Aerob skrev:Det finns som sagt en chans att man kan bredda spåren för att få snävare radie, jag kan försöka testa det på måndag och rapportera tillbaka. Sedan behöver du ju inte snöa in dig på MDF heller, det finns ju fina tunna plywoodskivor som är lätta att böja, vill man ha MDF ytterst för ytans skull så kan man alltid lägga en tunn MDF överst. Om du har en ritning på hur du har tänkt dig hela alltet så ska jag räkna och fundera på det, är det inte för tidskrävande så kan jag kanske ordna fram delarna åt dig.
Det var väldigt snällt av dig att erbjuda din hjälp, verkligen jättekul!
Innan du lovar för mycket så bör jag kanske förklara att det är långa eller höga rackare vi pratar om, högtalarna blir ca 240 cm höga. Lådornas alla sidor blir alltså väldigt långsmala. Det kanske är mindre lockande att bredda så långa spår, till exempel?
I vilket fall så har jag skissat lite på en obruten svängd form på sidor och bakstycke, men får inte riktigt till det. Det blir lite för organiskt för min smak tror jag, men jag ska fundera vidare. Vilken minsta innerradie tror du det är realistiskt att få till?
Jag skulle också bli tvungen att tänka om baffelkonstruktionen. En av poängerna med att montera sidorna mot ett smalt baffelstycke, istället för ett bredare baffelstycke som monteras sist, är att det går att fräsa upp elementförsänkningen med en vanlig handöverfräs. Försänkningen ska inte vara cirkulär, nämligen:
Med det smala baffelstycket kan man ändå fräsa i en cirkel, som den gula streckade cirkeln visar.