OTL-dags ? Behöver lite otl-guru hjälp!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
x3me00

OTL-dags ? Behöver lite otl-guru hjälp!

Inläggav x3me00 » 2014-10-07 13:05

Det var så här att jag impulshandlade lite, så nu sitter jag här med lite godis. (Nästan hela nätdelen till en stereo otl)
Så nu sitter jag och letar efter vettiga konstruktioner, ev så överväger jag att ge mig på att konstruera något själv.

Har tittat på bland annat Bruce Rozenblits konstruktioner då jag tidigare byggt ett transformatorkopplat steg han konstruerat och varit mycket nöjd med detta. Här finns dock en nackdel, han använder sig av JJs EL509S och dessa är jättedyra om man behöver sisådär 35st.

Har även tittat en del på en massa olika konstruktioner som bygger på det ryska 6c33c, men är lite vilse i det träsket då det finns en hel uppsjö. Här finns också en del information om att man konsumerar dessa rören ganska fort ? Vissa säger så fort som 1000Hr ? Någon erfarenhet ?

Ett rör som jag dock fastnat för är det ryska 6c19p som man kan få i jättestora kartonger för inga pengar alls, hittar dock dåligt med fakta på dessa ? Vet att Bruce har konstruerat ett steg med dessa han kallade T16 men han har aldrig släppt ritningen till allmänheten.
Man skulle ju kunna köra en 30st per kanal ? :) Men här verkar det i så fall som det blir egenkonstruktion.

Någon som har erfarenheter av OTL-byggen med andra rör kanske ? eller i alla fall tips på andra rör att bygga med ?

Trafon jag fått tag i har följande sekundärer:
1x 340V 0.4A Anod 136VA
3x 70V 0.4A Bias 28VAst
8x 12.6V 4A Glöd 50.4VAst
1x 2.7V 4A Glöd 10.8VA
1x 6.3V 4A Glöd 25.2VA
2x 120V 4A Anod 480VAst

Totalt 1483.2VA Lindat på en 2000VA kärna för lite bättre prestanda.

Med trafon följde 8st 200V 3300uF Rifa kondensatorer.

Mvh
Och såklart lite bilder :)
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: OTL-dags ? Behöver lite otl-guru hjälp!

Inläggav soundbrigade » 2014-10-08 11:23

Du kan väl köra med det mesta ... EL504/509/519. Det är väl inte nödvändigt att köra just med JJ. Finsn det inte ryska ekvivalneter? 6P46S är enligt min ryska byggbok kompativelt med EL509 och 6KG6 (kolla detta rör också.
6AS7 eller ryska 6N13S har ju Rozenblit kört med och han säger ju egentligen bara att de ska vara av samma fabrikat.
Jag har en bestämt åsikt om 6S33S men det är en annan historia.
Har ett gäng 6S19P (inte 6C19P; bokstaven 'C' finns inte i ryskan), men de ska vara till en liten enpetare och till en amris i Florida. Har inga idéer men kolla den här kroatiska tråden( http://www.diyaudio.com.hr/viewtopic.php?f=11&t=357) och googla friskt. Tänkt på bokstäverna och kör gärna en googling med krusidulliska bokstäver.

Ett annat rör man kan fundera över är 6N6P.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

JM

Inläggav JM » 2014-10-08 14:18

I samband med ngn kongress i Canada hittade jag en OTL tillverkare som använde 6c33c rör. Gigantiska förstärkare. Inga problem med uppvärmningen vintertid. Firman hade stora kartonger med utsorterade rör som inte uppfyllde spec.!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2014-10-08 15:08

Jag hade en ofullbordad OTL med en hel hög med 2A3? rör konstruerad o byggd av Lodström. Tror Peter Bremen hade en liknade OTL.
I Canada tryckte de på att för att öka livslängden på 6c33c rören måste de sitta med mycket större avstånd än vanligt pga den höga värmen.

Several well-known manufacturers in OTL amplifier designs such as Atmasphere, Joule Electra, Transcendent (US), Tenor Audio (Canada)… have great OTL products, taking part in international hi-end exhibitions. Sound quality of OTL amplifiers is not as electric and transistor. It is powerful, quick, bright, lifelike than most of normal tube amplifier with transformers, its bass is sharp and have the potential in capacity and shape. The center sound is definitely clear, but not as sweet in such a soft way like amplifiers with transformers. The frequency range is so wide, precise and attentive to details. Thanks to its lack of transformers, many OTL amplifiers have their frequency range up to hundreds kHz.
Read more at http://programming4.us/multimedia/6562. ... IZZ85U1.99

http://programming4.us/multimedia/6562.aspx

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-08 18:49

Jag har byggt flera OTL steg och gillar 6S33S dom kan vara lite ojämna och kräver inbränning men när man väl parat ihop dom fungerar det utmärkt.

Dom är specade att tåla 1000hr vid 600mA i regulatordrift och dom driftsförhållandena kommer du inte i närheten av.

Vid 150-200mA har du en bra kompromiss mellan att bli grillad och få röret att göra bra ifrån sig( jag har kört dom full kvast 600mA och det blir rena grillen !!)

Den trafo du har verkar vara gjord för 6S33S så det är väl bara att pröva om du gillar dom.

Ac glöd till 6S33S och dc till småsignalen.

12BH7 till sista drivsteg och fasdelare.

Så hög anodspänning som du får ut med hyffsad filtrering till drivsteget 400-450v är bra att sikta på.

Jag har kört alla tänkbara regulatorer och konstantströms lösningar i drivsteget men sista har nu bara diskreta komponenter och fungerar utmärkt utan kiselassistans.

Karaktären på förstärkaren beror mycket på vad du väljer som första drivsteg/spänningsförstärkare.

Första versionen hade jag 6SN7 i version 2 var det D3a/EFxxx C3g med flera pentoder som provades och nuvarande har ECC83 som första förstärknings steg.

Nätdelen till 6S33S är basic bara filterkondingar inget mer.

Köp ryska eller amerikanska socklar till 6S33S INTE KINESISKA !!!! dom brinner upp och med dom brinner pinnarna på rören.

När du startar upp kör 6S33S bara på glöd minst ett dygn först sedan upp på 100mA kolla att dom inte driver i bias kolla vilken bias spänning du har plocka runt rören tills du får bäst matchande par sedan vrid upp bias håll koll efterjustera.

Rören behöver ett vakande öga första veckorna sedan är det bara att ösa på.

Användarvisningsbild
x3me00

Inläggav x3me00 » 2014-10-09 13:13

Hur många 6c33c behöver man i snitt köpa för att få ut 8st välfungerande ? Vilken effekt kan man förvänta sig med 4st rör/kanal och 150-200mA st?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-09 21:19

Jag kör 2 rör per kanal och får ut 23w.

Bias och effekt har inget samband.

Kör du röret kallt får du en klass B förstärkare med genomgångsdistorsion som biprodukt.

Valet av bias ström är en kompromiss mellan effektivitet,risken att bli grillad och att röret jobbar bra.

Fyra rör per kanal ska ge dig någonstans i trakten av 80w.

Nöj dig med 2 rör per kanal effekten räcker för vanlig lyssning med råge.

Effekten är ju inte bara vad du har för slutrör utan vilken spänningsförstärkning och återkoppling du har i konstruktionen.

Inte helt enkelt att greja full utstyrning av röret med tillräcklig återkoppling Drivstegets matningsspänning har ju inte en obegränsad max nivå.

Du kan ju i teorin öka antal slutrör för mer uteffekt men i verkligheten sätter drivrörens förmåga stopp för det.

Finns en del att labba med :D .

Återgå till DIY-forum