontarna upp lika stor plats som ett par golvare eftersom dom stod på stativ.
Tänkte att jag likaväl kunde byta stativen till ett par sub-underdelar som Wilson Audio Watt/Puppy och för att det skulle se någorlunda bra ut behövde lådorna vara ganska smala så då gick det bara in 8-tummare.
Även höjden var ganska låst för att få stativarna i lyssningshöjd och så fick dom inte bli så djupa att det såg fånigt ut... (nu blev dom ganska djupa ändå).

Med dom designmålen jag satte upp i början av tråden så behövdes det långslagiga 8-tummare med passande parametrar för basreflex, så det var bara att köpa Basta!, läsa massor av sub-designtrådar här få forumet och simulera en massa element. Resultatet talade för att Wavecor-elementen passade bäst så dom blev det, tror jag gav 6000:- för 4 st.
Kollade aldrig på Tangband men bland dom jag simulerade hade Wavecor längst slaglängd, ville gärna ha alu-kon också då det verkar funka riktigt bra till subwoofers.

Att rören sitter vertikalt och går ut bakom frontarna på ovansidan beror på att dom blev så långa att jag inte kunde ha dom på nått annat sätt och slitsport vågade jag mig inte på rent konstruktions/designmässigt.
Dom är understämda men jag har inte märkt några problem och simuleringarna ser OK ut.

Det ända jag vill ändra på är att jag borde byggt med ett lager björkbänkskiva ytterst direkt, nu är det svårt att få tummen ur och fixa till det...

MiniDSPn ska vara för att kompensera för rumsresonanser.

/Dea
Jag har inte hört några blåsljud men jag har inte maxat ut dom ordentligt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-23 10:11

Tack för dina svar. Dea

Återgå till DIY-forum