Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Okej 4st kuber låter bäst då.
Blir det inte konstigt att med faser m.m om man placerar ut subbar lite överallt eller typ i varje hörn.
Johannes skrev:Okej har prövat lite nångång då jag har 3st isobarik subbar .
Men jag tyckte det lät lite konstigt.
Tyckte det lät bäst när dom låg på rad mellan stativararna . Tyckte det spreds sej ännu bättre när dom var nedåtriktade.
Johannes skrev:Så på höjden är det bästa. Prövade detta inne sovrummet med isobarik subbarna och det blev kanon men Jag trodde det berodde mest på annorlunda rum.
darkg skrev:Från första länken:
"With 5000 subwoofers, modal variation is virtually
eliminated. The frequency response at all 16 seats is nearly
identical."
"... this approach is not practical."
Kraniet skrev:om det är ett strömningsomptimerat rör klarar ett 100mm rör ca 10 m/s och ett 50mm rör ca 20 m/s. En slits klara högre hastigheter men exakt hur mycket mer är kanske svårt att säga på rak arm.
men är du säker att du räknat rätt? om jag simulerar i basta får jag det till att det behövs 3st 50mm rör på 500mm längd för en avstämning vid 25 hz i 40 liter låda. Då maxar lufthastigheten vid ca 18m/s. Ett enkelt rör på 100mm får längden 620mm och ca 12 m/s i maximal hastighet vilket väl får anses ok.
tycket också det låter konstigt att din port skulle ta så många liter i anspråk?
edit:
denna tråden om basreflexens utformning är värd att läsa mer än en gång.
viewtopic.php?f=10&t=3140&start=30
slitsen klarar ca 3ggr högre hastighet. Omsätter man ett rör till slits så bör höjden på slitsen vara < rördiametern/4,6. för ett 100mm rör innebär det en höjd på 22mm.
KorkSniff skrev:Blev inspirerad och lade en beställning!
Saldot på sidan var iofs -19, så vi får väl se var det slutar.
Jag började skissa på en br med måtten 340x460x400 (inv). 22mm mdf.
De portar som syns för tillfället är 2st 100x300mm.
Kan ta fram en ritning sedan för enkel kapning etc.
Jag har gjort lådan enkel att modifiera, så jag kan anpassa efter hur denna tråden utvecklar sig!
Kom gärna med input!
KorkSniff skrev:Blev inspirerad och lade en beställning!
Jag har gjort lådan enkel att modifiera, så jag kan anpassa efter hur denna tråden utvecklar sig!
Kom gärna med input!
Kraniet skrev:KorkSniff skrev:Blev inspirerad och lade en beställning!
Kom gärna med input!
de portarna fungerar inte. två portar på 69x610mm kan fungera
för samma avstämning (25hz i 53l låda) gäller ungefär
3st 50x500mm
2st 69x610mm
1st 100x625mm
Kom gärna med input!
3st 50x500mm
2st 69x610mm
1st 100x625mm
KorkSniff skrev:Kraniet skrev:KorkSniff skrev:Blev inspirerad och lade en beställning!
Kom gärna med input!
3st 50x500mm
2st 69x610mm
1st 100x625mm
Jaha, då har man förkovrat sig litet här på forat. Läste faktiskt legendariska port-tråd, och förstår nu mer om hur en slitsport bör utformas och beräknas. Såg bland annat ditt inlägg:
den bör vara betydligt bredare än den är hög. höjden kan kanske vara 10mm i mitten och sedan jämt öka till 1,5-2 ggr det avståndet i ändarna. sen gäller för alla basreflexportar att man bör ha en baffelyta på båda ändar av porten. sen ska kanterna* avrundas
edit: på mynningen
Har då en fråga, vilken hydraulisk area anser man då att porten har? Är det minsta tvärsnittet som gäller?
KorkSniff skrev:
Har då en fråga, vilken hydraulisk area anser man då att porten har? Är det minsta tvärsnittet som gäller?
KorkSniff skrev:...Och denna
Johannes skrev:Det jag tänker på är hur stabil måste slitsen vara. Jag köpte 12mm mdf . Men jag tänker om man gör den mkt tunnare om den börjar vibrera eller nåt?
Bara en tanke
Johannes skrev:Ska räkna på slitsen ikväll ev . Men 22mm hög iaf och lådans innermått bredd. Men om porten motsvarar tex 10cm rör i diameter så blir det 620mm lång eller vad detta kraniet skrev.
Han har ifs räknat 25hz och 53liter. Tänkte bara kolla vad han tänker 53 liter vs 48 liter
Men angående slits så kommer man nog inte ifrån en böj iaf
men jag brukar ta vinkel slipen med metall slipskiva as grov och runda massor. Och lägga feta mjuka fogar o hörn
Johannes skrev:Plexiglas kan man både kallböja och varm böja eller ?
Kraniet skrev:känns ju dock som något instabilt material, blir det verkligen tillräckligt styvt? sen gäller det nog att fästa plasten mot stagen så det inte ligger och vibrerar. lim eller kanske dubbelhäftande mattejp?
Kraniet skrev:Johannes skrev:Ska räkna på slitsen ikväll ev . Men 22mm hög iaf och lådans innermått bredd. Men om porten motsvarar tex 10cm rör i diameter så blir det 620mm lång eller vad detta kraniet skrev.
Han har ifs räknat 25hz och 53liter. Tänkte bara kolla vad han tänker 53 liter vs 48 liter
Men angående slits så kommer man nog inte ifrån en böj iaf
men jag brukar ta vinkel slipen med metall slipskiva as grov och runda massor. Och lägga feta mjuka fogar o hörn
48 liter är nog helt gångbart. Själv skulle jag nog lagt mig runt 53 eller kanske lite större. Avstämningen ser dock lite bättre ut runt 22 Hz, men längden på röret kan ju bli ett problem.
Sen är ju frågan hur mycket elementet ändrar sig efter inspelning också. Alltid enklare att göra en stor låda mindre.
Kraniet skrev:Öhman har nämt 0,8/frekvensen som en bra gräns för ohörbarhet. Dvs under 40 ms vid 20 Hz bör vara ok.
Man kan ju även se på kurvan. Är avrullningen mjuk och utan ett tydligt "knä" så är det antagligen rätt ok.
Kom gärna med input!
3st 50x500mm
2st 69x610mm
1st 100x625mm
KentLindqvist skrev:Kraniet skrev:KorkSniff skrev:Blev inspirerad och lade en beställning!
Kom gärna med input!
3st 50x500mm
2st 69x610mm
1st 100x625mm
Funderar på databladet som länkas till på ljudias hemsida. Där anges 100x252mm som lämplig port till 57l låda.
Har du någon tanke om varför det skiljer så mycket från Basta?
KentLindqvist skrev:
Funderar på databladet som länkas till på ljudias hemsida. Där anges 100x252mm som lämplig port till 57l låda.
boom skrev:KentLindqvist skrev:
Eftersom det är ett bilelement så har dom avstämt efter en bilcupe och eftersom en bilcupe kan förstärka upp till 12dB så vill man inte ha för låg avstämnings frekvens.
darkg skrev:Mmm... vad innebär det för sluten låda?
Johannes skrev:
Damm kåpan är inventerad.
Johannes skrev:Vad brukar hända med väl inkörda element?
KentLindqvist skrev:Har simulerat litet i basta!
Är inte van vid detta, och hoppas att jag fått elementet rätt.
Jag hamnar också runt 60liter, 23Hz.
Slitsport på 100cm2, längd 690mm. 50% fluff.
Riktigt fint blir det med litet LT på. Roomgain gör väl litet också. (inget av dessa med på denna dock)
Ser som sagt trevligt ut!
AndreasArvidsson skrev:Det som händer rent teknisk är väl att upphängningen blir mjukare med allt som det innebär.
Att uppmätt data skiljer sig från databladet beror inte enbart(eller till stora delen) på inspelningen att göra utan primärt att tillvekrningsprocessen ger för stora avvikelser.
Man behöver mäta på samma element innan och efter inspelning för att se vad inspelningen gav för effekt.
KentLindqvist skrev:Har simulerat litet i basta!
Är inte van vid detta, och hoppas att jag fått elementet rätt.
Jag hamnar också runt 60liter, 23Hz.
Slitsport på 100cm2, längd 690mm. 50% fluff.
Riktigt fint blir det med litet LT på. Roomgain gör väl litet också. (inget av dessa med på denna dock)
Ser som sagt trevligt ut!
Johannes skrev:
Feestol s sänksåg är grym i skivmatrial
Johannes skrev:som sagt så blir mina låder 70 liter brutto troligen 65liter netto med fluff.
darkg skrev:Hur mycket plats (luft) bakom bör man minst ha? Skissar på platt låda, blir tajt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster