ACE bygge börjar ta ton.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

ACE bygge börjar ta ton.

Inläggav mike34 » 2005-04-05 22:02

Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Har utgångsmotstånd på 0.1 Ohm på respektive steg och DC servo likaså.
Båda stegen går i inverterande konfiguration ska kanske tilläggas och de båda utgångarna möts över en resistor på 0.1 Ohm för currentsens som krävs för ace.
Vad är på tok ?
Senast redigerad av mike34 2005-05-12 22:26, redigerad totalt 5 gånger.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: ACE bygge börjar ta ton

Inläggav n3mmr » 2005-04-06 09:59

mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Båda stegen går i inverterande konfiguration ska kanske tilläggas och de båda utgångarna möts över en resistor på 0.1 Ohm för currentsens som krävs för ace.
Vad är på tok ?

Kan du visa nåt schema eller nåt annat enkelt? På hur du parallellkopplar dom, alltså!

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-06 10:28

NoMoreMrRegistryMan skrev:
mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Vad är på tok ?

Kan du visa nåt schema eller nåt annat enkelt? På hur du parallellkopplar dom, alltså!

Det är enligt specifikationen i pdf:erna som finns för kretsen.
Om du tittar på det exempel som visar bryggat och parallelkopplat för 200 watt och tar bara den inverterande delen med 2 3886:or med DC servo och sen drar högtalarens signalväg mot jord via ett extra 0.1 Ohms motstånd istället för den andra halvan av brygg exemplet så har du exakt den koppling jag har då problemet uppstår.
Jag har ett inverterande ingångssteg som matar 2 inverterande 3886 i parallel.
Om denna förklaring är okar så kan jag posta ett schema efter kl 20 i kväll.
Men jag tror om du ser på pdf för högeffekt exempel och kollar så är det ganska klart hur det ser ut.
Alså inga ACE historier är inblandade än så länge.
Det verkar som det självsvänger, för den korta tid jag törs prova så fräser det och antagligen så drar det massa ström för jag kan höra nätbrum inmixat i det ljudet.
De har separata nätdelar men delar trafo. +-26V är matningsspänningen

Hoppas det klarnat en del.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-06 16:42

Notera att en LM3886 inte klarar förstärkning ner till 1 och om du behöver detta om du ska köra med positiv strömåterkoppling vågar jag inte uttala mig om.

Börja att testa detta genom en simulering med de rätta frekvensegenskaperna hos det förstärkande elementet.

Du kan också testa med en rent resistiv last. Får du problem redan då så har du problem. Glöm inte bort att du måste veta hur mycket negativ utgångsimpedans du ska ha annars självsvänger det.

EDIT: Om du inte får denna grundkoppling att fungera så tippar jag att själva uppbyggnaden är bristfällig. Plåta gärna detta. Med ett korrekt kretskort så funkar denna koppling klockrent med P2P så är det ett hazardspel. Jordning och motkoppling samt avkoppling är A och O.

Thomas Madsens och mitt kort funkar klockrent.
http://www.pbase.com/tlmadsen/das_modul
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-06 19:29

Jag har en koppling med 2 st parallellade LM3886 som går fint, dock utan servo och med 0,2 ohms motstånd på utgångarna.

Har du jorden korrekt ansluten och avkopplings kondingar nära kretsen? Jag vill minnas att Nationals applikation ifråga inte hade alla nödvändiga komponenter och anslutningar utritade (kan ha fel här, minnet.....)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-04-07 09:07

peranders skrev:Du kan också testa med en rent resistiv last. Får du problem redan då så har du problem.

Haha, jag skulle då aldrig våga testa ett nybygge på mina högtalare! Först stort effektmotstånd och alla instrument inkopplade, gärna skyddsglasögon också 8O 8O man vet ju hur mycket papper som får plats i en ellyt .....

edit:

Å andra sidan så säger AudioPro i nån testmanual att man inte får testa en av deras ACE på resistiv last, det skall vara inkopplad (rätt) högtalare. Kanske bäst att testa stärkeriet först utan ACE? På ett effektmotstånd alltså.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-07 09:17

... men när det gällde AudioPro så handlade det om att ansluta last som var intrimmad till lagom mycket negativ utgågnsimpedans. Köra rent resistiv last funkar men man måste ha koll på att den negativa utgångsimpedansen inte överstiger den aktuella lasten får då blir det inte kul.

En undring dock: Går det att applicera negativ utgångsimpedans på ett parallellkopplat steg? Hur ser det ut?
/Per-Anders

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-07 10:59

phon skrev:
peranders skrev:Du kan också testa med en rent resistiv last. Får du problem redan då så har du problem.

Haha, jag skulle då aldrig våga testa ett nybygge på mina högtalare! Först stort effektmotstånd och alla instrument inkopplade, gärna skyddsglasögon också 8O 8O man vet ju hur mycket papper som får plats i en ellyt .....

edit:

Å andra sidan så säger AudioPro i nån testmanual att man inte får testa en av deras ACE på resistiv last, det skall vara inkopplad (rätt) högtalare. Kanske bäst att testa stärkeriet först utan ACE? På ett effektmotstånd alltså.

Jo men det är ju det jag gör fast med en lite skithögtalare som gärna får sprida sig i rummet.
Just nu är det bara en vanlig förstärkare inga ACEiteter än.
Satt hela kvällen igår och ritade en 3:e layout, jag är fortfarande inte nöjd.
Placeringen av komponenterna i den senaste prototypen är lite hrmm.
Nu när jag stött på patrull så bereder jag mer plats för avkoppling.
Har i princip redan för respektive matning 10000uF närpå i benen på kretsen men däremellan sitter två extra 0.15 uF.

Återkommer så fort jag har nått mer att gnälla över eller visa upp.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-07 11:17

peranders skrev:... men när det gällde AudioPro så handlade det om att ansluta last som var intrimmad till lagom mycket negativ utgågnsimpedans. Köra rent resistiv last funkar men man måste ha koll på att den negativa utgångsimpedansen inte överstiger den aktuella lasten får då blir det inte kul.

En undring dock: Går det att applicera negativ utgångsimpedans på ett parallellkopplat steg? Hur ser det ut?

Ser i princip ut som vanligt :) Haha, ursäkta , inget är vanligt med detta phew.
Om du kikar i "Har nån DIY:at ACE" tråden så finns en av Svante handritad koppling där den ena op-ampen då motsvarar en eller 2 3886:or.
Current sens:en är ett motstånd mot jord där högtalarens ström går igenom.
Där mäter spänningen och förstärker och återkopplar genom filter samt direkt mot - ingången via motstånd då så klart.
Om det är två 3886 som driver spelar väl ingen roll då de matas av samma insignal, driver samma last och slutligen rinner ner i ett motstånd till jord.
Man får räkna på andra värden eftersom man matar två ingångar istället för en.
Förstärkningen på 3886 är satt till runt 10 så den/dom jobbar inte i unitygain eller vad det nu heter.
Det är förståss inte riktigt sant för sen har vi ju den andra "negativa resistansen" som kommer in på sidospår och blandar in sig. Tittar man på den här kopplingen så ser man rundgång direkt.
Det är som sagt bra att hålla sig på rätt sida av (Re -Re) om man inte vill ha problem. (ännu fler problem).
Liten luring detta, ska bli kul å mixtra med.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-07 11:25

skrutten skrev:Jag har en koppling med 2 st parallellade LM3886 som går fint, dock utan servo och med 0,2 ohms motstånd på utgångarna.

Har du jorden korrekt ansluten och avkopplings kondingar nära kretsen? Jag vill minnas att Nationals applikation ifråga inte hade alla nödvändiga komponenter och anslutningar utritade (kan ha fel här, minnet.....)

Ska verkligen se över detta med avkoppling och jord.
Har försökt så mycket jag kan för att få jord och ström till kretsarna. Har läst Nationals "AN" och ser att de har elektrolyter presis överallt i nätdelar och på kortet och lite till.
Detta är ju löjligt att följa då allt sitter på ett halvt 100*160kort men jag har stora kondingar på 10000 uF och en liten till det som sitter ännu närmare.
Ska försöka få dit nån i 100 uF klassen ochså.

ALLMÄNT ANROP :
Kan nån svara på om 3886 drar mycket ström via ben 5 om man jämför med ben 1.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-07 12:05

Vad är på tok ?

Ursäkta dröjsmålet NMMrRM, ska posta ett schema på kopplet som det ser ut i med (oscillering) på lunchen.

Här så.
Bild

Nätdelen i vänster övre hörn finns det 2 av, men de delar trafo.
Punkten mellan 10000 uF är jordpunkt för resistorerna och 3886:orna.
Han labba lite till på lunchen.
Det visar sig att om jag kopplar in det extra 0.1 Ohms motståndet som går till jord i den andra kanalen (det är 2 steg på ett kort) så funkar det.
Det är tydligen VÄLDIGT viktigt med jord på dessa kretsar.
Men det är ju klart att det blir en loop om jag inte kopplar in det.
Så nu har jag 0.05 Ohm mot jord och "current sens" kan väl göras över det ena då. Får räkna om lite bara.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-07 15:10

Notera att din signaljord måste "sniffa på jordsidan av shunten. Det är superviktigt att inte få spänningsfall i jorden som har att göra med högtalarströmmar. Glättningsströmmar måste du också hålla utanför. Om du inte får bra funkation utan negativ utgångsimpedans så är det prioritet 1 just.

Har du klart för dig hur mycket negativ utgångsimpedans du behöver?

Vid närmare eftertanke, kan du överhuvudtaget köra utan motkoppling för den normala signalen?

Jag skulle råda dig att simulera först med t ex LTSpice. Du kan lätt simulere med enkla opamp modeller.
/Per-Anders

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-07 15:19

peranders skrev:Notera att din signaljord måste "sniffa på jordsidan av shunten. Det är superviktigt att inte få spänningsfall i jorden som har att göra med högtalarströmmar. Glättningsströmmar måste du också hålla utanför. Om du inte får bra funkation utan negativ utgångsimpedans så är det prioritet 1 just.

Sniffa ? du menar att det ska va navet i stjärnan för alla jordförbindelser ?
Hmm kanske bäst att jag postar layouten.
Det är saker jag inte är riktigt stolt över kan jag säga, men jag ska förbättra det hela. Det är så trångt och dummt, NÄÄÄ "kill your darlings" jag gör ett dubbelsidigt, med riktigt jordplan så kan jag dra fram spänningarna där åxå, såååå skönt att slippa allt trassel och vias.

peranders skrev:Har du klart för dig hur mycket negativ utgångsimpedans du behöver?

Nej faktiskt inte, vet inte om den behöver elimineras helt och hållet eller bara del av, "Re" that is.
Har ju 2 parallelkopplade 4 ohms basar i lådan nu så det rör sig väl om -1.8 kanske. (Vild gissning). Minus utgångsresistorerna, de trollas väl bort i samma veva eller ? (isen blir tunnare). :)
När jag tänker efter så är det ju ännu viktigare med jord när impedansen är så låg.

Förresten vet du nått om strömförbrukningen via pin 5 på 3886. Den tillkom ju från tidigare kretsar, men behövs tjock ledare till båda Vcc ?

mike34

Hur kul va det här då !!

Inläggav mike34 » 2005-04-07 17:56

Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans. :lol:
J**lar va trögt elementet blev.
Nu är det dags å slänga in resten av ACEiteten.
Eller ska jag göra ett helt nytt kort först, hmmm.
Ring å rösta.

Så här ser det so far.
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur kul va det här då !!

Inläggav Svante » 2005-04-07 19:20

mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans. :lol:

Ja visst är det kul! Nu ska väl kanske lilltroll ha credit för byggandet, men iaf. Hittade du varför det självsvängde? Har du kollat toleranserna på motstånden i återkopplingsloopen, jag tror att de vill ha 0,1% i AN.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-07 19:35

Svante skrev:
mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans. :lol:

Ja visst är det kul! Nu ska väl kanske lilltroll ha credit för byggandet, men iaf. Hittade du varför det självsvängde? Har du kollat toleranserna på motstånden i återkopplingsloopen, jag tror att de vill ha 0,1% i AN.

Jag vet, det står 0.1% å jag känner mig JÄTTEskyldig.
ELFA hade inga 0.1 % i 3-5 watt så det blev MYCKET värre kan jag säga. Kan ju rätta till det när jag får mer tid, det va ju så brottom med allt, men inte nu. (om inte du trampar i benen efter ett kort ?)

Självsvänget blev nog till kring en jordloop då det "andra" bidragande steget fick dela jordpunkt på högtalarreturen i det första stegets jordpunkt där resistorn sitter. Men jag lade ihop jordarna å körde över 2 resistorer en i varje, då blev det bra.
Nu har jag även borrat å gängat till en kylfläns, så nu kan man prova lite mer än 3 sekunder.
Just nu sitter jag å caddar för en nytt kort 4:e gången. Detta SKA bli bra. Projektet alså i stort, inte just det här kortet det vet jag inget om :) Envis som synden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-07 19:58

mike34 skrev:
Svante skrev:

Jag vet, det står 0.1% å jag känner mig JÄTTEskyldig.
ELFA hade inga 0.1 % i 3-5 watt så det blev MYCKET värre kan jag säga. Kan ju rätta till det när jag får mer tid, det va ju så brottom med allt, men inte nu. (om inte du trampar i benen efter ett kort ?)

Självsvänget blev nog till kring en jordloop då det "andra" bidragande steget fick dela jordpunkt på högtalarreturen i det första stegets jordpunkt där resistorn sitter. Men jag lade ihop jordarna å körde över 2 resistorer en i varje, då blev det bra.
Nu har jag även borrat å gängat till en kylfläns, så nu kan man prova lite mer än 3 sekunder.
Just nu sitter jag å caddar för en nytt kort 4:e gången. Detta SKA bli bra. Projektet alså i stort, inte just det här kortet det vet jag inget om :) Envis som synden.

:lol:
Nejdå, jag trampar inte. :) Men inte behöver väl motstånden tåla 3-5 watt? Men det är ganska noga med matchningen, för de två 3886orna ska ju vilja ge samma spänning; är de oense kommer de att försöka få "sin" spänning och när det bara sitter 0,2 ohm emellan dem så kan det gå rätt mycket dödström den vägen. Men har det slutat svänga så är ju det bra. Vill du ändå kolla dödströmmen så kan du ju mäta spänningen MELLAN de två utgångarna och dela med 0,2.

PS hur ser koncensus MED pajkastning ut? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-04-08 00:23

Kom att tänka på, min AudioPro ACE ligger fortfarande framför mig här på bordet, skulle ju ha ritat upp den nångång ....

I alla fall, det är två kort, ett med effektförstärkaren och ett med alla opampar och försteg. Högtalarut kommer från ut på slutstegskortet, men högtalar"jord" går till det lilla motståndet och vidare till jord, och det sitter på preamp-kortet. Alltså, strömavkännaren sitter nära ingångar och på lågnivådelen.

Undrar om det blir uppritat nångång, har redan hittat felet på burken och lagat det ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-08 09:57

phon skrev: ...... men jag klarar mig utan extra bas också ...

8O 8O 8O 8O Ååhh Infidel !! Jag drar nu svärd....

Skämt åsido, tackar för input angående signal, motstånd och jord.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-08 10:03

Svante skrev:

Det, finns det massor av exempel på :)

Ska kolla om det flyter fram nått mellan kretsarna, tror inte det gör det.
Undrar om inte DCservot tar bort lite av det roliga med att putta på konen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-08 10:31

mike34 skrev:
Vad är på tok ?

Ursäkta dröjsmålet NMMrRM, ska posta ett schema på kopplet som det ser ut i med (oscillering) på lunchen.

Här så.
Bild

Nätdelen i vänster övre hörn finns det 2 av, men de delar trafo.
Punkten mellan 10000 uF är jordpunkt för resistorerna och 3886:orna.
Han labba lite till på lunchen.
Det visar sig att om jag kopplar in det extra 0.1 Ohms motståndet som går till jord i den andra kanalen (det är 2 steg på ett kort) så funkar det.
Det är tydligen VÄLDIGT viktigt med jord på dessa kretsar.
Men det är ju klart att det blir en loop om jag inte kopplar in det.
Så nu har jag 0.05 Ohm mot jord och "current sens" kan väl göras över det ena då. Får räkna om lite bara.

Gud va tjusigt!

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-08 10:57

Har funderat lite: Den första opampen måste slöas ner kraftigt. I ett motkopplat system så måste du dessutom känna av ström och spänning samtidigt, eller?

Jag råder dig igen till att simulare detta om du inte kan beräkna det.
/Per-Anders

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-08 11:25

peranders skrev:Har funderat lite: Den första opampen måste slöas ner kraftigt. I ett motkopplat system så måste du dessutom känna av ström och spänning samtidigt, eller?

Jag råder dig igen till att simulare detta om du inte kan beräkna det.

Jaha, nu vet jag inte om jag hänger med dig riktigt. Den första opampen? menar du ingångsteget eller opampen över currentsens ?
Jag har en koppling uppe å körande nu enligt ritning lite längre upp i tråden.
Ska koppla in resten av filtret idag så fort jag kommer hem.
Då kan det bli trickigare.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-08 11:46

NoMoreMrRegistryMan skrev:Gud va tjusigt!

Tycker du det ? :)
Kan inte sluta reta mig på de svarta kopplingspunkterna som blir till överallt. Men det går i allafall att läsa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-08 11:49

mike34 skrev:
Svante skrev:

Koncensus? Verkligen? :roll:

Jo definift är DCservot problematiskt, det tar ju bort ehhh... DC, typ. :lol: Prova med en större konding i servot, alt ta bort det och balansera offseten i stället. För labbruk kan det funka iaf.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-08 11:55

Svante skrev:
mike34 skrev:
Svante skrev:

Koncensus? Verkligen? :roll:

Jo definift är DCservot problematiskt, det tar ju bort ehhh... DC, typ. :lol: Prova med en större konding i servot, alt ta bort det och balansera offseten i stället. För labbruk kan det funka iaf.

Konsensus som process med pajkastning menar jag. Resultat ??? knappast !!

Jag ska ta bort servot å provputta :) Nu är det ju bra att det inte går att få ut obegränsade mängder med likström så det ska nog va kvar där i slutliga versionen.
Tror redan jag såg att det räddade mig när jag trimmade in återkopplingen.
Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-08 16:41

Svante skrev:Jo definift är DCservot problematiskt, det tar ju bort ehhh... DC, typ. :lol: Prova med en större konding i servot, alt ta bort det och balansera offseten i stället. För labbruk kan det funka iaf.

Nej, problemet är Bodeploten..... tror jag.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-08 16:56

mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)

Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genaom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-08 17:35

Svante skrev:
mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)

Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genaom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.

Det stämmer, såg hur elementet började klättra.
Har gjort lite mätningar här och det visar sig att utan DC servo så läcker det ut minus 0.35 Volt.
Med DCservot, 0 Volt (fattas bara).
DC servot ger ungefär plus 0.7 volt ut för kompensation.
Var likspänningen kommer från ursprungligen vet jag inte än, men den finner jag nog snart. Kanske kommer från OP:en i högpassfiltret.
Verkar som den negativa resistansen är stabil även utan DCservo.
Trodde nästan att den skulle klättra iväg. Ska ta bort den och mäta igen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-08 17:45

mike34 skrev:
Svante skrev:

Det stämmer, såg hur elementet började klättra.
Har gjort lite mätningar här och det visar sig att utan DC servo så läcker det ut minus 0.35 Volt.
Med DCservot, 0 Volt (fattas bara).
DC servot ger ungefär plus 0.7 volt ut för kompensation.
Var likspänningen kommer från ursprungligen vet jag inte än, men den finner jag nog snart. Kanske kommer från OP:en i högpassfiltret.
Verkar som den negativa resistansen är stabil även utan DCservo.
Trodde nästan att den skulle klättra iväg. Ska ta bort den och mäta igen.

Jag tror den är stabil så länge som Rout+Re>0 men ju närmare summan kommer 0, desto mer förstärks offsetfelen. Så trimmar man till nära noll så kan utspänningen visserligen vara stabil, men offseten flera volt. Då blir iofs talspolen varm och då ökar resistansen i den och då minskar offseten. Kul... :(

Nästa

Återgå till DIY-forum