biancos dynaudio frontar (Labyrinth T-1)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bianco

biancos dynaudio frontar (Labyrinth T-1)

Inläggav bianco » 2013-02-21 16:10

hej!

håller på att bygga ett par högtalare som kommer att bestyckas med
dynaudio 15w75 8ohm samt philips ad160 8ohm
vad behöver jag för filter?? detta behöver förklaras så att ett barn förstår då jag inte kan ett skvatt om detta :roll:

högtalarnas design idé och påbörjade bygge ser ni här : http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=45743

hoppas nån kan hjälpa mig med detta?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av bianco 2013-03-01 16:09, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-21 16:18

Välkommen!
Kul byggsätt du valt där. Jag hoppas du får lite hjälp på traven här.
Lägg in lite bilder i denna tråd så tror jag nog det går fortare.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-02-21 16:33

Välkommen!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-21 17:45

Hej och välkommen :) .

Man blir nyfiken på mycket. Ambitiös byggmetod - vad använder du för såg? Kör du på frihand? Hur tänker du fixa ytfinishen?

Ovanlig kombo av element - en klassisk "high-end"-bas och en rätt medioker diskant av vintagetyp! Hur har du valt elementen?

Jag är ingen fena på filter, men tror mig veta att den där basen klarar sig med ett enkelt 6dB/okt filter. Det innebär i princip bara en spole i serie med basen. Diskanten skulle jag dela 18dB/okt vid ca 3kHz. Sen behöver den säkert dämpas ca 3-6dB för att inte dominera över basen i ljudnivå. Mitt tips är så få komponenter som möjligt i filtret.

Men nu kommer säkert filtermaffian att protestera högljutt och mena att det inte går att designa ett filter utan att mäta upp elementen och sedan simulera i t.ex. Basta! (som är ett program för bl.a. filterdesign).

Jag lämnar gärna stafettpinnen till någon av gurusarna :oops: .

Lycka till med bygget!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-21 17:45

tackar. får lägga in bilderna ikväll då :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-21 17:58

Här är lite intressant läsning om diskanten; "World's Worst Dome Tweeter". Missa dock inte sista raden på den länkade sidan 8) !

http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-21 18:05

Jag tycker att du skall undvika krökt basreflexrör. Du kan väl gå igenom mittväggen? Hur har du stämt av?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Filterfråga

Inläggav skrutten » 2013-02-21 18:32

bianco skrev:vad behöver jag för filter?? detta behöver förklaras så att ett barn förstår då jag inte kan ett skvatt om detta :roll:

Det går välan att bygga utan att förstå allt det där. För ju mer man förstår destå mer komplicerat blir det. Vill man förstå bara lite av det hela så kan väl www.drkrupp.se vara rätt så bra.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-21 18:38

Släng diskanten och köp en bättre.

Koapong kanske kan vara värd att kopiera? Lämpligast är då att bygga med dx25 då den diskanten är enkel att få tag i. Lådmåtten ser ut att stämma ganska bra med det du ritat upp så filtret borde fungera.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -75-a.html

en spole i serie med basen ger inte ett 6db filter. Exakt vilken överföring man får är svårt att säga, det är en kombination av elementets frekvensgång och den elektriska delningen som är beroende av impedansen. 6db Butterworth filter är skit så hoppa idén.

edit: kan du få tag i en esotar t330d så är det ju förstås ingen nackdel men det kan nog bli svårt.

edit: äh ser att du har en 8ohm bas. då kan du inte kopiera koapong!
Senast redigerad av Kraniet 2013-02-21 18:41, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-21 18:40

Troels Gravesens filter kan nog vara en bra utgångspunkt även för ditt bygge, jag tror inte man får till det bättre än så med den diskanten utan att vara väldigt kunnig.
Du ser på hans sida också hur viktigt det är att man får diskanten och baffeln i plan. Fräs till någon distansring som fyller i den ringformade försänkningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-21 19:04

Har gjort ett filter med diskanten i 8 ohms utförande inte riktigt som troels men ändå mycket likt en dvs. spole i serie med diskanten (men alldeles innan) fixade klangen. Ibland undrar jag om har kollar in mina filter 8O ähh jag skojja bara :wink:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-21 19:29

ojoj här svaras det friskt!
kom ihåg att jag är en såkallad newbie som INTE har pysslat med hifi innan, men har byggt en och annan bilstereo i mina dar :D

varför jag har valt den kombon med element är ju rätt simpelt, man tager vad man haver hehe.. jag kan säkert gå och köpa nåt vettigare element, men vet inte vad jag ska ha??

jag har däremot en rätt bra bilstereo diskant liggandes som heter mds mt-9 skulle den funka ihop med dynaudios element?

jag har ändrat mig kring krökt rör, det blir en 3" aeroport som blir 12cm i längd, sen blir det väl att mäta och ändra och ha sig, designen på lådan är inte uträknad nånstans utan bara ihop höftad, blir ju en blandning av ren basreflex och hornlåda? eller vad säger ni?

basar har jag 2st 10" dls nobellium10 som matas av ett stage line sta 322 i 16ohm mono bryggat. (dubbla 4ohms spolar)

centerhögtalaren består idagsläget av dubbla dls reference 6,5" med tillhörande 1,5" domar.
denna center är tillfällig och ska också byggas en ny när frontarna är klara.

när högtalarna är klara så får nån gärna komma och hjälpa mig med mätningar och labba lite! bor i enköping.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-21 19:33

Kalejdokom skrev:Hej och välkommen :) .

Man blir nyfiken på mycket. Ambitiös byggmetod - vad använder du för såg? Kör du på frihand? Hur tänker du fixa ytfinishen?

en vanlig ryobi sticksåg = min bästa vän :lol:
ytfinish blir väl att slipa och spackla och grunda och måla högblank vita.

Ovanlig kombo av element - en klassisk "high-end"-bas och en rätt medioker diskant av vintagetyp! Hur har du valt elementen?

diskanterna var gratis! har ett gäng olika bilstereo diskanter annars.

Jag är ingen fena på filter, men tror mig veta att den där basen klarar sig med ett enkelt 6dB/okt filter. Det innebär i princip bara en spole i serie med basen. Diskanten skulle jag dela 18dB/okt vid ca 3kHz. Sen behöver den säkert dämpas ca 3-6dB för att inte dominera över basen i ljudnivå. Mitt tips är så få komponenter som möjligt i filtret.

Men nu kommer säkert filtermaffian att protestera högljutt och mena att det inte går att designa ett filter utan att mäta upp elementen och sedan simulera i t.ex. Basta! (som är ett program för bl.a. filterdesign).

Jag lämnar gärna stafettpinnen till någon av gurusarna :oops: .

Lycka till med bygget!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-25 08:42

har du nåt förslag på en bättre diskant? vad jag har kunnat läsa mig till så ska ad160 även om den är gammal vara en riktigt bra diskant, satt väl i många mirsh byggen också. nu är det så att jag skrev fel tidigare och får rätta mig själv, basen är på 8 0hm och diskanten är en ad160 t4 och således en 4ohmare, om det gör nån större skillnad?

klart att utvecklingen går frammåt, men dynaudio 15w75 är ju inte tillverkad igår heller som jag har förstått det, (varför ändra på nåt som fungerar)

är djupt tacksam för all hjälp och feedback jag får av alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-25 09:56

bianco skrev: diskanten är en ad160 t4 och således en 4ohmare, om det gör nån större skillnad?
Det betyder bara att du inte kan kopiera filtret från 8-ohmaren!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-26 21:35

uppdaterar med mer bilder vartefter så ni får se hur det går.
här ser ni det som blir botten på främre kammaren
Bild
notera att jag markerat ungefär var basröret kommer att hamna på frontbaffeln.
Bild
testar att bara ställa dit elementet för att se hur det blir, tror att elementet kommer att trivas bra där, måste dock slipa ur massor runt elementet på insidan, för luftflödet.
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-26 23:17

Hur är den bakre och den främre kaviteten förbundna med varandra? Är det bara det lilla hålet längst ner, isf finns det risk för en inre "Helmholtzresonans" som kommer att ge en dipp i tonkurvan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-26 23:24

Svante skrev:Hur är den bakre och den främre kaviteten förbundna med varandra? Är det bara det lilla hålet längst ner, isf finns det risk för en inre "Helmholtzresonans" som kommer att ge en dipp i tonkurvan.

Jag gissar på att det är ett basreflexrör, men ts får såklart ge rätt svar.. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-26 23:59

kodapa skrev:
Svante skrev:Hur är den bakre och den främre kaviteten förbundna med varandra? Är det bara det lilla hålet längst ner, isf finns det risk för en inre "Helmholtzresonans" som kommer att ge en dipp i tonkurvan.

Ja, nu såg jag skissen i första inlägget. Jag undrar om det finns någon tanke med att ha en liten kavitet bakom elementet, det vore roligt att få det utvecklat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 07:31

Hej, den bakre och främre kaviteten är förbunda med ett hål upptill och ett hål nedtill, "hålen" motsvarar ett 3" hål i diameter. Får hoppas att det inte blir nån dipp i tonkurvan dårå.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 07:38

Svante skrev:
kodapa skrev:

Inget basreflexrör mellan främre och bakre kammare bara hål motsvarande 3" diameter

Ja, nu såg jag skissen i första inlägget. Jag undrar om det finns någon tanke med att ha en liten kavitet bakom elementet, det vore roligt att få det utvecklat.

Hur menar du liten kavitet? Om du syftar på det främre utrymmet där elementen kommer att husera så motsvarar det ca 3,5 liter i volym, sedan ska ljudet ut i bakre kammaren och sedan till den undre främre kammaren och sedan ut genom ett basrör på framsidan. Detta blir således en blandning av basreflex/ horn högtalare ellerhur? Huruvida detta kommer att fungera finns det ju bara 1 sätt att ta reda på. Jag kan inte simulera detta öht. Trial and error.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-27 07:50

Jag skulle ha öppnat upp lådan helt innuti medan det går, tror det är gott om elementet "ser" lådans inre utan hinder i möjligaste mån.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 09:48

bianco skrev:
Svante skrev:
kodapa skrev:

Inget basreflexrör mellan främre och bakre kammare bara hål motsvarande 3" diameter

Hur menar du liten kavitet? Om du syftar på det främre utrymmet där elementen kommer att husera så motsvarar det ca 3,5 liter i volym, sedan ska ljudet ut i bakre kammaren och sedan till den undre främre kammaren och sedan ut genom ett basrör på framsidan. Detta blir således en blandning av basreflex/ horn högtalare ellerhur? Huruvida detta kommer att fungera finns det ju bara 1 sätt att ta reda på. Jag kan inte simulera detta öht. Trial and error.

ouch, jag skulle inte tycka att det var kul att chansa med den fina lådkonstruktionen. Jag skulle lyssna på superexperterna Skrutten och Svante nu om jag var som du... :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 10:36

skrutten och svante kan kanske förklara exakt hur stor lådvolym ni skulle vilja att elementet fick samt längd och diam på basrör.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 11:09

bianco skrev:skrutten och svante kan kanske förklara exakt hur stor lådvolym ni skulle vilja att elementet fick samt längd och diam på basrör.

Nu har du chansen att lära dig. Jag har lärt mig massor här. :) Börja simulera och lägg upp dina resultat så kommer du säkert att få feedback! Brukar vara sådär att göra en simulering åt någon annan som sedan ser det som en sanning. Jag skulle göra fler öppningar så du får en kavitet i lådan.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=43964
http://www.tolvan.nu

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 13:40

inte för att trampa på några ömma tår här, MEN jag förstår vad du syftar på kodapa, att jag ska bygga en basreflex låda, det vill jag inte!
jag har hållt på med högtalare i många år (bilstereo) och spelade redan 1998 146,9dB i bil.

att räkna ut en basreflex låda är en sak, det är inte det jag vill, den lådan jag vill bygga är ju en blandning av horn/bandpass/reflex för att ni ska förstå bättre hur jag menar så kommer jag att posta en förenklad skiss med flödet i lådan. att försöka räkna på den här typen av låda verkar omöjligt, jag kan det då inte iaf.

nu undrar flera ev er VARFÖR bygger jag inte något som fungerar och är beprövat? ja svaret är -JAG VILL BYGGA NÅT ANNORLUNDA.
funkar det inte så får jag bita i det sura och testa nåt annat, det är utveckling det mina vänner :wink:
Bild

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 14:02

OK, då är det väl bara att du kör på. Har du möjlighet att variera storlek och längd på portarna i din fina låda för att testa dig fram?

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2013-02-27 14:23

kodapa skrev:OK, då är det väl bara att du kör på. Har du möjlighet att variera storlek och längd på portarna i din fina låda för att testa dig fram?

Nej. Den enda som går att justera är ju basröret på framsidan. Har dock funderat på om hålet i botten kommer att räcka till, kanske borde öka arean på det hålet? (Alltså hålet längst ner mellan främre och bakre kammare)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 14:24

bianco skrev:
kodapa skrev:OK, då är det väl bara att du kör på. Har du möjlighet att variera storlek och längd på portarna i din fina låda för att testa dig fram?

Nej. Den enda som går att justera är ju basröret på framsidan. Har dock funderat på om hålet i botten kommer att räcka till, kanske borde öka arean på det hålet? (Alltså hålet längst ner mellan främre och bakre kammare)

Jag hade byggt en testlåda.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-02-27 14:32

Martin King och Mathcad kanske kan hjälpa till med beräkningarna? Nu är det kanske inte riktigt lika mkt MLTL som jag trodde först utan mer åt bandpass av högre ordningen.

http://www.quarter-wave.com/

eller Hornresp

http://www.hornresp.net.ms/

Edit: Kom lite fler poster emellan..

Nästa

Återgå till DIY-forum