Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Tänk en båtshake i storlek en liten mejsel. Du böjer mejseln eller vilket verktyg du nu vill använda och slipar till en liten vass kant som du för ned i elementets monteringshål och under sargen och bara lyfter upp.. En böjd skruv som slipas till funkar också..
Lycka till!
Perfector skrev:Rille skrev:Tänk en båtshake i storlek en liten mejsel. Du böjer mejseln eller vilket verktyg du nu vill använda och slipar till en liten vass kant som du för ned i elementets monteringshål och under sargen och bara lyfter upp.. En böjd skruv som slipas till funkar också..
Lycka till!
Tack, du uttryckte dig bättre än jag som menade samma sak.
Adhoc skrev:För att förebygga krångel och bök med att få ut fastklibbade försänkta elementkorgar har jag alltid kört med försänkt och skruvat bakstycke. Då går det bra att trycka ut elementet från baksidan om och när behovet uppstår. Jag tror mer på att borra ett Ø 10-hål i bakstycket, hålet går lätt att plugga senare när du tryckt ut elementet.
Adhoc skrev:Jag är skeptisk till di dära o-ringsverktygen för att lyfta upp fastklibbade elementkorgar. Den helt rundade har för liten innerdiameter för att trä in i hål med Ø 8, medans den 90-graders vinklade iofs går in men det behövs 2 st diametralt för att lyfta utan att bända mot MFD:en. (Kollade just med mina o-ringsutplockare.)
platon1980 skrev:Men om man gängar i en bult och fortsätter skruva så pressas elementet utåt, eller tänker jag fel?
boom skrev:platon1980 skrev:Men om man gängar i en bult och fortsätter skruva så pressas elementet utåt, eller tänker jag fel?
Helt rätt.
Doofus skrev:Jag vill börja med o tacka för alla tips i tråden!
Jag har nu testat att böja till 2 instrumentmejslar och skarpslipat eggen. De gick att föra in mellan elementkorgen och lådan genom skruvhålen. Men nu vågar jag in dra mer i dom, nästa plan är att borra ett hål baktill på lådan och knacka ut det med en gängstång och hammare.
Men jag är rädd att skada elementet, så mycket jag har tagit i från utsidan utan resultat bådar inte gott.
UrSv skrev:Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.
UrSv skrev:Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.
platon1980 skrev:Men om du gängar bultar i minst fyra hål och spänner lite i taget på varje bult, har jag svårt att se att det inte skulle fungera.
Fjonkalicious skrev:platon1980 skrev:Men om du gängar bultar i minst fyra hål och spänner lite i taget på varje bult, har jag svårt att se att det inte skulle fungera.
Om lådan är i mdf eller spån, så kommer du att mosa materialet. Skruven kommer att täcka för liten yta, dessutom med ett hål i. Man orsakar mer skada än nytta.
jonaz81a skrev:Jag kan bidra med den här fina bilden från min "testa skrot"-tråd.
Så här blir det om någon har limmat fast elementet, den här slavbasen satt ordentligt fast kan jag lova.
Jag använde en spackelspade som mothåll och bände med två stora skruvmejslar...
[ Bild ]
Perfector skrev:UrSv skrev:Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.
Fiffig lösning där.
Men man kan ju skeva korgen om limmet sitter alltför hårt, eller?
Doofus skrev:Mina basar sitter fast i lådorna, det gäller ett par HAD QW-1.
PerStromgren skrev:Doofus skrev:Mina basar sitter fast i lådorna, det gäller ett par HAD QW-1.
Låt dom göra det, då! Sälj dom komplett med lådor och köp nya element!
Doofus skrev:Många tips nu i tråden, tack alla !
Angående att använda en kniv så förstår jag inte riktigt hur jag ska få den under kanten, elementet är ju nedsänkt.
När jag testat och böja till instrumentmejsel har jag fått anpassa mig efter hålet för skruven till elementet. det är väl c.a 3,5-4 mm stort.
@ Per, jag kommer nog fortsätta pilla på högtalare
darkg skrev:Doofus skrev:Många tips nu i tråden, tack alla !
Angående att använda en kniv så förstår jag inte riktigt hur jag ska få den under kanten, elementet är ju nedsänkt.
När jag testat och böja till instrumentmejsel har jag fått anpassa mig efter hålet för skruven till elementet. det är väl c.a 3,5-4 mm stort.
Tipset avser nog att elda på den så att härdningen släpper och den går att böja till i spetsen.
Perfector skrev:darkg skrev:Doofus skrev:Många tips nu i tråden, tack alla !
Tipset avser nog att elda på den så att härdningen släpper och den går att böja till i spetsen.
Exakt.
1 cm i vinkel som man lirkar ner mellan kanten och lådan och sedan skär sig runt i lugn och ro.
Doofus skrev:Perfector skrev:darkg skrev:
Exakt.
1 cm i vinkel som man lirkar ner mellan kanten och lådan och sedan skär sig runt i lugn och ro.
Jag har mellna 0,5 och 1 millimeter att få ner kniven på, och den ska ner c.a 6 mm.. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det ska gå till xD
Kalejdokom skrev:Denna tråd påminner om en visa av salig Povel Ramel. Om man kör sök-och-ersätt av nyckelordet i texten, så blir det ju lite roligt...
Far jag kan inte få upp min högtalare,
Alla sätt jag prövat har vart fel.
Med min lilla yxa högg jag tills jag blev stel,
Bordet fick hack, parkett golvet sprack men högtalaren den är hel.
Nej inte med ens hammare och spik.
Varje vägg nu har små märken här och var,
Det är bara högtalaren som är sig lik.
Ja det är bara högtalaren som är sig liiiik!
Allt det andra verkar mera kalabalik.
Säg mig minns du flygeln far?
Glöm bort den är du rar.
för det är bara högtalaren som är sig lik
där hemma!
Fast jag försökt att krossa'n mot en dörr.
Ty hur jag nu dängde så måste jag ha dängt fel.
För dörren gick upp och mamma kom in men högtalaren den är hel!
trots att den gav min mor en ny mimik.
När du henne ser så tror jag att du ler
för det är bara högtalaren som är sig lik.
Allt det andra verkar illa gjord mosaik.
Mammas nos blev grann,
Och hakorna försvann.
Det är bara högtalaren som är sig lik
där hemma.
Nej inte ens med nitroglycerin.
Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl,
Bortåt jag sprang och sen sa det pang.
Men högtalaren den är hel.
För jag behärskar ej nån sprängteknik.
Vårt lilla hus om du ser?
Se det står där inte mer.
Det är bara högtalaren som är sig lik!
Allt det andra verkar mera pyromanik, så att säga.
Brandkårns jobb blir lätt, det enklaste dom sett.
För det är bara högtalaren som är sig lik så lik så lik så lik!
Det är bara högtalaren som är sig liiiik!
paa skrev:Är det sådana här lådor, som den till vänster?
Har du frågat den som satt dit elementet vad det är för tätning eller lim som dom sitter med, eller har du skruvat dit elementen själv?
[ Bild ]
Doofus skrev:Det har inte gått bra =( Senaste försöket med tångt knäckte bort en liten bit av korgen, jag lyckades limma tillbaka biten och man ser det inte från 1 meter.
gflar skrev:Aceton?
-Palle- skrev:Annars kan du bara vända lådan med elementet nedåt och palla upp lådan 10cm, lägg sedan en kudde under elementet och vänta så gör gravitationen resten. Funkar troligtvis bara på lite större (tyngre) element.
Tipset fick jag av en kille från Kramfors som inte fick lös ena boomern på sina i32s
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster