Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Tänk en båtshake i storlek en liten mejsel. Du böjer mejseln eller vilket verktyg du nu vill använda och slipar till en liten vass kant som du för ned i elementets monteringshål och under sargen och bara lyfter upp.. En böjd skruv som slipas till funkar också..
Lycka till!
Perfector skrev:Rille skrev:Tänk en båtshake i storlek en liten mejsel. Du böjer mejseln eller vilket verktyg du nu vill använda och slipar till en liten vass kant som du för ned i elementets monteringshål och under sargen och bara lyfter upp.. En böjd skruv som slipas till funkar också..
Lycka till!
Tack, du uttryckte dig bättre än jag som menade samma sak.
Adhoc skrev:För att förebygga krångel och bök med att få ut fastklibbade försänkta elementkorgar har jag alltid kört med försänkt och skruvat bakstycke. Då går det bra att trycka ut elementet från baksidan om och när behovet uppstår. Jag tror mer på att borra ett Ø 10-hål i bakstycket, hålet går lätt att plugga senare när du tryckt ut elementet.
Adhoc skrev:Jag är skeptisk till di dära o-ringsverktygen för att lyfta upp fastklibbade elementkorgar. Den helt rundade har för liten innerdiameter för att trä in i hål med Ø 8, medans den 90-graders vinklade iofs går in men det behövs 2 st diametralt för att lyfta utan att bända mot MFD:en. (Kollade just med mina o-ringsutplockare.)
platon1980 skrev:Men om man gängar i en bult och fortsätter skruva så pressas elementet utåt, eller tänker jag fel?
boom skrev:platon1980 skrev:Men om man gängar i en bult och fortsätter skruva så pressas elementet utåt, eller tänker jag fel?
Helt rätt.
Doofus skrev:Jag vill börja med o tacka för alla tips i tråden!
Jag har nu testat att böja till 2 instrumentmejslar och skarpslipat eggen. De gick att föra in mellan elementkorgen och lådan genom skruvhålen. Men nu vågar jag in dra mer i dom, nästa plan är att borra ett hål baktill på lådan och knacka ut det med en gängstång och hammare.
Men jag är rädd att skada elementet, så mycket jag har tagit i från utsidan utan resultat bådar inte gott.
UrSv skrev:Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.
UrSv skrev:Jag har löst det genom att antingen ta en instrumentmejsel som nämnts eller en böjd spik som jag petat in under kanten och sen lyft elementet men en tång som hävarm och med ett mellanlägg mellan låda och tång.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster