Eftersom någon skrivit i tråden att paa har missuppfattat något vill jag börja med att skriva att han verkar ha förstått helt rätt. Det ÄR dock en definitionsfråga vad man menar med riktverkan, på minst två sätt.
1. Riktverkan kan betyda att ljuskällan levererar olika mycket ljudeffekt i olika riktningar.
2. Riktverkan kan även syfta till hörselns förmåga att avgöra riktningen till ljuskällan (ett bättre ord för denna förmåga är lokaliseringsförmåga).
Det är två helt skilda saker. Den förstnämnda avgör vilken artikulation systemet förmår spela med i rummet. Den senare avgör hur stor risk (/chans?) det är att vi hör var högtalaren står.
Kan väl säga en sak till om var och en av dem:
1. När man ställer en högtalare framför en vägg man kan påstå att man givit den en viss riktverkan, helt enkelt för att man kan visa att man tagit bort det ljud som hade strålat bort om inte väggen funnits där. Det vill säga tagit bort har man ju inte, man har genom att reflektera det i väggen riktat det framåt och därmed gjort det till en del av direktljudet (och ökar detta med uppåt 6 dB) förutsatt att fördröjningen är en så liten del av en våglängd att fasskillnaden mot direktljudet i riktning mot lyssnarna är låg.
MEN, faktum är, att mäter man ljudtrycket i olika riktningar men på ett givet avstånd framför den där stödjande väggen, så finner man att det blir minst ljud rakt ut och mest rakt åt sidorna, om inte basmodulen är planförsänkt i väggen. Så man skulle kunna hävda att riktverkan är strax under 1 snarare än högre än 1 det vill säga att väggen bakom högtalaren minskar direktiviteten snarare än ökar den, men det är en filosofisk fråga. Väggen är ju inte en riktig variabel när den option man har är att variera avståndet till väggen men optionen att låta väggen försvinna i tomma intet finns normalt inte. Så för praktiskt bruk ger trots allt väggnära placering en ökad direktivitet för kombinationen högtalare/vägg, i basområdet.
2. Under 50 Hz saknar vi i stort sett förmågan att uppfatta riktningen till en ljudkälla, om vi inte t ex sitter på något som hjälper oss att få ett intryck av varifrån ljudvågen kommer.
Med det sagt kommer här kommentarerna till TSs förstainlägg:
Helmut skrev:Subwoffer som finns på marknaden verkar alla vara av samma konstruktion, alltså ett baselement som är riktad mot publiken.
Funderar på om jag skulle bygga nya lådor och använda mig av andra konstruktioner. Det blir en hel del resonanser om elementet är riktad mot bakväggen. Funderar på om det skulle vara värt besväret att vinkla elementet ex 45 grader uppåt eller rakt upp i taket eller kanske rakt ner i golvet och på så vis få en mer rundstrålande subwoffer.
Hur du riktar baselementet har ingen betydelse i registret under 80 Hz, om baselementet är normalstort och delningen är normalt brant. Det strålar runt hur du än gör.
Helmut skrev:Kan man på något vis minska rumsresonanserna eller jämna ut resonanserna genom att använda sig av en rundstrålande högtalare.
Nej, det är om något precis tvärtom.
Om du vill minska rumsresonansernas andel jämfört med direktljudet så behöver du ÖKA direktiviteten, inte minska den.
Helmut skrev:Jag vet resonanserna är beroende av rummets storlek men funderar på om resonanserna låter på ett annat vis med en rundstrålande subb?
Som du själv skrev så är nästan alla subwoofrar som finns på marknaden av samma typ. Och den typen är just rundstrålande.
Helmut skrev:En del påstår att det låter bättre om man har flera subbar eftersom flera subbar tar ut resonanserna i rummet men då borde det kanske bli lika bra med två rundstrålande lådor?
Genom att använda flera subwoofrar kan man öka direktiviteten (=minska rundstrålningen) och på så vis så kan man minska resonanserna i rummet. Alltså motsatsen till att sträva efter mera rundstrålning.
Helmut skrev:För min del räcker det med två stycken 100 – 150 liters lådor.
Ehh... ok. För att uppnå vad? Den avställningsyta du behöver få? Det optiska imponatorintryck du vill ge besökare?
Hur kan kabinettens volym vara den faktor som bestämmer vad som räcker för dig?

Eller menar du "för min del räcker" på något nysvenskt sätt, typ "där går gränsen för hur stort det får vara"?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).