Moderator: Redaktörer
- In the Caldera, you cross the tweeter at 1300 Hz. That is one octave under what common theory recommends today?
- I think many cross the tweeter too high. Conventional theory has always argued that we should stay away from the fundamental resonance of the tweeter. On the other hand, mr. Thiele has presented new crossovers that are crossed exactly at the resonance point. I think that is very interesting. The resonance point is a very well defined area. The only you have to get rid of is the resonance itself, by choosing the right Q and a RLC circuit. Of course, the tweeter has to be very broad-banded, and very linear. But tweeters are more robust than many seem to believe. We have made tests at ScanSpeak with the tweeters used in the Caldera speaker. The voice coil was heated to 320 degrees and it did not break. We put 120 volt in, and we could see sparks in the dark, but it still did not break.
- What is your favorite tweeter for the moment?
- In the Caldera, we use a selected version of the Scan Speak 9500, a variant of the 9700. I feel that the copper ring in the 9700 causes an over-emphasized treble, so this 9500 has a aluminum ring instead. But it has to be selected samples. A problem with softdomes is that automatic coating by machines does not give optimum resolution. You have to do it manually by coating the edge and the top, maybe with different coating. So it depends a lot on skill. You can have two girls building the same tweeter. One of them makes tweeters with a tolerance of 1 db, another girl builds the same and the tolerance is 4 db. But when you want the best, there has to be some handwork involved. I am very satisfied with the Scandinavian driver manufacturers. They are very flexible, and they allow us to discuss different solutions. Just during the last six months, I have visited Seas three times.
celef skrev:vad gör att en diskant tål mer än andra? materialet i bobinen? talspolens diameter? materialet i membranet? magnetsystemet? olja i gapet? resonansfrekvensen? undre gränsfrekvensen?
Kraniet skrev:celef skrev:vad gör att en diskant tål mer än andra? materialet i bobinen? talspolens diameter? materialet i membranet? magnetsystemet? olja i gapet? resonansfrekvensen? undre gränsfrekvensen?
det där undrar jag med. Är det bara en fråga om vilken värme talspolen tål och begränsningen i upphängning?
chrisss skrev:Förstår inte alls meningen med att pressa diskanter med låga frekvenser.
chrisss skrev:Diskanter som jobbar lätt låter bäst.
Initialt flack flank från 7-8 kHz och ökande branthet någonstans vid 3,5-4,5 khz låter bra.
Förstår inte alls meningen med att pressa diskanter med låga frekvenser.
Med waveguide och känslighetsöverskott i lägre registren möjligen.
Jo, dels det (vidare lobe) och sedan det här med spridningshoppet mellan bas och diskant som blir mindre.Jocke skrev:Finns det invändningar mot att delningen blir "snyggare" vid lägre frekvenser? Ofta blir avståndet mellan elementen i förhållande till våglängden kortare.
Martin skrev:Jo, dels det (vidare lobe) och sedan det här med spridningshoppet mellan bas och diskant som blir mindre.Jocke skrev:Finns det invändningar mot att delningen blir "snyggare" vid lägre frekvenser? Ofta blir avståndet mellan elementen i förhållande till våglängden kortare.
Svante skrev:Även en tusendel är en bråkdel...
fonzeka skrev:Amphion Xenon delar vid 1200Hz med andra ordningens filter, de verkar använda någon egen variant på 27-serien eller kanske en äldre modell bara.
Dålig bild men tror det står 27TFF-AD http://user.faktiskt.io/fonzeka/Amphion/6.jpg
Helmut skrev:Skulle det vara möjligt att byta ut mellanregistret mot flera diskanter.
Har varit sugen på att bygga ett system och dela under 1000 Hz. Hörlurar klarar av att återge toner ner till 20 hz och det med membraner som är många gånger mindre än ett diskantelement.
aisopos skrev:Om vi nu snackar om att dela diskanter allt lägre, hur går det när vi kommer
ner till fs, och under fs?
rikkitikkitavi skrev:Fast 72 diskanter borde ha ett intressant spridningsmönster
Kraniet skrev:aisopos skrev:Om vi nu snackar om att dela diskanter allt lägre, hur går det när vi kommer
ner till fs, och under fs?
Ja IÖ pratar ju längre upp om hur man kan utnyttja fs i filtret. Är inte helt säker på vad det innebär, men det gäller väl att utnyttja den resistanshöjning som sker för att kunna få den delning som behövs.
Man ska alltså i det fallet inte kompensera bort resonansen för en mer likriktad resistans (som är ett vanligt råd annars för att få ett "textbook"-beteende)
Kraniet skrev:En annan variant av det du frågar efter är att använda en 1,5" diskant likt Scan-Speak 3806 http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3806-820000.pdf som tål en lite lägre delning. Denna rundas sedan av lämpligen med en 3/4" diskant. Var en populär lösning för länge sedan hos flera tillverkare som bla Spendor och B&W.
Troels har gjort en variant på detta också.
http://www.troelsgravesen.dk/SP38.htm
Det är ju dock mer att likna vid en trevägshögtalare. Jag skulle nog i det fallet gå upp lite i midstorlek till 2-3" (tex Daytons middome) och fixa en mer ordentlig bas samtidigt.
värt att komma ihåg är att 4 diskanter kommer att summeras destruktivt i vissa riktningar och kan innebära mer bekymmer än det är värt. Dvs enkelheten som en tvåvägare har kommer snabbt försvinna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster