Wavecor SW223 subbar, djupbas ur 2x8-tum - Klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-01-27 16:50

Ja det vore snällt så kan jag skriva ut byggtråden på papper
och spara den och så kan jag bygga när jag har lust tid och
pengar.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Wavecor SW223 subbar, djupbas ur 2x8-tum - Klara!

Inläggav Johannes » 2014-08-15 18:57

Gött jag hitta tråden.

:)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-15 19:06

Börjar inbilla mej att man hör skillnad på bas från stora membran och vs små membran.

Stora membran låter aningens svultstigare låter större på nåt vis.

Funderar på om dessa subbarna bör vara extremt hifi och leverera basen tight och hårt med total kontroll.

Skulle vara kul och höra en recension av byggherren :)

Finns dea kvar ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-15 20:09

2000kr st jisses :(

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2014-08-16 16:22

Jodå, jag är kvar kom bara ett husköp med stort renoveringsbehov emellan....

Det bra med huset är att jag kunnat testa dom lite mer ordentligt, i lägenheten gick inte det. Har kört dom i ett rum på ca 40kvm med snitttakhöjd 3m (sluttande tak) som inte är särskilt lämpat som lyssningsrum (nytt lyssningsrum är på gång) och med ett B&O IcePower 1,1kW slutsteg, delning 80Hz mot frontarna.

Jag är väldigt nöjd med hur dom låter, går väldigt djupt och låter aldrig ansträngda. Inga tendenser till "bumlighet" utan ganska snabb, torr bas. Kommer att mäta upp dom under vintern och köra en miniDSP för kompensering.

Ser också att jag lovade att lägga upp ritningarna... får skämmas lite :oops: och försöka fixa det kommande veckor.

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2014-08-16 16:45

Hifi-kit tar 1830:- men jag handlade från Frequence i Danmark när dom hade nått rabatterbjudande.

Ser också på Wavecors hemsida att det kommit en uppdaterad version, SW223BD02/03. Hittar inte det gamla SW223BD01 databladet på disken så jag kan inte jämföra....

/Dea

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-16 19:38

Okej va kul. Har funderat lite på ditt projekt i denna tråd.
Efter jag tycker det låter annorlunda från större membran nu när jag gick från peerless 831709 swr 8" till swr 12 isamma serie. Såldes på 90 talet

Även om datorn visar liknande kurvor och i dagsläget sitter swr 12 orna i slutna 60 liters isobarik låder så låter dom stort på nåt vis jämfört med mina swr 8 or

finns dessa wavecore i den där holländska sidan ? Har glömt namnet på :(

Men dessa var avstämda väldigt lågt om jag minns rätt 18 hz ?

Sammanlagda konarean borde bli som 2 12 or igentligen .
dessa hade 10.3 mm xmax one way om jag inte fel. Borde bli hyffsad pump förmåga. :) nästan 1 liter mina 3 swr 12or har ca 1.3liter men dom är slutna.

Upplever du något blåsljud ? Du valde att ha rören i botten är det p.g.a nån anledning som typ rör ljud blåsljud vid sinus toner ?

Varför valde du inte slits port ?

Vad fick du ge för dina 4 8 or ?

Har du märkt nån nackdel med att stämma av dom så lågt ?
Är dessa understämda ?

Är det nåt du hade velat ändra på nu i efterhand :)

Varför valde du just dessa element . ? Finns väl ännu långslagigare element antar jag ? Typ nån tangband 8 a

40m2 är ett stort rum riktigt kul att det lät bra ändå och orka med

varför vill du köra minidsp på dessa ? Då dom går rätt djupt ändå ?

Shit det blev många frågor :)

Mvh Johannes

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2014-08-18 21:31

Då ska vi se...

Konstruktionen är en designkompromiss som kom till så här:

Jag hade tidigare en separat Audio-Pro sub men tyckte att den var besvärlig att hitta nån bra plats i rummet för och samtidigt tog frontarna upp lika stor plats som ett par golvare eftersom dom stod på stativ.
Tänkte att jag likaväl kunde byta stativen till ett par sub-underdelar som Wilson Audio Watt/Puppy och för att det skulle se någorlunda bra ut behövde lådorna vara ganska smala så då gick det bara in 8-tummare.
Även höjden var ganska låst för att få stativarna i lyssningshöjd och så fick dom inte bli så djupa att det såg fånigt ut... (nu blev dom ganska djupa ändå).

Med dom designmålen jag satte upp i början av tråden så behövdes det långslagiga 8-tummare med passande parametrar för basreflex, så det var bara att köpa Basta!, läsa massor av sub-designtrådar här få forumet och simulera en massa element. Resultatet talade för att Wavecor-elementen passade bäst så dom blev det, tror jag gav 6000:- för 4 st.
Kollade aldrig på Tangband men bland dom jag simulerade hade Wavecor längst slaglängd, ville gärna ha alu-kon också då det verkar funka riktigt bra till subwoofers.

Att rören sitter vertikalt och går ut bakom frontarna på ovansidan beror på att dom blev så långa att jag inte kunde ha dom på nått annat sätt och slitsport vågade jag mig inte på rent konstruktions/designmässigt.
Dom är understämda men jag har inte märkt några problem och simuleringarna ser OK ut.

Det ända jag vill ändra på är att jag borde byggt med ett lager björkbänkskiva ytterst direkt, nu är det svårt att få tummen ur och fixa till det...

MiniDSPn ska vara för att kompensera för rumsresonanser.

/Dea
Jag har inte hört några blåsljud men jag har inte maxat ut dom ordentligt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-23 10:11

Tack för dina svar. Dea

Föregående

Återgå till DIY-forum