Snälla hjälp, problem med mina DIY-subbar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-07 14:52

Jo, vi har nog alla hört dessa steg som volympoten genererar. Frågan är varför det i detta fallet har blivit värre.

doglas: Hur har du ställt volymerna på ditt EP4000? Det kan ju vara så att det blir mer hörbart om du låter AVR-1912 jobba med höga signalnivåer som du sedan dämpar med volymreglagen på EP4000.

Om det finns ställbar volym på slutstegen tycker jag att de alltid ska stå på max (om inte tillverkaren förespråkar annat). Reglering av signalen ska ske i förförstärkaren (receivern).

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 15:09

IngOehman skrev:Ja, de som gör mjukövergångar kan höras mindre, men de är rätt så ovanliga
faktiskt. Det är bara de som inte arbetar med fasta steg (just de som man
använder) som kan göra stegen mjukare.

Och jag håller verkligen inte med om att denna hör till de sämre. Det finns ju
många som ställer till det mycket värre genom att addera även glitchar som
hörs även om man volymreglerar när det är helt signallöst.

Tror snarare att det som får det att verka som ett större problem än det är
är dels att inspelningen är gjord nära basen där effekten hörs mycket mera,
och kanske även att inspelningen så sådan är basbeskuren vilket även det
får effekten att höras mera.

Vh, iö
Okej, då hoppas jag att det inte ska vara någon fara att spela med den. Tack så mycket för hjälpen! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-07 15:34

Nejdå, det där små stegen skall du inte bry dig om, men det andra felet,
det som gjorde att du startade tråden, det kanske du skall försöka hitta
och åtgärda ändå? Det som inte hade med volymjusteringar att göra.

Och om det är farligt eller ofarligt är ju svårt att veta innan vi vet vad det
var för missljud du hörde.

bomellberg skrev:Jo, vi har nog alla hört dessa steg som volympoten genererar. Frågan är varför det i detta fallet har blivit värre.

Varför tror du att det blivit värre?

bomellberg skrev:doglas: Hur har du ställt volymerna på ditt EP4000? Det kan ju vara så att det blir mer hörbart om du låter AVR-1912 jobba med höga signalnivåer som du sedan dämpar med volymreglagen på EP4000.

Det tror jag inte. Snarare tvärtom isåfall. Gain bör alltid läggas så tidigt som
möjligt i kedjan om man skall minimera störningarna. Men i det här fallet så
vet vi ju redan att störningarna är de steg som signalen får när olika delar
av den spelas med olika gain. När volymen ändras utan signal så blir det ju
inga störningar.

bomellberg skrev:Om det finns ställbar volym på slutstegen tycker jag att de alltid ska stå på max (om inte tillverkaren förespråkar annat). Reglering av signalen ska ske i förförstärkaren (receivern).

/Bosse

Enda skälet till att låta slutsteg med volymkontroll ha denna ställd på max,
är att det är den enda inställning som är lätt att hitta tillbaka till.

Men annars är det som regel bäst att ställa till den gain som gör att för-
stegets volyminställning för max ljudtryck ligger så nära dess maximala in-
ställning som möjligt.

I det här fallet kommer det dock inte att påverka "störningarna" nämnvärt.
De är ju inte riktiga störningar utan bara just volymens förändringars steg
som man hör. Konstigt vore det annars.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 15:37

bomellberg skrev:Jo, vi har nog alla hört dessa steg som volympoten genererar. Frågan är varför det i detta fallet har blivit värre.

doglas: Hur har du ställt volymerna på ditt EP4000? Det kan ju vara så att det blir mer hörbart om du låter AVR-1912 jobba med höga signalnivåer som du sedan dämpar med volymreglagen på EP4000.

Om det finns ställbar volym på slutstegen tycker jag att de alltid ska stå på max (om inte tillverkaren förespråkar annat). Reglering av signalen ska ske i förförstärkaren (receivern).

/Bosse
Jag har just nu gain på "tio i", jag brukar ha gain mellan "tio i" och rätt upp.

I receivern har jag nu -2. Skalan går från -12 till 12

När jag körde audyssey-kalibreringen så hade jag gainen rätt upp, och då vill receivern ha -11,5. Men -11,5 när man har ett par Dali Zensor 1 som frontar funkar inte...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-07 15:59

?

Vad är det som inte funkar och varför menar du att resultatet med en
given högtalare skulle bli problematisk i ena fallet men inte i det andra?

Vh, iö

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 16:02

IngOehman skrev:?

Vad är det som inte funkar och varför menar du att resultatet med en
given högtalare skulle bli problematisk i ena fallet men inte i det andra?

Vh, iö
Jag menar bara att jag inte kan ha dom inställningarna som Audyssey vill att jag ska ha, jag kör mina frontar som "small" och om jag då har subbarna på -11,5 så är det näst intill baslöst. Det var inte direkt en fråga, utan ett påstående :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-07 16:13

Ja, det är klart att det var ett påstående, jag såg i varje fall ingen fråga. :)

Men - det var ett intressant påstående på så vis att något måste vara fel
om du får olika resultat beroende på hur du ställer slutstegets gain när du
ställer in systemet. :?

- - -

Om du ställer slutstegets gain på någon nivå, gör kalibreringen och sedan
spelar på valfri nivå, utan att ändra slutstegets gain så skall resultatet bli
likadant som om du gör samma procedur med med en annan gain ställd på
slutsteget.

Villkorat att kalibreringen alls går att göra självklart.

Om du får olika relativ basnivå är något fel, och att val av högtalare skulle
ha något med saken att göra är också minst sagt skumt. Hela grejjen med
att kalibrerar en hemmabioanläggning är ju att sådana faktorer INTE skall
komma in.

Vh, iö

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 16:26

IngOehman skrev:Ja, det är klart att det var ett påstående, jag såg i varje fall ingen fråga. :)

Men - det var ett intressant påstående på så vis att något måste vara fel
om du får olika resultat beroende på hur du ställer slutstegets gain när du
ställer in systemet. :?

- - -

Om du ställer slutstegets gain på någon nivå, gör kalibreringen och sedan
spelar på valfri nivå, utan att ändra slutstegets gain så skall resultatet bli
likadant som om du gör samma procedur med med en annan gain ställd på
slutsteget.

Villkorat att kalibreringen alls går att göra självklart.

Om du får olika relativ basnivå är något fel, och att val av högtalare skulle
ha något med saken att göra är också minst sagt skumt. Hela grejjen med
att kalibrerar en hemmabioanläggning är ju att sådana faktorer INTE skall
komma in.

Vh, iö
Först och främst, det är inte omöjligt att jag har missuppfattat vad du menar :?

Om jag första gången ställer gainen rätt up, kör audyssey och den vill att det ska vara -11,5 i receivern.

Och sen gång nummer 2 sätter gainen på sig "kvart i" så kommer ju antagligen receivern vilja att signalen från slutsteget ska vara starkare än gång nummer 1, eller? Att den då kanske vill ha t.ex. -6 istället..?

Och angående att "val av högtalare skulle ha något med saken att göra" tänker jag så här;
Nu när jag har ett par pluttiga Dali Zensor 1 (5,25" bas/mellanregister) så behöver jag ju höja mina subbar för att kompensera. Om jag istället hade haft Dali Zensor 7 (2*7" bas/mellanregister) så hade kanske -11,5 på subbarna varit lagom, för då hade frontarna klarat sig bra utan subbarna.

Som du/ni märker har jag inte jättebra koll på detta, jag är med stor sanolikhet ute och cyklar på djupt vatten nu ...
:?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-11-07 17:09

Jag skulle nog ställa in alla nivåer på 0 och ha gainen på max. och utgå därifrån.

När du har gainen på "tio i" hur mycket hörs det från basarna när du kalibrerar?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 17:21

Empa skrev:Jag skulle nog ställa in alla nivåer på 0 och ha gainen på max. och utgå därifrån.

När du har gainen på "tio i" hur mycket hörs det från basarna när du kalibrerar?
Om jag ha signalen i receivern på 0 och max på slutsteget så kommer det nog inte ta lång tid innan jag bottnar basarna... :?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-11-07 17:43

doglas2009 skrev:Om jag ha signalen i receivern på 0 och max på slutsteget så kommer det nog inte ta lång tid innan jag bottnar basarna... :?

Ja inte nödvändigtvis, det är ju tänkt att försteget ska hantera volymen, de steg (normalt hifi-slutsteg) som inte har någon gain eller volymkontroll spelar ju inte sönder högtalare i kvadrat ;)

Men som jag frågade hur mycket (ungefär) låter det från basarna mot topparna när du kalibrerar.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 17:47

Empa skrev:
doglas2009 skrev:Om jag ha signalen i receivern på 0 och max på slutsteget så kommer det nog inte ta lång tid innan jag bottnar basarna... :?

Ja inte nödvändigtvis, det är ju tänkt att försteget ska hantera volymen, de steg (normalt hifi-slutsteg) som inte har någon gain eller volymkontroll spelar ju inte sönder högtalare i kvadrat ;)

Men som jag frågade hur mycket (ungefär) låter det från basarna mot topparna när du kalibrerar.
Fast dom flesta hifi-slutsteg brukar väl inte ge 1750watt? :)

Som svar på din fråga. Jadu, basarna låter mindre än frontarna, tror jag, det skulle kunna ha att göra med att det inte kommer något diskantljud från basarna, jag vet inte riktigt ...

På vilket sätt har det betydelse? Jag kan försöka få fram lite exaktare siffror på hur mycket som skiljer i volym... :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-07 17:55

Empa skrev:

grannens sub har gått sönder men hon envisas att spela ändå.
helvitta vad det ylar i väggarna :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-11-07 18:01

doglas2009 skrev:Fast dom flesta hifi-slutsteg brukar väl inte ge 1750watt? :)

Nej, fast du använder väl inte allt på en gång :)

Som svar på din fråga. Jadu, basarna låter mindre än frontarna, tror jag, det skulle kunna ha att göra med att det inte kommer något diskantljud från basarna, jag vet inte riktigt ...

På vilket sätt har det betydelse? Jag kan försöka få fram lite exaktare siffror på hur mycket som skiljer i volym... :)

Tänkte på att nivån kanske är för låg så kalibreringen inte blir så bra.

Jag skulle iaf testa med gain på max.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 18:04

Empa skrev:
doglas2009 skrev:Fast dom flesta hifi-slutsteg brukar väl inte ge 1750watt? :)

Nej, fast du använder väl inte allt på en gång :)

Tänkte på att nivån kanske är för låg så kalibreringen inte blir så bra.

Jag skulle iaf testa med gain på max.
Nej, det gör jag ju såklart inte. Men jag menar att om jag har fullt på slutsteget så kanske -12 i receivern ändå är för mycket. Jag kollade färdigt på "Immortals" nyss, och då hade jag gainen på "tio i" och -7 i receivern, och mer än så vill jag inte ha. Dom slog rätt mycket vid vissa scener...

Men jag ska testa med full gain... :)

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-11-07 22:27

Jag har samma erfarenhet av mic injusteringen.
så jag valde att justera alla högtalarna manuellt med en dB mätare istället.

tyckte inte om ljudet när audusy hadde pillat på:t framför allt så drog den ju ner subborna till nada.

jag har nu kopplat mitt steg på pre out det som är lite synd med det är om man vill ha en överdriven bas gain till en låt eller bara vill ha en rygg massage i soffläget är det lite meck att behöva gå in i menyerna och ändra. jag har valt att skräpa ner i signal vägen med en jump box från samson jag har då ett enkelt vred som jag kan ändra -10 till +4 signal.

basarna är konfade i min läget med reglaget i mitten är det ett ruggigt tryck vid ex party musik, jag maxar sedan boxen vid film då den såkallade + nivån i LFE inte möter mina krav på basnivå vid film koll.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2012-11-07 23:39

Egerwood skrev:Jag har samma erfarenhet av mic injusteringen.
så jag valde att justera alla högtalarna manuellt med en dB mätare istället.

tyckte inte om ljudet när audusy hadde pillat på:t framför allt så drog den ju ner subborna till nada.

jag har nu kopplat mitt steg på pre out det som är lite synd med det är om man vill ha en överdriven bas gain till en låt eller bara vill ha en rygg massage i soffläget är det lite meck att behöva gå in i menyerna och ändra. jag har valt att skräpa ner i signal vägen med en jump box från samson jag har då ett enkelt vred som jag kan ändra -10 till +4 signal.

basarna är konfade i min läget med reglaget i mitten är det ett ruggigt tryck vid ex party musik, jag maxar sedan boxen vid film då den såkallade + nivån i LFE inte möter mina krav på basnivå vid film koll.
Har du Audyssey XT32?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med denna meningen:

"jag har nu kopplat mitt steg på pre out det som är lite synd med det är om man vill ha en överdriven bas gain till en låt eller bara vill ha en rygg massage i soffläget är det lite meck att behöva gå in i menyerna och ändra. jag har valt att skräpa ner i signal vägen med en jump box från samson jag har då ett enkelt vred som jag kan ändra -10 till +4 signal."

Menar du att du har kopplat in slutsteget till pre-out front eller något, för pre-out sub kopplar man väl alltid till, eller?

Vad är jump box för något?

Och så förstår jag inte hur du menar att du får ruggigt tryck till partymusik... Det skulle jag med vilja ha. Är det något jag kan göra för att få det, utan en eq?

Många frågetecken
:?:

Mvh Hannes

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-11-08 00:35

Har du Audyssey XT32?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med denna meningen:

"jag har nu kopplat mitt steg på pre out det som är lite synd med det är om man vill ha en överdriven bas gain till en låt eller bara vill ha en rygg massage i soffläget är det lite meck att behöva gå in i menyerna och ändra. jag har valt att skräpa ner i signal vägen med en jump box från samson jag har då ett enkelt vred som jag kan ändra -10 till +4 signal."

Menar du att du har kopplat in slutsteget till pre-out front eller något, för pre-out sub kopplar man väl alltid till, eller?

Vad är jump box för något?

Och så förstår jag inte hur du menar att du får ruggigt tryck till partymusik... Det skulle jag med vilja ha. Är det något jag kan göra för att få det, utan en eq?

Många frågetecken
:?:

Mvh Hannes[/quote]

Vet ej vilken verision på Audyssey jag har kan koll imorgon om det är intressant

Slarvigt skrivet menar main out altså inte lfe out tycker jag fick ett bättre ljud framför allt till musik i två kanal med receivern i pure direkt läget och två baslådor / kanal

När jag hadde basarna över Lfe utgången kunde jag ju bara öka ut signalen med fjärren för att få lite extra party tryck eller boosta på vid film
Nu har jag kopplat in en signal förstärkare innan slutsteget men efter min DSP.för att manuellt kunna reglera nivån på basarna.(ska väl inte ses som någon ref lösning då man inte vill ha för många steg i signalkedjan)
Googla Samson s-convert
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Föregående

Återgå till DIY-forum