Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Har utgångsmotstånd på 0.1 Ohm på respektive steg och DC servo likaså.
Båda stegen går i inverterande konfiguration ska kanske tilläggas och de båda utgångarna möts över en resistor på 0.1 Ohm för currentsens som krävs för ace.
Vad är på tok ?
NoMoreMrRegistryMan skrev:mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Båda stegen går i inverterande konfiguration ska kanske tilläggas och de båda utgångarna möts över en resistor på 0.1 Ohm för currentsens som krävs för ace.
Vad är på tok ?
Kan du visa nåt schema eller nåt annat enkelt? På hur du parallellkopplar dom, alltså!
peranders skrev:Du kan också testa med en rent resistiv last. Får du problem redan då så har du problem.
phon skrev:peranders skrev:Du kan också testa med en rent resistiv last. Får du problem redan då så har du problem.
Haha, jag skulle då aldrig våga testa ett nybygge på mina högtalare! Först stort effektmotstånd och alla instrument inkopplade, gärna skyddsglasögon också![]()
man vet ju hur mycket papper som får plats i en ellyt .....
edit:
Å andra sidan så säger AudioPro i nån testmanual att man inte får testa en av deras ACE på resistiv last, det skall vara inkopplad (rätt) högtalare. Kanske bäst att testa stärkeriet först utan ACE? På ett effektmotstånd alltså.
peranders skrev:... men när det gällde AudioPro så handlade det om att ansluta last som var intrimmad till lagom mycket negativ utgågnsimpedans. Köra rent resistiv last funkar men man måste ha koll på att den negativa utgångsimpedansen inte överstiger den aktuella lasten får då blir det inte kul.
En undring dock: Går det att applicera negativ utgångsimpedans på ett parallellkopplat steg? Hur ser det ut?
skrutten skrev:Jag har en koppling med 2 st parallellade LM3886 som går fint, dock utan servo och med 0,2 ohms motstånd på utgångarna.
Har du jorden korrekt ansluten och avkopplings kondingar nära kretsen? Jag vill minnas att Nationals applikation ifråga inte hade alla nödvändiga komponenter och anslutningar utritade (kan ha fel här, minnet.....)
NoMoreMrRegistryMan skrev:mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Vad är på tok ?
Kan du visa nåt schema eller nåt annat enkelt? På hur du parallellkopplar dom, alltså!
peranders skrev:Notera att din signaljord måste "sniffa på jordsidan av shunten. Det är superviktigt att inte få spänningsfall i jorden som har att göra med högtalarströmmar. Glättningsströmmar måste du också hålla utanför. Om du inte får bra funkation utan negativ utgångsimpedans så är det prioritet 1 just.
peranders skrev:Har du klart för dig hur mycket negativ utgångsimpedans du behöver?
mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans.![]()
J**lar va trögt elementet blev.
Svante skrev:mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans.![]()
Ja visst är det kul! Nu ska väl kanske lilltroll ha credit för byggandet, men iaf. Hittade du varför det självsvängde? Har du kollat toleranserna på motstånden i återkopplingsloopen, jag tror att de vill ha 0,1% i AN.
mike34 skrev:Svante skrev:mike34 skrev:Har rekonstruerat Svantes experiment med negativ utresistans.![]()
Ja visst är det kul! Nu ska väl kanske lilltroll ha credit för byggandet, men iaf. Hittade du varför det självsvängde? Har du kollat toleranserna på motstånden i återkopplingsloopen, jag tror att de vill ha 0,1% i AN.
Jag vet, det står 0.1% å jag känner mig JÄTTEskyldig.
ELFA hade inga 0.1 % i 3-5 watt så det blev MYCKET värre kan jag säga. Kan ju rätta till det när jag får mer tid, det va ju så brottom med allt, men inte nu. (om inte du trampar i benen efter ett kort ?)
Självsvänget blev nog till kring en jordloop då det "andra" bidragande steget fick dela jordpunkt på högtalarreturen i det första stegets jordpunkt där resistorn sitter. Men jag lade ihop jordarna å körde över 2 resistorer en i varje, då blev det bra.
Nu har jag även borrat å gängat till en kylfläns, så nu kan man prova lite mer än 3 sekunder.
Just nu sitter jag å caddar för en nytt kort 4:e gången. Detta SKA bli bra. Projektet alså i stort, inte just det här kortet det vet jag inget omEnvis som synden.
Svante skrev:
PS hur ser koncensus MED pajkastning ut?
mike34 skrev:NoMoreMrRegistryMan skrev:mike34 skrev:Har kopplat upp och testat 2 st 3886 or som spelar bra var och en för sig, men när jag paralellkopplar dom så blir det ett fräsande och tjutande.
Vad är på tok ?
Ursäkta dröjsmålet NMMrRM, ska posta ett schema på kopplet som det ser ut i med (oscillering) på lunchen.
Här så.
Nätdelen i vänster övre hörn finns det 2 av, men de delar trafo.
Punkten mellan 10000 uF är jordpunkt för resistorerna och 3886:orna.
Han labba lite till på lunchen.
Det visar sig att om jag kopplar in det extra 0.1 Ohms motståndet som går till jord i den andra kanalen (det är 2 steg på ett kort) så funkar det.
Det är tydligen VÄLDIGT viktigt med jord på dessa kretsar.
Men det är ju klart att det blir en loop om jag inte kopplar in det.
Så nu har jag 0.05 Ohm mot jord och "current sens" kan väl göras över det ena då. Får räkna om lite bara.
peranders skrev:Har funderat lite: Den första opampen måste slöas ner kraftigt. I ett motkopplat system så måste du dessutom känna av ström och spänning samtidigt, eller?
Jag råder dig igen till att simulare detta om du inte kan beräkna det.
NoMoreMrRegistryMan skrev:Gud va tjusigt!
mike34 skrev:Svante skrev:
Det, finns det massor av exempel på
Ska kolla om det flyter fram nått mellan kretsarna, tror inte det gör det.
Undrar om inte DCservot tar bort lite av det roliga med att putta på konen.
Svante skrev:mike34 skrev:Svante skrev:
Det, finns det massor av exempel på
Ska kolla om det flyter fram nått mellan kretsarna, tror inte det gör det.
Undrar om inte DCservot tar bort lite av det roliga med att putta på konen.
Koncensus? Verkligen?![]()
Jo definift är DCservot problematiskt, det tar ju bort ehhh... DC, typ.Prova med en större konding i servot, alt ta bort det och balansera offseten i stället. För labbruk kan det funka iaf.
Svante skrev:Jo definift är DCservot problematiskt, det tar ju bort ehhh... DC, typ.Prova med en större konding i servot, alt ta bort det och balansera offseten i stället. För labbruk kan det funka iaf.
mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)
Svante skrev:mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)
Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genaom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
mike34 skrev:Svante skrev:mike34 skrev:Såg en tendens till stigande amplitud när jag gick över gränsen, har dock inte fått det att svänga. (än....)
Mmm, om man vrider på den negativa resistansen så blir systemet till slut instabilt, men inte genom att det börjar svänga utan genaom att det drar iväg DC-mässigt åt endera hållet. Så det var nog det du såg.
Det stämmer, såg hur elementet började klättra.
Har gjort lite mätningar här och det visar sig att utan DC servo så läcker det ut minus 0.35 Volt.
Med DCservot, 0 Volt (fattas bara).
DC servot ger ungefär plus 0.7 volt ut för kompensation.
Var likspänningen kommer från ursprungligen vet jag inte än, men den finner jag nog snart. Kanske kommer från OP:en i högpassfiltret.
Verkar som den negativa resistansen är stabil även utan DCservo.
Trodde nästan att den skulle klättra iväg. Ska ta bort den och mäta igen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster