Kondensatorfrågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Kondensatorfrågor

Inläggav Bill50x » 2015-01-27 18:01

Som jag berättat i annan tråd har jag påbörjat en renovering av mina högtalare och främst delningsfiltren. Steg 1 är att fixa till fräscha kondensatorer, eller åtminstone kolla de som finns. Så här ser det ut (nominellt/uppmätt):

C1 80 / 92,2 (men det står uF 50 på kondensatorn)
C2 16 / 13,78 (beteckning DQ1016, schemat anger uF 16)
C3 6,5 / 5,87 (beteckning DQ1060, schemat anger uF 6,5)
C4 6,5 / 28,8 (beteckning DQ1060, schemat anger uF 6,5)
C5 6,5 / 7,02 (beteckning DQ1060, schemat anger uF 6,5)
C6 8,5 / 7,66 (beteckning DQ1085, schemat anger uF 8,5)
C7 0,1 / 0,096
C8 0,15 / 0,147

Med min enkla bedömning (jag vet ju nästan ingenting om sådant här) så bör C1 (elektrolyt tror jag) och C4 absolut bytas. Men kanske jag ska byta resten också och se till att få matchade par? Jag har kollat några tips från den andra tråden och ett komplett set med matchade kondingar (inom 1 %) skulle kosta en tusenlapp (Jentzens billigaste). Är det värt det?

I mitt modifierade filter har jag C1 i form av 3 st parallellkopplade Rifa uF 25 (i storlek som Red Bull-burkar ungefär) och dessa ger värdet uF 75,2.

Frågan är då, kan det löna sig att parallellkoppla flera mindre kondingar och hoppas på att deras avvikelser tar ut varandra? Det kostar ju ändå en slant att få matchade kondingar alternativt köpa många och selektera. Är det några för- respektive nackdelar med parallellkopplade kondingar rent tekniskt/ljudmässigt?

Nu har jag ju bara mätt konduktansen, finns det andra parametrar som förändras under åren och kan tänkas påverka ljudet?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2015-01-27 23:58, redigerad totalt 2 gånger.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Kondensatorfrågor

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-27 18:20

Börja med elektrolyterna.

Samma värde som schemat säger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-27 21:17

Det ser ut som att du menar att du bara har mätt kapacitansen. Esr vill man gärna mäta har jag hört.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-27 23:02

Hur har du mätt på kondensatorerna? För att få en rättvisande mätning behöver du nog mäta på varje komponent för sig själv, losslödd från delningfiltret. C4 mätningen ser verkligen skum ut och jag förstår inte varför en foliekondensator uppför sig så om den inte uppenbart ser defekt ut. Är du säker på att du mätt rätt?

Övriga värden ser ut att hålla sig innanför tänkbara toleranser.

Byt först och främst elektrolytkondensatorerna till en ålderbeständig variant, så slipper du oroa dig för lång tid framöver. Det är den enda av komponenterna som har en begränsad livslängd oavsett användning. De andra håller tills man har sönder dem av misshandel (som det utbytta motståndet och den trasiga spolen).

Löd loss övriga komponenter och mät upp kapacitans för kondensatorerna, resistans för motstånden och induktans och resistans för spolarna. Det är främst de parametrarna jag skulle koncentrera mig på. Mät och jämför motsvarande komponenter för höger och vänster kanal. Byt sen de komponenter som är felaktiga till nya komponenter (samma i båda högtalarna) med minst samma noggrannhet som de utbytta. Se till att alla lödningar blir bra och rätt när du sätter ihop allt igen.

Visst kan man köpa fler ex av samma komponenter och sen matcha dem. Det tråkiga är att du då får en mängd komponenter över och vad ska du göra med dem? I så fall väljer jag hellre komponenter med snävare toleranser redan från början, om jag skulle vara orolig för variationer.

Även Elfa Distrelec har prisvärda polypropenkondensatorer https://www.elfa.se/elfa3%7Ese_sv/elfa/init.do?toc=18844&pageSize=10&filterClause=MANUFACTURER%253DSCR.

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-27 23:19

darkg skrev:Det ser ut som att du menar att du bara har mätt kapacitansen. Esr vill man gärna mäta har jag hört.

Du har så rätt så... :oops: Det gick lite fort när jag skrev.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 00:06

matssvensson skrev:Hur har du mätt på kondensatorerna? För att få en rättvisande mätning behöver du nog mäta på varje komponent för sig själv, losslödd från delningfiltret. C4 mätningen ser verkligen skum ut och jag förstår inte varför en foliekondensator uppför sig så om den inte uppenbart ser defekt ut. Är du säker på att du mätt rätt?

Jag har mätt C4 flera gånger och eftersom jag får riktiga värden på de andra kondingarna så tror jag att jag gör rätt. Mätte nu igen och nu ligger värdet på ca 31 uF medan de andra har exakt samma värden som tidigare. Jag kan ha skadat C4 när jag lödde loss den, den satt rätt hårt i lödörat. Inget som syns dock.

Att köpa kondingar med snävare toleranser är en väg att gå, men redan +/- 5 % börjar bli lite dyrare, för att inte tala om 2 % varianterna. Rent teoretiskt kan jag ju få 10 % skillnad mellan två kondensatorer, för 25:- extra kan jag få Jentzens kondingar matchade i par inom 1 %.

Alla mätningar är gjorda med kondensatorerna avlödda från kretskortet. Jag försökte att mäta dem på kortet men fick så galna resultat att jag insåg att det var fel sätt :-)

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-28 01:14

Idag har kondensatorer oftast andra standardvärden

C1 80 / 92,2 (men det står uF 50 på kondensatorn) Använd 82 uF om du hittar. Det är inte ett standardvärde i bipolära elektrolyter.
C2 16 / 13,78 (beteckning DQ1016, schemat anger uF 16) Använd 15 uF
C3 6,5 / 5,87 (beteckning DQ1060, schemat anger uF 6,5) Använd 6,8 uF
C4 6,5 / 28,8 (beteckning DQ1060, schemat anger uF 6,5) Använd 6,8 uF
C5 6,5 / 7,02 (beteckning DQ1060, schemat anger uF 6,5) Använd 6,8 uF
C6 8,5 / 7,66 (beteckning DQ1085, schemat anger uF 8,5) Använd 8,2 uF
C7 0,1 / 0,096
C8 0,15 / 0,147

C7 och C8 är standardvärden.

C1 82 uF om man vill ha det värdet, så är det en bipolär elektrolyt som gäller. Jag har det värdet från Mundorf. Ganska bra faktiskt. Är du intresserad av 2 st så skicka PM.

C2 till C6 och även C7 och C8 skulle jag välja WIMA MKP 10 250 VDC/180 VAC eller 400 VDC/250 VAC. Tyvärr kan de vara svåra att få tag på.

WIMA MKP 10 hos Bürklin.

4,7 +2,2 uF eller 1,5 uF kan funka för 6,5 uF.
4,7 + 3,3 uF kan funka för 8,5 uF.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-28 01:15

Något skumt med C4 är det. Vad får du för resultat i andra högtalaren?

Välj sedan den toleransen/matchningen du känner dig bekväm med/har lust att betala för. Normalt har du betydligt större individvariationer i själva elementen, än vad du får med filterkomponenter av hygglig kvalitet (typ vanliga filmkondensatorer utan voodoegenskaper, som du kan hitta i traditionella elektronikbutiker).

/Mats

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-01-28 01:29

En idé, istället för att betala för komponenter med låg tolerans, kan vara att köpa 4-5 stycken komponenter av samma värde (om det är ekonomiskt rimligt) och mäta upp och välja ut de två som ligger närmst varandra. Även om själva högtalarelementen kan skilja sig en del från spec så kan ju ett komponentvärde åt fel håll skapa ännu mer fel.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-28 01:57

Fostex skrev:En idé, istället för att betala för komponenter med låg tolerans, kan vara att köpa 4-5 stycken komponenter av samma värde (om det är ekonomiskt rimligt) och mäta upp och välja ut de två som ligger närmst varandra. Även om själva högtalarelementen kan skilja sig en del från spec så kan ju ett komponentvärde åt fel håll skapa ännu mer fel.

Menar du snäv tolerans? Toleransbegreppet kan vara lite lurigt om man använder uttryck som låg eller hög.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-28 02:18

har en hel drös med polypropylen kondningar för tolerans och försäkrat för framtiden :) hardwired!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 08:26

petersteindl skrev:C1 82 uF om man vill ha det värdet, så är det en bipolär elektrolyt som gäller.

Varför är det elektrolyt som gäller? Är det en prisfråga eller är det någon fördel med sådan i basen/högre värde/typ?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 10:06

matssvensson skrev:Något skumt med C4 är det. Vad får du för resultat i andra högtalaren?

Det vet jag inte, måste ha en högtalare att lyssna på :-)

Men, det sitter tre likadana kondingar (C3-C5) på kortet och de andra två, som du ser på förteckningen ovan, mäter helt ok om än med ganska stora toleranser. C3 ligger 10 % under, C5 8 % över, det är ganska stor skillnad. En anledning till varför jag kan tänka mig betala för att få matchat... Jag har ju ingen egen erfarenhet, men flera artiklar påpekar att matchning mellan kanalerna är viktigt om än kanske inte helt nödvändigt.

Men visst är C4 skum men det är även elektrolyten C1. Schemat säger att det ska vara uF80, höljet på kondingen anger uF50 och den mäter uF92,2.

Men skumma kondingar är väl till för att bytas, det är ju därför man kollar upp dem, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-28 12:24

Bill50x skrev:Varför är det elektrolyt som gäller? Är det en prisfråga eller är det någon fördel med sådan i basen/högre värde/typ?

Vad jag förstår används elektrolyter oftast för sin pris/volymeffektivitet. Stora kondensatorvärden blir snabbt stora och dyra för andra typer än elektrolyter. I högtalare behöver du använda bipolär elektrolytkondensatorer, alternativt koppla två i serie med varandra (med dubbla värdet då).

82 uF får du som polyestervariant (hos Loudspeakershop.de) med 33+47 uF och det skulle jag välja. Där kan du dessutom köpa dem i matchade par.

För att vara på den säkra sidan skulle jag trots allt stå ut med ett kort uppehåll i musiklyssnandet och kolla C4 i din andra högtalare. Så det inte är något lurt med C4 även i den högtalaren och att det i själva verket av någon anledning är fel i schemat samt felmärkta komponenter. Långsökt, men för att var på den säkra sidan...

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 14:51

matssvensson skrev:För att vara på den säkra sidan skulle jag trots allt stå ut med ett kort uppehåll i musiklyssnandet och kolla C4 i din andra högtalare. Så det inte är något lurt med C4 även i den högtalaren och att det i själva verket av någon anledning är fel i schemat samt felmärkta komponenter. Långsökt, men för att var på den säkra sidan...

Bara för att du inte ska bli orolig Mats så har jag pausat musiken i några minuter och mätt upp C4 i den andra högtalaren. Kondensatorn mäter uF 6,01 vilket ligger väldigt nära vad man kan tro om beteckningen (DQ1060) och rimligt inom gränsen för en uF 6,5.

Någon Loudspeakershop.de hittar jag inte, kan det vara Lautsprechershop.de du tänker på? De tar €2,60 per par för att matcha kondensatorer, klart rimlig kostnad tycker jag.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2015-01-28 14:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 14:54

Bill50x skrev:... men det är även elektrolyten C1. Schemat säger att det ska vara uF80, höljet på kondingen anger uF50 och den mäter uF92,2.

Fel av mig. Det står så här på kondingen: 80 uf 50 VNP

Troligen då att den är tänkt som en uF 80 men ligger lite högt.

Vilket är vanligast vid ålder eller felfunktion, att värdet stiger eller sjunker?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-28 16:28

Jag mätte mina kondensatorer och matchade höger/vänster filter mha små värden av polyester parallellkopplat med det lägre värdet. Då slipper man köpa många komponenter som blir över eller dyra komponenter med låg tolerans. Kan sticka i ögonen om man är känslig för visuell symmetri.

92,2uF är förmodligen inom tolerans för elektrolyten. Uppmätta värdet minskar med ökat ESR när den åldras. Skadar nog inte att byta till en 82uF istället.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-01-28 19:58

darkg skrev:Det ser ut som att du menar att du bara har mätt kapacitansen. Esr vill man gärna mäta har jag hört.

bipolära elyter har rätt stor esr, vanliga lägre sådan.

plastfilms helt försumbar esr, tveksamt om du kan mäta öht. det är i princip resistansen i komponentbenen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 20:10

Martin skrev:Jag mätte mina kondensatorer och matchade höger/vänster filter mha små värden av polyester parallellkopplat med det lägre värdet. Då slipper man köpa många komponenter som blir över eller dyra komponenter med låg tolerans. Kan sticka i ögonen om man är känslig för visuell symmetri.

Bra tanke, att helt enkelt komplettera med vad som saknas. Det visuella är inte så kritiskt, delningsfiltren kommer sitta inuti lådan :-)

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-28 22:32

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:C1 82 uF om man vill ha det värdet, så är det en bipolär elektrolyt som gäller.

Varför är det elektrolyt som gäller? Är det en prisfråga eller är det någon fördel med sådan i basen/högre värde/typ?

/ B

Det finns inte så många plastfilmkondensatorer med det värdet. Man kan alltid parallellkoppla kondensatorer med mindre värden, men en och endast en kondensator på 82 uF är inte så lätt att hitta.

Eftersom jag har sådana liggandes så finns det och om du är intresserad så kan du skicka PM.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-29 13:44

petersteindl skrev:Det finns inte så många plastfilmkondensatorer med det värdet. Man kan alltid parallellkoppla kondensatorer med mindre värden, men en och endast en kondensator på 82 uF är inte så lätt att hitta.

Eftersom jag har sådana liggandes så finns det och om du är intresserad så kan du skicka PM.

Mvh
Peter

Dessa finns ju t.ex.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18844
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8967
http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11919
MEK - MetallElementKlubben

Återgå till DIY-forum