Moderator: Redaktörer
Tack så mycket för svaret! Håller just på att skruva loss elementet, så jag får kolla hur det ser ut...NiklasF skrev:Kika du så att inte kabeln ligger mot något, såg även att du kör med kabelskor, det kan vara dessa som spökar med dig.
Det är när jag sänker och höjer volymen på receivern (denon avr-1912), visst den är budget, men det borde väl ändå inte skrapa i subbarna....?NiklasF skrev:Höjer och sänker på Behringer eller på din förstärkare?
Behringer är billigaste tänkbara så om det skrapar när du rattar på dessa skulle inte förvåna mig det minsta.
Tanken är ju iofs inte att man skall ratta så mycket där utan ställa in nivån en gång och sedan sköta det via sin förstärkare.
IngOehman skrev:Om man ändrar volymen med en stegad volymkontroll så blir det alltså små
hack i signalen när volymen stegas upp eller ned.
Det beror på de diskreta volymstegen där en del av en i sig mjuk vågform (i
synnerhet den som går till basen) blir bemängd av högre frekvenser när en
del av vågformen har en giannivå och nästa har en annan.
Effekten hörs mest i basar men finns även i de högre registren även om det
ofta är svårare att höra dem när det samtidigt finns en massa högfrekvens-
ljud.
Jag kan tänka mig att det är detta du hör, men säker är jag förstås inte om
du hört missljud även i andra sammanhang, det vill säga när du inte ändrar
volymen under spelning.
Varför ändrar du volym medan du spelar musik, eller tittar på film?
Vh, iö
roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
douglas2009; dra ut alla kontakter/ frigör och öppna höljet.. hitta nu volympotten och ge den en dusch.. vrid några varv helt runt vänta helst ett dygn innan du kopplar in den igen KLART
doglas2009 skrev:roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
douglas2009; dra ut alla kontakter/ frigör och öppna höljet.. hitta nu volympotten och ge den en dusch.. vrid några varv helt runt vänta helst ett dygn innan du kopplar in den igen KLART
Den är inte ens ett halvår gammal, borde man verkligen få sådana problem så snabbt?
Och när jag upptäckte ljudet höll jag inte på att sänka/höja...
Jag kör mitt steg bryggat, skulle det bli konstigt om jag bara spelar med en bas, alltså det skulle ju fortfarande komma ström i dom sladdarna som egentligen skulle gå till den urkopplade basen (oj vilken krånglig mening). Skulle det kunna hända något skumt?
roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
Jag har seriekopplat basarna, och varje element har en impedans på 2+2ohm, och om jag har två sådana borde det väl bli 8ohm?bakerman22 skrev:Hur har du förresten kopplat...?
Du skriver att du kör två lådor på ett bryggat steg. Du kör lådorna i serie i så fall va ? Elementen är ju på fyra ohm. Två ohm bryggat lär inte steget gilla.
Du kan lika gärna köra steget i stereo med en låda på varje kanal.
Okej, hur löser jag det då?UrSv skrev:roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
En AVR-1912 har ingen volympot utan en pulsgivare (rotationsenkoder) så spray torde inte göra nån större skillnad på sprak.
IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
del av signalen har lägre amplitud än den andra, då blir det ett litet steg.
Stegen kan vara väldigt olika hörbara beroende på var på en signalvågform
de hamnar. Mest hörs de om man spelar en lågfrekvent baston.
Det andra missljudet har knappast med volymkontrollen att göra.
Vad du menar med "en till varje kanal" när du just sagt att det bara finns en
subutgång vet jag inte, men det finns massor av sätt att ansluta subwoofers,
även beroende på om du vill att de skall befria topparna från all bas, och
beroende på om du vill använda det filter som finns i hemmabioapparaten
eller ett externt.
Vh, iö
doglas2009 skrev:IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
eller ett externt.
Vh, iö
Okej, men dom ljuden som blir när jag höjer och sänker har inte varit där innan, så det är något som inte stämmer...
Och jag menar om jag kan koppla en sub till varje kanal på slutsteget, eller om jag måste köra serie/parallell-kopplat... Om jag skulle koppla in en sub till varje kanal på slutsteget, kommer jag då få ljud i båda subbarna om jag bara har en enkel tele-rca kabel från slutsteget till receivern?
(Oj vad krånligt jag förklara...)
Okej, ska köpa en y-split, bara för att testa.Ronte skrev:doglas2009 skrev:IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
eller ett externt.
Vh, iö
Okej, men dom ljuden som blir när jag höjer och sänker har inte varit där innan, så det är något som inte stämmer...
Och jag menar om jag kan koppla en sub till varje kanal på slutsteget, eller om jag måste köra serie/parallell-kopplat... Om jag skulle koppla in en sub till varje kanal på slutsteget, kommer jag då få ljud i båda subbarna om jag bara har en enkel tele-rca kabel från slutsteget till receivern?
Du kan köra en högtalare per kanal på subbens slutsteg, men du måste ha signal in till varje kanal. Löses med en y-kabel från recievern. Men kan inte säga du vinner något mot att köra steget bryggat.
Jo visst, det kan jag göra. Dock vet jag inte om kameran kan ta upp dom ljuden, men jag ska testa. Jag gör det lite senare ..NiklasF skrev:Så det inte missförstås, kan du inte spela in en videosnutt så vi kan se och höra ?
doglas2009 skrev:IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
eller ett externt.
Vh, iö
doglas2009 skrev:Och jag menar om jag kan koppla en sub till varje kanal på slutsteget, eller om jag måste köra serie/parallell-kopplat...
doglas2009 skrev:Om jag skulle koppla in en sub till varje kanal på slutsteget, kommer jag då få ljud i båda subbarna om jag bara har en enkel tele-rca kabel från slutsteget till receivern?
Okej, bra att ljudet hördes!bomellberg skrev:Det hörs tydligt.
Jag vet tyvärr inte vad det kan bero på. Jag har aldrig hört en volymändring så tydligt, så jag undrar om det verkligen är det.
/Bosse
Empa skrev:Om det är "tatatata" ljudet som kommer oregelbundet så gissar jag på att det kommer från någon elektronik. Ljudet kommer alltså när du höjer och sänker volymen på Denon AVR-1912?
Hur ser elektronik-kedjan ut? Det låter inget från topparna?
Jag hade tidigare en XTZ 99.W12.18P+XTZ Sub Amp 1, den hade jag inkopplad till min Denon. Men då hörde jag aldrig några konstiga ljud.Empa skrev:Har du hört något liknande ljud förut med din gamla sub (har för mig du har en) och samma förstärkare?
Sprakandet blir starkare ju starkare jag spelar...bakerman22 skrev:Blir knäppandet relativt högre i förhållande till ljudvolymen ?
Om det knäpper högre när volymen är högre alltså ?
Eller är volymen på knäppandet konstant ?
doglas2009 skrev:Sprakandet blir starkare ju starkare jag spelar...bakerman22 skrev:Blir knäppandet relativt högre i förhållande till ljudvolymen ?
Vad betyder en lågnivåstörning?KarlXII skrev:doglas2009 skrev:Sprakandet blir starkare ju starkare jag spelar...bakerman22 skrev:Blir knäppandet relativt högre i förhållande till ljudvolymen ?
Kan vara en lågnivåstörning. Eller inte.
Du får ta den långa, jobbiga vägen och dra ut sladd efter sladd, både lågnivå och strömkablar och prova till du hittar.
byta fas på grejerna, du eller en granne kanske skickar inte skit i strömmen mha någon utrustning. (hade samma problem - det var en väggvårta)
Hjälper inte det får du byta ut pryl efter pryl i signalkedjan och testa.
doglas2009 skrev:Vad betyder en lågnivåstörning?KarlXII skrev:doglas2009 skrev:Sprakandet blir starkare ju starkare jag spelar...bakerman22 skrev:Blir knäppandet relativt högre i förhållande till ljudvolymen ?
Kan vara en lågnivåstörning. Eller inte.
Du får ta den långa, jobbiga vägen och dra ut sladd efter sladd, både lågnivå och strömkablar och prova till du hittar.
byta fas på grejerna, du eller en granne kanske skickar inte skit i strömmen mha någon utrustning. (hade samma problem - det var en väggvårta)
Hjälper inte det får du byta ut pryl efter pryl i signalkedjan och testa.
doglas2009 skrev:Kan något ta skada om jag spelar med basarna tror ni?
Okejbakerman22 skrev:doglas2009 skrev:Kan något ta skada om jag spelar med basarna tror ni?
Nej. Om du tycker att det är otäckt med knäppandet kan du ju använda volymkontrollerna på bassteget.
Okej, jag spelade in en kort film där det ljudet är, när jag bara spelar med "frontarna".adzer skrev:Nej om det låter konstigt när du sänker på försteget så är det med stor säkerhet hos försteget som problemet ligger.
doglas2009 skrev:Här är spraket från "frontarna", nu är inte ens slutsteget till basarna på...
http://www.youtube.com/watch?v=jx9PH968qIY
Jag använder normalt sätt min mediaspelare (Western Digital TV HD Live Media Player Gen 3), men jag har även testat koppla in min iPhone via rca, det knastrar då också.boom skrev:doglas2009 skrev:Här är spraket från "frontarna", nu är inte ens slutsteget till basarna på...
http://www.youtube.com/watch?v=jx9PH968qIY
Vad använder du för medium att spela upp musik och film med
t.ex. cd dvd dator.
Jag har ingen annan förstärkare, däremot ska jag ta med receivern till ett annat 5.1-system och se ifall det knastrar i dom högtalarna med...bakerman22 skrev:Har du ingen annan förstärkare du kan testa ? Du kan kanske låna en ?
Har du förresten ringt och pratat med dom på Klubben ?
Det kunde ju vara en idé...
NiklasF skrev:Testa som sagt att koppla ifrån alla källorna och se om det är kvar då.
Sen ansluter du en efter en och ser när det kommer.
Även koppla ur stegen till basarna både ström och signalkablar och se om det händer något då.
NiklasF skrev:NiklasF skrev:Testa som sagt att koppla ifrån alla källorna och se om det är kvar då.
Även koppla ur stegen till basarna både ström och signalkablar och se om det händer något då.
En vis vacker man sade detta, lyssna på han.
Yes, det stämmer. Det är knäpptyst om man vrider på volymen, utan musik/film...bomellberg skrev:NiklasF skrev:NiklasF skrev:Testa som sagt att koppla ifrån alla källorna och se om det är kvar då.
En vis vacker man sade detta, lyssna på han.
En vis man hade skrivit honom.
Men du har absolut rätt! Börja så naket som möjligt. Å andra sidan förstod jag det som att sprakandet (klickandet?) bara uppstår om det är signal på och man ändrar volymen. Stämmer det doglas2009?
/Bosse
Okej, då hoppas jag att det inte ska vara någon fara att spela med den. Tack så mycket för hjälpen!IngOehman skrev:Ja, de som gör mjukövergångar kan höras mindre, men de är rätt så ovanliga
faktiskt. Det är bara de som inte arbetar med fasta steg (just de som man
använder) som kan göra stegen mjukare.
Och jag håller verkligen inte med om att denna hör till de sämre. Det finns ju
många som ställer till det mycket värre genom att addera även glitchar som
hörs även om man volymreglerar när det är helt signallöst.
Tror snarare att det som får det att verka som ett större problem än det är
är dels att inspelningen är gjord nära basen där effekten hörs mycket mera,
och kanske även att inspelningen så sådan är basbeskuren vilket även det
får effekten att höras mera.
Vh, iö
bomellberg skrev:Jo, vi har nog alla hört dessa steg som volympoten genererar. Frågan är varför det i detta fallet har blivit värre.
bomellberg skrev:doglas: Hur har du ställt volymerna på ditt EP4000? Det kan ju vara så att det blir mer hörbart om du låter AVR-1912 jobba med höga signalnivåer som du sedan dämpar med volymreglagen på EP4000.
bomellberg skrev:Om det finns ställbar volym på slutstegen tycker jag att de alltid ska stå på max (om inte tillverkaren förespråkar annat). Reglering av signalen ska ske i förförstärkaren (receivern).
/Bosse
Jag har just nu gain på "tio i", jag brukar ha gain mellan "tio i" och rätt upp.bomellberg skrev:Jo, vi har nog alla hört dessa steg som volympoten genererar. Frågan är varför det i detta fallet har blivit värre.
doglas: Hur har du ställt volymerna på ditt EP4000? Det kan ju vara så att det blir mer hörbart om du låter AVR-1912 jobba med höga signalnivåer som du sedan dämpar med volymreglagen på EP4000.
Om det finns ställbar volym på slutstegen tycker jag att de alltid ska stå på max (om inte tillverkaren förespråkar annat). Reglering av signalen ska ske i förförstärkaren (receivern).
/Bosse
Jag menar bara att jag inte kan ha dom inställningarna som Audyssey vill att jag ska ha, jag kör mina frontar som "small" och om jag då har subbarna på -11,5 så är det näst intill baslöst. Det var inte direkt en fråga, utan ett påståendeIngOehman skrev:?
Vad är det som inte funkar och varför menar du att resultatet med en
given högtalare skulle bli problematisk i ena fallet men inte i det andra?
Vh, iö
Först och främst, det är inte omöjligt att jag har missuppfattat vad du menarIngOehman skrev:Ja, det är klart att det var ett påstående, jag såg i varje fall ingen fråga.
Men - det var ett intressant påstående på så vis att något måste vara fel
om du får olika resultat beroende på hur du ställer slutstegets gain när du
ställer in systemet.
- - -
Om du ställer slutstegets gain på någon nivå, gör kalibreringen och sedan
spelar på valfri nivå, utan att ändra slutstegets gain så skall resultatet bli
likadant som om du gör samma procedur med med en annan gain ställd på
slutsteget.
Villkorat att kalibreringen alls går att göra självklart.
Om du får olika relativ basnivå är något fel, och att val av högtalare skulle
ha något med saken att göra är också minst sagt skumt. Hela grejjen med
att kalibrerar en hemmabioanläggning är ju att sådana faktorer INTE skall
komma in.
Vh, iö
Om jag ha signalen i receivern på 0 och max på slutsteget så kommer det nog inte ta lång tid innan jag bottnar basarna...Empa skrev:Jag skulle nog ställa in alla nivåer på 0 och ha gainen på max. och utgå därifrån.
När du har gainen på "tio i" hur mycket hörs det från basarna när du kalibrerar?
doglas2009 skrev:Om jag ha signalen i receivern på 0 och max på slutsteget så kommer det nog inte ta lång tid innan jag bottnar basarna...
Fast dom flesta hifi-slutsteg brukar väl inte ge 1750watt?Empa skrev:doglas2009 skrev:Om jag ha signalen i receivern på 0 och max på slutsteget så kommer det nog inte ta lång tid innan jag bottnar basarna...
Ja inte nödvändigtvis, det är ju tänkt att försteget ska hantera volymen, de steg (normalt hifi-slutsteg) som inte har någon gain eller volymkontroll spelar ju inte sönder högtalare i kvadrat
Men som jag frågade hur mycket (ungefär) låter det från basarna mot topparna när du kalibrerar.
Empa skrev:doglas2009 skrev:Om jag ha signalen i receivern på 0 och max på slutsteget så kommer det nog inte ta lång tid innan jag bottnar basarna...
Ja inte nödvändigtvis, det är ju tänkt att försteget ska hantera volymen, de steg (normalt hifi-slutsteg) som inte har någon gain eller volymkontroll spelar ju inte sönder högtalare i kvadrat
Men som jag frågade hur mycket (ungefär) låter det från basarna mot topparna när du kalibrerar.
doglas2009 skrev:Fast dom flesta hifi-slutsteg brukar väl inte ge 1750watt?
Som svar på din fråga. Jadu, basarna låter mindre än frontarna, tror jag, det skulle kunna ha att göra med att det inte kommer något diskantljud från basarna, jag vet inte riktigt ...
På vilket sätt har det betydelse? Jag kan försöka få fram lite exaktare siffror på hur mycket som skiljer i volym...
Nej, det gör jag ju såklart inte. Men jag menar att om jag har fullt på slutsteget så kanske -12 i receivern ändå är för mycket. Jag kollade färdigt på "Immortals" nyss, och då hade jag gainen på "tio i" och -7 i receivern, och mer än så vill jag inte ha. Dom slog rätt mycket vid vissa scener...Empa skrev:doglas2009 skrev:Fast dom flesta hifi-slutsteg brukar väl inte ge 1750watt?
Nej, fast du använder väl inte allt på en gångSom svar på din fråga. Jadu, basarna låter mindre än frontarna, tror jag, det skulle kunna ha att göra med att det inte kommer något diskantljud från basarna, jag vet inte riktigt ...
På vilket sätt har det betydelse? Jag kan försöka få fram lite exaktare siffror på hur mycket som skiljer i volym...
Tänkte på att nivån kanske är för låg så kalibreringen inte blir så bra.
Jag skulle iaf testa med gain på max.
Har du Audyssey XT32?Egerwood skrev:Jag har samma erfarenhet av mic injusteringen.
så jag valde att justera alla högtalarna manuellt med en dB mätare istället.
tyckte inte om ljudet när audusy hadde pillat på:t framför allt så drog den ju ner subborna till nada.
jag har nu kopplat mitt steg på pre out det som är lite synd med det är om man vill ha en överdriven bas gain till en låt eller bara vill ha en rygg massage i soffläget är det lite meck att behöva gå in i menyerna och ändra. jag har valt att skräpa ner i signal vägen med en jump box från samson jag har då ett enkelt vred som jag kan ändra -10 till +4 signal.
basarna är konfade i min läget med reglaget i mitten är det ett ruggigt tryck vid ex party musik, jag maxar sedan boxen vid film då den såkallade + nivån i LFE inte möter mina krav på basnivå vid film koll.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster