Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Har utgångsmotstånd på 0.1 Ohm på respektive steg och DC servo likaså.
Båda stegen går i inverterande konfiguration ska kanske tilläggas och de båda utgångarna möts över en resistor på 0.1 Ohm för currentsens som krävs för ace.
Vad är på tok ?
NoMoreMrRegistryMan skrev:mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Båda stegen går i inverterande konfiguration ska kanske tilläggas och de båda utgångarna möts över en resistor på 0.1 Ohm för currentsens som krävs för ace.
Vad är på tok ?
Kan du visa nåt schema eller nåt annat enkelt? På hur du parallellkopplar dom, alltså!
peranders skrev:Du kan också testa med en rent resistiv last. Får du problem redan då så har du problem.
phon skrev:peranders skrev:Du kan också testa med en rent resistiv last. Får du problem redan då så har du problem.
Haha, jag skulle då aldrig våga testa ett nybygge på mina högtalare! Först stort effektmotstånd och alla instrument inkopplade, gärna skyddsglasögon också![]()
man vet ju hur mycket papper som får plats i en ellyt .....
edit:
Å andra sidan så säger AudioPro i nån testmanual att man inte får testa en av deras ACE på resistiv last, det skall vara inkopplad (rätt) högtalare. Kanske bäst att testa stärkeriet först utan ACE? På ett effektmotstånd alltså.
peranders skrev:... men när det gällde AudioPro så handlade det om att ansluta last som var intrimmad till lagom mycket negativ utgågnsimpedans. Köra rent resistiv last funkar men man måste ha koll på att den negativa utgångsimpedansen inte överstiger den aktuella lasten får då blir det inte kul.
En undring dock: Går det att applicera negativ utgångsimpedans på ett parallellkopplat steg? Hur ser det ut?
skrutten skrev:Jag har en koppling med 2 st parallellade LM3886 som går fint, dock utan servo och med 0,2 ohms motstånd på utgångarna.
Har du jorden korrekt ansluten och avkopplings kondingar nära kretsen? Jag vill minnas att Nationals applikation ifråga inte hade alla nödvändiga komponenter och anslutningar utritade (kan ha fel här, minnet.....)
NoMoreMrRegistryMan skrev:mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Vad är på tok ?
Kan du visa nåt schema eller nåt annat enkelt? På hur du parallellkopplar dom, alltså!
peranders skrev:Notera att din signaljord måste "sniffa på jordsidan av shunten. Det är superviktigt att inte få spänningsfall i jorden som har att göra med högtalarströmmar. Glättningsströmmar måste du också hålla utanför. Om du inte får bra funkation utan negativ utgångsimpedans så är det prioritet 1 just.
peranders skrev:Har du klart för dig hur mycket negativ utgångsimpedans du behöver?
mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans.![]()
J**lar va trögt elementet blev.
Svante skrev:mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans.![]()
Ja visst är det kul! Nu ska väl kanske lilltroll ha credit för byggandet, men iaf. Hittade du varför det självsvängde? Har du kollat toleranserna på motstånden i återkopplingsloopen, jag tror att de vill ha 0,1% i AN.
mike34 skrev:Svante skrev:mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans.![]()
Ja visst är det kul! Nu ska väl kanske lilltroll ha credit för byggandet, men iaf. Hittade du varför det självsvängde? Har du kollat toleranserna på motstånden i återkopplingsloopen, jag tror att de vill ha 0,1% i AN.
Jag vet, det står 0.1% å jag känner mig JÄTTEskyldig.
ELFA hade inga 0.1 % i 3-5 watt så det blev MYCKET värre kan jag säga. Kan ju rätta till det när jag får mer tid, det va ju så brottom med allt, men inte nu. (om inte du trampar i benen efter ett kort ?)
Självsvänget blev nog till kring en jordloop då det "andra" bidragande steget fick dela jordpunkt på högtalarreturen i det första stegets jordpunkt där resistorn sitter. Men jag lade ihop jordarna å körde över 2 resistorer en i varje, då blev det bra.
Nu har jag även borrat å gängat till en kylfläns, så nu kan man prova lite mer än 3 sekunder.
Just nu sitter jag å caddar för en nytt kort 4:e gången. Detta SKA bli bra. Projektet alså i stort, inte just det här kortet det vet jag inget omEnvis som synden.
Svante skrev:
PS hur ser koncensus MED pajkastning ut?
mike34 skrev:NoMoreMrRegistryMan skrev:mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Vad är på tok ?
Ursäkta dröjsmålet NMMrRM, ska posta ett schema på kopplet som det ser ut i med (oscillering) på lunchen.
Här så.
Nätdelen i vänster övre hörn finns det 2 av, men de delar trafo.
Punkten mellan 10000 uF är jordpunkt för resistorerna och 3886:orna.
Han labba lite till på lunchen.
Det visar sig att om jag kopplar in det extra 0.1 Ohms motståndet som går till jord i den andra kanalen (det är 2 steg på ett kort) så funkar det.
Det är tydligen VÄLDIGT viktigt med jord på dessa kretsar.
Men det är ju klart att det blir en loop om jag inte kopplar in det.
Så nu har jag 0.05 Ohm mot jord och "current sens" kan väl göras över det ena då. Får räkna om lite bara.
peranders skrev:Har funderat lite: Den första opampen måste slöas ner kraftigt. I ett motkopplat system så måste du dessutom känna av ström och spänning samtidigt, eller?
Jag råder dig igen till att simulare detta om du inte kan beräkna det.
NoMoreMrRegistryMan skrev:Gud va tjusigt!
mike34 skrev:Svante skrev:
Det, finns det massor av exempel på
Ska kolla om det flyter fram nått mellan kretsarna, tror inte det gör det.
Undrar om inte DCservot tar bort lite av det roliga med att putta på konen.
Svante skrev:mike34 skrev:Svante skrev:
Det, finns det massor av exempel på
Ska kolla om det flyter fram nått mellan kretsarna, tror inte det gör det.
Undrar om inte DCservot tar bort lite av det roliga med att putta på konen.
Koncensus? Verkligen?![]()
Jo definift är DCservot problematiskt, det tar ju bort ehhh... DC, typ.Prova med en större konding i servot, alt ta bort det och balansera offseten i stället. För labbruk kan det funka iaf.
Svante skrev:Jo definift är DCservot problematiskt, det tar ju bort ehhh... DC, typ.Prova med en större konding i servot, alt ta bort det och balansera offseten i stället. För labbruk kan det funka iaf.
mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)
Svante skrev:mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)
Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genaom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
mike34 skrev:Svante skrev:mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)
Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genaom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
Det stämmer, såg hur elementet började klättra.
Har gjort lite mätningar här och det visar sig att utan DC servo så läcker det ut minus 0.35 Volt.
Med DCservot, 0 Volt (fattas bara).
DC servot ger ungefär plus 0.7 volt ut för kompensation.
Var likspänningen kommer från ursprungligen vet jag inte än, men den finner jag nog snart. Kanske kommer från OP:en i högpassfiltret.
Verkar som den negativa resistansen är stabil även utan DCservo.
Trodde nästan att den skulle klättra iväg. Ska ta bort den och mäta igen.
mike34 skrev:phon skrev: ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...
![]()
![]()
![]()
Ååhh Infidel !! Jag drar nu svärd....
phon skrev:mike34 skrev:phon skrev: ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...
![]()
![]()
![]()
Ååhh Infidel !! Jag drar nu svärd....
Hjääälp!
Jag menar, jag klarar mig utan den lilla extra basen som AudioPro'n ger, jag har redan två dubbelt så stora subbar inkopplade, plus ett rejält bashorn i mitten .....![]()
Svante skrev:Jäsikens vad kul!
Tekko_Tubeamp skrev:Varför alla dessa opamps ? Behöver du kosmiskt hög gain eller e det nått sorts filter ? Jag behövde då aldrig någe preamp eller nått då jag byggde gainclone.
Tekko_Tubeamp skrev:Det där lät avancerat som faen:-\
phon skrev:Funderade du nångång att använda klass-D moduler till ACE'en? Jag har haft nån fundering kring det, men inte gjort nåt praktiskt av det.
Nån LM 4651/52 eller kanske en Hypex eller så? IC'n från NS är jag sugen på att prova, men en Hypex kostar nästan mindre färdigbyggd än 2 IC + kringkomponenter.
Nackdelen är att det är lite problem med riktigt låg bas, hur låg man nu vill ha, men du stämde ju porten till 20Hz ........
Vilka element blev det, JBL xxx ?
Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
phon skrev:Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
Som Svante skrev tidigare i tråden, innebär att Hypex kanske inte är så bra då? Dom klarar inte DC, är kondensatorkopplade mitt i nånstans och går bara ner till några eller några tiotal Hz.
Peaken vid 80Hz, går den inte att EQ'a bort i början av ACE'en? Letar febrilt efter data på GT4-10 nånstans för att kolla hur det ser ut, eller har du möjligen en Bastafil färdig nånstans?
Varför inte bara ta och minska induktansen lite i högtalaren? En lagom stor kopparbricka eller två limmade på ett strategiskt ställe, typ på toppen av mittpolen under dustcapen? Som kortslutningsring alltså. Bara en fundering, inget jag har provat ... än ...![]()
Är det DIY så är det ....
phon skrev:Tack, jo jag hittade den nu. Låda 60 liter och 20Hz var det? + två 75mm rör?
Inte så enkelt att kortsluta bort induktansen med den korta spolen, då får man bygga om hela högtalaren. Fast jag ser inte på några minuter så stora problem, kanske kommer när jag vaknar igen i morgon?![]()
(å då fyller jag år ... )
Tack, tack!
phon skrev:Återuppstånden igen ...![]()
Har justerat förstärkaren till 16,5 volt som den orkar med i 4 ohm, dom driver ju varsin högt med max 68 w eller så. Det är förstärkaren som begränsar output nu, högtalarna når inte xmax nånstans över 15Hz.
Det som påverkar ganska mycket är om -re blir för litet så det inte balanserar bort re, då dyker responsen vid låga frekvenser och det ser puckligt ut, kanske blir boomigt då?
Le påverkar inte så mycket under 100Hz, om jag ökar eller minskar 1mH så händer inte särskilt mycket.
Får fortfarande ingen större peak vid 80Hz, men kanske du kan sätta qts lite högre och vas lite lägre? Det som gör mest på responsen är -re och tyngre kon.
Får runt 100dB vid 20hz, sakta stigande mot max 110dB och sen dalar det igen efter 100Hz, som MOL alltså.
phon skrev: ... Basta ....
mike34 skrev: .... du verkar ju va på hugget ....
mike34 skrev: .....de nya portarna i ........
phon skrev:Hur går det med mätningarna. Blev sent idag så här har det inte bastats något alls.
Ja just det, jag fick begränsning pga förstärkaren före högtalarens xmax. De där kilowatten hade jag bara först för att kolla var begränsningar låg.
+-28volt matning ger knappt 20 volt effektivt, men kretsen ger tydligen bara 16.5 V i 4ohm, så jag ställde in det värdet. Frågan är vad förstärkaren orkar med i verkligheten.
Lite lurigt egentligen, det är ju inte 4 ohm (eller 2 ohm parallell då) hela vägen (knappt alls egentligen). Jag får elementet till 5,6 ohm som lägst med oändlig låda, två element blir 2,77 ohm lägst, sedan drar det iväg uppåt.
natti ....
phon skrev:mike34 skrev: .....de nya portarna i ........
... nu sitter man här igen .... har man en gång fastnat i bastaträsket är det svårt att komma ur .... klart beroendeframkallande![]()
![]()
När jag ändrar till "kilowattläge" på din sub så får jag det till att det behövs runt 40V för att precis nå Xmax på första puckeln, och runt 170V för att bibehålla Xmax upp till 100Hz. 170V > ~10 kilowatt ..... å nästan 130 dB ......... å bränd talspole efter 5ms ...
mike34 skrev:n3mmr skrev:phon skrev: ... Basta ....
Hur får man tag i Basta? Kommersiellt program eller vad?
Du får fråga Svante riktigt snällt.
mike34 skrev: Tror att det va ganska snabbt uppnåeligt strax under och över portningsfrekvensen.
mike34 skrev: Så dina simuleringar pekar inte på några överstyrningar alls de sista Hz'en ?
phon skrev:mike34 skrev: Tror att det va ganska snabbt uppnåeligt strax under och över portningsfrekvensen.
Under lär du väl filtrera bort med ett högpass i början nånstans, strax över försöker man kanske påverka med box/port så att den nås lite senare, för att tjäna overall responsemike34 skrev: Så dina simuleringar pekar inte på några överstyrningar alls de sista Hz'en ?
Nej, men jag har kanske inte samma inställningar som du har? Har säkert trasslat till dom så mycket nu att det är läge att kolla igenom
phon skrev:Det är ju lurigt det här, behöver nog en bastakurs på distans ...för att inte tala om alla andra kurser .....
![]()
Prova att minska portarean till 10cm2 eller nåt så ser du. Inget ändras utom MOL till vänster. Eftersom MOL påverkas av portarea så antar man snabbt att porten sätter en av gränserna i basta (och i verkligheten), vilket inte är så konstigt.
Höj sedan signal source lite sakta så slår den feta svarta i MOL vid runt 10 volt och 20Hz. Där är max utnivå utan (i det här fallet) komprimering i porten. Xmax ligger långt under det, även effekten som tas ut av förstärkaren.
Svante får rätta om jag är alldeles ute på åkern ....
Det är nog porten som behöver optimeras om man vill ha det riktigt lägsta, och då får man på köpet mycket mer av resten också. Hittar inte nån optimeringsknapp i basta dock![]()
Man kanske kan försöka med en slavbas? Arean kan vara väldigt mycket större och lådan blir inte så liten längre. Långa rör tar ju en viss plats, om man säger ....
phon skrev:Är dom lättbytta, rören? Du kan ju prova nåt runt 40-45cm istället så du hamnar på 27-28hz och provspela där.
phon skrev:Är dom lättbytta, rören? Du kan ju prova nåt runt 40-45cm istället så du hamnar på 27-28hz och provspela där.
edit ....
äh, det verkar hamna runt 22 då i basta, men ändå, prova att stämma av runt 27 eller så.
Då kan du ha kortare rör, för att sen kunna välja lite grövre och längre igen. Tanken är att få upp portresponsen lite, och räta upp hela responsen också för att kunna gå högre i nivå. I min setup alltså, vi borde nog haft samma egentligen.
vad var det som sprack? aha, klippte?
154watt, inte att leka med från två 3886![]()
mike34 skrev:
Gav
23,5 volt topp vid 40 Hz
20 volt vid 80 Hz
Dessa portar är nog där de är nu. Men de kan bytas mot helt andra.
Får inhandla lite fler ändkorrektions hylsor. Synd att jag lämnade den andra baffeln i värmland, men den va bara en portars om man säger så.
Nja, nu ska jag simulera lite jag med å se vad det är du menar.
Har inte det riktigt klart framför mig, men jag är här på tråden så fort det händer nått.
mike34 skrev:Då ska jag se till att du får min basta fil på det jag mätt fram och som jag simulerar kring just nu.
Den finns här:
http://vector.niwa.nu/tmp/gt100m2.bastaelement
mike34 skrev:
Du har rätt, jag hade fel
Xmax begränsar inte alls.
mike34 skrev:
Nu måste jag leta efter annat slutstegsbygge till ACE.
phon skrev:mike34 skrev:Då ska jag se till att du får min basta fil på det jag mätt fram och som jag simulerar kring just nu.
Den finns här:
kanske hela filen vore bättre? det här är bara elementet, det borde sluta på .basta Spara i file högst upp som nåt lämpligt.
mike34 skrev:
Du menar hela projektet för jag har nog missat att spara impedans mätningen, får rigga upp igen i så fall och återkomma.
phon skrev:min fil ligger på http://web.telia.com/~u87621789/hogtalare/mike34.bas
den är väl ungefär som din låda är just nu, tror jag?
högerklicka och spara som (t.ex) mike34.basta istället, min FTP'are klarar bara 8.3 och jag orkar inte byta ....
mike34 skrev:...
n3mmr skrev:mike34 skrev:...
Ni som använder Basta!. Kan man stoppa in kalibreringsdata för sin mikrofon i Basta!?
phon skrev:mike34 skrev: Och när du läser detta så är det den filen som finns i den andra länken och inte bara elementet.
tillbaks från motionen, men nu ligger bara Basta default i filen
phon skrev:Hmmm, där finns ingenting alls, eller rättare sagt, en 23 liters låda med ett 6,5 tums element, det som brukar vara där![]()
phon skrev:Då borde den heta xxxxx.basta och inte xxxx.bastaelement, men jag döpte för säkerhets skull om en nerladdning.
Jag tankar hem igen och kollar, man kan ju göra fel ibland ....![]()
(eller mest hela tiden .....
![]()
)
Det är den här du menar?
EDIT:
Nej du, den innehåller ingen lådda, så här ser den ut hos mig:
[Basta]
Curvetype=SpeakerElement
[System]
FileName=gt100m2.bastaelement
[Speaker]
Name=gt100m2
fs= 2.53900000000000E+0001
Vas= 6.80000000000000E-0002
bl= 1.38500000000000E+0001
ss= 3.63100000000000E-0002
Qts= 2.83300000000000E-0001
Re= 3.30200000000000E+0000
Le= 9.87200000000000E-0003
LeLoss= 7.80700000000000E-0001
dmax= 1.25000000000000E-0002
pmax= 2.50000000000000E+0002
det är alles .......
phon skrev:
Nu blev det bättre, får titta igenom sen. Är högtalarens värden något uppmätt? Dom är lite olika de jag har.
./.
En idé, för att inte byta ut alltför mycket i din ACE-koppling. Kör fyra 3886, två och två i // som matar varsin högtalare.
Då kan du kanske få runt 22 volt över varje högt och runt 230 watt totalt vid portfrekvensen. Det är 80 mer än du har nu, och trafon räcker mer än väl till.
Det borde gå rätt enkelt, du vet ju redan hur man kopplar ihop dom till ACE utan att det skall svänga ....
phon skrev:16,5 Hz är förbjudet område, du få hålla dig över 25Hz ....![]()
![]()
Har du avslut både på fronten och i lådan på båda rören? Det är ju rätt intressant info när rör säckar ihop och vilken form dom har. 8 volt var ju lite tidigt ....
phon skrev:Det är väl tre m/s eller nåt där det begränsar? Du har kanske sett Svantes tråd om formade rör? Där finns massa länkar och annat intressant.
phon skrev:Om du ändå skrotar lådan så kunde det ju vara intressant att sätta dina rör rakt upp, alternativt utanpå lådan, bara för att kunna jämföra raka rör med vinklade.
hmmmm , enkelt, ta ur rören och montera igen likadant fast från baffelns baksida. Då kan dom sticka ut i rummet, raka eller vinklade efter behag. Enkelt att mäta på då.
Jag följer den spännande fortsättningen.
mike34 skrev:Om Basta stämmer, vilket det antagligen gör för allt ser mycket bekant ut så är det vid 8,5 meter det tjockar ihop vid den frekvensen ska tilläggas.
Svante skrev:mike34 skrev:Om Basta stämmer, vilket det antagligen gör för allt ser mycket bekant ut så är det vid 8,5 meter det tjockar ihop vid den frekvensen ska tilläggas.
Basta har två väldigt enkla mekanismer för att bestämma max utnivå från ett basreflexrör. Dels ska amplituden i röret inte vara för stor, dels ska lufthastigheten i röret inte vara för stor. Båda gränserna kan ställas in. Här behöver användaren göra ett ingenjörsmässigt rimligt val. Defaultvärdena är förmodligen inte så tokiga, men absolut inte säkerställda.
mike34 skrev:Svante skrev:mike34 skrev:Om Basta stämmer, vilket det antagligen gör för allt ser mycket bekant ut så är det vid 8,5 meter det tjockar ihop vid den frekvensen ska tilläggas.
Basta har två väldigt enkla mekanismer för att bestämma max utnivå från ett basreflexrör. Dels ska amplituden i röret inte vara för stor, dels ska lufthastigheten i röret inte vara för stor. Båda gränserna kan ställas in. Här behöver användaren göra ett ingenjörsmässigt rimligt val. Defaultvärdena är förmodligen inte så tokiga, men absolut inte säkerställda.
Så jag kan utgå från att det rör sig om runt 8m/s som simuleringen säger då ?
mike34 skrev:Allt jag mätt stämmer skrämmande väl med simuleringen måste jag säga.
Svante skrev:mike34 skrev:Svante skrev:mike34 skrev:Om Basta stämmer, vilket det antagligen gör för allt ser mycket bekant ut så är det vid 8,5 meter det tjockar ihop vid den frekvensen ska tilläggas.
Så jag kan utgå från att det rör sig om runt 8m/s som simuleringen säger då ?
Mja, defaultgränsen vill jag minnas är 10 m/s och om det är rätt vet jag som sagt inte.
Svante skrev:mike34 skrev:Allt jag mätt stämmer skrämmande väl med simuleringen måste jag säga.
Jo, fast högnivåfenomenen är betydligt svårare att simulera och mäta. Du har väl mätt inuti lådan? Av förklarliga skäl är inte det så lämpligt vid höga nivåer, men du skulle ju kunna mäta utanför lådan i samma position, men med två olika nivåer. Om du sedan jämför de två kurvorna, så kan du se om porten har blivit överstyrd. Isf sjunker nivån vid fh.
mike34 skrev:Anledningen till att jag letar efter detta är för att kunna besluta om portarean räcker eller om jag ska såga till en ny låda.
phon skrev:mike34 skrev:Anledningen till att jag letar efter detta är för att kunna besluta om portarean räcker eller om jag ska såga till en ny låda.
Låt dom sluta uppåt då? Rakt rör fungerar nog rätt mycket bättre, tror jag.
Kan man stoppa in en mik i röret utan att den stör så mycket att turbulens uppstår tidigt av den anledningen? Låter vågat vid dom nivåerna.
Kanske finns nån bättre mätmetod, fluffandet är ju en. Mät samtidigt spänningen över högt så vet du ungefär när det händer.
mike34 skrev:Jodå jag har kollat på utspänning och med hjälp av den och Basta kommit fram till att det är run 8-9 m/s det spricker, i allafall vid den frekvensen som är riktigt låg.
Men jag orkar inte få till tirbulens på nått annat ställe än där run toppen av m/s grafen.
Svante skrev:mike34 skrev:Jodå jag har kollat på utspänning och med hjälp av den och Basta kommit fram till att det är run 8-9 m/s det spricker, i allafall vid den frekvensen som är riktigt låg.
Men jag orkar inte få till tirbulens på nått annat ställe än där run toppen av m/s grafen.
Jamen vad kul, då är inte 10 m/s sååå tokigt som defaultvärde då. Nu beror ju den hastigheten på rörgeometrin och antalet rör som du säger, men det är ju ändå bra med tumregler ibland...Jag menar, det är alldeles säkert så att 1/10 av ljudhastigheten (34,5 m/s) som man ser rekommenderat ibland är alldeles för fort.
Isidor skrev:mike34,
En maximal strömningshastighet om ca 10 m/s (RMS) stämmer mycket bra med vad man bör komma upp i med 75 mm cirkulära trattade rör med en 90-graders krök på. Kröken kostar massor i turbulensgenerering (strömningsmotståndet är ca dubbelt så högt som för trattat in- och utlopp tillsammans vid fullt turbulent strömning) och med raka trattade rör bör du hamna omkring 20-25 m/s, d.v.s. 6-8 dB högre ljudtrycksnivå.
Isidor skrev:Även om krökningsradien är relativt stor kostar kröken en hel del när det gäller turbulensgenerering. Att röret inte är slätt på insidan är minst lika illa, tyvärr.
phon skrev:Om ett rakt slätt rör tål dubbla hastigheten så tjänar du kanske totalt sett på något tunnare och därmed kortare rör, rakt upp med portarna i toppen på lådan. Fortfarande inne i lådan då. Eller vänd lådan och sätt på fötter så slutar rören mot golvet.
Eller sätt portarna i botten av lådan enl din skiss, raka rör uppåt, så kanske dom dessutom börjar i en något lugnare miljö inne i lådan? Koniska portar och dia 69 inner rör finns på H*F*K*t, då får dom nog plats utan böjar. Om det sedan blir så mycket bättre med raka rör vill vi ju veta .....![]()
Arean sjunker från 2x46 till 2x37 cm2, längden minskar kanske med en dryg decimeter?
mike34 skrev: ....... se ut som en tandemdammsugare.
mike34 skrev:Men jag kommer ju få en helt annan avstämning på sakerna.
phon skrev:mike34 skrev: ....... se ut som en tandemdammsugare.
![]()
mike34 skrev:Men jag kommer ju få en helt annan avstämning på sakerna.
Den borde sjunka aningen, någon Hz, dom tar väl några liter volym från lådan. Undrar om uträtandet ger en ändring åt andra hållet? Det märker du när du har byggt dammsugareEller om det blir en StarWars dubbelkanon eller nåt
![]()
Är dimensionerande undre gräns 20Hz, eller siktar du på lägre? Jag har nog trott 20 hela tiden.
Kollade din sim, väldigt stor skillnad på elementdata mot det jag hade. Mina data är från mitt beräkningsprogram, som kommer från JBL. Det det borde väl stämma då, men man vet aldrig. Hittade ingen med så stort Le av de ~130 olika element dom har där. Några få över 2, ett över 3, dom flest runt 1mH. GT100 var ett av dom över 2 med 2,68mH Verkar lurigt. Tänker bara på hur stor en 10mH spole är ....![]()
Elak konjugatlänk du har, där får förstärkaren jobba lite extra ....
Svante skrev:Har du dämpmaterial i lådan? Var sitter miken?
Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
mike34 skrev:Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
Hmm. jag ska göra en mätning i morgon på samma låda med flera olika ljudnivåer och visa här för det har dykt upp en fråga där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.
Svante skrev:mike34 skrev:Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
Hmm. jag ska göra en mätning i morgon på samma låda med flera olika ljudnivåer och visa här för det har dykt upp en fråga där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.Nä det tror man inte förrän man har haft huvet i lådan
Jag antar att du har tiltat tonkurvan med 12 dB/okt, om du provar att köra utan tilt är det lättare att se om det har överstyrt. Det blir ett platt "tak" då.
phon skrev:Jag får ingen ordning på detta element ......
....så började ett långt inlägg jag skrev ...... men naturligtvis gjorde jag fel ....![]()
fick ta till penna och miniräknare för att inse det ...![]()
(attans tur att jag såg det innan jag tryckte "skicka" .....)
...... men några data kan ju kollas ändå innan simulering nästa gång.
Sd, borde vara enkel att mäta, = 346cm2 eller nåt annat?
Re likaså, 3 eller 5 ohm?
Fs borde också vara enkelt att mäta på nån Hz när?
Här är iaf JBL's datablad:
http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... T100_f.pdf
Är elementet verkligen så in i **** olikt databladet?
Svante skrev:mike34 skrev:Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.Nä det tror man inte förrän man har haft huvet i lådan
Jag antar att du har tiltat tonkurvan med 12 dB/okt, om du provar att köra utan tilt är det lättare att se om det har överstyrt. Det blir ett platt "tak" då.
phon skrev:Det är nästan ingen skillnad alls i respons mellan basreflex med Q=1 på porten och på en sluten låda med samma storlek, båda liknar dessutom dina mätningar.
Hur är det med spiralslangen, den kanske har precis så stora förluster som du tror? Fungerar kanske inte alls som port?
Det skulle vara intressant om du kunde byta ut slangarna mot två släta rör, 75mm avlopp eller papp eller nåt, och mäta igen. Montera utåt från baffeln så får dom plats, fast ta dom lite kortare då. Om du mäter på låg nivå behövs inga avrundningar.
mike34 skrev: Ska kolla om diametern på yttertratten är samma som 110mm avlopp, i så fall har jag rör här som räcker till utsidan.
Nej det va så klart 5 mm för stort hålet, kanske går om man tätar lite med gaffa eller nått.
Såg Paa har nån slitsgrej på gång. Den kan jag ju prova, vad tror expertisen om det ?
phon skrev:mike34 skrev: Ska kolla om diametern på yttertratten är samma som 110mm avlopp, i så fall har jag rör här som räcker till utsidan.
Nej det va så klart 5 mm för stort hålet, kanske går om man tätar lite med gaffa eller nått.
Behövs välan ingen tratt för en liten mätning på låg nivå. Lite fogmassa, silikon eller nåt?Såg Paa har nån slitsgrej på gång. Den kan jag ju prova, vad tror expertisen om det ?
Det skulle vara kul att höra vad dom tycker. Jag tyckte den såg enkel och smidig ut. Lättbyggt.
mike34 skrev:
volymen är fysikt sett 60 liter men det verkar va en skenbar ökning med 10 liter efter isoleringen , kan det va möjligt ?
phon skrev:mike34 skrev:
volymen är fysikt sett 60 liter men det verkar va en skenbar ökning med 10 liter efter isoleringen , kan det va möjligt ?
Ja det är fullt möjligt, men då är lådan nog lite väl väldämpad för att vara en sub. Ett tunt lager fluff (täckjacksfoder) runtom på väggarna räcker, typ den här vita mattan på H*F*K*t
mike34 skrev:Det är 103 mm innermått på rören så jag drar till med 75 cm i allafall så kan jag kanske slita ut fodret och prova ochså.
Borde ligga någorlunda rätt då i frekvens i allafall.
phon skrev:mike34 skrev:Det är 103 mm innermått på rören så jag drar till med 75 cm i allafall så kan jag kanske slita ut fodret och prova ochså.
Borde ligga någorlunda rätt då i frekvens i allafall.
Med 103mm blir det nog runt 67cm för 22Hz med foder, runt 23hz med 75cm utan foder, så du är nog rätt nära hur du än gör
phon skrev:BP-flexi 75? Två stycken 74 långa borde ge alldeles under 20hz säger SpeakerShop, men man får alltid ta det med en nypa salt. Då har jag satt upp din låda som 60l och hårt dämpad. Borde ju inte bli så hårt med bara lite foder runt väggarna, men högtalare är konstiga djur ....Spiralrör ger dessutom spiralresonans, lite skruvad sådär ...
phon skrev:Jaha ja, och vad säger experterna om det? Svante, nu får du lotsa ut den här högtalaren ur rörträsket ...
phon skrev:Vad händer med lådan, tog luften slut helt? Kanske dags att skippa lägsta oktaven och kapa ner röret till 40cm. Då klarar du 32 Hz utan problem. Man får bara hörselskador av låga bastoner ändå ....![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster