Det blir sju stycken golvbafflar:
Och sju stycken att hänga från taket:
Moderator: Redaktörer
JM skrev:Jag är mycket imponerad av dina byggen. Din generositet att delge oss dina erfarenheter o din kunskap är beundransvärd.
JM skrev:Men har lite undringar kring detaljer jag inte riktigt förstår.
JM skrev:Varför har du valt att ha breda bafflar till bashögtalarna?
JM skrev:Borde inte det inte vara möjligt när du har 3 15" basar att använda Linkwitz-transform med smalare bafflar utan att distorsionen blir hörbar? Förutsatt att du har tillräckligt med slutsteg.
JM skrev:Tidigare hade du Eminence 15a om jag tolkat dina bilder rätt, men har nu bytt till andra 15" hgt. Varför?
JM skrev:Prioriterade mål verkar vara att dina AMT skall vara linjära över 300 hz samt ha högverkningsgrad. Möjligen har du valt en relativt stor yta för att vara nå linjäritet i de lägre frekvenserna? Med en så pass bred area i horisontalplanet torde du få inte obetydliga utsläckningsfenomen i de högsta frekvenserna. Nu menar jag inte bara lättare kamfilter effekter utan en reell hörbar nivåsänkning? Typ du ser på dina mätningar. Du har uppenbarligen gjort ett val att inte göra en AMT med samma area som är smalare och längre med mer linjehögtalarliknande utformning som dina tidigare byggen och därmed få en rakare frekvensgång i de höga frekvenserna. Varför?
JM skrev:Om jag har förstått rätt så har bashögtalarna med liten luftspalt (Hur stor?) bakom bafflarna. Vad vinner resp.förlorar du på detta?
MattiasBGD skrev:Jag hade inget att anmärka på vid provlyssning hos dig idag luftigt, fint och nivåerna kändes rätt. Synd att jag missar hur dom låter i ett större rum.
nuffe skrev:Jag har ett par skivor av pressad glasfiber, ca 45 mm tjocka. Eftersom det blir kärra så får de komma med.
Fula som stryck men kanske ger de lite dämpning. Mina ordinarie bafflar packas också.
Kommer det finnas CD-spelare på plats? Nu använder jag bara PSx men den kräver en bildskärm för hantering.
Henrik
PS annars kanske jag kan leta upp en gammal dvd.
solhaga skrev:MattiasBGD skrev:Jag hade inget att anmärka på vid provlyssning hos dig idag luftigt, fint och nivåerna kändes rätt. Synd att jag missar hur dom låter i ett större rum.
Tack Mattias för verklighetskontrollen, det var faktiskt världspremiär för hifiöron.
Vi kunde ju ha labbat lite med toe-in, men det är kanske lättare att göra det i lokalen och sedan återföra det till mitt lyssningsrum.
Synd att du inte kan komma.
Evil_Homer skrev:solhaga skrev:MattiasBGD skrev:Jag hade inget att anmärka på vid provlyssning hos dig idag luftigt, fint och nivåerna kändes rätt. Synd att jag missar hur dom låter i ett större rum.
Tack Mattias för verklighetskontrollen, det var faktiskt världspremiär för hifiöron.
Vi kunde ju ha labbat lite med toe-in, men det är kanske lättare att göra det i lokalen och sedan återföra det till mitt lyssningsrum.
Synd att du inte kan komma.
Ditt bygge fick skyhöga betyg då jag var och hämtade mina element ifrån AE, måste låna ett öra till detta då tillfälle ges.
Tror inte att jag kan komma ifrån på lördag, men kanske att man kan lyssna hemma hos dig framöver?
nuffe skrev:Jag har ett par skivor av pressad glasfiber, ca 45 mm tjocka. Eftersom det blir kärra så får de komma med.
Fula som stryck men kanske ger de lite dämpning. Mina ordinarie bafflar packas också.
Kommer det finnas CD-spelare på plats? Nu använder jag bara PSx men den kräver en bildskärm för hantering.
Henrik
PS annars kanske jag kan leta upp en gammal dvd.
solhaga skrev:Får se om jag kan klämma in några BAD-paneler också.
Jag har en gammal Onkyo SP501 som jag i nödfall kan ta med mig, vet dock inte hur pass operativ den är.
Annars kan jag superlätt anpassa filterinställningen hos Frequency Allocator till att spela upp via två kanaler.
Vi kan ju ändå inte spela samtidigt. Vi kan ju då även labba med lite EQ om det skulle vara intressant.
lljungberg skrev:@Roger: finns möjlighet att lyssna på de lokala bidragen imorgon och förmodligen på måndag också om du vill! Kontakta mig så fixar vi det i så fall!!!
nuffe skrev:Ja det var välpackat, jag förstod inte hur du skulle få plats med allt inne i bilen![]()
Jag har packat i min lilla kärra, och där blev ganska trångt. Vill inte packa upp till taket.
Har hittat en gammal DVD som får åka med, Pioneer DV xxxx får se om den funkar.
Var det kl 0900 för "utställare"?
Henrik
Evil_Homer skrev:Ni glömmer väl inte era kameror hemma?
Antero skrev:Jag dyker upp med ett axplock av inspirerande saker att titta på
MVH Matti
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 219 gäster