Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ja skillnaden mellan 75 och 100 liter är inte så himla stor faktiskt. Men visst gör det en viss skillnad.
Tycker Lab 12 ser ut att få väldigt lik baskurva som NHT-basarna. Borde passa väldigt bra mot rummets förstärkning.
MagnusÖstberg skrev:+/- 44mm är väl inte så dåligt?
Ragnar skrev:130L är ju totala storleken...
http://www.eminence.com/support/understanding-loudspeaker-data/Eminence skrev:Xmax/Xlim
Short for Maximum Linear Excursion. Speaker output becomes non-linear when the voice coil begins to leave the magnetic gap. Although suspensions can create non-linearity in output, the point at which the number of turns in the gap (see BL) begins to decrease is when distortion starts to increase. Eminence has historically been very conservative with this measurement and indicated only the voice coil overhang (Xmax: Voice coil height minus top plate thickness, divided by 2). The Xmax figures on this website are expressed as the greater of the result of the formula above or the excursion point of the woofer where THD reahes 10%. This method results in a more real world expression of the usable excursion limit for the transducer. Xlim is expressed by Eminence as the lowest of four potential failure condition measurements: spider crashing on top plate; Voice coil bottoming on back plate; Voice coil coming out of gap above core; or the physical limitation of cone. A transducer exceeding the Xlim is certain to fail from one of these conditions. High pass filters, limiters, and enclosure modeling software programs are valuable tools in protecting your woofers from mechanical failure.

celef skrev:snygg stagning, men av spånskiva???
Ragnar skrev:Har borrat med 6mm+epoxy lim på instegsmuttrarna. Använder M6/30 så det är gott om mått för att se om den tar fint.
Funkar inte denna listen så beställer jag hifikits
Dina muttrar är inte kloss an mot MDFen. Jag misstänker att du inte klippt vingarna och du får inte ner dem tillräckligt.Ragnar skrev:Har borrat med 6mm+epoxy lim på instegsmuttrarna. Använder M6/30 så det är gott om mått för att se om den tar fint.
Funkar inte denna listen så beställer jag hifikits
bakerman22 skrev:Jag föredrar träskruv. Om man måste plocka i och ur elementet mycket och hålen blir för stora är det ju bara att rotera elementet lite.
Fjonkalicious skrev:bakerman22 skrev:Jag föredrar träskruv. Om man måste plocka i och ur elementet mycket och hålen blir för stora är det ju bara att rotera elementet lite.
Då får man ju skruvarna på fel ställen.
bakerman22 skrev:Fjonkalicious skrev:bakerman22 skrev:Jag föredrar träskruv. Om man måste plocka i och ur elementet mycket och hålen blir för stora är det ju bara att rotera elementet lite.
Då får man ju skruvarna på fel ställen.
Nä. Inte fel ställen. Bara nya ställen.
Ragnar skrev:Stagning klar, påbörjat dämpningen, satt påtätningslist och satt på bottenplattan
Sanny_X skrev:En fråga (ingen kritik); varför Lab12or?
Välkommen förresten.
single_malt skrev:Sanny_X skrev:En fråga (ingen kritik); varför Lab12or?
Välkommen förresten.
Jag använder dom för deras kapacitet i små lådor. Jag kör med ca 70 liter per element. Tror dom är ganska jämbördiga med 26lroy i liknande lådvolymer. Lab12 är 12tum, lroy "bara" 10 men lroy har lägre induktans..
IngOehman skrev:Menar du den här:
Om så tror jag att stagen är limmade mot baffeln, eller hoppas att de är det rättare sagt.
Men som Naq skriver är det inte så viktigt när hålet är så stort i förhållande till baffeln. Tyckte bara att det verkade lite onödigt att göra ansträngningen att sätta dit stagen och sedan såga dem så de blir praktiskt taget meningslösa.
Vh, iö
Ragnar skrev:Instegsmuttrarna åkte i soptunnan, drog i två skruvar som jag fick kapa med dremeln. Aldrig mer. Idag köper jag träskruv istället och skruvar fast.
Ragnar skrev:Menar ni att jag inte behöver staga?
bakerman22 skrev:MDF är hårt, och om du ska skruva fast elementet utan att borra små hål först så finns risken att du slinter med skruvdragaren och drar bitset rakt igenom upphängningen.
Det gjorde du visstbakerman22 skrev:Jag rekommenderar dock att du borrar hål i MDF:en innan du drar i träskruvarna.
Typ ett tvåmillimetersborr.
MDF är hårt, och om du ska skruva fast elementet utan att borra små hål först så finns risken att du slinter med skruvdragaren och drar bitset rakt igenom upphängningen.
Jag skriver inte av egen erfarenhet, jag lovar.
MagnusÖstberg skrev:Det gjorde du visstbakerman22 skrev:Jag rekommenderar dock att du borrar hål i MDF:en innan du drar i träskruvarna.
Typ ett tvåmillimetersborr.
MDF är hårt, och om du ska skruva fast elementet utan att borra små hål först så finns risken att du slinter med skruvdragaren och drar bitset rakt igenom upphängningen.
Jag skriver inte av egen erfarenhet, jag lovar.
Förborra kan man gott göra med ett borr som har ett mått strax under skruvens kärndiameter.
MagnusÖstberg skrev:Ragnar skrev:Instegsmuttrarna åkte i soptunnan, drog i två skruvar som jag fick kapa med dremeln. Aldrig mer. Idag köper jag träskruv istället och skruvar fast.
Bra val, men jag förstår att det känns surt.
För att det skall funka med dem måste man nästan alltid klippa av vingmuttrarna och fixera muttern med skruvtving och limm när man drar i muttern första gången.
roggaro skrev:men infästningen ÄR viktig, så ha tålamod som också är en dygd har jag lärt![]()
P.S. skulle aldrig använda gummi (gummilist) däremot ett tunt lager silicon, som du duttar upp med fingret tills det stelnat
Anders_A skrev:Latexfog känns lättare att få bort om man vill ändra senare också. Silikon sitter ju som berget när det väl fått härda.
Med det inte sagt att latexfog är en bra idé i den här applikationen, det har jag ingen aning om.
talibankocken skrev:Silikon smitta har jag inte varit med om på en behandlad yta, men på rå mdf så får man ju fina flott fläckar.
Ragnar skrev:Jag tror jag skiter i stagen faktiskt. Det var ett j*kla jobb och det kändes onödigt med att staga.
Vad tror du man vinner på dubbla dammkåpor?
talibankocken skrev:Anders_A skrev:Latexfog känns lättare att få bort om man vill ändra senare också. Silikon sitter ju som berget när det väl fått härda.
Med det inte sagt att latexfog är en bra idé i den här applikationen, det har jag ingen aning om.
Silikon sitter som fan, vet det då mina element i mina rauna leira 2 var limmade med det. Trodde först att de var pl400...
roggaro menar nog att man gör en egen tätning med silikonet som bara är någon mm och enbart har torkat på baffeln. Något som jag tycker låter sunt. Silikon smitta har jag inte varit med om på en behandlad yta, men på rå mdf så får man ju fina flott fläckar.
Jag skulle göra samma sak fast använda akrylfog.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster