Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Rikta basen nedåt mot golvet.
Kan det bli mer rundstrålande än så?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Rikta basen nedåt mot golvet.
Kan det bli mer rundstrålande än så?
Det blir inte mer för det. Däremot finns det risk att elementet inte är byggt för det och både kommer att spela från ocentrerat mittläge och hänga ned sig över tiden.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Rikta basen nedåt mot golvet.
Kan det bli mer rundstrålande än så?
Det blir inte mer för det. Däremot finns det risk att elementet inte är byggt för det och både kommer att spela från ocentrerat mittläge och hänga ned sig över tiden.
I så fall borde samma sak inträffa om den sitter på topp.
Carlsson hade inga problem med det?
Eller är det andra faktorer som ag missat?
Johan_Lindroos skrev:...vilket beror på att ljudkällans storlek är liten i förhållande till våglängden (på ljudet alltså).
Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:...vilket beror på att ljudkällans storlek är liten i förhållande till våglängden (på ljudet alltså).
Ja, en känd person brukade säga: "Baselement är små, diskantelement är stora."
Det är väl bara dipolbasar och möjligen stora PA-system som inte är rundstrålande i basen.
paa skrev:Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:...vilket beror på att ljudkällans storlek är liten i förhållande till våglängden (på ljudet alltså).
Ja, en känd person brukade säga: "Baselement är små, diskantelement är stora."
Det är väl bara dipolbasar och möjligen stora PA-system som inte är rundstrålande i basen.
Har du ingen kommentar på detta som jag skrev ovan:
"Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar."
paa skrev:"Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar."
JM skrev:paa skrev:"Alla subwoofers som står i närheten av golv och väggar har riktad utstrålning, oavsett åt vilket håll elementet pekar."
Vid den jungfruliga konrörelsen är subbasen riktad i rummet. Så där har Paa rätt.
När hela rummet väl är trycksatt och rummets olika unika resonanser är aktiverade föreligger ingen riktverkan - som vid lyssnande på musik. Däremot krävs lägre energi för att trycksätta rummet om subbasen är belägen vid vägg eller i ett hörn än om den står fritt på golvet.
JM
JM skrev:Floyd Toole löste subbas-problemet hemma i sitt hus genom att placera subbasen i ett hål i golvet under lyssningspositionen. Detta gav minimal stimulering av rumsresonanserna
1 pga lyssningspositionen vanligen är belägen i tryckminimum för relevanta resonanser
2 att den relativt låga ljudintensiteten endast marginellt stimulerar rummets unika resonanser.
Sannolikt bästa placeringen av en singel subbas.
JM
Du menar att det är fel, eller du förstår inte varför dom gör det?JM skrev:Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.
Av publicerade bilder tycks de flesta placera flera sina subbasar, i synfältet från lyssningspositionen, nära fronthögtalarna utmed väggen eller i hörnen?
Varför gör de på detta sätt?
JM
MagnusÖstberg skrev:Du menar att det är fel, eller du förstår inte varför dom gör det?JM skrev:Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.
Av publicerade bilder tycks de flesta placera flera sina subbasar, i synfältet från lyssningspositionen, nära fronthögtalarna utmed väggen eller i hörnen?
Varför gör de på detta sätt?
JM
JM skrev:Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.
Av publicerade bilder tycks de flesta placera flera sina subbasar, i synfältet från lyssningspositionen, nära fronthögtalarna utmed väggen eller i hörnen?
Varför gör de på detta sätt?
JM skrev:MagnusÖstberg skrev:Du menar att det är fel, eller du förstår inte varför dom gör det?JM skrev:Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.
Av publicerade bilder tycks de flesta placera flera sina subbasar, i synfältet från lyssningspositionen, nära fronthögtalarna utmed väggen eller i hörnen?
Varför gör de på detta sätt?
JM
Eftersom många gör på detta vis borde det finnas någon tanke som jag inte förstår.
JM
MagnusÖstberg skrev:
Även om hörseln har svårt att lokalisera ursprunget för låga frekvenser har inte kroppen det. Man vill ha kroppsanslaget både tidsmässigt och riktningsmässigt i samklang med ljudet vi kan riktningsbestämma.
JM skrev:MagnusÖstberg skrev:
Även om hörseln har svårt att lokalisera ursprunget för låga frekvenser har inte kroppen det. Man vill ha kroppsanslaget både tidsmässigt och riktningsmässigt i samklang med ljudet vi kan riktningsbestämma.
Spännande att den kroppsliga känslan av lågbasen skall vara riktningskänslig. Intuitivt upplevelsemässigt kan jag hålla med dig. Men jag förstår inte fysiken bakom.
JM
Helmut skrev:Subwoffer som finns på marknaden verkar alla vara av samma konstruktion, alltså ett baselement som är riktad mot publiken.
Funderar på om jag skulle bygga nya lådor och använda mig av andra konstruktioner. Det blir en hel del resonanser om elementet är riktad mot bakväggen. Funderar på om det skulle vara värt besväret att vinkla elementet ex 45 grader uppåt eller rakt upp i taket eller kanske rakt ner i golvet och på så vis få en mer rundstrålande subwoffer.
Helmut skrev:Kan man på något vis minska rumsresonanserna eller jämna ut resonanserna genom att använda sig av en rundstrålande högtalare.
Helmut skrev:Jag vet resonanserna är beroende av rummets storlek men funderar på om resonanserna låter på ett annat vis med en rundstrålande subb?
Helmut skrev:En del påstår att det låter bättre om man har flera subbar eftersom flera subbar tar ut resonanserna i rummet men då borde det kanske bli lika bra med två rundstrålande lådor?
Helmut skrev:För min del räcker det med två stycken 100 – 150 liters lådor.
JM skrev:Under ca 80 Hz är alla subbasar i princip rundstrålande oberoende av placering i rummet. Placeringen i rummet påverkar hur tryckgradienterna fördelas i volymen.
JM skrev:Av publicerade bilder tycks de flesta placera flera sina subbasar, i synfältet från lyssningspositionen, nära fronthögtalarna utmed väggen eller i hörnen?
Varför gör de på detta sätt?
JM
IngOehman skrev:
2. Under 50 Hz saknar vi i stort sett förmågan att uppfatta riktningen till en ljudkälla, om vi inte t ex sitter på något som hjälper oss att få ett intryck av varifrån ljudvågen kommer. ....
Hur du riktar baselementet har ingen betydelse i registret under 80 Hz, om baselementet är normalstort och delningen är normalt brant. Det strålar runt hur du än gör.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:
2. Under 50 Hz saknar vi i stort sett förmågan att uppfatta riktningen till en ljudkälla, om vi inte t ex sitter på något som hjälper oss att få ett intryck av varifrån ljudvågen kommer. ....
Hur du riktar baselementet har ingen betydelse i registret under 80 Hz, om baselementet är normalstort och delningen är normalt brant. Det strålar runt hur du än gör.
Vh, iö
Jag håller med mycket du skriver men du har info som jag inte har, som jag gärna tillskansar mig, nämligen att mellan 50 - 80 Hz kan vi lokalisera en subwoofer i rummet.
Källa tack!
JM
JM skrev:IngOehman skrev:2. Under 50 Hz saknar vi i stort sett förmågan att uppfatta riktningen till en ljudkälla, om vi inte t ex sitter på något som hjälper oss att få ett intryck av varifrån ljudvågen kommer. ....
Hur du riktar baselementet har ingen betydelse i registret under 80 Hz, om baselementet är normalstort och delningen är normalt brant. Det strålar runt hur du än gör.
Vh, iö
Jag håller med mycket du skriver men du har info som jag inte har, som jag gärna tillskansar mig, nämligen att mellan 50 - 80 Hz kan vi lokalisera en subwoofer i rummet.
Källa tack!
JM
MagnusÖstberg skrev:JM skrev:MagnusÖstberg skrev:
Även om hörseln har svårt att lokalisera ursprunget för låga frekvenser har inte kroppen det. Man vill ha kroppsanslaget både tidsmässigt och riktningsmässigt i samklang med ljudet vi kan riktningsbestämma.
Spännande att den kroppsliga känslan av lågbasen skall vara riktningskänslig. Intuitivt upplevelsemässigt kan jag hålla med dig. Men jag förstår inte fysiken bakom.
JM
Ljud är ju inget annat än vågrörelser i luften som omvandlas av oss till något vi definierar som ljud. Det är tryckförändringar och smärre sådana uppfattar inte kroppen, men när de blir starkare, ja tillräckligt starka så puttar de ju på kroppen och är de tillräckligt starka kan det göra ont. Vi känner riktningen av tryckförändringarna. Utomhus är det såklart lättare.
IngOehman skrev:En kul bieffekt av studien som kanske kan intressera dig kan jag i och för sig berätta om - om man kirurgiskt avlägsnar ytteröronen och i respektive hörselgång sen adderar t ex ett 30 cm långt rör, i vars slut ytteröronen åter monteras, så kan man höra riktning ned till 20 Hz! Alltså med den hörsel som vi redan har!![]()
Slutsats: Nervsystemet har förmågan bara vår hårdvara trollar fram tillräckligt stor fasskillnad.
JM skrev:Nu hänger jag inte med igen.
Ljud är för mig inget som vandrar fysiskt genom rummet. Ljud för mig är tryckförändringar där luftmolekylerna rör sig olika mycket runt ett jmv-läge initierade av sina molekylgrannar.
JM skrev:Ljud är för mig inget som vandrar fysiskt genom rummet. Ljud för mig är tryckförändringar där luftmolekylerna rör sig olika mycket runt ett jmv-läge initierade av sina molekylgrannar.
vattuvarg skrev:IngOehman skrev:En kul bieffekt av studien som kanske kan intressera dig kan jag i och för sig berätta om - om man kirurgiskt avlägsnar ytteröronen och i respektive hörselgång sen adderar t ex ett 30 cm långt rör, i vars slut ytteröronen åter monteras, så kan man höra riktning ned till 20 Hz! Alltså med den hörsel som vi redan har!![]()
Slutsats: Nervsystemet har förmågan bara vår hårdvara trollar fram tillräckligt stor fasskillnad.
Skulle man kunna tillverka ett par hörlurar med utstickande mikrofoner som gör det där möjligt?
Svante skrev:vattuvarg skrev:IngOehman skrev:En kul bieffekt av studien som kanske kan intressera dig kan jag i och för sig berätta om - om man kirurgiskt avlägsnar ytteröronen och i respektive hörselgång sen adderar t ex ett 30 cm långt rör, i vars slut ytteröronen åter monteras, så kan man höra riktning ned till 20 Hz! Alltså med den hörsel som vi redan har!![]()
Slutsats: Nervsystemet har förmågan bara vår hårdvara trollar fram tillräckligt stor fasskillnad.
Skulle man kunna tillverka ett par hörlurar med utstickande mikrofoner som gör det där möjligt?
Det är nog bara att stoppa in ett par rör i öronen som Ingvar säger. Ytteröronen lär inte behöva avlägsnas om man har stoppat tätslutande rör i hörselgångarna.
IngOehman skrev:
En kul bieffekt av studien som kanske kan intressera dig kan jag i och för sig berätta om - om man kirurgiskt avlägsnar ytteröronen och i respektive hörselgång sen adderar t ex ett 30 cm långt rör, i vars slut ytteröronen åter monteras, så kan man höra riktning ned till 20 Hz! Alltså med den hörsel som vi redan har!![]()
Vh, iö
Svante skrev:JM skrev:Ljud är för mig inget som vandrar fysiskt genom rummet. Ljud för mig är tryckförändringar där luftmolekylerna rör sig olika mycket runt ett jmv-läge initierade av sina molekylgrannar.
Nja, jag skulle nog säga att ljud gör just det; vandrar genom rummet. Mediet som ljudet rör sig igenom står dock i genomsnitt still. Men ljudet är just själva vågen - ljudvågen - informationen - som rör sig igenom rummet.
Jag ogillar för det mesta analogin med vattenvågor, men här funkar den: Nog måste du hålla med om att vattenvågen rör sig bort ifrån stället där du kastade i stenen trots att vattnet inte gör det i genomsnitt?
JM skrev:
Vore intressant om någon själv kan kolla var känns lågbasen mest i buken eller thorax.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Ljud är för mig inget som vandrar fysiskt genom rummet. Ljud för mig är tryckförändringar där luftmolekylerna rör sig olika mycket runt ett jmv-läge initierade av sina molekylgrannar.
Nja, jag skulle nog säga att ljud gör just det; vandrar genom rummet. Mediet som ljudet rör sig igenom står dock i genomsnitt still. Men ljudet är just själva vågen - ljudvågen - informationen - som rör sig igenom rummet.
Jag ogillar för det mesta analogin med vattenvågor, men här funkar den: Nog måste du hålla med om att vattenvågen rör sig bort ifrån stället där du kastade i stenen trots att vattnet inte gör det i genomsnitt?
I matematisk mening vandrar en våg men inte kemiskt eller fysikaliskt. Dvs mediet står still över tiden medans ljudvågen vandrar matematiskt beroende bla mediet.
En stålbalk leder ljud utan att vandra någonstans.
När du metar med ett flöte med mycket tungt sänke så rör sig flötet likt ett medium upp o ner utan att följa vågen.
Eller är jag helt ute o cyklar.
JM
IngOehman skrev:...En kul bieffekt av studien som kanske kan intressera dig kan jag i och för sig berätta om - om man kirurgiskt avlägsnar ytteröronen och i respektive hörselgång sen adderar t ex ett 30 cm långt rör, i vars slut ytteröronen åter monteras, så kan man höra riktning ned till 20 Hz! Alltså med den hörsel som vi redan har!![]()
Slutsats: Nervsystemet har förmågan bara vår hårdvara trollar fram tillräckligt stor fasskillnad.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är alltid kokt att läsa det jag skriver noggrant, för jag skriver det noggrant
Perfector skrev:https://audioagent.files.wordpress.com/2010/04/608bbf1580b96e6224647474b1ad77d5.jpg?w=300
Här, en rundstrålande subba.
roggaro skrev:men nu är väl det kokta fläsket stekt iaf, eller också kokar du ihop allt till en egen soppa som inte kan dementeras ens i en bokskoja bara!