Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Det ser ut som att du menar att du bara har mätt kapacitansen. Esr vill man gärna mäta har jag hört.
matssvensson skrev:Hur har du mätt på kondensatorerna? För att få en rättvisande mätning behöver du nog mäta på varje komponent för sig själv, losslödd från delningfiltret. C4 mätningen ser verkligen skum ut och jag förstår inte varför en foliekondensator uppför sig så om den inte uppenbart ser defekt ut. Är du säker på att du mätt rätt?
Fostex skrev:En idé, istället för att betala för komponenter med låg tolerans, kan vara att köpa 4-5 stycken komponenter av samma värde (om det är ekonomiskt rimligt) och mäta upp och välja ut de två som ligger närmst varandra. Även om själva högtalarelementen kan skilja sig en del från spec så kan ju ett komponentvärde åt fel håll skapa ännu mer fel.
petersteindl skrev:C1 82 uF om man vill ha det värdet, så är det en bipolär elektrolyt som gäller.
matssvensson skrev:Något skumt med C4 är det. Vad får du för resultat i andra högtalaren?
Bill50x skrev:Varför är det elektrolyt som gäller? Är det en prisfråga eller är det någon fördel med sådan i basen/högre värde/typ?
matssvensson skrev:För att vara på den säkra sidan skulle jag trots allt stå ut med ett kort uppehåll i musiklyssnandet och kolla C4 i din andra högtalare. Så det inte är något lurt med C4 även i den högtalaren och att det i själva verket av någon anledning är fel i schemat samt felmärkta komponenter. Långsökt, men för att var på den säkra sidan...
Bill50x skrev:... men det är även elektrolyten C1. Schemat säger att det ska vara uF80, höljet på kondingen anger uF50 och den mäter uF92,2.
darkg skrev:Det ser ut som att du menar att du bara har mätt kapacitansen. Esr vill man gärna mäta har jag hört.
Martin skrev:Jag mätte mina kondensatorer och matchade höger/vänster filter mha små värden av polyester parallellkopplat med det lägre värdet. Då slipper man köpa många komponenter som blir över eller dyra komponenter med låg tolerans. Kan sticka i ögonen om man är känslig för visuell symmetri.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:C1 82 uF om man vill ha det värdet, så är det en bipolär elektrolyt som gäller.
Varför är det elektrolyt som gäller? Är det en prisfråga eller är det någon fördel med sådan i basen/högre värde/typ?
/ B
petersteindl skrev:Det finns inte så många plastfilmkondensatorer med det värdet. Man kan alltid parallellkoppla kondensatorer med mindre värden, men en och endast en kondensator på 82 uF är inte så lätt att hitta.
Eftersom jag har sådana liggandes så finns det och om du är intresserad så kan du skicka PM.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster