Är det någon som håller sig med bandspelare och förinspelade ¼ - " band?
Mer än jag, alltså!
Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Jo jag har sådana band. Det handlar om 2/4-spår på 7 1/2" bandhastighet. Jag får väl lova att säga att kvaliteten inte är så där speciellt bra....mycket brus och dåligt frekvensomfång. Sedan är dom här banden oftast inspelade på pvc-bas vilket inte är så bra eftersom sådana band kan töja sig. Det bästa bandmaterialet är polyester och sådana band tillverkades på den tiden av AGFA och vad jag vet så var det bara Phonoband/Europa Film som använde.
Får man fråga hur gamla dina band är, och om du fortfarande spelar dom?
Nagrania skrev: Det bästa bandmaterialet är polyester och sådana band tillverkades på den tiden av AGFA och vad jag vet så var det bara Phonoband/Europa Film som använde.
Nagrania skrev:Märkligt att man gjorde 1/4":s band med Dolby B eftersom det inte finns många bandspelare som har Dolby inbyggd....egentligen bara Revox B77 som jag minns. Sedan kan man ju förståss ha en separat Dolby enhet bredvid....jag har själv en från Advent. Du säger en dynamik på 80dB. Man kan inte få en så stor dynamik på ett analogt 1/4":s band...inte utan någon form av brusreducering och då t.ex. med Dolby SR men det finns också andra typ dbx II och Telcom. Det fanns en brusreducering i början på 70-talet som tillverkades av Burwen som med gav en brusreducering på 50dB. När man tillverkar sådana högeffektiva brusreduceringar så måste man ha en mycket hög precision både på bandspelare och band vilket är nästan omöjligt i.a.f under en längre tid. En brusreducering på 25-30dB räker bra långt ändå. Jag vet att man gjorde 4-channel(Quadrafoni) tejper på 1/4" och det gjordes också sådana på 8 spårs kassetter som var en sorts ändlösa band och gick med hastigheten på 3 3/4"´s bandhastighet.
phon skrev:Jag missade ordet "förinspelade", mina band har jag spelat in själv, respektive hemma hos en klasskompis som hade bättre grejor. Kul med Dolbyinspelningar på 1/4-tum, det har jag inte sett/hört nånstans. De flesta jag har är bandat från vinyl och i den stereo som gavs vid den tiden.
Nagrania, din B&O hette nog 2000, den med skjutreglar på fronten. Min 1500 har vridpottar och inte samma mixmöjligheter. Det sitter, som du säger, lösa kort i den som ibland ställer till det med glapp och sånt. Germanium kanske det var, kommer inte ihåg, men jag har schemat här nånstans. Man kanske kunde DIY'a upp den till nåt modernare med nya lösa kort?
Jag tror att SR har haft PER525 också, jag såg en hög rätt nyligen, några veckor sen. 10" kakor då, min B&O tar bara 7" så det blir att spola över. En lustig detalj, min spelare klarar inte metallspolar alls, det blir nån statisk uppladdning nånstans och efter en stund slår det rejäla gnistor mellan spolen och spelarens chassi. Väldigt effektfullt, men inte så bra för ljudet, det kommer sällan i takt med musiken.
När man tänker på det, 555 var dom med vit baksida och 525 med röd, eller? Inte många celler som fortfarande är aktiva här inte ...
Användare som besöker denna kategori: blekfet och 29 gäster