Spårad MDF och skarvmetod/lådkanter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-29 20:27

Aerob skrev:Om jag får tid över på måndag så ska jag prova lite och se vilken radie man kan få till. Det är inga problem att köra långa spår med rätt maskiner... :D

Gött! :)

Aerob skrev:Angående baffelproblematiken, är din tanke att sidorna sticker ut framför baffeln och att du på så vis kan använda utsticket som anhåll för handöverfräsen? Det blir ju i så fall lite knasigt att engagera sig i att minska diffraktionsfenom genom att försänka alla element när du sedan har en kant utanför hela baffeln. Oavsett hur man löser övergången mellan sidor och baffel så finns det alltid vägar för att fräsa önskad form, man kan ju t.ex bygga en enkel mall att köra efter, eller varför inte fräsa hålen innan baffeln monteras? Oavsett så kan jag säg att man spar sig själv en hel del jobb om man väljer att dölja ändträt på sidorna bakom baffeln.

Jag skrev lite om baffleriet två inlägg upp, men tanken bygger på att sidornas kanter är del av baffeln och ansluter direkt till elementens kanter. Typ:

Bild

Så jag börjar med att fräsa försänkningen i baffelstycket, innan någonting är monterat. Då får jag rätt form på försänkningen genom att fräsa i en cirkel med rätt ytterdiameter. Sedan monterar jag allting innan jag fräser hålen för elementen. I och med att baffelbiten är så smal och elementen sitter så tätt så blir den väldigt vek om hålen fräses innan monteringen (tänker jag).

Nackdelen är just att ändträt på sidorna syns. Med vanlig MDF som sedan målas hade jag hoppats att det skulle gå bra ändå. Färgen skulle vara olika på baffelstycket (svart) och sidorna inklusive dess ändträ (vit).

Aerob skrev:Har du förresten några preliminära mått på skapelsen? Bredd bak och fram, höjd och djup samt radie på bakstycket?

Jepp:

Bild

Yttre bredden på baffeln och de inre dimensionerna är viktigast, så om väggarna till exempel blir tunnare så får ytterdimensionerna bli mindre istället (utom för baffelstycket då, för ytterbredden på det får inte ändras).

Lådan ska vara 2410 mm hög och i skisserna två inlägg upp gav jag sidorna en radie på 480 mm (lite godtyckligt).

:)
Senast redigerad av njoak 2012-09-29 21:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-09-29 20:46

Du får ursäkta mig om jag är lite sliten och trög efter en heldag i skogen, men jag greppar ändå inte din tänkta försänkning. Du ska använda ett element vars fläns har en oktagonisk form, du kommer fräsa försänkningen i form av en cirkel som sträcker sig utanför baffelbredden. Då får du ett fint avslut för vänster-höger sida av flänsen, topp-botten av flänsen möter varandra så där är alt frid och fröjd, men hur gör du sedan med dom 45-gradiga sidorna? Där kommer du ju få ett mellanrum mellan fasvägg och fläns nästan hela vägen. Eller är jag verkligen så dum som jag känner mig?

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-29 20:52

Aerob skrev:Du får ursäkta mig om jag är lite sliten och trög efter en heldag i skogen, men jag greppar ändå inte din tänkta försänkning. Du ska använda ett element vars fläns har en oktagonisk form, du kommer fräsa försänkningen i form av en cirkel som sträcker sig utanför baffelbredden. Då får du ett fint avslut för vänster-höger sida av flänsen, topp-botten av flänsen möter varandra så där är alt frid och fröjd, men hur gör du sedan med dom 45-gradiga sidorna? Där kommer du ju få ett mellanrum mellan fasvägg och fläns nästan hela vägen. Eller är jag verkligen så dum som jag känner mig?

Nej du är inte alls dum, det är jag som har svårt att förklara. Det skulle egentligen behövas en 3D-ritning men det mäktar jag inte med.

Du har fattat rätt, pusselbiten som saknas är nog bara att elementen inte är oktagoniska som du tänker. Topp, botten, höger och vänster sida är plana, men "hörnen" är svängda. Så jag fräser med en ytterdiameter lika stor som (lite större än) hörnens kurvatur.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-29 20:53

Formen på elementen är som en kvadrat som man rundat av hörnen på. Eller som en cirkel som man sågat av uppe, nere, höger och vänster.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-09-29 20:58

njoak skrev:
Aerob skrev:Du får ursäkta mig om jag är lite sliten och trög efter en heldag i skogen, men jag greppar ändå inte din tänkta försänkning. Du ska använda ett element vars fläns har en oktagonisk form, du kommer fräsa försänkningen i form av en cirkel som sträcker sig utanför baffelbredden. Då får du ett fint avslut för vänster-höger sida av flänsen, topp-botten av flänsen möter varandra så där är alt frid och fröjd, men hur gör du sedan med dom 45-gradiga sidorna? Där kommer du ju få ett mellanrum mellan fasvägg och fläns nästan hela vägen. Eller är jag verkligen så dum som jag känner mig?

Nej du är inte alls dum, det är jag som har svårt att förklara. Det skulle egentligen behövas en 3D-ritning men det mäktar jag inte med.

Du har fattat rätt, pusselbiten som saknas är nog bara att elementen inte är oktagoniska som du tänker. Topp, botten, höger och vänster sida är plana, men "hörnen" är svängda. Så jag fräser med en ytterdiameter lika stor som (lite större än) hörnens kurvatur.

Då är jag fullkomligt med! Vet inte varför men av någon anledning tänkte jag på Vifa TG9.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-29 21:03

Aerob skrev:
njoak skrev:

Då är jag fullkomligt med! Vet inte varför men av någon anledning tänkte jag på Vifa TG9.

Nu gjorde du mig lite orolig, för jag har Vifa TC9 och jag var nästan helt säker på att de hade samma chassi som TG9. Men jag var och kollade och de ser iallafall ut som jag trodde. :D

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-10-03 22:39

Aerob skrev:Om jag får tid över på måndag så ska jag prova lite och se vilken radie man kan få till. Det är inga problem att köra långa spår med rätt maskiner... :D

[...]

Det bidde'nte så misstänker jag? :)

Jag har varit inne på svängda sidor tidigare och måste säga att jag blev lite sugen på det igen... Om det inte går att lösa relativt smidigt med tanke på baffeln så börjar jag däremot känna mig bekväm med alternativ A och kör nog på det i så fall.
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-03 22:45

Tyvärr har jag inte haft en chans att se på det njoak.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-10-03 22:59

Aerob skrev:Tyvärr har jag inte haft en chans att se på det njoak.

Det är lugnt.
Smile, this is a hobby! :)

Föregående

Återgå till DIY-forum