biancos dynaudio frontar (Labyrinth T-1)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bianco

biancos dynaudio frontar (Labyrinth T-1)

Inläggav bianco » 2013-02-21 16:10

hej!

håller på att bygga ett par högtalare som kommer att bestyckas med
dynaudio 15w75 8ohm samt philips ad160 8ohm
vad behöver jag för filter?? detta behöver förklaras så att ett barn förstår då jag inte kan ett skvatt om detta :roll:

högtalarnas design idé och påbörjade bygge ser ni här : http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=45743

hoppas nån kan hjälpa mig med detta?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av bianco 2013-03-01 16:09, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-21 16:18

Välkommen!
Kul byggsätt du valt där. Jag hoppas du får lite hjälp på traven här.
Lägg in lite bilder i denna tråd så tror jag nog det går fortare.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-02-21 16:33

Välkommen!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-21 17:45

Hej och välkommen :) .

Man blir nyfiken på mycket. Ambitiös byggmetod - vad använder du för såg? Kör du på frihand? Hur tänker du fixa ytfinishen?

Ovanlig kombo av element - en klassisk "high-end"-bas och en rätt medioker diskant av vintagetyp! Hur har du valt elementen?

Jag är ingen fena på filter, men tror mig veta att den där basen klarar sig med ett enkelt 6dB/okt filter. Det innebär i princip bara en spole i serie med basen. Diskanten skulle jag dela 18dB/okt vid ca 3kHz. Sen behöver den säkert dämpas ca 3-6dB för att inte dominera över basen i ljudnivå. Mitt tips är så få komponenter som möjligt i filtret.

Men nu kommer säkert filtermaffian att protestera högljutt och mena att det inte går att designa ett filter utan att mäta upp elementen och sedan simulera i t.ex. Basta! (som är ett program för bl.a. filterdesign).

Jag lämnar gärna stafettpinnen till någon av gurusarna :oops: .

Lycka till med bygget!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-21 17:45

tackar. får lägga in bilderna ikväll då :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-21 17:58

Här är lite intressant läsning om diskanten; "World's Worst Dome Tweeter". Missa dock inte sista raden på den länkade sidan 8) !

http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-21 18:05

Jag tycker att du skall undvika krökt basreflexrör. Du kan väl gå igenom mittväggen? Hur har du stämt av?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Filterfråga

Inläggav skrutten » 2013-02-21 18:32

bianco skrev:vad behöver jag för filter?? detta behöver förklaras så att ett barn förstår då jag inte kan ett skvatt om detta :roll:

Det går välan att bygga utan att förstå allt det där. För ju mer man förstår destå mer komplicerat blir det. Vill man förstå bara lite av det hela så kan väl www.drkrupp.se vara rätt så bra.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-21 18:38

Släng diskanten och köp en bättre.

Koapong kanske kan vara värd att kopiera? Lämpligast är då att bygga med dx25 då den diskanten är enkel att få tag i. Lådmåtten ser ut att stämma ganska bra med det du ritat upp så filtret borde fungera.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -75-a.html

en spole i serie med basen ger inte ett 6db filter. Exakt vilken överföring man får är svårt att säga, det är en kombination av elementets frekvensgång och den elektriska delningen som är beroende av impedansen. 6db Butterworth filter är skit så hoppa idén.

edit: kan du få tag i en esotar t330d så är det ju förstås ingen nackdel men det kan nog bli svårt.

edit: äh ser att du har en 8ohm bas. då kan du inte kopiera koapong!
Senast redigerad av Kraniet 2013-02-21 18:41, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-21 18:40

Troels Gravesens filter kan nog vara en bra utgångspunkt även för ditt bygge, jag tror inte man får till det bättre än så med den diskanten utan att vara väldigt kunnig.
Du ser på hans sida också hur viktigt det är att man får diskanten och baffeln i plan. Fräs till någon distansring som fyller i den ringformade försänkningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-21 19:04

Har gjort ett filter med diskanten i 8 ohms utförande inte riktigt som troels men ändå mycket likt en dvs. spole i serie med diskanten (men alldeles innan) fixade klangen. Ibland undrar jag om har kollar in mina filter 8O ähh jag skojja bara :wink:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-21 19:29

ojoj här svaras det friskt!
kom ihåg att jag är en såkallad newbie som INTE har pysslat med hifi innan, men har byggt en och annan bilstereo i mina dar :D

varför jag har valt den kombon med element är ju rätt simpelt, man tager vad man haver hehe.. jag kan säkert gå och köpa nåt vettigare element, men vet inte vad jag ska ha??

jag har däremot en rätt bra bilstereo diskant liggandes som heter mds mt-9 skulle den funka ihop med dynaudios element?

jag har ändrat mig kring krökt rör, det blir en 3" aeroport som blir 12cm i längd, sen blir det väl att mäta och ändra och ha sig, designen på lådan är inte uträknad nånstans utan bara ihop höftad, blir ju en blandning av ren basreflex och hornlåda? eller vad säger ni?

basar har jag 2st 10" dls nobellium10 som matas av ett stage line sta 322 i 16ohm mono bryggat. (dubbla 4ohms spolar)

centerhögtalaren består idagsläget av dubbla dls reference 6,5" med tillhörande 1,5" domar.
denna center är tillfällig och ska också byggas en ny när frontarna är klara.

när högtalarna är klara så får nån gärna komma och hjälpa mig med mätningar och labba lite! bor i enköping.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-21 19:33

Kalejdokom skrev:Hej och välkommen :) .

Man blir nyfiken på mycket. Ambitiös byggmetod - vad använder du för såg? Kör du på frihand? Hur tänker du fixa ytfinishen?

en vanlig ryobi sticksåg = min bästa vän :lol:
ytfinish blir väl att slipa och spackla och grunda och måla högblank vita.

Ovanlig kombo av element - en klassisk "high-end"-bas och en rätt medioker diskant av vintagetyp! Hur har du valt elementen?

diskanterna var gratis! har ett gäng olika bilstereo diskanter annars.

Jag är ingen fena på filter, men tror mig veta att den där basen klarar sig med ett enkelt 6dB/okt filter. Det innebär i princip bara en spole i serie med basen. Diskanten skulle jag dela 18dB/okt vid ca 3kHz. Sen behöver den säkert dämpas ca 3-6dB för att inte dominera över basen i ljudnivå. Mitt tips är så få komponenter som möjligt i filtret.

Men nu kommer säkert filtermaffian att protestera högljutt och mena att det inte går att designa ett filter utan att mäta upp elementen och sedan simulera i t.ex. Basta! (som är ett program för bl.a. filterdesign).

Jag lämnar gärna stafettpinnen till någon av gurusarna :oops: .

Lycka till med bygget!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-25 08:42

har du nåt förslag på en bättre diskant? vad jag har kunnat läsa mig till så ska ad160 även om den är gammal vara en riktigt bra diskant, satt väl i många mirsh byggen också. nu är det så att jag skrev fel tidigare och får rätta mig själv, basen är på 8 0hm och diskanten är en ad160 t4 och således en 4ohmare, om det gör nån större skillnad?

klart att utvecklingen går frammåt, men dynaudio 15w75 är ju inte tillverkad igår heller som jag har förstått det, (varför ändra på nåt som fungerar)

är djupt tacksam för all hjälp och feedback jag får av alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-25 09:56

bianco skrev: diskanten är en ad160 t4 och således en 4ohmare, om det gör nån större skillnad?
Det betyder bara att du inte kan kopiera filtret från 8-ohmaren!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-26 21:35

uppdaterar med mer bilder vartefter så ni får se hur det går.
här ser ni det som blir botten på främre kammaren
Bild
notera att jag markerat ungefär var basröret kommer att hamna på frontbaffeln.
Bild
testar att bara ställa dit elementet för att se hur det blir, tror att elementet kommer att trivas bra där, måste dock slipa ur massor runt elementet på insidan, för luftflödet.
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-26 23:17

Hur är den bakre och den främre kaviteten förbundna med varandra? Är det bara det lilla hålet längst ner, isf finns det risk för en inre "Helmholtzresonans" som kommer att ge en dipp i tonkurvan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-26 23:24

Svante skrev:Hur är den bakre och den främre kaviteten förbundna med varandra? Är det bara det lilla hålet längst ner, isf finns det risk för en inre "Helmholtzresonans" som kommer att ge en dipp i tonkurvan.

Jag gissar på att det är ett basreflexrör, men ts får såklart ge rätt svar.. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-26 23:59

kodapa skrev:
Svante skrev:Hur är den bakre och den främre kaviteten förbundna med varandra? Är det bara det lilla hålet längst ner, isf finns det risk för en inre "Helmholtzresonans" som kommer att ge en dipp i tonkurvan.

Ja, nu såg jag skissen i första inlägget. Jag undrar om det finns någon tanke med att ha en liten kavitet bakom elementet, det vore roligt att få det utvecklat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 07:31

Hej, den bakre och främre kaviteten är förbunda med ett hål upptill och ett hål nedtill, "hålen" motsvarar ett 3" hål i diameter. Får hoppas att det inte blir nån dipp i tonkurvan dårå.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 07:38

Svante skrev:
kodapa skrev:

Inget basreflexrör mellan främre och bakre kammare bara hål motsvarande 3" diameter

Ja, nu såg jag skissen i första inlägget. Jag undrar om det finns någon tanke med att ha en liten kavitet bakom elementet, det vore roligt att få det utvecklat.

Hur menar du liten kavitet? Om du syftar på det främre utrymmet där elementen kommer att husera så motsvarar det ca 3,5 liter i volym, sedan ska ljudet ut i bakre kammaren och sedan till den undre främre kammaren och sedan ut genom ett basrör på framsidan. Detta blir således en blandning av basreflex/ horn högtalare ellerhur? Huruvida detta kommer att fungera finns det ju bara 1 sätt att ta reda på. Jag kan inte simulera detta öht. Trial and error.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-27 07:50

Jag skulle ha öppnat upp lådan helt innuti medan det går, tror det är gott om elementet "ser" lådans inre utan hinder i möjligaste mån.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 09:48

bianco skrev:
Svante skrev:
kodapa skrev:

Inget basreflexrör mellan främre och bakre kammare bara hål motsvarande 3" diameter

Hur menar du liten kavitet? Om du syftar på det främre utrymmet där elementen kommer att husera så motsvarar det ca 3,5 liter i volym, sedan ska ljudet ut i bakre kammaren och sedan till den undre främre kammaren och sedan ut genom ett basrör på framsidan. Detta blir således en blandning av basreflex/ horn högtalare ellerhur? Huruvida detta kommer att fungera finns det ju bara 1 sätt att ta reda på. Jag kan inte simulera detta öht. Trial and error.

ouch, jag skulle inte tycka att det var kul att chansa med den fina lådkonstruktionen. Jag skulle lyssna på superexperterna Skrutten och Svante nu om jag var som du... :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 10:36

skrutten och svante kan kanske förklara exakt hur stor lådvolym ni skulle vilja att elementet fick samt längd och diam på basrör.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 11:09

bianco skrev:skrutten och svante kan kanske förklara exakt hur stor lådvolym ni skulle vilja att elementet fick samt längd och diam på basrör.

Nu har du chansen att lära dig. Jag har lärt mig massor här. :) Börja simulera och lägg upp dina resultat så kommer du säkert att få feedback! Brukar vara sådär att göra en simulering åt någon annan som sedan ser det som en sanning. Jag skulle göra fler öppningar så du får en kavitet i lådan.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=43964
http://www.tolvan.nu

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 13:40

inte för att trampa på några ömma tår här, MEN jag förstår vad du syftar på kodapa, att jag ska bygga en basreflex låda, det vill jag inte!
jag har hållt på med högtalare i många år (bilstereo) och spelade redan 1998 146,9dB i bil.

att räkna ut en basreflex låda är en sak, det är inte det jag vill, den lådan jag vill bygga är ju en blandning av horn/bandpass/reflex för att ni ska förstå bättre hur jag menar så kommer jag att posta en förenklad skiss med flödet i lådan. att försöka räkna på den här typen av låda verkar omöjligt, jag kan det då inte iaf.

nu undrar flera ev er VARFÖR bygger jag inte något som fungerar och är beprövat? ja svaret är -JAG VILL BYGGA NÅT ANNORLUNDA.
funkar det inte så får jag bita i det sura och testa nåt annat, det är utveckling det mina vänner :wink:
Bild

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 14:02

OK, då är det väl bara att du kör på. Har du möjlighet att variera storlek och längd på portarna i din fina låda för att testa dig fram?

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 14:23

kodapa skrev:OK, då är det väl bara att du kör på. Har du möjlighet att variera storlek och längd på portarna i din fina låda för att testa dig fram?

Nej. Den enda som går att justera är ju basröret på framsidan. Har dock funderat på om hålet i botten kommer att räcka till, kanske borde öka arean på det hålet? (Alltså hålet längst ner mellan främre och bakre kammare)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 14:24

bianco skrev:
kodapa skrev:OK, då är det väl bara att du kör på. Har du möjlighet att variera storlek och längd på portarna i din fina låda för att testa dig fram?

Nej. Den enda som går att justera är ju basröret på framsidan. Har dock funderat på om hålet i botten kommer att räcka till, kanske borde öka arean på det hålet? (Alltså hålet längst ner mellan främre och bakre kammare)

Jag hade byggt en testlåda.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-02-27 14:32

Martin King och Mathcad kanske kan hjälpa till med beräkningarna? Nu är det kanske inte riktigt lika mkt MLTL som jag trodde först utan mer åt bandpass av högre ordningen.

http://www.quarter-wave.com/

eller Hornresp

http://www.hornresp.net.ms/

Edit: Kom lite fler poster emellan..

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 16:05

kodapa skrev:
bianco skrev:

Jag hade byggt en testlåda.

hehe detta är ju på sätt och vis en mycket ambitiös testlåda :lol:

tackar enormt för att ni vill vara med och bolla idéer med mig, och den som tror sig veta nåt om uträkningar osv får jättegärna hoppa in med sina 50 cent, under tiden så kommer jag bygga efter eget tycke och smak och hoppas det låter bra i slutändan, råkar någon sedan bo i närheten av enköping och vill komma och lyssna och mäta och labba lite när det börjar bli klart så är man välkommen :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-27 20:13

bianco skrev:skrutten och svante kan kanske förklara exakt hur stor lådvolym ni skulle vilja att elementet fick samt längd och diam på basrör.

Jag kan ju bara svara får egen del (och jag är absolut ingen super expert). I en bas reflex låda på 6-8 liter verkar det fungera och hellre 6 liter. Kan inte dimensionera röret bra för jag vet inte slagländen på elementet, men om röret har en 4 cm diameter så skulle jag välja 13-14 cm tror jag. Men jag skulle ha valt ett annat element... Om frågan ställs på ditt utförande av låda så går det utanför mina referensramar.

Jag leder knivslöjdskurser och vet att var och en måste få använda sin egen konstnärliga frihet. Därför tycker jag att du slutför detta och utvärderar. Jag själv är rätt så less på högtalarbyggning så jag skrev bara i allvälmening vad jag tyckte då jag ändå var in och bevakade ollebolle :D

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 21:38

skrutten skrev:

Jag kan ju bara svara får egen del (och jag är absolut ingen super expert). I en bas reflex låda på 6-8 liter verkar det fungera och hellre 6 liter. Kan inte dimensionera röret bra för jag vet inte slagländen på elementet, men om röret har en 4 cm diameter så skulle jag välja 13-14 cm tror jag. Men jag skulle ha valt ett annat element... Om frågan ställs på ditt utförande av låda så går det utanför mina referensramar.

Jag leder knivslöjdskurser och vet att var och en måste få använda sin egen konstnärliga frihet. Därför tycker jag att du slutför detta och utvärderar. Jag själv är rätt så less på högtalarbyggning så jag skrev bara i allvälmening vad jag tyckte då jag ändå var in och bevakade ollebolle :D

Slaglängden torde vara 15mm +- om jag inte missminner mig

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-27 22:18

Här finns en fin sajt med data för en mängd gamla Dynaudioelement (Xmax=5,5 mm):

http://gattiweb.com/dynaudio.html

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 23:06

Kalejdokom skrev:Här finns en fin sajt med data för en mängd gamla Dynaudioelement (Xmax=5,5 mm):

http://gattiweb.com/dynaudio.html

Linjärt =5,5 enligt gatti och xmax 15mm står det ju

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-28 09:12

Nej, om du tittar i databladet så står det att Xmax är 5,5 mm (+/- 2,75 mm). Det du syftar på är mekaniskt Xmek och det är rätt ointressant:

http://gattiweb.com/images/dynaudio/15w75_data.pdf

Edit: För övrigt är detta ett fantastiskt bra element och jag önskar dig verkligen lycka till i ditt spännande projekt, fast jag tror inte att det funkar att kombinera horn- och basreflexprinciper så som du skissat. Jag använder storebrorsan 17w75 i ett par slutna monitorer - spelar fantastiskt (ihop med en Morel-diskant).

Jag tror att Magnus Ö har en del erfarenhet av 15w75 - hoppas han hittar in i tråden och kanske kan bidra med några konstruktiva idéer... :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-28 10:41

Kalejdokom skrev:Nej, om du tittar i databladet så står det att Xmax är 5,5 mm (+/- 2,75 mm). Det du syftar på är mekaniskt Xmek och det är rätt ointressant:
--->ok. ja du har nog rätt i det du säger.
http://gattiweb.com/images/dynaudio/15w75_data.pdf

Edit: För övrigt är detta ett fantastiskt bra element och jag önskar dig verkligen lycka till i ditt spännande projekt, fast jag tror inte att det funkar att kombinera horn- och basreflexprinciper så som du skissat. Jag använder storebrorsan 17w75 i ett par slutna monitorer - spelar fantastiskt (ihop med en Morel-diskant).
--->har lyssnat på 15w75 innan i dynaudios egna monitorer, låter riktigt bra!, vill bara testa nåt annorlunda, funkar det inte så blir det att ta fram stora hålsågen, kommer att ha skruvad botten innan allt är klart och jag är nöjd, så lite ändringar kommer att vara möjligt.

Jag tror att Magnus Ö har en del erfarenhet av 15w75 - hoppas han hittar in i tråden och kanske kan bidra med några konstruktiva idéer... :)

Ja ju fler idéer och teorier desto bättre, och ja.. jag vet att man inte borde göra som jag, MEN, om ingen hade tänkt och gjort som jag så hade vi forfarande haft oxar på åkrarna :lol:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-28 10:42

här har jag fräst hål för kablarna + på ena sidan och minus på den andra, kabeln som är istoppad där nu är bara för test. notera också den påbörjade övre basporten.
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-28 11:33

bianco skrev:Ja ju fler idéer och teorier desto bättre, och ja.. jag vet att man inte borde göra som jag, MEN, om ingen hade tänkt och gjort som jag så hade vi forfarande haft oxar på åkrarna :lol:

Sant. Men det kan ju också ha funnits folk som spänt för sin nyfångade gädda för plogen och låtit bli att lyssna på såna som testat det med dåligt resultat. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-28 11:59

Det blir väl en variant av double bas reflex fast med flera kamrar.
https://www.google.se/search?q=double+b ... ih=356#p=0

Det finns en patent som jag skall jaga reda på med multipla helmholtz kamrar avstämda till olika frekvenser.
Men då blir det portar ut i luften från alla kamrar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-28 12:15

Det är helgerån att låta den basen samspela med en medioker diskant!

Du behöver en diskant som kan delas tämligen lågt med den basen. Den har en massiv talspole på 3" vilket är helt sanslöst, men samtidigt begränsande för spridningen.

Ta en titt på innervolymen och portarna till högtalaren Gemeni. Dela i två. Det är en bra utgångspunkt.

Vi körde 15w75 slutet i lite drygt 2 liter, som toppar över 80Hz.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-28 13:38

Nissep skrev:Det blir väl en variant av double bas reflex fast med flera kamrar.

Det finns en patent som jag skall jaga reda på med multipla helmholtz kamrar avstämda till olika frekvenser.

http://www.claudionegro.com/projects/sp ... r/dcr.html

HÄR BÖRJAR VI SNACKA!! det där liknar ju det jag försöker åstadkomma ellerhur? ska sätta mig in i det lite mer.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-28 13:46

MagnusÖstberg skrev:Det är helgerån att låta den basen samspela med en medioker diskant!
skrev tidigare i tråden att jag kan gå och köpa en bättre diskant, men vad är bättre? jag har en visaton diskant liggandes (mupps)
och även en bilstereo diskant mds mt-9 som är skitbra i bilen, men kanske inte funkar hemma?
länka gärna till en passande diskant och lämpligt filter till den.

Du behöver en diskant som kan delas tämligen lågt med den basen. Den har en massiv talspole på 3" vilket är helt sanslöst, men samtidigt begränsande för spridningen.

Ta en titt på innervolymen och portarna till högtalaren Gemeni. Dela i två. Det är en bra utgångspunkt.

--> hittar inte, har du länk?

Vi körde 15w75 slutet i lite drygt 2 liter, som toppar över 80Hz.

-->2 liter låter lite i mina öron, var elementets volym borträknad då?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-28 14:24

Det tillkommer alltid. Lådvolym är alltid nettovolym.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-02-28 16:02

Nissep skrev:Det blir väl en variant av double bas reflex fast med flera kamrar.

är det någon som fått en seriventilerad låda att funka.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-02-28 16:10

bianco skrev:här har jag fräst hål för kablarna + på ena sidan och minus på den andra, kabeln som är istoppad där nu är bara för test. notera också den påbörjade övre basporten.
Bild

Genom att du separerar ledarna ökar du induktansen hos kablaget. Detta kan ge hörbarhet i form av nååågot avrullad nivå i diskantregistret.

Det är normalt sett bättre att ha "vanligt" kablage med ihoplindade ledare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-28 16:18

Johan_Lindroos skrev:
bianco skrev:här har jag fräst hål för kablarna + på ena sidan och minus på den andra, kabeln som är istoppad där nu är bara för test. notera också den påbörjade övre basporten.
Bild

Genom att du separerar ledarna ökar du induktansen hos kablaget. Detta kan ge hörbarhet i form av nååågot avrullad nivå i diskantregistret.

Det är normalt sett bättre att ha "vanligt" kablage med ihoplindade ledare.

Jasså! då har jag lärt mig nåt nytt, då blir det vanligt kablage. :D visste väl att det var bra att bli medlem här! tack

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-28 22:54

Jag kan verkligen inte hitta patenten jag nämnde tidigare.

Bianco, du vet att din låda inte kommer vara en Double bass reflex/double chamber reflex?

Vi kanske kan kalla den för något kreativt, Akustisk labyrint kanske..
Bild

Men visst finns det folk som testat double bass reflex.
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Fo ... -Speakers/

MJK har beräkningsblad för att beräkna den versionen som Fostex har som förslag till FE83E här.
http://www.fostexspeaker.de/gehaeuse/83e_enclrev.pdf

Info från MJK.
http://www.quarter-wave.com/Back_Door/DBR_App_Notes.pdf
http://www.quarter-wave.com/Back_Door/D ... _14_09.pdf

Men det finns olika definitioner av Double bass reflex tydligen.
http://www.claudionegro.com/projects/sp ... r/dcr.html
Där är ju båda kamrarna portade ut mot fria luften.

Medan de andra enbart har en port ut i en av kammarna.

Kan någon hitta dessa artiklar så kanske man kan läsa på lite?
"The Double-Chamber Speaker Enclosure;" George Augspurger; Electronics World 12/61

"Double-Chamber Speaker Enclosure;" R N Marsh; Speaker Builder 03/80

"A small Double-Chamber Reflex;" David Weems; Speaker Builder 04/85

Sedan skall tydligen En betaversion av winisd kunna beräkna denna låda. Men efterssom deras forum ligger nere pga spam så kommer man inte åt den.
Bild

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-28 23:24

Tack nissep, jag är full av respekt över eran kunskap, labyrinth är ju ett jevla fräckt namn på en högtalare, nissep ta åt dig av äran att ha namngivit mina alster :)

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-02-28 23:53

Vi får snart skäll för namnet Akustisk labyrint finns redan för en gammal princip..

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-01 00:31

Nissep skrev:Vi får snart skäll för namnet Akustisk labyrint finns redan för en gammal princip..

Icke, mina högtalare heter ju bara labyrinth :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-01 10:46

övre basportar klara, notera att nu blir det inga fler hål för högtalarkablar.
Bild

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-14 20:50

Bild
sådär ja! nu börjar det likna nåt!
kvar att göra är att fixa klart "toplocket" och fräsa för diskant samt bygga en fot, fräsa hål och montera basrör, dra kablar, sedan lack. rickard.v i västerås kommer hjälpa mig med mätningar samt filterberäkning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-15 09:28

Tjusigt! Blir nog fräckt. Men baffeln ser oroväckande tunn ut. Hur tänker du fästa elementen? Att skruva genom MDF "åt det hållet" funkar nog inte så bra.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 10:36

Kalejdokom skrev:Tjusigt! Blir nog fräckt. Men baffeln ser oroväckande tunn ut. Hur tänker du fästa elementen? Att skruva genom MDF "åt det hållet" funkar nog inte så bra.

Tunn? den är 20mm tjock! så det ska nog knappast vara ett problem :D
jag tänkte fästa elementet genom att köra genomgående skruv med mutter på baksidan och bara för lite fakta så kan jag tala om att elementet är försänkt 5mm och då har man 15mm kvar att fästa elementet i.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-15 10:43

Fast de som föredrar 50mm tycker nog 20 är tunnt. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-15 11:06

bianco skrev:elementet är försänkt 5mm

Du får stå ut med många synpunkter på ditt bygge. Men det är väl idén med ett forum. Hoppas att du inte deppar ihop...

Jag har aldrig sett någon försänka en Dynaudio-bas. Det hade varit helt ok att låta den ligga utanpå baffeln - så hade du även fått ytterligare stadga för infästningen :wink:.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-15 11:11

Jag gillar verkligen det här byggsättet. Man kan få till så oerhört roliga lådformer. En Turning Torso vore exempelvis ganska enkel att få till (om man nu skulle vilja det, av utseendeskäl).

Jag tror inte alls på konceptet för själva avstämningen i den här lådan, men det är ju kul med experimentlusta - och om det blir kass är det bara att ta fram tigersågen och fixa till en vanlig sluten eller basreflex.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 13:27

Kalejdokom skrev:
bianco skrev:elementet är försänkt 5mm

Du får stå ut med många synpunkter på ditt bygge. Men det är väl idén med ett forum. Hoppas att du inte deppar ihop...

Jag har aldrig sett någon försänka en Dynaudio-bas. Det hade varit helt ok att låta den ligga utanpå baffeln - så hade du även fått ytterligare stadga för infästningen :wink:.

Självklart deppar man inte ihop, hela iden med att visa upp vad jag gör är ju för att få respons, och använda andra som ett bollplank, man får ta både kritik och positiv feedback så är det bara.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 13:30

Morgan skrev:Jag gillar verkligen det här byggsättet. Man kan få till så oerhört roliga lådformer. En Turning Torso vore exempelvis ganska enkel att få till (om man nu skulle vilja det, av utseendeskäl).

Jag tror inte alls på konceptet för själva avstämningen i den här lådan, men det är ju kul med experimentlusta - och om det blir kass är det bara att ta fram tigersågen och fixa till en vanlig sluten eller basreflex.

Tackar :) jo jag gillar det också! Du har så rätt, och som jag troligtvis nämnt tidigare så bygger jag dessa och sedan mäter jag dom och funkar det inte så kan jag alltid bygga om dom, experimentera är ju kul :)

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-03-15 15:01

Jag gillar detta bygget skarpt (ja för att vara småplutthögtalare då)
Jag har inga egentliga synpunkter på elementvalen men jag vill föreslå aktiv delning och drivning medelst miniDSP eller liknande.
Då spelar de olika elementens känslighet ingen roll alls, och du kan ev testa andra diskanter utan att pillra med ett passivt filter.
Man har nog "allt att vinna" på aktiv delning/drivning, utom att det kan bli lite dyrt och inta alltid så hög WAF...

Det dagen jag ska bygga högtalare till fulstereon/vardagsrummet så kanske det blir en liknande design som bianco's högtalare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-15 15:19

Aktiv delning är faktiskt inte alls bästa lösningen i alla lägen, inte ens i den digitala åldern vi lever i.

Jag har nästan lust att skänka ett par bättre diskanter till det här projektet. Valet skär i mitt hjärta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-15 18:55

Det skall bli väldigt intressant att se slutmätningarna.

Din byggmetod är ju riktigt fräck. Det är ju betydligt vanligare med denna metod.

Bild
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Ta ... eaker-Kit/

Men dina ser mäktiga ut.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 22:34

opethic skrev:Jag gillar detta bygget skarpt (ja för att vara småplutthögtalare då)
Jag har inga egentliga synpunkter på elementvalen men jag vill föreslå aktiv delning och drivning medelst miniDSP eller liknande.
Då spelar de olika elementens känslighet ingen roll alls, och du kan ev testa andra diskanter utan att pillra med ett passivt filter.
Man har nog "allt att vinna" på aktiv delning/drivning, utom att det kan bli lite dyrt och inta alltid så hög WAF...

Det dagen jag ska bygga högtalare till fulstereon/vardagsrummet så kanske det blir en liknande design som bianco's högtalare.

tack så mycket.

jag har grejjer för att köra dessa aktivt, känns bara spännade att få hjälp att mäta och beräkna filter då jag aldrig gjort nåt sånt innan.

du får rippa min desigin rakt av om du vill :D

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 22:39

MagnusÖstberg skrev:Aktiv delning är faktiskt inte alls bästa lösningen i alla lägen, inte ens i den digitala åldern vi lever i.

Jag har nästan lust att skänka ett par bättre diskanter till det här projektet. Valet skär i mitt hjärta.

diskanter mottages gärna, annars kommer det att hamna bildiskanter i lådorna, MDS MT-9. (äldre modellen från typ 2007)
en riktigt bra diskant till bil, men har hört att flera har använt dom med gott resultat för hemmabruk.

för övrigt är min postadress
simtuna svinn 1
74971 fjärdhundra

:wink:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-15 22:42

Nissep skrev:Det skall bli väldigt intressant att se slutmätningarna.

Din byggmetod är ju riktigt fräck. Det är ju betydligt vanligare med denna metod.

Bild
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Ta ... eaker-Kit/

oj! dom där såg helt muppiga ut i min värld :o

Men dina ser mäktiga ut.

tackar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-16 00:45

bianco skrev:
MagnusÖstberg skrev:Aktiv delning är faktiskt inte alls bästa lösningen i alla lägen, inte ens i den digitala åldern vi lever i.

diskanter mottages gärna, annars kommer det att hamna bildiskanter i lådorna, MDS MT-9. (äldre modellen från typ 2007)
en riktigt bra diskant till bil, men har hört att flera har använt dom med gott resultat för hemmabruk.

för övrigt är min postadress
simtuna svinn 1
74971 fjärdhundra

:wink:
Skicka ett PM med en riktig adress!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-03-16 10:53

Magnus östberg du har pm

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-02 07:38

jahapp, gott folk, så var påsken avklarad och några timmar spenderades i snickeriet, nu är båda lådorna klara enligt senaste bild från mig, nu behöver jag bara hitta 4cm basport (tratt) hojta om ser nåt!

kvar att göra är att fräsa hål för basrör, diskant, bygga fot, dra kabel, limma ihop topplocket, grunda, måla, mäta, bygga filter, lyssna!

Magnus, hur vart det nu med diskanterna? fräser i mds diskanterna vilken dag som helst nu annars. :wink:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-04 09:36

dagens mini update.
nu inväntas bara diskanter och basrör, håller också på att bygga fötter.
Bild
det var lite smånervöst att fräsa och försänka elementen, men det vart kanon!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-09 19:43

här kommer en update igen.
basrör och fot på plats, saknas dock "topplock" och har ännu inte fått diskanterna. vart lite skumma proportioner på bilden, måste bero på iphone.
Bild

undersidan av foten. i hålet är det tänkt att ett filter ska husera, notera hålen på högersidan, där ska kablarna dras ut till filtret.
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-09 21:04

Ser bra ut :)

Hur som helst har jag tokmycket att göra nu, men du vet ju var diskanterna finns..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-04-09 21:59

sant.. men jag har 8 mil till akalla, det vore suuuper om du hade vägarna förbi aspnäsvägen (Statoil) och kunde lämna dom där. annars får jag väl försöka släpa mig 8 mil på ett studiebesök och kaffe? nån helg. problemet är bara att mitt bilintresse brukar ta upp större delen av min lediga tid och då särskilt på helgerna. (utställningar och race)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 12:30

Här har inte hänt ett skit, väntar fortfarande på att Magnus Östberg ska skicka diskanterna, skrapade ihop en 500:ing till frakt för att han sjysst nog ville sponsra på diskanter, har hunnit renovera två rum i mitt hus, fått barn och byggt en bil, har fortfarande inte sett röken av varken 500:ingen eller diskanterna, och inte svarar mister Öberg på mail eller sms eller pm heller. labyrintherna ska jag bygga klart så fort jag får diskanterna, med andra ord och i Magnus tempo så uppdateras väl den här tråden om ca 10 år :cry:

sorry Magnus, du verkade vara en vettig kille och jag har väntat bra länge med att hänga ut dig här, men nu var det lixom dags! vänligen sätt in pengarna på mitt konto igen eller skicka diskanterna snarast.

MVH BIANCO UTAN TÅLAMOD! 0704883996 är mitt nummer!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-11 14:34

Jag har bett om ditt kontonummer, men det ville du inte.

Jag erkänner att det tagit galet mycket tid, och du vet varför. Så skicka över det på PM så har du pengarna imorgon!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 15:12

MagnusÖstberg skrev:Jag har bett om ditt kontonummer, men det ville du inte.

Jag erkänner att det tagit galet mycket tid, och du vet varför. Så skicka över det på PM så har du pengarna imorgon!

du har pm.

för er övriga som också vill att dessa högtalare ska bli klara, kom med tips och gärna länkar till passande diskanter till dessa högtalare. OBS inga monsterpriser.
slutligen vill jag bara påpeka för er övriga att jag hoppas jag och Magnus kan lösa detta, och jag är inte sur på honom, han har sina skäl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-11 15:32

Pengarna är insatta, borde vara tillgängliga typ nu... (eller när bankerna nu gör det, såg ut som om det gick direkt)

Och skulle du ha vägarna förbi så väntar de på dig :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 20:47

Fint magnus.

In med tips nu pöjkar! Vilka vettiga diskanter borde jag införskaffa till dyn elementen? Prisvärda! Inte svindyra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-11 20:53

Seas DXT :)

Snygga byggen, mulliga.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-11 22:25

Martin skrev:Seas DXT :)

Snygga byggen, mulliga.

Tackar :) ska kika på dom

In med mer förslag nu grabbar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-11 22:41

Snygga byggen, mulliga.
Det är faktiskt ett så bra förslag att du skulle kunna sluta leta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-14 12:35

bianco skrev:

Snygga byggen, mulliga.

Tackar för tipset, har nu beställt dessa :)
nu börjar slutskedet med labyrintherna, kommer uppdatera vartefter dom blir klara.

sedan återstår ju mätning och filterbygge, men detta kommer jag behöva hjälp med då jag inte har gjort något av de hittills.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-14 13:20

Vars håller du till om du behöver mäthjälp? :)

Såhär mäter en av mina 4 DXT-diskanter som sitter i en liten högtalare:
Bild

Såhär mäter den som sitter i 4-vägaren. Det är 0, 30 och 60grader off axis.
Bild

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-14 13:54

Jag håller till mellan sala och Enköping utefter riksväg 70, har en kille som kallas Rickard w på garaget.org mm. som bor i Västerås, han har lovat hjälpa mig, men ser att du kanske är mer skillad, Elektronikingenjör läste jag att du är. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-14 14:01

Det är bara hojta till om ni behöver mer hjälp, med någon simulering eller något. Richard har säkert bättre mätutrustning än vad jag har ändå så prova ni först.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-10-14 15:14

Martin skrev:Det är bara hojta till om ni behöver mer hjälp, med någon simulering eller något. Richard har säkert bättre mätutrustning än vad jag har ändå så prova ni först.

tackar! vi testar och så hojtar jag om vi behöver hjälp, jag kanske kan behöva ett kritiskt öra vid nåt tillfälle :) kaffe har jag också! :wink:

Återgå till DIY-forum