JM skrev:Jag är mycket imponerad av dina byggen. Din generositet att delge oss dina erfarenheter o din kunskap är beundransvärd.
Tack

. Men jag försöker bara ge tillbaka för det som givits mig från olika fora.
Och givetvis också för att bli emotsagd och tillrättavisad.
JM skrev:Men har lite undringar kring detaljer jag inte riktigt förstår.
Jag skall svara så gott jag kan. Hoppas att TS ursäktar OT.
JM skrev:Varför har du valt att ha breda bafflar till bashögtalarna?
För att få ned utsläckningsbrytpunkten.
JM skrev:Borde inte det inte vara möjligt när du har 3 15" basar att använda Linkwitz-transform med smalare bafflar utan att distorsionen blir hörbar? Förutsatt att du har tillräckligt med slutsteg.
Har inga filter i den analoga domänen, men visst vore det möjligt att EQ:a ytterligare. Vill inte ha kraftigare slutsteg än de 60 W som varje GC lämnar. Slutsteg med högre effekt blir svårare att bygga, kräver kraftigare kablar osv.
Jag skall förresten byta ut GC:na mot Trimodaler, har nästan alla komponenter hemma.
JM skrev:Tidigare hade du Eminence 15a om jag tolkat dina bilder rätt, men har nu bytt till andra 15" hgt. Varför?
Acoustic Elegance TD15H är bättre på alla punkter, utom priset då.
JM skrev:Prioriterade mål verkar vara att dina AMT skall vara linjära över 300 hz samt ha högverkningsgrad. Möjligen har du valt en relativt stor yta för att vara nå linjäritet i de lägre frekvenserna? Med en så pass bred area i horisontalplanet torde du få inte obetydliga utsläckningsfenomen i de högsta frekvenserna. Nu menar jag inte bara lättare kamfilter effekter utan en reell hörbar nivåsänkning? Typ du ser på dina mätningar. Du har uppenbarligen gjort ett val att inte göra en AMT med samma area som är smalare och längre med mer linjehögtalarliknande utformning som dina tidigare byggen och därmed få en rakare frekvensgång i de höga frekvenserna. Varför?
Jag är ganska nöjd med nivån i HF, toppen vid 5 kHz EQ:ar jag.
Men arbetet med AMT:erna är inte slut, efter det att Trimodalerna är byggda så kommer jag nog att labba mer med membranen.
Några linje-AMT:er blir det inte, men kanske smalare. Fortfarande baserat på samma motor dock, så jag får göra vågledarens hals smalare.