Tack!
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Snygga lådor har du hittat på. Det enda som jag själv tycker stör är basreflexporten. Den hade jag själv satt längst ned på lådan och på baksidan. Där hade den dessutom fått bättre stöd av väggar och golv än den ditritade placeringen.
En annan tanke kan vara att använda två mindre baselement. Ett på var sida. Lådan kommer då bli friare från vibrationer. Men det finns en risk att det blir för brett med två korgar och motorer istället för en. Men det beror ju på.
jonas_t_a skrev:Hej alla! Jag är på gång med lite högtalarbygge och tänkte fråga om råd och tips. Jag har ingen större erfarenhet av elektroniken men har läst på en del däremot en stor del hantverkskunskaper så arbetet i trä är inga som helst problem. Tanken är att bygga ett trevägssystem med element från Monacor bas SPH-200KE, mellanregister SPH-102KEP, diskant DT-107 och filter DN-10. Ja, jag har designat lådan som något vackert eftersom mina kunskaper ligger i ett område där träarbetet inte är problemet. Frågan är om ni ser några hinder med bygget? Parametrar är beräknade med LSPWin och tillverkaren rekommendation på 50 Liter. Bör jag tex bygga egna filter? Viss skillnad mellan elementen så bör kanske dämpa diskant och mellanregister någon decibel i vilket fall?
Tack!
Perfector skrev:jonas_t_a skrev:Hej alla! Jag är på gång med lite högtalarbygge och tänkte fråga om råd och tips. Jag har ingen större erfarenhet av elektroniken men har läst på en del däremot en stor del hantverkskunskaper så arbetet i trä är inga som helst problem. Tanken är att bygga ett trevägssystem med element från Monacor bas SPH-200KE, mellanregister SPH-102KEP, diskant DT-107 och filter DN-10. Ja, jag har designat lådan som något vackert eftersom mina kunskaper ligger i ett område där träarbetet inte är problemet. Frågan är om ni ser några hinder med bygget? Parametrar är beräknade med LSPWin och tillverkaren rekommendation på 50 Liter. Bör jag tex bygga egna filter? Viss skillnad mellan elementen så bör kanske dämpa diskant och mellanregister någon decibel i vilket fall?
Tack!
Skulle nog byta diskant och filter.
Diskant DT-254 och filter DN-10BC med grövre basspole eller ännu hellre DN-200 som är ett kanonfilter.
Dock har tyskarna räknat lite konstigt i komponenterna.
Jag brukar byta ned ett kondingvärde in på mellan och diskant för att undvika överlappning i delningen.
I övrigt en utmärkt blandning av element.
Om du vill leka lite, ta 2 i varandra skjutbara rör på 80 mm diameter och 12 cm längd. Kör en signal 30 Hz på basen och dra i rören tills konrörelsen avstannar nästan helt. då är belastningskaraktären 100% och element börjar tåla nästan samma effekt mekaniskt som det tål elektrisk från fabrik.
Eftersom det är talspolen, dvs den mekaniska rörelsen som begränsar effettåligheten innan talspolen slår i botten på polstycket så vinner man massor på att belasta konen så att den rör sig så litet som möjligt. Trycket ligger dock kvar i rummet oavsett.
Dämpning av mellan kan vara en god ide'
2.2 ohm serie 22 ohm parallell
Diskanten kan åxå behöva dämpas för att inte bli vass vid högspel
Min erfarenhet av Monacors element genom nästan 24 år visar att 3.3 ohm i serie och 12 ohm parallellt blir optimalt.
Naturligtvis kan man blanda efter tycke och smak.
Har dämplista om du vill ha en sån. Med kontrollräkning av slutlasten.
Komorok skrev:Sök efter Chrisss LOUD On Wall Speakers. Mycket matnyttigt i den tråden för dig som förstagångskonstruktör.
jonas_t_a skrev:Komorok skrev:Sök efter Chrisss LOUD On Wall Speakers. Mycket matnyttigt i den tråden för dig som förstagångskonstruktör.
Strålande! Ska ta en titt på det! Tack så mycket!
aisopos skrev:Ja dina sneak preview bilder ger vid handen att det här kan bli ett väldigt läckert bygge.![]()
Jag håller med andra om att det kan vara en god idé att först räkna/simulera/mäta på element och provlådor innan man börjar bygga så snygga lådor.
Så tänker i alla fall jag, då den snygga lådan är min egen största uppförsbacke.![]()
Om du först bestämmer lådan så måste du lösa faskorrektion mellan elementen i delningsfiltret,
du måste lösa baffelstegskompensation på något annat vis än med baffelns bredd och elementens läge,
du får stå ut med den kantdiffraktion som det blir osv osv.
Typ sådana här funderingar: viewtopic.php?t=14546
Jag säger inte att det är helt fel att först bestämma lådan, men det finns åtminstone några nackdelar med att ha låst vissa designegenskaper tidigt.
Sen är det väl också frågan om en så snygg låda (med allt vad det innebär av arbetstimmar och materialkostnad) möjligen är värda bättre element.
Diskanten tycker jag ser bra ut.
Mellanregistret tycker jag sett trevligare ut ifall responsen fallit lite mellan 300-800Hz och upp mot 4-5kHz, inte som nu stiger.
Basen kan kanske bli en utmaning att få till, lågt qts, vilket iofs är bra men kan ge lite tunt i djupbasen om man gör fel.
Lite data och frekvenskurvor:
SPH-102KEP
http://www.eluxson.se/mellanregister/39 ... 02kep.html
DT-107
http://www.eluxson.se/diskanter/892-dt-107.html
SPH-200KE
aisopos skrev:Ja dina sneak preview bilder ger vid handen att det här kan bli ett väldigt läckert bygge.![]()
Jag håller med andra om att det kan vara en god idé att först räkna/simulera/mäta på element och provlådor innan man börjar bygga så snygga lådor.
Så tänker i alla fall jag, då den snygga lådan är min egen största uppförsbacke.![]()
Om du först bestämmer lådan så måste du lösa faskorrektion mellan elementen i delningsfiltret,
du måste lösa baffelstegskompensation på något annat vis än med baffelns bredd och elementens läge,
du får stå ut med den kantdiffraktion som det blir osv osv.
Typ sådana här funderingar: viewtopic.php?t=14546
Jag säger inte att det är helt fel att först bestämma lådan, men det finns åtminstone några nackdelar med att ha låst vissa designegenskaper tidigt.
Sen är det väl också frågan om en så snygg låda (med allt vad det innebär av arbetstimmar och materialkostnad) möjligen är värda bättre element.
Diskanten tycker jag ser bra ut.
Mellanregistret tycker jag sett trevligare ut ifall responsen fallit lite mellan 300-800Hz och upp mot 4-5kHz, inte som nu stiger.
Basen kan kanske bli en utmaning att få till, lågt qts, vilket iofs är bra men kan ge lite tunt i djupbasen om man gör fel.
Lite data och frekvenskurvor:
SPH-102KEP
DT-107
http://www.eluxson.se/diskanter/892-dt-107.html
SPH-200KE
aisopos skrev:En liten snabb titt på Monacor mellanregister hos eluxson så tycker jag nog att både denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/389-msh-115.html
och denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/391-sph-100al.html
ser ut att ha en trevligare tonkurva.
Personligen ser jag gärna att en högtalare har en lite lätt fallande tonkurva från ca 3-4 kHz och uppåt. Helt rakt så brukar det vara risk att att det spelar lite väl "PÅ en" och jag tycker det kan vara nära ansträngande gällt.
Den första (msh 115) har dock för hög känslighet, måste dämpas i delningsfiltret. Det är kanske ingen katastrof men innebär förändringar i hur den uppför sig.
Men hur elementen verkligen "låter" går inte att kolla i datablad. Då är det lyssningstester som gäller.
Det handlar mycket om distorsion, spridning, komprimering osv. Som inte finns i databladen.
(Jo, väldigt seriösa högtalartillverkare redovisar mycket mer siffror och diagram över sådant här typ
http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas ... 000620.PDF
aisopos skrev:En liten snabb titt på Monacor mellanregister hos eluxson så tycker jag nog att både denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/389-msh-115.html
och denna:
http://www.eluxson.se/mellanregister/391-sph-100al.html
ser ut att ha en trevligare tonkurva.
Personligen ser jag gärna att en högtalare har en lite lätt fallande tonkurva från ca 3-4 kHz och uppåt. Helt rakt så brukar det vara risk att att det spelar lite väl "PÅ en" och jag tycker det kan vara nära ansträngande gällt.
Den första (msh 115) har dock för hög känslighet, måste dämpas i delningsfiltret. Det är kanske ingen katastrof men innebär förändringar i hur den uppför sig.
Men hur elementen verkligen "låter" går inte att kolla i datablad. Då är det lyssningstester som gäller.
Det handlar mycket om distorsion, spridning, komprimering osv. Som inte finns i databladen.
(Jo, väldigt seriösa högtalartillverkare redovisar mycket mer siffror och diagram över sådant här typ
http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas ... 000620.PDF
Perfector skrev:Aluelementet är inte dåligt, men kevlaren har profiltråd som jag upplever ger bättre ljud. Men smaken är som baken, delad
aisopos skrev:Perfector skrev:Aluelementet är inte dåligt, men kevlaren har profiltråd som jag upplever ger bättre ljud. Men smaken är som baken, delad
Har du alltså lyssnat på elementen i fråga?
Kul att i så fall kunna få lite omdömen.
Perfector skrev:Alu låter lite klangvass vid höga volymer.
aisopos skrev:Perfector skrev:Alu låter lite klangvass vid höga volymer.
Torde bero på uppbrytningar i konen som tillverkaren inte lyckas bemästra.
Det är och var väl den ständigt springande punkten för att lyckas göra bra ALU och titanium-membran, att lyckas få uppbrytningarna med därpå följande ringningar under kontroll.
JBL m.fl. lyckades väl så småningom att skicka upp "skräpet" tillräckligt högt i frekvens så det inte längre hördes/störde.
Vad menar du förresten med "kevlaren har profiltråd"?
aisopos skrev:OK, fyrkantstråd.
Och ja, precis som du skriver, vissa har fyrkants, andra hexagonal profil. Sen kan det vara koppar eller Alu för att erhålla en lättare talspole men med något högre resistans.
aisopos skrev:En rektangel är en fyrkant.![]()
Jag antar att du tänkte kvadrat.
Perfector skrev:aisopos skrev:En rektangel är en fyrkant.![]()
Nu snurrar det bra
En rektangel har en kort och en lång sida ju
En kvadrat 4 lika långa sidor

Komorok skrev:Perfector skrev:aisopos skrev:En rektangel är en fyrkant.![]()
Nu snurrar det bra
Rektangeln är en rätvinklig fyrhörning. Kvadraten är ett specialfall av rektangel. Alla rektanglar är fyrkanter alltså. Då har de fyra sidor, inte två.
aisopos skrev:
Oops, fel länk. Här är den rätta:
http://www.eluxson.se/baselement/330-sph-200ke.html
Det är f.ö. kanske inte alls något större problem med denna driver trots lågt qts, den har väldigt låg fs, så med rätt basreflexavstämning så hamnar man nog på en hygglig -3dB-punkt ändå. Att spela på ordentligt ner till 20Hz eller ännu lägre är ju dock ej möjligt, men det är det väl i praktiken inte med någon 8"-are om det ska bli någon SPL att tala om.
Jag kan då åtminstone inte påstå att jag har fallit för någon annan av de 8" som eluxson.se har i sortimentet, nu efter att ha kollat in alla.
Komorok skrev:Va? Du visar just en bild som förklarar och visar att det är som jag skrev. Fyra sidor, inte två. Tack.
Perfector skrev:Komorok skrev:Va? Du visar just en bild som förklarar och visar att det är som jag skrev. Fyra sidor, inte två. Tack.
Nej jag visar en rektangel som beskrivning på tråden i en talspole.
Ställ den på höjden och vinsten är uppenbar.
Perfector skrev:aisopos skrev:En rektangel är en fyrkant.![]()
Nu snurrar det bra
aisopos skrev:Ahhh, du funderar på att kasta in ett färdigt universalfilter.
Ja det är ju helt rätt tänkt ifall man vill att det ska gå snabbt, men samtidigt totalt kasta bort all potential för välljud som finns i valda högtalarelement och fint byggd låda.
http://www.monacor.de/en/products/speak ... ks/dn-200/
Perfector skrev:aisopos skrev:Ahhh, du funderar på att kasta in ett färdigt universalfilter.
Ja det är ju helt rätt tänkt ifall man vill att det ska gå snabbt, men samtidigt totalt kasta bort all potential för välljud som finns i valda högtalarelement och fint byggd låda.
http://www.monacor.de/en/products/speak ... ks/dn-200/
Det råder delade meningar om färdiga filter. Iofs. behöver dessa moddas för att bli optimala men det är en enkel åtgärd.
RogerGustavsson skrev:Universalfilter tycker jag verkar som en tveksam rekommendation.
Var tillverkas egentligen Monacor's högtalarelement? Kina?
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Universalfilter tycker jag verkar som en tveksam rekommendation.
Taiwan, men deras filter kan erhållas som ritning via CAAD 4.2 där man matar in vad man vill och får data ut.
Men när ni säger räkna filter?
Vem har gjort programmet ni litar så helt på?
Vad säger att denna programmerare har all skruvar rätt i plankan?
Om man använder 4 eller 8 ohm schabloner och sedan riktar filtret med konjugater så blir ju resultatet att man ritar en nära resistiv last. Och förstärkaren är kontrollerad med ett mätmotstånd på 500 till 1500 Watt statiskt.
Om man bygger filter för statisk last som jag gjort med Originalburken jag byggt i 25 år så får ju förstärkaren an snudd på perfekt arbetsmiljö.
Caad 4.x finns hos http://www.monacor.se och kanske ska kollas lite extra innan ni kastar den i soptunnan.
Därmed släpper jag den här delen och hoppas att du som startade den ändå har mod att stå på dig och bygga efter egen skalle. för det är enda sättet att bli klok, av egen erfarenhet.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Universalfilter tycker jag verkar som en tveksam rekommendation.
Taiwan, men deras filter kan erhållas som ritning via CAAD 4.2 där man matar in vad man vill och får data ut.
Men när ni säger räkna filter?
Om man använder 4 eller 8 ohm schabloner och sedan riktar filtret med konjugater så blir ju resultatet att man ritar en nära resistiv last. Och förstärkaren är kontrollerad med ett mätmotstånd på 500 till 1500 Watt statiskt.
Om man bygger filter för statisk last som jag gjort med Originalburken jag byggt i 25 år så får ju förstärkaren an snudd på perfekt arbetsmiljö.
Caad 4.x finns hos http://www.monacor.se och kanske ska kollas lite extra innan ni kastar den i soptunnan.
Därmed släpper jag den här delen och hoppas att du som startade den ändå har mod att stå på dig och bygga efter egen skalle. för det är enda sättet att bli klok, av egen erfarenhet.
Den entusiastiske självbyggaren mäter givetvis upp elementen när de sitter i lådan. Delningsfiltret dimensioneras efter den målkurva man finner passande. En massa linjäriserande filterkomponenter kan ofta sparas in och högtalarens dimensionering anpassas till ett rum, inte efter ett ljuddött rum. För övrigt är det kurvor som publiceras av Monacor själva betänkligt snygga. Undrar hur det ser ut när alla delar kommit på plats i högtalarlåda? Finns antagligen några byggprojekt i de tyska självbyggartidskrifterna Klang & Ton eller Hobbybox.
Perfector skrev:Men när ni säger räkna filter?
aisopos skrev:Perfector skrev:Men när ni säger räkna filter?
Tja, man behöver liksom inte lita på något program/ någon programmerare, det går relativt lätt att räkna ut filtret med jw-metoden eller LaPlace om man inte litar på program.
Tja, lätt och lätt, jag har mina kunskaper allt för försummade och rostiga (och aldrig ordentligt fästade ens i början) att för mig är det svårt.![]()
Men det finns väldigt många som inte har några problem med detta.
Men däremot tycker jag det är viktigt att ha ett litet hum över hur sakerna hänger ihop rent fysiskt och i viss mån matematiskt, för först då fattar man vad man simulerar i programmen.
aisopos skrev:Sen ska vi inte glömma att detta är TS första högtalarbygge.
Det ska väl inte förutsättas att alla vill, kan eller har lust att lägga oändligt med tid på precis alla enskilda saker.
Och där tiden snabbt springer iväg är ju filterkonstruktionen och utvärderingen.
Det är kanske inte helt fel att bygga med nära på kokboksfilter i sitt första skott. Lyssna och njuta av sitt första bygge för att kanske lite senare börja intressera sig för att förbättra det som går och lära sig en liten sträcka till på vägen mot högtalarbygg-guru.
DVD-ai skrev:Om man vill uppfinna hjulet på nytt, utan att ta hjälp av någon som kan putta en i rätt riktning, utan börja med ett långskott på trekantiga hjul.
Istället för att med lite tipps och ideer börja i alla fall med en hexagonal, och därifrån utvecka något som man kanske gillar, "lagom mycket vibrationer" kanske är det man vill ha, då är nog ett hjul med 12hörn lagom ?
eller vill man ha en helt slätt rull, ja då är det ju så nära helt runt som möjligt som gäller.
Men att börja på en trekant är ju direkt dumt, då det inte kommer att vilja rulla och inte ens förflytta sig vettigt utan redigt med övertygelse, är det ett vettigt första steg OM man vill ha just ett hjul. ?
Kanske har man inte en tydlig bild av vad ett hjul är och vad det ska användas till ?
och är det ett bra första steg istället för att ta till sig av tipps från dom som har mer koll på hur ett hjul fungerar och kan komma med tipps på saker att undvika för att det bara ska bli dåligt.
OM inte målet är att lära sig själv från början genom just att testa absolut ALLA möjliga lösningar, oavsett lämplighet eller inte, då ska man naturligtvis göra det...
Men jag ser inget egenvärde i det i övrigt, då ska man börja med att hugga ut hjulet ur lera också, som sedan går sönder jätte fort pga olämpligt material, istället för att välja en befintlig sten som redan finns där och snida till den.
Det jag försöker säga är följande:
Jag förstår om man vill göra allt från början, men om inte just resan är målet och man tänker lägga ner abnorma mängder tid på misslyckade försök så kan det vara bra att ta reda på hur fysiken och tekniken fungerar i alla fall på det stora hela, men framförallt veta VAD det är tanken att högtalaren ska göra innan man sätter igång![]()
Sedan blir det mycket roligare att klura på konstruktionen när man vet VARFÖR man bör/ inte bör göra vissa saker, sedan kommer man att trampa i massor och åter massor av fallgropar på vägen endå...
Men DOM misstagen är lärorika för att man då redan har införskaffat sig en förståelse att väga allt mot och med och därmed möjlighet att lära sig av dom och dra slutsattser som kan ge det resultatet som man själv VILL ha.
Att "bara bygga" är som att fumlra runt i mörkret, man KAN hamna rätt Om man har massor av tur, enbart tur...
Men du kan lika gärna ramla ner i ett hål där du aldrig kommer upp ifrån.
Jag tycker att TS ska göra på följande vis:
1: skaffa roliga program (BasBoxPro, Edge, Baste osv... jätte enkelt att lära sig och ALL hjälp du behöver finns här på forumet!) att simulera i och på ett enkelt vis skapa sig en förståelse för ungefär vad som händer när man gör si och så, rent teoretiskt.
2: Ser till att implimentera filterfungtionen i själva konstruktionen, inte "lägga till" filter, utan filter ÄR högtalaren till lika stor del som element och låda är det.
han behöver alltså ta hänsyn till filtrets påverkan och även ta reda på hur man kan kompencera för lådans/ baffelns påverkan med filter
3: fortsätta att hålla på originaldesignen som han vill ha och se HUR denna kommer att prestera med den nyvunna kunskapen, fortsätter att lära sig det "han behöver för att lösa problemen med originaldesignen" eller nöjja sig med att den inte dög och gör en låda som han kan få att "duga"![]()
4: Lära sig att exprimentera, kanske med originalresignen, få den att lira som du vill ?!
eller med något helt nytt, testa och leka men med kunskap och EGNA lösningar i ryggen och INTE färdiga lösningar som är anpassade till inget alls..
5: Viktigast av allt ! kommer ihåg varför han ville bygga, var det för att få en högtalare som var bäst i världen ? eller enbart som en kul grej för att se om det gick att bygga något som lät ? eller bara lära sig massor ?!
Om svaret är bygga världens bästa högtalare = kommer att ta tid men är fullständigt möjligt och stort lycka till !![]()
Om svaret är bara få till något som låter som en kul grej = så kommer TS att lyckas med vad som helst från hyllan och du kommer att bli nöjd med nästan vad som helst, hur det än låter. För det kommer att låta lite "hur som helst" men låta kommer det att göra, om det är målet så är det skönt för det är enkelt att realicera.
Om svaret är lära sig massor ! = så har TS då lyckats med det när TS gått igenom dessa stegen, (massor är rellativt men du har ju fått äkta kunskap som följd av att ha tagit till dig av kunskap och sedan sett hur det i praktiken fungerar)
Men TS kommer också att ha fått verktygen till att kunna utvecka en EGEN högtalare som låter som TS vill att den ska göra och det genom att hoppa över onödiga steg med hjälp av knuffar i rätt riktning.
Man ska göra "sin grej", men jag kan tyckta att börja med trekantiga hjul enbart tyder på bristande förståelse för hur det är tänkt att enn hjul ska fungera...
Då ska man börja med att ta reda på "vad är ett hjul"?! och vad ska jag ha mitt hjul till ?
När man vet detta så kan man tillverka ett hjul som är som man själlv vill ha det !
Så rekommenderar jag att man gör och inte börjar i andra änden...
så... VAD är en högtalare ?
och vad ska TS ha sin högtalare till ?
När TS vet detta så kan TS gå vidare till följande frågor:
Hur gör TS för att uppnå målen för sin högtalare ? = Vad behöver TS lära sig själv och vad kan TS ta för genvägar (om han nu vill det) för att fortfarande ta sig i mål ?
Så tycker jag !
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Om man vill uppfinna hjulet på nytt, utan att ta hjälp av någon som kan putta en i rätt riktning, utan börja med ett långskott på trekantiga hjul.
Istället för att med lite tipps och ideer börja i alla fall med en hexagonal, och därifrån utvecka något som man kanske gillar, "lagom mycket vibrationer" kanske är det man vill ha, då är nog ett hjul med 12hörn lagom ?
eller vill man ha en helt slätt rull, ja då är det ju så nära helt runt som möjligt som gäller.
Men att börja på en trekant är ju direkt dumt, då det inte kommer att vilja rulla och inte ens förflytta sig vettigt utan redigt med övertygelse, är det ett vettigt första steg OM man vill ha just ett hjul. ?
Kanske har man inte en tydlig bild av vad ett hjul är och vad det ska användas till ?
och är det ett bra första steg istället för att ta till sig av tipps från dom som har mer koll på hur ett hjul fungerar och kan komma med tipps på saker att undvika för att det bara ska bli dåligt.
OM inte målet är att lära sig själv från början genom just att testa absolut ALLA möjliga lösningar, oavsett lämplighet eller inte, då ska man naturligtvis göra det...
Men jag ser inget egenvärde i det i övrigt, då ska man börja med att hugga ut hjulet ur lera också, som sedan går sönder jätte fort pga olämpligt material, istället för att välja en befintlig sten som redan finns där och snida till den.
Jag förstår om man vill göra allt från början, men om inte just resan är målet och man tänker lägga ner abnorma mängder tid på misslyckade försök så kan det vara bra att ta reda på hur fysiken och tekniken fungerar i alla fall på det stora hela, men framförallt veta VAD det är tanken att högtalaren ska göra innan man sätter igång![]()
Sedan blir det mycket roligare att klura på konstruktionen när man vet VARFÖR man bör/ inte bör göra vissa saker, sedan kommer man att trampa i massor och åter massor av fallgropar på vägen endå...
Men DOM misstagen är lärorika för att man då redan har införskaffat sig en förståelse att väga allt mot och med och därmed möjlighet att lära sig av dom och dra slutsattser som kan ge det resultatet som man själv VILL ha.
Att "bara bygga" är som att fumlra runt i mörkret, man KAN hamna rätt Om man har massor av tur, enbart tur...
1: skaffa roliga program (BasBoxPro, Edge, Baste osv... jätte enkelt att lära sig och ALL hjälp du behöver finns här på forumet!) att simulera i och på ett enkelt vis skapa sig en förståelse för ungefär vad som händer när man gör si och så, rent teoretiskt.
2: Ser till att implimentera filterfungtionen i själva konstruktionen, inte "lägga till" filter, utan filter ÄR högtalaren till lika stor del som element och låda är det.
han behöver alltså ta hänsyn till filtrets påverkan och även ta reda på hur man kan kompencera för lådans/ baffelns påverkan med filter
3: fortsätta att hålla på originaldesignen som han vill ha och se HUR denna kommer att prestera med den nyvunna kunskapen, fortsätter att lära sig det "han behöver för att lösa problemen med originaldesignen" eller nöjja sig med att den inte dög och gör en låda som han kan få att "duga"![]()
4: Lära sig att exprimentera, kanske med originalresignen, få den att lira som du vill ?!
eller med något helt nytt, testa och leka men med kunskap och EGNA lösningar i ryggen och INTE färdiga lösningar som är anpassade till inget alls..
5: Viktigast av allt ! kommer ihåg varför han ville bygga, var det för att få en högtalare som var bäst i världen ? eller enbart som en kul grej för att se om det gick att bygga något som lät ? eller bara lära sig massor ?!
Om svaret är bygga världens bästa högtalare = kommer att ta tid men är fullständigt möjligt och stort lycka till !![]()
Om svaret är bara få till något som låter som en kul grej = så kommer TS att lyckas med vad som helst från hyllan och du kommer att bli nöjd med nästan vad som helst, hur det än låter. För det kommer att låta lite "hur som helst" men låta kommer det att göra, om det är målet så är det skönt för det är enkelt att realicera.
Om svaret är lära sig massor ! = så har TS då lyckats med det när TS gått igenom dessa stegen, (massor är rellativt men du har ju fått äkta kunskap som följd av att ha tagit till dig av kunskap och sedan sett hur det i praktiken fungerar)
Men TS kommer också att ha fått verktygen till att kunna utvecka en EGEN högtalare som låter som TS vill att den ska göra och det genom att hoppa över onödiga steg med hjälp av knuffar i rätt riktning.
Man ska göra "sin grej", men jag kan tyckta att börja med trekantiga hjul enbart tyder på bristande förståelse för hur det är tänkt att enn hjul ska fungera...
Då ska man börja med att ta reda på "vad är ett hjul"?! och vad ska jag ha mitt hjul till ?
När man vet detta så kan man tillverka ett hjul som är som man själlv vill ha det !
Hur gör TS för att uppnå målen för sin högtalare ? = Vad behöver TS lära sig själv och vad kan TS ta för genvägar (om han nu vill det) för att fortfarande ta sig i mål ?
Så tycker jag !
Respekt för ditt utlägg.
men jag missar liknelsen med hjulet.
Att göra det han tänkt från början är ju det han bör göra, ivrigt påhejad av alla som läser denna tråd.
Enligt devisen, om man inte spelar kan man inte vinna.
I övrigt när han kommit igång så är jag med dig helt. Program som hjälper, förutsatt att han inte blev nöjd. Annars finns ju ingen vits med att skaffa program som ska hjälpa om han inte behöver den.
Idag skiner sol så jag önskar alla en sådan dag.
DVD-ai skrev:Perfector skrev:DVD-ai skrev:Om man vill uppfinna hjulet på nytt, utan att ta hjälp av någon som kan putta en i rätt riktning, utan börja med ett långskott på trekantiga hjul.
Så tycker jag !
Respekt för ditt utlägg.
men jag missar liknelsen med hjulet.
Att göra det han tänkt från början är ju det han bör göra, ivrigt påhejad av alla som läser denna tråd.
Enligt devisen, om man inte spelar kan man inte vinna.
I övrigt när han kommit igång så är jag med dig helt. Program som hjälper, förutsatt att han inte blev nöjd. Annars finns ju ingen vits med att skaffa program som ska hjälpa om han inte behöver den.
Idag skiner sol så jag önskar alla en sådan dag.
Ändrade lite i texten, jag skrev fel först![]()
Jag anser det vara totalt upp och ner tänk att bygga fel direkt och sedan försöka rätta till det med hjälp av att efteråt skaffa sig förståelse för varför det blev fel.
Tycker alltså det är bättre att skaffa sig förståelse för vad man bör undvika för att det inte ska bli omedelbart fel i början, så att man får en rolig start och sedan utveckla sin kunskap medan man bygger.
Den utvecklar men hjälp av dom fel som man lär sig att undvika eller senare lär sig av att ha stött på.
Men att börja med att trampa ner i en fallgrop är onödigt, när det är enkelt att få förklarat för dig vad som är en bra start att sätta ner fötterna på.
Lärandet och utvecklingen sker inom en själv, den kan ingen annan göra åt dig... Men dom där sakerna som är lätta att undvika finns det andra som kan upplysa dig om.
Som att börja med trekantiga hjul
Perfector skrev:Varför utgå ifrån att det blir fel då?
Förutfattade meningar eller egen erfarenhet?
Mitt första bygge blev så bra direkt att jag byggde samma konstruktion under 25 år
DVD-ai skrev:Perfector skrev:Varför utgå ifrån att det blir fel då?
Mitt första bygge blev så bra direkt att jag byggde samma konstruktion under 25 år
har inget med mig att göra Perfector.
För att TS inte vet vad han tekniskt och fungtionsmässigt efterfrågar av sin högtalare än, alltså så kan han omöjligt ha någon bedömningsgrund där ?!
Därmed så vet han antagligen inte i fall något tekniskt är fel, och hur han ska göra något åt det, även om han HÖR att ett fel finns där. (fel = något han inte gillar ljudmässigt)
Med andra ord så kan han då inte lyckas med att bygga en högtalare som är just det HAn vill ha, med annat än just ren tur...
som att famna i mörkret.
Därav så utgår jag från att det blir fel för TS![]()
OM nu inte målet för TS är just att bygga något som låter, det är nästan omöjligt att misslyckas med, därav så skrev jag om detta tidigare.
Men detta är ju frågor för TS att ta ställning till och fundera över på ett konstruktivt vis, som kommer att ta honom till insikt om rätt väg att börja på
jag hoppas att han tar till sig av allt som skrivts i tråden och väljer den väg att gå i byggandet som passar hans egna mål med högtalaren bäst, när han känner att han vet vad som är hans eget mål med högtalaren
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Perfector skrev:Varför utgå ifrån att det blir fel då?
har inget med mig att göra Perfector.
För att TS inte vet vad han tekniskt och fungtionsmässigt efterfrågar av sin högtalare än, alltså så kan han omöjligt ha någon bedömningsgrund där ?!
Därmed så vet han antagligen inte i fall något tekniskt är fel, och hur han ska göra något åt det, även om han HÖR att ett fel finns där. (fel = något han inte gillar ljudmässigt)
Med andra ord så kan han då inte lyckas med att bygga en högtalare som är just det HAn vill ha, med annat än just ren tur...
som att famna i mörkret.
Därav så utgår jag från att det blir fel för TS![]()
OM nu inte målet för TS är just att bygga något som låter, det är nästan omöjligt att misslyckas med, därav så skrev jag om detta tidigare.
Men detta är ju frågor för TS att ta ställning till och fundera över på ett konstruktivt vis, som kommer att ta honom till insikt om rätt väg att börja på
jag hoppas att han tar till sig av allt som skrivts i tråden och väljer den väg att gå i byggandet som passar hans egna mål med högtalaren bäst, när han känner att han vet vad som är hans eget mål med högtalaren
Mjoo.
Men han beskrev sitt projekt i början med låda och element samt filter.
Jag utgår ifrån att det blir bra eftersom han redan börjat tänka.
Alla resor börja med ett steg och han har just tagit det steget.
Eftersom jag inte ser några sakfel med lådan och inte med elementvalet så vill jag vara stöd och uppmuntran.
OCH! Då jag varit Monacors byggherre i över 10 år på alla mässor och utställningar så vet jag vad elementen kan.
Jag kommer därför envist som synden att vara till reds, skulle han behöva. Men, jag tänker inte försöka få honom att ändra eller förgripa sig på sin lust att bygga.
Erfarenhet kommer genom praktiskt arbete över tid.
Ge honom den tiden så kommer han att vilja fortsätta skapa nya spännande högtalare.
Blir det mindre bra då finns ju alla här som kan öppna nya dörrar för honom.
Men varför envisas med att knuffa in honom genom en ny dörr innan han ens gått genom den han själv öppnat?
Komorok skrev:Egentligen borde man ju börja med att ta reda på vad man vill ha för högtalare. Ja, hur ska den stråla ljud för att det ska låta bra? Hur ska targetkurvan se ut och i olika riktningar? Hur får man högtalaren att samverka med rummet? När man vet det kan man ju försöka konstruera något som uppfyller det man listat ut.
DVD-ai skrev:Komorok skrev:Egentligen borde man ju börja med att ta reda på vad man vill ha för högtalare. Ja, hur ska den stråla ljud för att det ska låta bra? Hur ska targetkurvan se ut och i olika riktningar? Hur får man högtalaren att samverka med rummet? När man vet det kan man ju försöka konstruera något som uppfyller det man listat ut.
+1 på den, som sagt vad är det för högtalare man vill ha tekniskt för att sedan få det ljud man vill ha ?!
Perfector skrev:Jag byggde min första högtalare enbart utifrån det faktum att jag ville prova själv, utan influx från någon för att få en uppfattning i ämnet. Det funkade 1973 och funkar fortfarande. Om han därefter behöver hjälp eller råd eller stöd och uppmuntran så ska vi finnas här för honom, helt klart.
Men att börja med att peka åt olika håll gör honom ingen nytta.
Alla måste få bli salig på sin egen fason så jag kommer inte att försöka få honom att göra annat än den låda han ritat med dom element han valt. Vill han ha råd så ber han nog om det när den tiden kommer
Och ni alla som vet av era erfarenheter vad man KAN göra har då möjlighet att peka åt olika håll.
"jag heter Cesar, är 5 år och kan kissa alldeles själv. Fast i byxan."
Får man inte prova efter egen skalle blir man aldrig vuxen i något ämne.
DVD-ai skrev:Perfector skrev:Jag byggde min första högtalare enbart utifrån det faktum att jag ville prova själv, utan influx från någon för att få en uppfattning i ämnet. Det funkade 1973 och funkar fortfarande. Om han därefter behöver hjälp eller råd eller stöd och uppmuntran så ska vi finnas här för honom, helt klart.
Alla måste få bli salig på sin egen fason så jag kommer inte att försöka få honom att göra annat än den låda han ritat med dom element han valt. Vill han ha råd så ber han nog om det när den tiden kommer
Och ni alla som vet av era erfarenheter vad man KAN göra har då möjlighet att peka åt olika håll.
Bra![]()
Så då är det ju som sagt alldeles i sin ordning att han nu har fått klart för sig att det finns andra vis att göra det på också, så att han nu kan få tänka själv och göra det han tycker känns mest passande utefter vad hans mål med bygget är.
Är enbart upp till honom, nu har han flera val och det är ju jätte bra att du finns där som stöd för honom om han väljer det som passar ditt sätt att tänka på bäst !
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Perfector skrev:Jag byggde min första högtalare enbart utifrån det faktum att jag ville prova själv, utan influx från någon för att få en uppfattning i ämnet. Det funkade 1973 och funkar fortfarande. Om han därefter behöver hjälp eller råd eller stöd och uppmuntran så ska vi finnas här för honom, helt klart.
Bra![]()
Så då är det ju som sagt alldeles i sin ordning att han nu har fått klart för sig att det finns andra vis att göra det på också, så att han nu kan få tänka själv och göra det han tycker känns mest passande utefter vad hans mål med bygget är.
Är enbart upp till honom, nu har han flera val och det är ju jätte bra att du finns där som stöd för honom om han väljer det som passar ditt sätt att tänka på bäst !
Han ska inte tänka efter min skalle, utan efter sin egen. Det är vad jag vill få fram.
Ideerna har han. Både till låda och element. Det är det jag kommer att se fram emot att han gör och kanske berättar vad han fick till.
DVD-ai skrev:Då är vi överens då !
Även om du skrev att han hade en tydlig ide, jag hävdar dock motsatsen (annat än estetiskt, för där är ideen väldigt tydlig men det är ju som sagt bara det estetiska)
Bra då låter vi honom komma fram till sin egen ide om vad han vill med själva bygget och lärandet och hur han vill ha sin högtalare nu med infornmationen om även andra vis att tänka på, som jag har tjatat om helatiden att han ska få ha möjligheten att göra.
skönt !
RogerGustavsson skrev:Jag tycker också det är onödigt att ge sig på den långa vägen om det inte är just det som är grejen. Är det slutmålet av den långa vandringen man söker och inte vägen dit, då tar man hjälp av andra eller tittar på redan gjorda konstruktioner som man tror eller vet är det man vill ha. Att utgå ifrån att trådskaparen vill ge sig på ett nära nog livslångt lärande kan vara felaktigt. Om syftet är att spara pengar genom att bygga själv, då kan man bedra sig.
Komorok skrev:Jag hade gärna fått svar på oställda frågor innan jag lade ned stor möda på två vackert snickrade kabinett. Formen på kabinett, valet av element och deras placering är ju fundamentala. Att inte känna till detta kan ju leda till stor besvikelse som inte går att bota med ett enkelt filtertweak.
Komorok skrev:Lärdom är OCKSÅ att lära av andras erfarenheter...
Perfector skrev:Komorok skrev:Lärdom är OCKSÅ att lära av andras erfarenheter...
Otto hade ingen att fråga när han gjorde explosionsmotorn.
Wright hade ingen att fråga när dom gjorde första flygplanet.
Då gällde göra, kolla funktion, göra om, göra rätt.
Det är i den aspekten jag avser det jag skrev.
Att därefter läsa och lyssna på andra är åxå rätt, men ingenting går upp emot egen erfarenhet.
Det skriver jag av egen erfarenhet
There is no substitute for personal experience.
Tjosan.
Komorok skrev:Perfector skrev:Komorok skrev:Lärdom är OCKSÅ att lära av andras erfarenheter...
Att därefter läsa och lyssna på andra är åxå rätt, men ingenting går upp emot egen erfarenhet.
Tjosan.
Wrightbröderna studerade noga hur andra hade gjort innan de tog nästa steg i flyghistorien. Har för mig att det var någon fransman som råkade ta livet av sig när denne testade ett flygprojekt.
Ottomotorn är inte uppfunnen av Otto ens.
sv.m.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_Otto
"Idén till motorn hade framlagts av fransmannen Alphonse Beau de Rochas i ett patent 1862 och när det patentet återupptäcktes 1884 ledde detta till att Ottos patent blev ogiltigförklarat i Tyskland."
Att börja från början kan bli dyrt. Det är också en anledning att lyssna på andra. Då slipper man kanske att bygga junkhögtalare en hel livstid, utan kan ta vid där andra slutade.
Komorok skrev:Dina högtalare har jag aldrig hört, så om de är junk eller ej vill jag inte uttala mig om.
Och visst kan man uppnå saker av egen kraft, men att slippa upprepa andras misstag brukar de flesta föredra. Utom du. Och du tycks uppmuntra andra att göra detsamma.
DVD-ai skrev:Ja jag är egentligen bara intresserad av vad TS har att skriva om sitt mål med bygget![]()
allt annat är rätt ointressant i tråden för den handlar ju om vad HAN vill och har som mål...
Sedan så kan han nu avgöra själv vilken väg han vill gå gällande dom olika förhållningssätten eller kanske en helt annan bana?!
DET är vad jag ser fram mot !
Då kan man börja att komma med konstruktiva tips baserat på det
Perfector skrev:Komorok skrev:Lärdom är OCKSÅ att lära av andras erfarenheter...
Tjosan.
sky_eye skrev:Perfector skrev:Komorok skrev:Lärdom är OCKSÅ att lära av andras erfarenheter...
Tjosan.
Det de gjorde blev inte speciellt bra heller.
Du valde att chansa ihop något själv, utan att lära av andra...
Nåväl, vill man inte lära sig så behöver man inte.
sky_eye skrev:Problemet är ju att du i så många fall inte lärt dig.
aisopos skrev:Vill du bygga en högtalare så ska självklart göra det. Och du ska göra det på det sätt som du tycker är roligt.
Kalejdokom skrev:aisopos skrev:Vill du bygga en högtalare så ska självklart göra det. Och du ska göra det på det sätt som du tycker är roligt.
Det där var riktigt fint formulerat! Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".
Elfsberg uttryckte det med all önskad tydlighet i min byggtråd om OA228: "Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är". För det är precis vad handlar om; ett ovetenskapligt projekt som bärs av nyfikenhet och vilda designidéer, som oftast bara är baserade på gissningar, höftande och praktiska hänsyn som begränsningar i placering och möblering.
Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt.
Kalejdokom skrev:aisopos skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".
Så jag vill också understryka att man måste få gå sin egen väg - MEN ber man om råd på detta forum får man vara beredd på att bli rejält ifrågasatt.
Kalejdokom skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".
RogerGustavsson skrev:Kalejdokom skrev:aisopos skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".
Vi får hoppas att trådskaparen låter oss veta vilken typ av byggare han är, annars är alla råd förgäves.
RogerGustavsson skrev:Kalejdokom skrev:aisopos skrev:Jag tillhör ju den skaran byggare, som INTE har full koll på alla teorier och bygger testlådor, mäter, räknar och ändrar. För mig är snickrandet nästan lika viktigt som ljudet och jag bygger ofta på känsla i kombination med andras erfarenheter och formulerade "sanningar".
Vi får hoppas att trådskaparen låter oss veta vilken typ av byggare han är, annars är alla råd förgäves.
DVD-ai skrev:Så dog denna tråd då eller ?![]()
Inga chaffs med varandra nu om varför, utan bara konstaterar eller är TS på semester ?
JanA Igen skrev:Ja vad hände?
Ledsnade TS på de enorma dialogerna och kände att den i början så inspirerande (Och kanske lite naiva?) lusten att snickra sig ett par välljudande och läckra skapelser svalnade?
Jag hade gjort det tror jag, en jäkla tur att det inte fanns digitala forum på 70-talet för då hade jag aldrig vågat börja med något när allt kan bli fel.
Nu hade jag turen att ha en lärare i elektronik som dessutom var delägare i en "högtalarbyggaraffär" vilket gav rabatt på det mesta.
Så jag och en klasskompis snöade in på bashorn i 200kg klassen så där byggdes och donades med blandat resultat men jisses vad kul det var.
Det lokala biblioteket länsades på god engelsk litteratur i högtalarteori där ordet Philips var frekvent förekommande och pirran blev min bäste vän.
Med det vill jag ha sagt att om man lägger ut 5 lax på element och 100 timmar i garaget och det inte blir absolut 100% perfekt till sin spets, vad gör det om resan är rolig?
Det finns sämre sätt att bränna tid och pengar på
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster