En lägesrapport.

Jag sågade ut hålen för hornet med den batteridrivna sticksågen från Bosch.
Förut hade jag en nätansluten sticksåg från Black&Decker, och det är ofattbart vilken skillnad på resultat den nya ger!
Den gamla sågade snett och vint åt alla håll, men den nya verkar hålla bladet helt vinkelrätt mot underlaget, man skulle nästan kunnat såga ut alla sidorna med den om man styrt efter en rätskiva så bra sågar den.
Jag började med att såga ut det första hålet från baksidan för att den inte skulle riva upp kanten på hålets framsida, men det var ju helt onödigt, det blev ju fullgott resultat på både fram- och baksidan.
På bilden ovan syns en av det två styrpinnarna (vanliga 8 mm träpluggar från Biltema) jag borrat in från baksidan och genom drygt halva framsidans tjocklek.
De kommer att göra det mycket enklare att få fram- och baksida centrerade när jag ska limma på dämplimmet mellan dom.

På bilden ovan ser man 4 mm hålet för fräsens styrpinne.
Jag har förut haft problem att borra helt rakt igenom MDF-skivorna så att det har därför inte centrerat helt hundra när jag fräst ur från fram resp baksidan på bafflarna.
Den här gången gjorde jag en "borrstyrning" av en bit lamellimmad ek som jag borrade igenom på mitten med en 4 mm borr i pelarborrstativet. Det styrde sedan borren på ett bra sätt när jag borrade ut centrum igenom bafflarna.

Sådär ja, hornet passar i urtaget.
Snart ska det snurras handöverfräs runt bafflarna för att skapa hål för basarna!