DeeKay skrev:Hej flitiga diy:are
Köpte mig ett par ino Audio piX i rå mdf för ett tag sen och har nu börjat jobba med dom för att få till en vit fin yta.
Jag har använt mig av Hagmans sprayburkar för grundning och spackling vilket funkade fint. Jag kanske skulle lackat sågsnitten först för de lyser igenom lite, men tror mina lager räcker... Hursomhelst så här jag nu påbörjat lackningen i halvblank vit kulör. Jag får dock inte till ytan riktigt bra , mest pga spraydamm som lägger sig och bildar en sandpapprig yta. Börjar tappa modet lite nu, men tack och lov för våtslipning.
Nu till min fråga. Vad skulle du rekommendera för att få till en slät yta? Kanske pensla med någon bättre färg istället? Kan man kanske våtslipa sig till en bra yta men att till sist lägga på någon annat slutlager för glansigheten?
MVH
När jag provat att spruta så blir det antingen matt med torrsprut, eller när jag lägger på lite mer så det precis ser ut att bli blankt, så rinner det. Det är sjukt svårt när man inte kan, och att lära sig konsten på skarpa objekt är nog fel taktik.
Jag har kommit fram till att det är faktiskt lättare att fanera och lägga vaxolja och på så sätt få ett fullgott resultat än att spruta färg när man inte riktigt kan.
Kan man sänka ambitionen, så kan man rolla istället. Det blir inte heller perfekt, men då vet man ju redan det från början så besvikelsen blir inte lika svår.
På utställningsbilar som ska bli perfekta så sprutar man först färgen, man vattenslipar, och sedan läggas ett par lager klarlack, sedan mer vattenslipning och sist polering.
Så gör man på de dyraste märkena som Bentley också redan vid tillverkningen.