Moderator: Redaktörer

paa skrev:
Jo men han har ju staplat sina kartonger till en matris som nästan fyller lådan. Det diagrammet är inte tillämpligt för det fallet.
JM skrev:Kan hålla med om att det inte bara är att extrapolera mätresultatet från en äggkartong till ett gäng i en låda men min erfarenhet av äggkartongers ljuddämpande egenskaper är att lågfrekvensdämpningen är inte mycket att skryta med. Kanske har Perfector mätdata som kan bringa klarhet i denna djupa fråga.
JM
Perfector skrev:Akustisk döddämpning har ingenting med något annat att göra än att döda akustiken, som i ett ekodött lab

Cortado skrev:Perfector skrev:Akustisk döddämpning har ingenting med något annat att göra än att döda akustiken, som i ett ekodött lab
Fast de använder inte äggkartonger i en ekofri kammare. Kilarna du ser i sådan är någon form av ull eller skum. Det går inte riktigt att jämställa med en sluten högtalarlåda. Det testet vi var inne på i en annan tråd som gällde en av dina högtalare, i testet skrevs högtalaren att vara resonant, bumlig - vilket tyder på att lådan saknar just dämpning inuti.
Om det däremot var din avsikt att högtalaren skulle vara bumlig och resonant så har du väl lyckats.
Cortado skrev:Slutsatsen från ovanstående artikel:
Så, för frekvenser under 2kHz fungerar det dåligt/inte alls. Det kommer alltså bara ta plats i lådan för alla basfrekvenser och göra lådvolymen mindre. Området ovanför 2kHz är nog rätt ofarlig om man ändå delar baselementet kring där eller strax ovanför.
Kan vi nu konstatera att det inte fungerar att använda äggkartong i en högtalarlåda för att "döda akustiken" ?
Perfector skrev:Kilarna är inte sällan av trä eller glasull.
Perfector skrev:Det viktiga är inte vad dom består av utan vad dom gör praktiskt genom form och placering.

Perfector skrev:Nej!
Jag skiter lågaktningsfullt i alla experter som inte har gjort det på mitt sätt och provat utan bara hänvisar till mätningar med ett lager på en vägg.
Perfector skrev:Men du kan ju prata medkillarna i KAIPA, som satte äggkartonger i studion och spelade in med mycket gott resultat.
Fast dom har väl åxå fel kan jag tänka.
Cortado skrev:Perfector skrev:Nej!
Jag skiter lågaktningsfullt i alla experter som inte har gjort det på mitt sätt och provat utan bara hänvisar till mätningar med ett lager på en vägg.
Jadu. Varför förser du oss inte med mätningar för att styrka dina påståenden, istället för att hänvisa till att fråga någon eller genom att säga "Det fungerar!"?Perfector skrev:Men du kan ju prata medkillarna i KAIPA, som satte äggkartonger i studion och spelade in med mycket gott resultat.
Fast dom har väl åxå fel kan jag tänka.
Jag vet inte vilka KAIPA är och har inte så mycket att säga om det resultat de fick med äggkartonger på väggarna. Det blev säkert ett bra resultat, frågan är om det hade blivit sämre eller bättre utan äggkartongerna eller med någon annan akustisk åtgärd.
Dock kan man ju undra varför inte akustiker använder äggkartonger och varför inte äggkartonger är mer förekommande i inspelningsvärlden. Det är garanterat billigare än att skaffa "konventionell" akustikreglering. Kanske är någonslags hifi-logik.
Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Du är fantasilös som inte ens är villig att testa själv.
Är du rädd att det ska stämma eller?
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Vi släpper detta tills du eller nån annan har provat exakt som jag beskrivit i bilden och då, men inte förr ska jag samla på mig intryck av det som skrivs.
Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det var värt tiden och mödan att bygga en låda bara för att bevisa någonting som man inte har någon anledning att tro på åt någon annan.
Jag tycker nästan att det ligger på dig att bygga lådan och mäta, om du vill att någon ska tro dig Perfector.Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå med äggkartongerna i lådan.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Hade det varit jag hade jag inte tyckt att det var värt tiden och mödan att bygga en låda bara för att bevisa någonting som man inte har någon anledning att tro på åt någon annan.
Jag tycker nästan att det ligger på dig att bygga lådan och mäta, om du vill att någon ska tro dig Perfector.Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är du vill uppnå med äggkartongerna i lådan.
Perfector skrev:Det får du veta om du bygger
RogerGustavsson skrev:Det är väl en viss skillnad på att klä ett rum för inspelning med äggkartonger och att använda dem inuti en högtalarlåda? Ändamålet är ju inte alls samma i de fallen.
Att Kaipa och många musiker i åratal använt äggkartonger ser jag bara som brist på kunskap och möjligen brist på tillgång på kapital, äggkartonger kan man få gratis. Är det några kvalificerade studior som använder äggkartonger?
Perfector skrev:Det ska vara flak och dom kan man få i butiker som säljer ägg i lösvikt
Cortado skrev:RogerGustavsson skrev:Det är väl en viss skillnad på att klä ett rum för inspelning med äggkartonger och att använda dem inuti en högtalarlåda? Ändamålet är ju inte alls samma i de fallen.
Att Kaipa och många musiker i åratal använt äggkartonger ser jag bara som brist på kunskap och möjligen brist på tillgång på kapital, äggkartonger kan man få gratis. Är det några kvalificerade studior som använder äggkartonger?
+3
Tror den här tråden behöver dämpas med något annat än äggkartonger, för det verkar eka här..
Perfector skrev:Då är det inte äggkartonger du använder.
Cortado skrev:Perfector skrev:Det ska vara flak och dom kan man få i butiker som säljer ägg i lösvikt
Vilka butiker gör det?
Jag handlar oftast sånadär flak på Willys och Lidl. Men man får ju äta ägg ett tag för att ackumulera den där mängden.
paa skrev:Verkar onödigt att kräva bevis till höger och vänster när Perfector bara ville berätta hur han själv gjort.
DanNorman skrev:Får vi då receptet på högtalaren på bilden, så vi kan göra testet så exakt som möjligt?
Perfector skrev:fråga om dom har kartonger löst.
Perfector skrev:Tarzan skrev:Perfector skrev:Jag har aldrig mätt resultat eftersom det är öronen som skall lyssna.
Det får du veta om du bygger
Perfector skrev:DanNorman skrev:Får vi då receptet på högtalaren på bilden, så vi kan göra testet så exakt som möjligt?
yttermått
BxHxD
30x45x25
baserad på 19 mm spån eller mdf
Sänk in baffel 15 mm enligt bild på den vänstra lådan.
DanNorman skrev:Element och filter?
Cortado skrev:Kommer det fungerar med vilket element som helst som är av rätt storlek?
Cortado skrev:Perfector skrev:DanNorman skrev:Får vi då receptet på högtalaren på bilden, så vi kan göra testet så exakt som möjligt?
yttermått
BxHxD
30x45x25
baserad på 19 mm spån eller mdf
Sänk in baffel 15 mm enligt bild på den vänstra lådan.
Hur mycket äggkartong ska det vara i?
Har du någon tanke på hur man ska skära ut bitarna som ska in?
Ska de placeras på något speciellt sätt?
Hur stort är elementet?
Kommer det fungerar med vilket element som helst som är av rätt storlek?
RogerGustavsson skrev:Cortado skrev:Kommer det fungerar med vilket element som helst som är av rätt storlek?
Knappast. Betänk hur mycket experimenterande det varit med dämpning i Carlsson-högtalarna. Även pK-högtalarna genomgick en diskussion om dämpningen.
DanNorman skrev:Har faktiskt ett par bbk-200 nånstans. Diskant får vi klura på. Kanske går att hitta beggat.

DanNorman skrev:Peerless KO10DT?
JM skrev:http://www.acousticalsurfaces.com/noise_barrier/acousti_lead.htm
[ Bild ]
Risigt med info hur resultaten nåtts. Internet kryllar av akustiska bly lösningar.
JM
Cortado skrev:JM skrev:http://www.acousticalsurfaces.com/noise_barrier/acousti_lead.htm
[ Bild ]
Risigt med info hur resultaten nåtts. Internet kryllar av akustiska bly lösningar.
JM
Fast det där ser ju inte direkt ut att ha något med äggkartonger att göra?
.. och jag kan inte riktigt se hur de skulle vara bra inuti en sluten högtalarlåda.
RogerGustavsson skrev:Men diskanten behövs inte för att testa lådans dämpning eftersom diskanten inte använder lådans kavitet.
Perfector skrev:Fodra en låda med bly/gummimattor på alla väggar och baffel för att minska vibrationer i lådmaterialet.
Cortado skrev:Perfector skrev:Fodra en låda med bly/gummimattor på alla väggar och baffel för att minska vibrationer i lådmaterialet.
Fast det har fortfarande inget med äggkartonger att göra.
DanNorman skrev:Ja, precis. Även andra saker med Perfectors har ju diskuterats rätt friskt här. Lika bra att köra på.
DanNorman skrev:Var sitter elementen exakt? Funkar konstruktionen att porta?
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Fodra en låda med bly/gummimattor på alla väggar och baffel för att minska vibrationer i lådmaterialet.
Nej det har det inte.
Bara med vibrationsstabiliteten i vilken låda som helst.
JM skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
Nej det har det inte.
Äggkartongerna/bly-ull ska minska trycket genom att bromsa rörelseenergin hos luft-molekylerna ffa när trycket är noll. Rörelseenergin sjunker mer om luftmolekylerna skall knuffa på bly-ull än på pappäggkartonger.
JM
Perfector skrev:JM skrev:Perfector skrev:Nej det har det inte.
Äggkartongerna/bly-ull ska minska trycket genom att bromsa rörelseenergin hos luft-molekylerna ffa när trycket är noll. Rörelseenergin sjunker mer om luftmolekylerna skall knuffa på bly-ull än på pappäggkartonger.
JM
Men kostar mer och äggkartonger fick jag gratis på tveta hönseri i södertälje
JM skrev:Perfector skrev:JM skrev:Äggkartongerna/bly-ull ska minska trycket genom att bromsa rörelseenergin hos luft-molekylerna ffa när trycket är noll. Rörelseenergin sjunker mer om luftmolekylerna skall knuffa på bly-ull än på pappäggkartonger.
JM
Men kostar mer och äggkartonger fick jag gratis på tveta hönseri i södertälje
Så tänker en riktig entreprenör!
JM
DanNorman skrev:Praktiskt, jag bor i Södertälje
Perfector skrev:JM skrev:Perfector skrev:Men kostar mer och äggkartonger fick jag gratis på tveta hönseri i södertälje
Så tänker en riktig entreprenör!
JM
Jepp.
Speciellt en som 1977 erhölls förtidspension och egentligen bara tänkt leka ljud på fritiden, men som omedelbart fick hela vardagsrummet fyllt med storögda människor som envisades med att beställa högtalare.
Och så som det har fungerat har jag ingen anledning att ångra äggkartongerna.
hifikg skrev:Perfector skrev:JM skrev:Så tänker en riktig entreprenör!
JM
Jepp.
Speciellt en som 1977 erhölls förtidspension och egentligen bara tänkt leka ljud på fritiden, men som omedelbart fick hela vardagsrummet fyllt med storögda människor som envisades med att beställa högtalare.
Du är alltså högtalarkonstruktör/tillverkare och säljare? Det har gått mig förbi. Har dina konstruktioner något namn? Kan jag ha råkat på dem i något sammanhang? Uppriktigt nyfiken bara, jag lyssnar hellre än kollar fyllning, element o filter, sånt överlåter jag med varm hand till tillverkaren
PappaBas skrev:Dämpningen i lådan har ju inte bara funktionen att dämpa resonanser utan att isotermisera.
Ingen aning hur äggkartonger fungerar
Men mätningarna borde inkludera impedansmätning av lådan tycker jag.
Perfector var kanske först med ägg-högtalare?
Perfector skrev:PappaBas skrev:Dämpningen i lådan har ju inte bara funktionen att dämpa resonanser utan att isotermisera.
Impedansmätning, medeller utan element?
PappaBas skrev:Perfector skrev:PappaBas skrev:Dämpningen i lådan har ju inte bara funktionen att dämpa resonanser utan att isotermisera.
Impedansmätning, medeller utan element?
Med samma element fast olika dämpmaterial (inget, mineralull och äggkartong).
Dämpning av resonanser i lådan borde också ses i impedanskurvan.
Perfector skrev:Detta är mitt recept sedan nästan 30 år.
Svante skrev:Perfector skrev:Detta är mitt recept sedan nästan 30 år.
Jag har faktiskt svårt att förutse hur detta skulle bete sig. Dels är det så att det bildas serier av äggstora kaviteter, som seriekopplade helmholtzresonatorer ungefär, men det är även så att kartongerna kommer att börja vibrera. Kanske är det så att det hejdar de resonansmoder som en tom låda har, men jag har svårt att se vilka nya som uppstår.
Klart är iaf att de jämförelser med andra mätningar på äggkartonger som har lyfts i tråden är helt irrelevanta. Det här måste simuleras/mätas/resoneras kring precis som det är, dvs en massa äggkartonger i en låda. Frekvensberoendet för absorption hos olika material är helt beroende av geometrin. Absorption är alltså inte en renodlad materialegenskap.
Största bekymret jag har med lådkosntruktionen är dock kanten som sticker fram längs baffeln. Det trodde jag man slutade med på 70-talet.
PappaBas skrev:Vilken övrig påverkan har lådfluff?
Cortado skrev:Svante: Har du något förslag på hur man skulle mäta skillnaden?
Perfector: Det jag tror Svante menar med kanten på högtalaren är bidrar till diffraktion och en massa andra saker som borde vara problem för tonkurvan. Att det helt enkelt blir en massa ovälkommen krokighet i den.
Om vi nu kommer till skott med mätningarna och laborerandet så kan man alltid ta bort kanten och mäta och eventuellt även fasa/runda kanterna för att se om det blir bättre. Dessutom skulle det ju vara intressant med att se skillnad i att försänka elementet, som ju alltid kommer på tal. Dock hade jag hellre testat en högtalare där diskanten var riktad framåt (enklare att mäta och antagligen bättre) men nu var ju inte det det huvudsakliga i diskussionen.
DanNorman skrev:Carlsson OA52 fungerade med en diskant framåt, fast den är låg. I övrigt finns ju stativ
DanNorman skrev:Aha, intressant! Kan du berätta mer om konceptet och tankarna bakom?
DanNorman skrev:Carlsson OA52 fungerade med en diskant framåt, fast den är låg. I övrigt finns ju stativ
Perfector skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:Jepp.
Du är alltså högtalarkonstruktör/tillverkare och säljare? Det har gått mig förbi. Har dina konstruktioner något namn? Kan jag ha råkat på dem i något sammanhang? Uppriktigt nyfiken bara, jag lyssnar hellre än kollar fyllning, element o filter, sånt överlåter jag med varm hand till tillverkaren
La ner alltihop 2002, men har inte tappat minnet än
Perfector duger väl som namn på högtalarna
hifikg skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Spännande, kan inte erinra mig att jag sett, än mindre lyssnat på, någon högtalare med det namnet.
hifikg skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Spännande, kan inte erinra mig att jag sett, än mindre lyssnat på, någon högtalare med det namnet.
STDI skrev:Finns det någon här på faktiskt.se, förutom Perfector själv som lyssnat på någon av Perfectors konstruktioner? Och vad tycks i så fall?
Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Detta är mitt recept sedan nästan 30 år.
Jag har faktiskt svårt att förutse hur detta skulle bete sig. Dels är det så att det bildas serier av äggstora kaviteter, som seriekopplade helmholtzresonatorer ungefär, men det är även så att kartongerna kommer att börja vibrera. Kanske är det så att det hejdar de resonansmoder som en tom låda har, men jag har svårt att se vilka nya som uppstår.
Klart är iaf att de jämförelser med andra mätningar på äggkartonger som har lyfts i tråden är helt irrelevanta. Det här måste simuleras/mätas/resoneras kring precis som det är, dvs en massa äggkartonger i en låda. Frekvensberoendet för absorption hos olika material är helt beroende av geometrin. Absorption är alltså inte en renodlad materialegenskap.
Största bekymret jag har med lådkosntruktionen är dock kanten som sticker fram längs baffeln. Det trodde jag man slutade med på 70-talet.
Detta kan jag kommentera
Det du inte ser, Svante är att baffeln klämmer med ordentligt tryck fast kartongerna, dom ligger inte löst packade utan hålls stadigt på plats av den fastspikade baffeln.
Dom sitter sas. som berget och kan inte vibrera så som jag misstänker att du avser.
Det skulle jag aldrig tolererat, och ingen annan heller.
Svante skrev:Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.
Det är jag tämligen övertygad om att den gör.
Cortado skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.
Stör skulle ju kunna vara en tolkningsfråga, menar att många här på faktiskt.se säkerligen skulle klassa den påverkan kanten har som negativ, medan andra av olika skäl skulle mena att den är positiv. Kanske det med en mängd ovanliga och oväntade beskrivningar av dess positiva egenskaper till det perfekta ljudet. (Jag håller med Svante här, men djävulens advokat etc...)
Perfector;
Sargen du har runt baffeln bidrar (bland annat) med diffraktion som resulterar i en krokig tonkurva, vilket i de allra flesta fall bör ses som negativ. Även en högtalare som inte har den där "sargen" runt baffeln har en mängd diffraktion. Man kan t.ex. avhjälpa detta genom att fasa eller runda kanterna kraftigt för att minska diffraktionen. Baffelns form och var elementet/elementen sitter på den spelar också roll.
Perfector skrev:Den som provar får se.
Dom 2par jag har hemma låter nog så harmoniskt.
Cortado skrev:Perfector skrev:Den som provar får se.
Om du skulle beskriva Harmoniskt med så objektiva ord som möjligt, hur låter det då?
Har du något kvantifierbart mål, t.ex hur tonkurvan ska se ut i lyssningsriktning, hur tonkurvan ska se ut mot de ytor som ger de första reflexerna, vart ska -3dB punkten i basen ligga etc? Ska det finnas pucklar eller dippar i tonkurvan, vart och om så varför?
Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.
Cortado skrev:Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.
Det där är nog en rätt klen motivering tyvärr. Den (argumentet) kan verka vettigare än den är, man har ju mätt högtalare som anses låta bra och kommit fram till vad folk tycker är viktigt hos en högtalare. Vet man hur (man vill att) tonkurvan ska se ut så kan man alltså mäta och jobba på att få den att se ut som man önskar.
STDI skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:La ner alltihop 2002, men har inte tappat minnet än
Va? Har du inte läst allt på faktiskt.se?
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=19523&full=1
Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.
Svante skrev:Perfector skrev:Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.
Analogi: Du har en låda med tjugo strömbrytare kopplade i serie och de är kopplade till ett batteri och en lampa. Lampan tänds alltså bara om alla strömbrytare står "rätt". Du behöver ljus. I lådan sitter det uttag mellan samtliga strömbrytare och du har tillgång till en ohmmeter så att du kan mäta i vilket läge varje strömbrytare står.
Men du vill ju bara ha ljus, inte hålla på och mäta, så du provar lite med de tjugo strömbrytarna och håller på tills lampan har tänts. Du behöver då prova 2^20~1000000 kombinationer. Med ohmmetern hade du behövt mäta 20 ggr och sedan varit klar.
Analogin är inte vattentät, men illustrerar ändå fördelen med att bryta ner en kedja i länkar och optimera dem var för sig. Alltså hur mycket man vinner i tid och förståelse på att göra så.
Perfector skrev:Så, när ditt spädbarn skriker så hämtar du en frekvensmätare istället för att trösta barnet?
Något så in i helvete dessutomSvante skrev:Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.
MagnusÖstberg skrev:Något så in i helvete dessutomSvante skrev:Perfector skrev:Kanten stör inte ljudet alls.
Svante skrev:Perfector skrev:Så, när ditt spädbarn skriker så hämtar du en frekvensmätare istället för att trösta barnet?
Mätningen ska förstås vara relevant. Kanske går jag till doktorn för att få den utförd i de fall där när tröstandet inte fungerar.
Perfector skrev:MagnusÖstberg skrev:Något så in i helvete dessutomSvante skrev:
Blunda så slipper ni se den då
Mig stör den inte alls.
Perfector skrev:Exakt min tanke.
Men här funkar det klockrent
Cortado skrev:Perfector skrev:Exakt min tanke.
Men här funkar det klockrent
Har du jämfört mot att inte ha kanten?
Hade du inte en portad högtalare också, där diskanten satt framåt?
DanNorman skrev:Den där monacordiskanten, DT-101SK, är den ok att köra med? Den verkar ha lite högre känslighet, så hur ska den isf dämpas? I övrigt slänger jag ut en fråga till forumet: Är det nån som har, eller kan hitta eett par Peerless LK10DT att låna ut/skänka/hitta på nätet så de kan köpas?
jonasby skrev:Kikar in på semestern ... (och övriga final-jobbstressen)
Vill bara meddela att jag håller på Perfector alla dagar i veckan i denna tråd.
Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det. Vårt hörselsinne är adaptivt. (om än inte frekvensrakt)
- Många + och tack för att du visar hur du bygger (byggt) dina högtalare Perfector. Önskar fler gjorde samma sak.
Nu måste jag kila vidare ...
Perfector skrev:Detta ser ut att vara rätt.
http://www.ebay.com/itm/Peerless-Dome-T ... SwSclXL3L1
Men priset ligger inte rätt tycker jag
jonasby skrev:Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det.
Svante skrev:jonasby skrev:Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det.
Intressant val av passivform där... Just där vore det dock på sin plats att påpeka VEM som upplever att högtalaren låter... Var det "harmoniskt"? Alltså, det betyder ju ingenting för oss andra som inte har hört den. Vi måste översätta det till att "Perfector tycker det låter bra", och dessutom väga in att han är konstruktören. Vill vi veta mer, utan att faktiskt leta fram ett par så måste vi använda vad vi vet om hur det brukar bli med kanter runt kanten osv.
DanNorman skrev:Några frågor angående filtret: Vilken typ av kondingar använde du? Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm. Ska diskanten vara polvänd eller ej, i förhållande till basen?
DanNorman skrev:... Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm....
Svante skrev:DanNorman skrev:... Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm....
Den främsta effekten av en serieresistans i den spolen är att filtret en bit ut i spärrbandet (nedåt i basen) övergår från att luta med 12 dB/oktav till 6 dB/oktav. Det kan ha betydelse för effekttåligheten, speciellt om man räknar in att åtminstone en del musik i snitt lutar med -6 dB/oktav ganska långt ner i basen. Tillsammans blir det 0 dB/oktav, och varje oktav nedåt i basen värmer alltså diskanten lika mycket. Alltså under frekvensen där filtret övergår från 12 till 6 dB/oktav.
Det behöver inte innebära någon katastrof, men är tänkvärt iaf.
Edit: Gjorde just en liten simulering med Infected och 2000 Hz delning, knä för 6/12 dB/oktav vid 500 Hz och effekten finns där, men framför allt när låten är basdominerad. Det visar sig inträffa när den inte är diskantdominerad, dvs när det är ganska tyst. Vid fullt ös kommer det c:a 0,5 dB mer effekt till diskantelementet, vilket ju inte är så mycket.
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det är viktigt att påpeka att det som står i tråden är personliga preferenser och bedömningar.
Inget av det som står i tråden behöver vara det minsta sant.
Perfector skrev:Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Annars skulle det finnas massor med begagnat som dom skulle vilja bli av med.
1 enda par har jag hittat till salu, av en herre som gick ner sig i missbruk och sålde för att finansiera sitt ondablod.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
1 enda par har jag hittat till salu, av en herre som gick ner sig i missbruk och sålde för att finansiera sitt ondablod.
Nja, det beror på hur andrahandsvärdet ser också, om man vill vara lite stygg... Det är långt ifrån alla högtalare som har något värde efter ett antal år. Ofta är kostnaden för att reparera äldre högtalare långt över nypriset på dem. Flertalet svenska storsäljare tror jag har hamnat på tippen med tiden.
Perfector skrev:Svante skrev:DanNorman skrev:... Spolen som shuntar diskanten behöver inte ha så grov tråd som basspolen? Skillnaden i tonkurva kommer bara bli några tiondels dB runt delningen med +/- nån ohm....
Den främsta effekten av en serieresistans i den spolen är att filtret en bit ut i spärrbandet (nedåt i basen) övergår från att luta med 12 dB/oktav till 6 dB/oktav. Det kan ha betydelse för effekttåligheten, speciellt om man räknar in att åtminstone en del musik i snitt lutar med -6 dB/oktav ganska långt ner i basen. Tillsammans blir det 0 dB/oktav, och varje oktav nedåt i basen värmer alltså diskanten lika mycket. Alltså under frekvensen där filtret övergår från 12 till 6 dB/oktav.
Edit: Gjorde just en liten simulering med Infected och 2000 Hz delning, knä för 6/12 dB/oktav vid 500 Hz och effekten finns där, men framför allt när låten är basdominerad. Det visar sig inträffa när den inte är diskantdominerad, dvs när det är ganska tyst. Vid fullt ös kommer det c:a 0,5 dB mer effekt till diskantelementet, vilket ju inte är så mycket.
Delningen ligger 3000 Hz 6/12 dB
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Delningen ligger 3000 Hz 6/12 dB
Hmm. Jag tror inte att du förstod vad jag just skrev. Eller?
Perfector skrev:Svante skrev:jonasby skrev:Upplevs en högtalare låta harmoniskt så gör den det.
Intressant val av passivform där... Just där vore det dock på sin plats att påpeka VEM som upplever att högtalaren låter... Var det "harmoniskt"? Alltså, det betyder ju ingenting för oss andra som inte har hört den. Vi måste översätta det till att "Perfector tycker det låter bra", och dessutom väga in att han är konstruktören. Vill vi veta mer, utan att faktiskt leta fram ett par så måste vi använda vad vi vet om hur det brukar bli med kanter runt kanten osv.
Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Morello skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Lägg gärna till att ett hundratal köpare åxå tycker att det låter bra.
Perfector, nästan all din argumentation bygger på auktoritetsretorik och liknande trams; har du inget att anföra i sak?
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Den som provar får se.
Om du skulle beskriva Harmoniskt med så objektiva ord som möjligt, hur låter det då?
Har du något kvantifierbart mål, t.ex hur tonkurvan ska se ut i lyssningsriktning, hur tonkurvan ska se ut mot de ytor som ger de första reflexerna, vart ska -3dB punkten i basen ligga etc? Ska det finnas pucklar eller dippar i tonkurvan, vart och om så varför?
Bara att ljudet inte tröttar ut öronen och att ingen hittills har protesterat hur det låter.
Inga mätningar för dom ska lyssnas på, inte mätas.
Perfector skrev:Morello skrev:Perfector skrev:
Dessutom är du en ärtans gnällk*k ...
Knuttebaloa skrev:"Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions"
http://seanolive.blogspot.com.tr/2009/0 ... e.html?m=1
Cortado skrev:Knuttebaloa skrev:"Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions"
http://seanolive.blogspot.com.tr/2009/0 ... e.html?m=1
Länken fungerar inte.. MEN troligen är det en intressant artikel dels för att det är Sean Olive som ju delaktig i undersökningarna som Floyd Toole och company gjorde men också för det är roligt det där med hur folk väljer högtalare blint. Det trista dock är att trots att man gjort ett objektivt subjektivtest så tittar man ändå på helt andra saker när man väljer/bygger högtalare, trots att man har ett statistiskt framtaget "facit".
Ska kolla lite mer i hans blogg - tack för tipset Knuttebaloa!
Perfector; Om du inte har lite trist nån dag så skulle jag nog tro att artiklarna som länkas till här skulle vara underhållande.
( Här är artikeln Knuttebaloa länkar till: http://seanolive.blogspot.se/2009/01/what-loudspeaker-specifications-are.html )
( Sean Olives blog )
Parentes:
Jag och Dan ska väl testa det där när vi fått ihop äggkartonger (vilket vi nästan har), lust och tid. Vi håller ju på med ett litet högtalarprojekt för forumet och den är viktigare just nu.
NADifierad skrev:Äsch!
Lägg ägg.
Perfector skrev:NADifierad skrev:Äsch!
Lägg ägg.
Jadå, om du kläcker dom
NADifierad skrev:Perfector skrev:NADifierad skrev:Äsch!
Lägg ägg.
Jadå, om du kläcker dom
Jag kan nedlåta mig till att ruva förväntansfullt.
Perfector skrev:NADifierad skrev:Perfector skrev:Jadå, om du kläcker dom
Jag kan nedlåta mig till att ruva förväntansfullt.
Aha, du äggstraknäcker
Cortado skrev:Oj, ja.. detta har runnit ut i sanden verkligen. Jag minns att jag fick ihop ett gäng äggkartonger, sen är det lite suddigt, tror de hamnade i snickeriet - lite osäker. Sen kom andra saker emellan, det var Fukdist och en del annat. Skulle vara kul att göra mätningen, det ligger dessvärre lite utanför mina händer av olika skäl. Ska kolla av läget med Dan och se om vi kan göra en ansträngning nu innan årsskiftet.
Perfector skrev:Cortado skrev:Oj, ja.. detta har runnit ut i sanden verkligen. Jag minns att jag fick ihop ett gäng äggkartonger, sen är det lite suddigt, tror de hamnade i snickeriet - lite osäker. Sen kom andra saker emellan, det var Fukdist och en del annat. Skulle vara kul att göra mätningen, det ligger dessvärre lite utanför mina händer av olika skäl. Ska kolla av läget med Dan och se om vi kan göra en ansträngning nu innan årsskiftet.
Jag tror jag måste sätta mig på en handduk
Tell skrev:Ja alltså det är väl ingen som säger att dina äggkartongshögtalare låter dåligt, utan mer att det antagligen skulle bli bättre o effektivare med vanliga standarddämpning som ~alla andra kör med.
Är dock nyfiken om du fäster äggkartongerna på nåt sätt, för det lär ju finnas en risk att dom vibrerar mot både varandra och lådan och ger missljud?
hifikg skrev:Ibland campar jag vid Trosa havsbad. Nästa gång hör jag av mig o hoppas få en chans att lyssna på dina skötebarn
När jag läser förståsigpåarnas kommentarer och jämför dem med dina lyssningsintryck så tänker jag att du kanske är lite som jag, dvs det mesta går bra att lyssna på (inom rimliga gränser) så länge musiken är bra. Mina OA52 är världens bästa högtalare, bara Jerker lyfter ut sina Apogee Duettoroch ESL 63 spelar musik precis lika bra, bara jag sitter helt rätt placerad. Ibland får jag ståpäls av musiken från ett par högtalare som jag inte ens nämnt att jag innehar och som knappast är bättre än dina äggkartongskonstruktioner. Och att du lyckats hitta några hundra till som lyssnar på samma sätt och därmed sitter nöjda håller jag inte alls för otroligt. Men skulle du rigga upp ett par Apogee Duetta o jämföra... well...
Perfector skrev:Ett tag höll jag på med både trälim och silikon men det visade sig onödigt arbete då dom inte kan vibrera som dom sitter monterade.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Ett tag höll jag på med både trälim och silikon men det visade sig onödigt arbete då dom inte kan vibrera som dom sitter monterade.
Hela din förbättring kanske inte har med insidans akustik att göra alls... utan att du snarare stoppat lådan från att röra sig så mycket?![]()
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Ett tag höll jag på med både trälim och silikon men det visade sig onödigt arbete då dom inte kan vibrera som dom sitter monterade.
Hela din förbättring kanske inte har med insidans akustik att göra alls... utan att du snarare stoppat lådan från att röra sig så mycket?![]()
Det är nog både och.
Jag har byggt lådor i rent trä som slamrade något hemskt när träfibern svängde med musiken, men det var ganska stora saker.
I mindre 8 liters lådor lät det som Segovia på besök med viss musik.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster