Om man vill uppfinna hjulet på nytt, utan att ta hjälp av någon som kan putta en i rätt riktning, utan börja med ett långskott på trekantiga hjul.
Istället för att med lite tipps och ideer börja i alla fall med en hexagonal, och därifrån utvecka något som man kanske gillar, "lagom mycket vibrationer" kanske är det man vill ha, då är nog ett hjul med 12hörn lagom ?
eller vill man ha en helt slätt rull, ja då är det ju så nära helt runt som möjligt som gäller.
Men att börja på en trekant är ju direkt dumt, då det inte kommer att vilja rulla och inte ens förflytta sig vettigt utan redigt med övertygelse, är det ett vettigt första steg OM man vill ha just ett hjul. ?
Kanske har man inte en tydlig bild av vad ett hjul är och vad det ska användas till ?
och är det ett bra första steg istället för att ta till sig av tipps från dom som har mer koll på hur ett hjul fungerar och kan komma med tipps på saker att undvika för att det bara ska bli dåligt.
OM inte målet är att lära sig själv från början genom just att testa absolut ALLA möjliga lösningar, oavsett lämplighet eller inte, då ska man naturligtvis göra det...
Men jag ser inget egenvärde i det i övrigt, då ska man börja med att hugga ut hjulet ur lera och göra det 1cm tjock också, som sedan går sönder jätte fort pga olämpligt material och utformning, istället för att välja en befintlig sten som redan finns där och snida till den i en bra tjocklek.
enkla saker att "ha koll på" som man kan få hjälp med så att ens lärande går snabbare och man slipper slita sitt hår i onödiga fallgropar, spar energin till som fallgropar där du får ut något av att hamna

Det jag försöker säga är följande:
Jag förstår om man vill göra allt från början, men om inte just resan är målet och man tänker lägga ner abnorma mängder tid på misslyckade försök så kan det vara bra att ta reda på hur fysiken och tekniken fungerar i alla fall på det stora hela, men framförallt veta VAD det är tanken att högtalaren ska göra innan man sätter igång
Sedan blir det mycket roligare att klura på konstruktionen när man vet VARFÖR man bör/ inte bör göra vissa saker, sedan kommer man att trampa i massor och åter massor av fallgropar på vägen endå...
Men DOM misstagen är lärorika för att man då redan har införskaffat sig en förståelse att väga allt mot och med och därmed möjlighet att lära sig av dom och dra slutsattser som kan ge det resultatet som man själv VILL ha.
Att "bara bygga" är som att fumlra runt i mörkret, man KAN hamna rätt Om man har massor av tur, enbart tur...
Men du kan lika gärna ramla ner i ett hål där du aldrig kommer upp ifrån.
Jag tycker att TS ska göra på följande vis:
1: skaffa roliga program (BasBoxPro, Edge, Baste osv... jätte enkelt att lära sig och ALL hjälp du behöver finns här på forumet!) att simulera i och på ett enkelt vis skapa sig en förståelse för ungefär vad som händer när man gör si och så, rent teoretiskt.
2: Ser till att implimentera filterfungtionen i själva konstruktionen, inte "lägga till" filter, utan filter ÄR högtalaren till lika stor del som element och låda är det.
han behöver alltså ta hänsyn till filtrets påverkan och även ta reda på hur man kan kompencera för lådans/ baffelns påverkan med filter

3: fortsätta att hålla på originaldesignen som han vill ha och se HUR denna kommer att prestera med den nyvunna kunskapen, fortsätter att lära sig det "han behöver för att lösa problemen med originaldesignen" eller nöjja sig med att den inte dög och gör en låda som han kan få att "duga"
4: Lära sig att exprimentera, kanske med originalresignen i verkligheten, få den att lira som du vill ?!
Eller bygg testlådor med något helt nytt, testa och leka men med kunskap och EGNA lösningar i ryggen och INTE färdiga lösningar som är anpassade till absolut inget alls..
5: Viktigast av allt ! kommer ihåg varför han ville bygga, var det för att få en högtalare som var bäst i världen ? eller enbart som en kul grej för att se om det gick att bygga något som lät ? eller bara lära sig massor ?!
Om svaret är bygga världens bästa högtalare = kommer att ta tid men är fullständigt möjligt för dig att bygga en högtalare som är precis och exakt så som TS vill ha den, när TS under resans gång lär sig VAD han vill ha och HUR han gör för att uppnå det, stort lycka till !
Om svaret är bara få till något som låter som en kul grej = så kommer TS att lyckas med vad som helst från hyllan och TS kommer att bli nöjd med nästan vad som helst, hur det än låter.
För det kommer att låta "som det blev" och inte "som TS vill" men låta kommer det att göra, om det är målet att det enbart ska låta så är det skönt för det är enkelt att realicera.
Om svaret är lära sig massor ! = Så har TS då lyckats med det när TS gått igenom dessa stegen, (massor är rellativt men du har ju fått äkta kunskap som följd av att ha tagit till dig av kunskap och sedan sett hur det i praktiken fungerar och utvecklat lösningar därefter)
TS kommer att ha fått verktygen till att kunna utvecka en EGEN högtalare som låter mer som TS vill att den ska göra och det genom att hoppa över onödiga steg med hjälp av knuffar i rätt riktning har detta gått betydligt snabbare och fumlandet i mörkret har kunnat undvikas.
Man ska göra "sin grej", men jag kan tyckta det är synd att börja med trekantiga hjul enbart pga bristande förståelse för hur det är tänkt att ett hjul ska fungera...
När vi kan tala om för honom att skippa det stadiet, det Är liksom fel väg att gå om det är just ett Hjul som han är ute efter.
Då ska man börja med att ta reda på "vad är ett hjul"?! och vad ska jag ha mitt hjul till ?
När man vet detta så kan man tillverka ett hjul som är som man själlv vill ha det !
Så rekommenderar jag att man gör och inte börjar i andra änden...
För att göra det hela lite snurrigt:
Om hjulet ska färdas på ett underlag som är av av icke liksidiga trekanter med toppet upp och som har ungefär 1/3 av höjden hos det liksidiga trekantiga hjulet, ett underlag som om något mer liknar kugg av något slag ?!
Då kan en trekantigt hjul vara jätte bra, till och med bättre än ett helt runt för du kan gå en jämnare färd med trekantigt hjul i just det fallet, men är det just det underlaget som hjulet ska åka på ?
så... VAD är en högtalare ?
och vad ska TS ha sin högtalare till ?
i vilken miljö ska den spela ?
När TS vet detta så kan TS gå vidare till följande frågor:
Hur gör TS för att uppnå målen för sin högtalare ? = Vad behöver TS lära sig själv och vad kan TS ta för genvägar (om han nu vill det) för att fortfarande ta sig i mål men utan att ta onödiga omvägar ?
Så tycker jag !