Reel - to - Reel - formatet, någon?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Reel - to - Reel - formatet, någon?

Inläggav n3mmr » 2005-05-01 17:52

Är det någon som håller sig med bandspelare och förinspelade ¼ - " band?

Mer än jag, alltså!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-01 22:37

Jo jag har sådana band. Det handlar om 2/4-spår på 7 1/2" bandhastighet. Jag får väl lova att säga att kvaliteten inte är så där speciellt bra....mycket brus och dåligt frekvensomfång. Sedan är dom här banden oftast inspelade på pvc-bas vilket inte är så bra eftersom sådana band kan töja sig. Det bästa bandmaterialet är polyester och sådana band tillverkades på den tiden av AGFA och vad jag vet så var det bara Phonoband/Europa Film som använde.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-01 23:03

Nagrania skrev:Jo jag har sådana band. Det handlar om 2/4-spår på 7 1/2" bandhastighet. Jag får väl lova att säga att kvaliteten inte är så där speciellt bra....mycket brus och dåligt frekvensomfång. Sedan är dom här banden oftast inspelade på pvc-bas vilket inte är så bra eftersom sådana band kan töja sig. Det bästa bandmaterialet är polyester och sådana band tillverkades på den tiden av AGFA och vad jag vet så var det bara Phonoband/Europa Film som använde.

Får man fråga hur gamla dina band är, och om du fortfarande spelar dom?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-01 23:32

Får man fråga hur gamla dina band är, och om du fortfarande spelar dom?

Ja det får man....mina äldsta band är ifrån 1961 och framåt. Det händer att jag spelar dom ibland men framförallt så har jag en heldel band som jag själv har kopierat på 4-spår och 2-spår på 7 1/2" hastighet. Jag köpte min första bandare som va en B&O 1963 och sedan blev det en Revox G36 som jag fortfarande har kvar men i min källare.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-01 23:38

Nagrania skrev: Det bästa bandmaterialet är polyester och sådana band tillverkades på den tiden av AGFA och vad jag vet så var det bara Phonoband/Europa Film som använde.

Agfa användes väl på lite fler ställen, jag har sett massor av dom på t.ex. SR. Har själv ett inte alltför litet antal sparade av Agfa PER 525 och PER 555 (tror jag att det hette), + lite andra sorter, runt 100 band eller så. Det mesta inspelat i 2-spår stereo på 19cm/s och från 60/70-talet.

Håller mig även med en B&O 1500 spelare som dock inte har varit igång på rätt länge. Den är inkopplad så det borde väl gå att spela efter lite service antar jag. Tyckte det lät rätt bra på den tiden, lika bra som vinylsvarven som faktiskt också finns kvar och är inkopplad.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-02 00:42

På 60-talet använde SR band från BASF LGR 30 eller va dom nu hette. I studiovärlden använde man AGFA PER525 och ibland PER 555 som var ett s.k. high output band. När jag talar om Pre recorded tape som Europa Film tillverkade så var det band av lp-typ som då hette AGFA PE31. AGFA var det enda företaget mig veterligt som bara tillverkade band på polyesterbas. När det gäller min B&O så vet jag inte vilken modell det var men den hade en liten mixer med reglar ovanpå och man kunde byta kort på ingångarna. Förstärkarna var f.ö. byggda med germaniumtrissor. Den maskinen blev också tråkigt nog stulen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-02 01:20

Nagrania,

Mina förinspelade band är nog av nyare datum än dina i allmänhet: De flesta köpte jag i slutet av 70-talet och i början av 1980-talet från en NewYork-firma som hette Barclay-Crocker. Alla, utan undantag, är PE-band. I de få fall där jag har kunnat ta reda på vad det är för band är det lika delar Agfa och Scotch. (HUR?? Jo, i några fall satt ändsnuttar kvar från ursprungskonfektioneringen, och B-C svarade alltid vänligt på alla frågor...)

Firman B-C hade börjat som en postorderfirma för förinspelade band från de större bolag som fortfarande höll sig med en liten utgivning på band. När dessa källor sinade höll man verksamheten uppe i några år till genom att själva duplicera band med material som licensierades från några stora skivbolag. Dessutom fanns det några få bolag som höll en liten liten specialkatalog av udda band igång: t ex ett bolag som hette Ambiphon.

De flesta av mina band är 2/4-spårs band inspelade med Dolby B. De Barclay-Crocker-producerade banden är lite roliga i det att dom hade dolbyreferenssignaler inspelade på varje spår, så man kunde kalibrera sin Dolby-expander!

Sen har jag ett litet antal 4-kanalinspelningar, jo, 4 aktiva spår i parallell i samma riktning med 4 oberoende kanaler. Dessa utgavs under 70-talets slut och är normalt inte inspelade med Dolby.

De stora bolag som höll den egna bandutgivningen uppe längst var nog Philips och Nonesuch.

Det är nu länge sen jag regelbundet spelade av mina förinspelade band, men på de band jag köpte från Barclay-Crocker är ljudkvaliteten i allmänhet bra, utom att vissa äldre massproducerade band kunde ha lite svaj.

Mina Ambiphonband var dock extremt bra med hög dynamik, i ett fall närmare 80 db. Och inget svaj. Ett av Ambiphonbanden är musikaliskt ganska uthärdligt, också. :-)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-02 08:09

Märkligt att man gjorde 1/4":s band med Dolby B eftersom det inte finns många bandspelare som har Dolby inbyggd....egentligen bara Revox B77 som jag minns. Sedan kan man ju förståss ha en separat Dolby enhet bredvid....jag har själv en från Advent. Du säger en dynamik på 80dB. Man kan inte få en så stor dynamik på ett analogt 1/4":s band...inte utan någon form av brusreducering och då t.ex. med Dolby SR men det finns också andra typ dbx II och Telcom. Det fanns en brusreducering i början på 70-talet som tillverkades av Burwen som med gav en brusreducering på 50dB. När man tillverkar sådana högeffektiva brusreduceringar så måste man ha en mycket hög precision både på bandspelare och band vilket är nästan omöjligt i.a.f under en längre tid. En brusreducering på 25-30dB räker bra långt ändå. Jag vet att man gjorde 4-channel(Quadrafoni) tejper på 1/4" och det gjordes också sådana på 8 spårs kassetter som var en sorts ändlösa band och gick med hastigheten på 3 3/4"´s bandhastighet.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-02 08:59

Nagrania skrev:Märkligt att man gjorde 1/4":s band med Dolby B eftersom det inte finns många bandspelare som har Dolby inbyggd....egentligen bara Revox B77 som jag minns. Sedan kan man ju förståss ha en separat Dolby enhet bredvid....jag har själv en från Advent. Du säger en dynamik på 80dB. Man kan inte få en så stor dynamik på ett analogt 1/4":s band...inte utan någon form av brusreducering och då t.ex. med Dolby SR men det finns också andra typ dbx II och Telcom. Det fanns en brusreducering i början på 70-talet som tillverkades av Burwen som med gav en brusreducering på 50dB. När man tillverkar sådana högeffektiva brusreduceringar så måste man ha en mycket hög precision både på bandspelare och band vilket är nästan omöjligt i.a.f under en längre tid. En brusreducering på 25-30dB räker bra långt ändå. Jag vet att man gjorde 4-channel(Quadrafoni) tejper på 1/4" och det gjordes också sådana på 8 spårs kassetter som var en sorts ändlösa band och gick med hastigheten på 3 3/4"´s bandhastighet.

Jodå, dolby-rullbandare fanns en hel del .
Själv har jag en Akai GC630, en modell som också fanns i dolbyversion.
Teac gjorde ett flertal modeller i dolbyversion och dessutom separata Dolbylådor. (Hittills dom bästa separata dolby-b-lådorna jag sett.)
Jag önskar att jag hade en Teac 3310 eller 2310!
I USA fanns ett antal Dolby-B-bandspelare, t ex från Advent, väl?

Om dynamiken har du rätt, tror jag. Ca 70-75 db var nog vad som kunde knappt uppnås på ¼"-band med "olinjär överstyrning" och mycket extrema bandtyper. A-vägt, naturligtvis.
Just mitt bästa band från Ambiphon är det enda 2/2-spårsband som jag sett marknadsföras till konsumenter, dessutom. Det kan INTE längre spelas,
det tjuter mekaniskt om det och oxiden flagnar som mjäll. Tekniskt synd, musikaliskt helt OK.... :-)

De mormalare banden kan spelas, TROR jag.
Sist jag provade (1995???) gick det bra. Och dom ser OK ut.
Jag tror dom är kopierade på motsvarigheter till Agfa PE-21.
Som var ganska stabilt.

F ö:
Görs rullbandspelare fortfarande?

Och finns det fortfarande folk som kan serva dom? och finns delar?
I så fall borde jag starta om min Akai.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-02 09:00

Jag missade ordet "förinspelade", mina band har jag spelat in själv, respektive hemma hos en klasskompis som hade bättre grejor. Kul med Dolbyinspelningar på 1/4-tum, det har jag inte sett/hört nånstans. De flesta jag har är bandat från vinyl och i den stereo som gavs vid den tiden.

Nagrania, din B&O hette nog 2000, den med skjutreglar på fronten. Min 1500 har vridpottar och inte samma mixmöjligheter. Det sitter, som du säger, lösa kort i den som ibland ställer till det med glapp och sånt. Germanium kanske det var, kommer inte ihåg, men jag har schemat här nånstans. Man kanske kunde DIY'a upp den till nåt modernare med nya lösa kort?

Jag tror att SR har haft PER525 också, jag såg en hög rätt nyligen, några veckor sen. 10" kakor då, min B&O tar bara 7" så det blir att spola över. En lustig detalj, min spelare klarar inte metallspolar alls, det blir nån statisk uppladdning nånstans och efter en stund slår det rejäla gnistor mellan spolen och spelarens chassi. Väldigt effektfullt, men inte så bra för ljudet, det kommer sällan i takt med musiken.

När man tänker på det, 555 var dom med vit baksida och 525 med röd, eller? Inte många celler som fortfarande är aktiva här inte ... 8O

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-02 09:04

phon skrev:Jag missade ordet "förinspelade", mina band har jag spelat in själv, respektive hemma hos en klasskompis som hade bättre grejor. Kul med Dolbyinspelningar på 1/4-tum, det har jag inte sett/hört nånstans. De flesta jag har är bandat från vinyl och i den stereo som gavs vid den tiden.

Nagrania, din B&O hette nog 2000, den med skjutreglar på fronten. Min 1500 har vridpottar och inte samma mixmöjligheter. Det sitter, som du säger, lösa kort i den som ibland ställer till det med glapp och sånt. Germanium kanske det var, kommer inte ihåg, men jag har schemat här nånstans. Man kanske kunde DIY'a upp den till nåt modernare med nya lösa kort?

Jag tror att SR har haft PER525 också, jag såg en hög rätt nyligen, några veckor sen. 10" kakor då, min B&O tar bara 7" så det blir att spola över. En lustig detalj, min spelare klarar inte metallspolar alls, det blir nån statisk uppladdning nånstans och efter en stund slår det rejäla gnistor mellan spolen och spelarens chassi. Väldigt effektfullt, men inte så bra för ljudet, det kommer sällan i takt med musiken.

När man tänker på det, 555 var dom med vit baksida och 525 med röd, eller? Inte många celler som fortfarande är aktiva här inte ... 8O

Hette dom inte Beocord 2000 resp 1500?

2000 har jag reparerat ett par gånger, åt grannar osv, 1975 var det. I Lund.
Hoppas dom inte känner igen mig! :lol:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-02 11:34

Jag har för mig att det fanns en modell som hette B&O 1800 men som sagt så minns jag inte vad min modell hette men den köpte jag 1963 om jag inte har helt fel men det var nog den första modellen som B&O släppte. En kul sak i sammanhanget är att B&O gjorde stereo inspelningar så tidigt som 1956 med Svend Asmussen som förresten idagarna har kommit med sin självbiografi....han är 87år och har varit musikant sedan 30-talet. En stereo inspelning från 1956 kanske inte låter så märkvärdigt men det är det för på den tiden var det bara i England (Decca & EMI)som man hade utrustning för stereo. Man ska inte heller glömma att B&O bara var en tillverkare av konsumentprodukter. Men det fanns faktiskt en tillverkare av proffsbandspelare i Danmark och det var Lyrec. Sveriges första stereo inspelning gjordes på ett hopplock av två Lyrec bandspelare med ett lånat tvåkanals tonhuvud från Bogen. När det gäller SR och tonband så tror jag att man vanligen köpte från BASF och då var det LGR30 som var ekvivalent med AGFA PER525. Det hände ofta att BASF inte kunde leverera och då fick det bli AGFA. Ännu tidigare på 50 & tidigt 60-tal så körde SR med BASF men jag minns inte nu vad typen hette. Det var band som hade blank baksida vilket inte var så bra eftersom man inte kan spola sådana band utan risken att dom kalvar. Beocorden var ju på sin tid en höjdar maskin för oss vanliga dödliga men Tandberg gjorde ju också en bra maskin som hette 64 eller 62 beroende på spårkonfigurationen. Det dåliga med dom här maskinerna var ju att dom hade tre hastigheter som kunde ställas in med hjälp av mellan hjul och gummi trissor som ger upphov till ett med idag våra mått högt svaj.(0,15%)

Återgå till DIY-forum