Vad gäller kring dipolbasar? (Börjar bygga lite)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bjorn_eriksson

Vad gäller kring dipolbasar? (Börjar bygga lite)

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-08-27 00:04

(Ändrar trådens titel lite då jag tänkte börja bygga lite på mina "basplankor", dessa inlägg kommer hamna i trådens normala ordning dock)

Hej!

Hade tråkigt en dag och kände för att köra lite med fräsen, så jag gjorde på skoj en öppen baffel och satte i en gammal Phoenix Gold qx10 - en 10" bas tänkt för bilbruk.
På med ett par fötter och in i vardagsrummet, och ta mig tusan om det inte blev ett riktigt skönt liveliknande ljud som jag inte haft innan.
Förmodligen beror det på dipolens sätt att skapa ljud på och är nog inget konstigt i sig, men för mig gav det en viss mersmak.

Så, jag har läst en hel del om dipolbasar i olika varianter och kommit fram till att det ju behöver kompenseras en hel del för att uppnå en rimligt rak frekvenskurva. Jag måste dock samtidigt säga att jag har blivit lite yr av att läsa och tänkte därför komma med några påståenden och frågor där jag skulle uppskatta om det kunde kompletteras med information som saknas.

* En dipolbas bör ha högt qts alternativt kompenseras med eq. Mina element har lågt qts men fungerar bra med eq.
* Den öppna baffeln ger en fallande frekvenskurva om 6db per oktav, men hur beräknar jag var den börjar falla? (Jag har testat programmet Edge, men där ser kurvan bättre ut ifall jag placerar elementet i mitten på baffeln. I praktiken bör det väl bli bäst om elementet sitter så nära golvet som möjligt? Ska jag simulera en baffel som fortsätter långt under den tänkta placeringen av elementet för att efterlikna golvet?)
* Hur många db/oktav ska jag räkna med att elementet tappar i sig självt till dess att fs nås och det "ballar ur"?
* Hur lägger jag på denna eq i praktiken? En separat kurva för baffeln och en kurva för elementet? En gemensam kurva på bägge värdena tillsammans?
* Tänkt baffel är mdf från bauhaus i färdiga mått, 600*800mm. Spelar det någon roll om den står på höjden eller på bredden, och bör det bli väsentlig skillnad med en ännu större baffel? Mitt test har 500*850 mm och fungerar helt ok lågbasmässigt även om en ensam 10" inte räcker till riktigt.
* Eftersom jag inte kommer spela högre än ca 100Hz kommer formen på baffeln inte påverka återgivningen speciellt mycket, utan det är storleken som avgör lågbasåtergivningen?

Tror ni att dubbla 10" är för klent så har jag ju mina Dayton 390HO istället, men det vore kul att få nytta av dessa först.

Egentligen tror jag att jag har läst om alla dessa saker, men jag får väl se den här tråden lite som en sammanställning att falla tillbaka på.

Tack på förhand!
Jag ber även om ursäkt på förhand för bilden nedan ifall den blev för bred. Det är klippt i paint och det gick inte att göra den mindre med "bibehållen" kvalitet på texten. Det är taget från en .pdf men det gick ej att ladda upp.
Bilagor
qx10.png
Högtalaren Phoenix Gold QX10
qx10.png (28.05 KiB) Visad 3404 gånger
Senast redigerad av bjorn_eriksson 2016-09-25 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vad gäller kring dipolbasar?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-27 12:16

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-27 13:12

Varje gång jag ser Siegfried Linkwitz handskriva beräkningar blir jag imponerad av hur snygga de är! De påminner faktiskt lite om IÖ:s.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-27 14:28

PerStromgren skrev:

Varje gång jag ser Siegfried Linkwitz handskriva beräkningar blir jag imponerad av hur snygga de är! De påminner faktiskt lite om IÖ:s.

Handskrift och -skiss kan vara mycket tydligt, effektivt och behagligt. Mina krafsningar är nu varken det ena, det andra eller det tredje :-) #vartärvärldenpåväg.
Don’t just do something, sit there.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-08-27 18:33

Hej!

Tack ska ni ha för länkarna.

Kruxet är att jag har kikat på dessa och kanske känner att speciellt musicanddesign är lite för omfattande. Sidan hos Linkwitz har jag dock missat även om jag kikat på några av hans andra sidor. Ska kolla den och så får jag återkomma :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-08-30 21:06

bjorn_eriksson skrev:Hej!

Hade tråkigt en dag och kände för att köra lite med fräsen, så jag gjorde på skoj en öppen baffel och satte i en gammal Phoenix Gold qx10 - en 10" bas tänkt för bilbruk.
På med ett par fötter och in i vardagsrummet, och ta mig tusan om det inte blev ett riktigt skönt liveliknande ljud som jag inte haft innan.
Förmodligen beror det på dipolens sätt att skapa ljud på och är nog inget konstigt i sig, men för mig gav det en viss mersmak.

Så, jag har läst en hel del om dipolbasar i olika varianter och kommit fram till att det ju behöver kompenseras en hel del för att uppnå en rimligt rak frekvenskurva. Jag måste dock samtidigt säga att jag har blivit lite yr av att läsa och tänkte därför komma med några påståenden och frågor där jag skulle uppskatta om det kunde kompletteras med information som saknas.

* En dipolbas bör ha högt qts alternativt kompenseras med eq. Mina element har lågt qts men fungerar bra med eq.
* Den öppna baffeln ger en fallande frekvenskurva om 6db per oktav, men hur beräknar jag var den börjar falla? (Jag har testat programmet Edge, men där ser kurvan bättre ut ifall jag placerar elementet i mitten på baffeln. I praktiken bör det väl bli bäst om elementet sitter så nära golvet som möjligt? Ska jag simulera en baffel som fortsätter långt under den tänkta placeringen av elementet för att efterlikna golvet?)
* Hur många db/oktav ska jag räkna med att elementet tappar i sig självt till dess att fs nås och det "ballar ur"?
* Hur lägger jag på denna eq i praktiken? En separat kurva för baffeln och en kurva för elementet? En gemensam kurva på bägge värdena tillsammans?
* Tänkt baffel är mdf från bauhaus i färdiga mått, 600*800mm. Spelar det någon roll om den står på höjden eller på bredden, och bör det bli väsentlig skillnad med en ännu större baffel? Mitt test har 500*850 mm och fungerar helt ok lågbasmässigt även om en ensam 10" inte räcker till riktigt.
* Eftersom jag inte kommer spela högre än ca 100Hz kommer formen på baffeln inte påverka återgivningen speciellt mycket, utan det är storleken som avgör lågbasåtergivningen?

Tror ni att dubbla 10" är för klent så har jag ju mina Dayton 390HO istället, men det vore kul att få nytta av dessa först.

Egentligen tror jag att jag har läst om alla dessa saker, men jag får väl se den här tråden lite som en sammanställning att falla tillbaka på.

Tack på förhand!
Jag ber även om ursäkt på förhand för bilden nedan ifall den blev för bred. Det är klippt i paint och det gick inte att göra den mindre med "bibehållen" kvalitet på texten. Det är taget från en .pdf men det gick ej att ladda upp.

Hej ska se om jag kan ge lite svar på några av dina frågor,

* Qts, min erfarenhet är att det blir naturligare bas med låg Qts och kompensering, har provat med hög Qts element.
* 6 dB per oktav, dipolen börjar falla med 6dB/oktav under den sk focal punkten. Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav. Focal punkten beror på hur lång gångväg det är runt baffeln uttryckt i frekvens, därför veckar många sina dipoler.
* Se ovan
*Eq i praktiken, jag tycker det funkar bäst med ett elektroniskt delnings filter samt två slutsteg, ett för bas och ett för toppar. Det ska vara en gemensam kurva för hela högtalaren om även toppen är dipol. Ex jag kompensar från ca
300 Hz, men delning frekvens mellan topp och bas ligger på ca 80 Hz. Det funkar att göra allt detta i ett analogt filter men det är inte enkelt o inte billigt, inte billgt med 2 slutsteg o filter heller men enklare....
* Tänkt baffel, prova i billigt material först så blir det låga läropengar, själv har bara provat ganska smala bafflar och veckade. Även de smala funkar ganska bra, det sista i djupbas finns inte.
* Storlek?? Är det storlek på baffel som avses? Är det elementen så är min rekommendation stora och många. Själv har jag 12 tums element, 8 plus 4 stycken.

Ställ gärna mer frågor, det blir alltid lite korthugget när man försöker svara så enkelt som möjligt.

Kul med mer dipolbas.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-08-30 21:08

PS allra bäst bas blir det med Qts nära 0,5, tycker jag.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-30 21:34

nuffe skrev:Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav.

Nja, det blir nog 18 dB/oktav. 12 från elementet och 6 från "kortslutningen". Dipoler får heller inte mycket hjälp av rummet i de lägsta frekvenserna som för slutna lådor eller portade lådor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-30 21:45

Nej, men bra bas blir det! 8)

Min resa och mina erfarenheter med dipolbas, finns bl.a. att läsa om här:
viewtopic.php?f=3&t=59348

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-08-31 07:33

RogerGustavsson skrev:
nuffe skrev:Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav.

Nja, det blir nog 18 dB/oktav. 12 från elementet och 6 från "kortslutningen". Dipoler får heller inte mycket hjälp av rummet i de lägsta frekvenserna som för slutna lådor eller portade lådor.

Kom inte ihåg om det 12dB eller 12+6dB, tack för rättningen.

Henrik

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-08-31 23:05

nuffe skrev:
bjorn_eriksson skrev:Hej!

Tack på förhand!

Hej ska se om jag kan ge lite svar på några av dina frågor,

* Qts, min erfarenhet är att det blir naturligare bas med låg Qts och kompensering, har provat med hög Qts element.
* 6 dB per oktav, dipolen börjar falla med 6dB/oktav under den sk focal punkten. Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav. Focal punkten beror på hur lång gångväg det är runt baffeln uttryckt i frekvens, därför veckar många sina dipoler.
* Se ovan
*Eq i praktiken, jag tycker det funkar bäst med ett elektroniskt delnings filter samt två slutsteg, ett för bas och ett för toppar. Det ska vara en gemensam kurva för hela högtalaren om även toppen är dipol. Ex jag kompensar från ca
300 Hz, men delning frekvens mellan topp och bas ligger på ca 80 Hz. Det funkar att göra allt detta i ett analogt filter men det är inte enkelt o inte billigt, inte billgt med 2 slutsteg o filter heller men enklare....
* Tänkt baffel, prova i billigt material först så blir det låga läropengar, själv har bara provat ganska smala bafflar och veckade. Även de smala funkar ganska bra, det sista i djupbas finns inte.
* Storlek?? Är det storlek på baffel som avses? Är det elementen så är min rekommendation stora och många. Själv har jag 12 tums element, 8 plus 4 stycken.

Ställ gärna mer frågor, det blir alltid lite korthugget när man försöker svara så enkelt som möjligt.

Kul med mer dipolbas.

Henrik

Ja, det verkar kul med den typen av bas, mycket luftig och behaglig, men framförallt en otrolig attack!

För att svara/fråga lite till :)

Så, även om jag kanske borde veta det, men jag frågar ändå. Högtalarelementet i sig, har det ingen egentlig förlust förrän man kommer under fs? Varför det i så fall såklart kan löna sig att ha ett element med lågt fs.

Jag kommer bara kompensera aktivt med eq. Jag har andra högtalare som spelar över 80/100Hz, ett par DLS Flatbox som jag trivs bra med. Dessa basar drivs av ett iNuke och har redan en lågpassfiltrerad signal från en hembioreceiver.
Med det sagt kommer jag alltså behöva göra två kompensationskurvor, en för bortfallet som den öppna baffeln ger om 6db och en till kurva för att kompensera för bortfallet som elementet får under fs? Alternativt så kanske man kan skippa kompensationen för bortfallet under fs ifall det är tillräckligt lågt för vad som krävs. I mitt nuvarande fall med den stackars ensamma 10" basen så har den rätt lågt fs och fungerar bra dit, men sedan börjar det fladdra hejvilt såklart. Jag har löst det med ett högpassfilter runt 30Hz för att komma undan det. Ifall jag då lägger på en eq för att kompensera elementets bortfall tar ju dessa kurvor mer eller mindre ut varandra, eller tänker jag fel? :)

Storlek och baffel då. Det jag tänkt använda som skulle passa så bra är mdf-skivor från bauhaus som har måtten 600*800mm för 99kr st färdigsågade. Kan inte hitta billigare material som redan är "klart" så att säga.
En fundering jag hade var ifall det påverkar hur jag vrider mdf-skivan. Ifall jag lägger den ned eller låter den stå upp så att säga. Jag har funderat lite mer kring detta och konstaterar väl att det måste bli bäst att låta den ligga ned (800mm på bredden alltså) och montera basen så långt ned som möjligt. Golvet blir ju då en förlängning av baffeln åt det hållet.
Det jag oroade mig för kring storleken på baffeln annat än var avrullningen skulle börja var formen på den för återgivning av högre frekvenser. Men, efter att ha testat lite mer i Edge verkar det inte bli ett problem förrän vid 2-300Hz, och så högt ska jag alltså inte spela med denna...."låda".

Och så en fråga till kring just avrullningen. Jag har försökt få fram i Edge var jag ska börja kompensera. Men, egentligen spelar väl det ingen roll i mitt fall? Jag kommer ju oavsett behöva påbörja kompensationen långt över t.ex. 80Hz ändå, och i så fall behöver jag ju bara justera in ljudnivån mot frontarna? En rak kompensation om 6db håller sig ju rak förutsatt att jag inte råka lägga f-3 precis kring 80Hz då..

Angående storlek på baselement så tänker jag bygga 2 st baserat på mina överblivna 10" och testa lite olika placeringar osv. Blir jag nöjd kanske jag slaktar mina 15" lådor, eller så köper jag några nya element.
Samtidigt som jag förstår att det behövs pumpkapacitet för dipoler så är jag förvånad över hur långt min lilla 10" räcker. Dock ska det sägas att den står ganska nära platsen jag lyssnar på just nu.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-08-31 23:05

Kalejdokom skrev:Nej, men bra bas blir det! 8)

Min resa och mina erfarenheter med dipolbas, finns bl.a. att läsa om här:
viewtopic.php?f=3&t=59348

Tror jag har sett det en gång redan, men jag ska kika igen :)

Tack ska du ha!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-01 07:59

Vad gäller kring dipolbasar?

Utsläckning.

:P
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-01 08:30

Almen skrev:

Utsläckning.

Haha, upplysande :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-09-02 19:03

bjorn_eriksson skrev:Ja, det verkar kul med den typen av bas, mycket luftig och behaglig, men framförallt en otrolig attack!

För att svara/fråga lite till :)

Så, även om jag kanske borde veta det, men jag frågar ändå. Högtalarelementet i sig, har det ingen egentlig förlust förrän man kommer under fs? Varför det i så fall såklart kan löna sig att ha ett element med lågt fs.

Jag kommer bara kompensera aktivt med eq. Jag har andra högtalare som spelar över 80/100Hz, ett par DLS Flatbox som jag trivs bra med. Dessa basar drivs av ett iNuke och har redan en lågpassfiltrerad signal från en hembioreceiver.
Med det sagt kommer jag alltså behöva göra två kompensationskurvor, en för bortfallet som den öppna baffeln ger om 6db och en till kurva för att kompensera för bortfallet som elementet får under fs? Alternativt så kanske man kan skippa kompensationen för bortfallet under fs ifall det är tillräckligt lågt för vad som krävs. I mitt nuvarande fall med den stackars ensamma 10" basen så har den rätt lågt fs och fungerar bra dit, men sedan börjar det fladdra hejvilt såklart. Jag har löst det med ett högpassfilter runt 30Hz för att komma undan det. Ifall jag då lägger på en eq för att kompensera elementets bortfall tar ju dessa kurvor mer eller mindre ut varandra, eller tänker jag fel? :)

Storlek och baffel då. Det jag tänkt använda som skulle passa så bra är mdf-skivor från bauhaus som har måtten 600*800mm för 99kr st färdigsågade. Kan inte hitta billigare material som redan är "klart" så att säga.
En fundering jag hade var ifall det påverkar hur jag vrider mdf-skivan. Ifall jag lägger den ned eller låter den stå upp så att säga. Jag har funderat lite mer kring detta och konstaterar väl att det måste bli bäst att låta den ligga ned (800mm på bredden alltså) och montera basen så långt ned som möjligt. Golvet blir ju då en förlängning av baffeln åt det hållet.
Det jag oroade mig för kring storleken på baffeln annat än var avrullningen skulle börja var formen på den för återgivning av högre frekvenser. Men, efter att ha testat lite mer i Edge verkar det inte bli ett problem förrän vid 2-300Hz, och så högt ska jag alltså inte spela med denna...."låda".

Och så en fråga till kring just avrullningen. Jag har försökt få fram i Edge var jag ska börja kompensera. Men, egentligen spelar väl det ingen roll i mitt fall? Jag kommer ju oavsett behöva påbörja kompensationen långt över t.ex. 80Hz ändå, och i så fall behöver jag ju bara justera in ljudnivån mot frontarna? En rak kompensation om 6db håller sig ju rak förutsatt att jag inte råka lägga f-3 precis kring 80Hz då..

Angående storlek på baselement så tänker jag bygga 2 st baserat på mina överblivna 10" och testa lite olika placeringar osv. Blir jag nöjd kanske jag slaktar mina 15" lådor, eller så köper jag några nya element.
Samtidigt som jag förstår att det behövs pumpkapacitet för dipoler så är jag förvånad över hur långt min lilla 10" räcker. Dock ska det sägas att den står ganska nära platsen jag lyssnar på just nu.

Hej igen,

Jo baselement har oftast en fallande kurva även ovanför Fs. Fs är ju bara punkten där impedansen ökar kraftigt. Här får gärna någon med mer kunskap fylla på mer och "bättre" information. Ja lågt Fs är att fördra om man ska spela djupt med dipolbas, att kompensera fallet med Eq under Fs är döfött. Tänk dig att du har ett element med Fs på 64 Hz, då ska du kompensera med 36 dB, utöver de 6 dB/oktav som du redan har i Eq, för de 2 sista oktaverna. Säg att börjar kompensera vid 256 Hz, att totalt höja med 48 dB...........glöm det.

Är topparna lådor? Börja kompensera ifrån 80-100 Hz, annars högre. Var ligger Fs på baselemeten?

Baffel på 600*800 tycker jag låter vettigt att börja med. Du kan prova att både ställa den o ha den liggande, se vilket som funkar bäst. Hur nära kommer topparna att stå?

Henrik

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-02 20:50

nuffe skrev:
Hej igen,

1. Jo baselement har oftast en fallande kurva även ovanför Fs. Fs är ju bara punkten där impedansen ökar kraftigt. Här får gärna någon med mer kunskap fylla på mer och "bättre" information. Ja lågt Fs är att fördra om man ska spela djupt med dipolbas, att kompensera fallet med Eq under Fs är döfött. Tänk dig att du har ett element med Fs på 64 Hz, då ska du kompensera med 36 dB, utöver de 6 dB/oktav som du redan har i Eq, för de 2 sista oktaverna. Säg att börjar kompensera vid 256 Hz, att totalt höja med 48 dB...........glöm det.

2. Är topparna lådor? Börja kompensera ifrån 80-100 Hz, annars högre. Var ligger Fs på baselemeten?

3. Baffel på 600*800 tycker jag låter vettigt att börja med. Du kan prova att både ställa den o ha den liggande, se vilket som funkar bäst. Hur nära kommer topparna att stå?

Henrik

1. Misstänkte att det var något åt det hållet. Samtidigt gäller ju det även när elementet sitter i en låda, så just det bortfallet från elementet i sig bör man ju inte märka av på samma sätt. Eller ja, jämfört med en basreflex såklart, men kanske inte mot en sluten..

2. Toppparna är lådor, ett par DLS Flatbox M-One, en vägghängd högtalare som spelar ned till ca 45Hz med stöd från basreflex. Dessa delar jag idag på 80Hz och det tycker jag passar ganska bra. Således borde det vara vettigt att börja kompensera därikring också. Ska göra en sådan inställning och testa lite, kommer ärligt inte ihåg var kompensationen går in just nu.

3. Jag har inte bestämt riktigt var baffeln ska stå ännu. Eller bafflarna. Med största sannolikhet blir det ju ett par, och i så fall kanske dom får stå rakt under varsin vägghögtalare. Dom kommer skapligt brett isär så dom får i så fall stå med sidan mot väggen, men däremot ganska nära.
Jag testar just nu dock med att ha baffeln väldigt nära soffan istället. Dels på sidan och dels i direkt anslutning till soffbordet till allas glädje, och det fungerar riktigt bra på bägge ställen. Men, frågan är om jag inte får ännu lite bättre integration när dom står nära topparna. Tror jag måste testa med två basar innan jag kan bedöma det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-03 16:23

Ska man använda Siegfried Linkwitz formel ger en baffelbredd på 0.5 m ett fall om 6 dB/oktav från 344 Hz ner till fs. Precis innan fallet blir det en höjning. Om detta stämmer räcker det inte att bara dela vid 80 Hz, eftersom där finns en stigande frekvensgång hos element+baffel att ta hänsyn till. En förhöjd respons över 80 Hz är nog inte vad man vill ha om tanken är att toppsystemen ska spela ner till 80 Hz. Kan vara idé att testa att plugga basreflexportarna hos toppsystemen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-03 18:38

En högst amatörmässig beräkning gav max 80 dB vid 34 Hz för ett element. Har då räknat med ett fall med 6 dB/oktav från 340 Hz och den uppgivna känsligheten 88.5 dB. Det blir ca 70 dB för 2.83 V. Max nivå är den som ges av tillgänglig pumpförmåga, +- 6 mm. Under 34 Hz sjunker nivån med 18 dB/oktav.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-04 08:57

RogerGustavsson skrev:Ska man använda Siegfried Linkwitz formel ger en baffelbredd på 0.5 m ett fall om 6 dB/oktav från 344 Hz ner till fs. Precis innan fallet blir det en höjning. Om detta stämmer räcker det inte att bara dela vid 80 Hz, eftersom där finns en stigande frekvensgång hos element+baffel att ta hänsyn till. En förhöjd respons över 80 Hz är nog inte vad man vill ha om tanken är att toppsystemen ska spela ner till 80 Hz. Kan vara idé att testa att plugga basreflexportarna hos toppsystemen.

Hej och tack!

Två frågor dock. Egentligen tror jag den ena är besvarad men det hjälper mig att ringa in vad som gäller lite.

Du skriver att en baffelbredd på 50cm ger ett visst fall även om det andra måttet på min nuvarade testbaffel har ett längre mått också. Betyder det att det alltid är det minsta måttet som avgör var fallet börjar, och att det i praktiken skulle vara bäst med en helt rund baffel eller åtminstone en rektangulär? För basar dvs, inget över t.ex. 100hz.

Och så nästa fråga. Du skriver att det nog inte räcker med att dela kring 80hz. Vad menar du då?
En tanke jag får är att den stigande (sjunkande) kurvan om 6db/oktav som uppstår pga baffeln gör att den interna delningen i receivern delvis motarbetas av baffelkurvan. I så fall behövs alltså ytterligare en komensation i form av eq.

Har även funderat på att plugga portarna i fronthögtalarna, men jag upplever att det är en ganska bra integration.

Tack igen!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-04 10:56

Får jag lov att kapa tråden något?

Funderar på att bygga en enklare (?) uppsättning OB-högtalare hemma likt denna http://www.audiocircle.com/index.php?topic=99369.20 dvs
1*15" + 4" bredbandare

Det jag funderar på är just basen och delning. Ovan nämnda är passivt delade och om jag förstår rätt kom 1penserade med stora spolar? Basarna de använder har oftast Q >1 men min erfarenhet är att det blir lite "one note bass" av dessa. Om det skall kompenseras med Eq och slutsteg har jag förstått att lågt Q är bra bara Fs också är lågt. Hur är det däremot med frekvenskurvan och dess lutning? Många 15" (PA) börjar tappa en hel del redan vid 200Hz men det kanske inte spelar så stor roll?
Har ni några tips på 15" som går att köpa i Sverige/Europa som kan tänkas funka från 40/45- 300Hz?

"bredbandaren" som jag isf tänker använda är SB 12PFC25-4 http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 12pfc25-4/ om den nu inte har för låg känslighet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-04 12:48

bjorn_eriksson skrev:Du skriver att en baffelbredd på 50cm ger ett visst fall även om det andra måttet på min nuvarade testbaffel har ett längre mått också. Betyder det att det alltid är det minsta måttet som avgör var fallet börjar, och att det i praktiken skulle vara bäst med en helt rund baffel eller åtminstone en rektangulär? För basar dvs, inget över t.ex. 100hz.

Det är en förenkling. Om bredd och höjd är väldigt olika, blir det något mitt i mellan. Det finns en hemsida hur man räknar på det men minns inte adressen. Det är bättre om baffeln har olika mått på brdd och höjd.

bjorn_eriksson skrev:Och så nästa fråga. Du skriver att det nog inte räcker med att dela kring 80hz. Vad menar du då?

Jag menar att om man delar vid 80 Hz och låter fallet vara t.ex. 18 dB/oktav, då minskas fallet i och med att dipolens lutande kurva upp till ”kortslutningen”. Resultatet blir 18-6=12 dB/oktav.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-04 14:25

RogerGustavsson skrev:
Jag menar att om man delar vid 80 Hz och låter fallet vara t.ex. 18 dB/oktav, då minskas fallet i och med att dipolens lutande kurva upp till ”kortslutningen”. Resultatet blir 18-6=12 dB/oktav.

Då är jag med. Tror jag snubblade lite på mig själv nyss.

Så, med andra ord bör detta komprnseras för.

Men det görs ju egentligen genom att man kompenserar för bortfallet som baffeln ger?

Alltså, samtidigt som man kompenserar för att nivån minskas med 6db så kompenserar man ju för att nivån tycks öka. Det är väl samma branthet? Alltså ifall manlägger på ett lågpassfilter på 6db tillräckligt högt i frekvens så bör väl det täcka in all kompensation som behövs?

Tack igen :)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-04 14:41

Emanuelgbg skrev:Får jag lov att kapa tråden något?

Inga problem för min del :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-04 16:51

bjorn_eriksson skrev:
Almen skrev:

Utsläckning.

Haha, upplysande :)

Nää... Väl? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2016-09-04 17:32

Almen skrev:

Utsläckning.

Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-04 21:12

JM skrev:
Almen skrev:

Utsläckning.

Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.

JM

Hehe, det här låter lite som poker... Det kan vara en bluff, men jag har inte korten* att syna den :)

*Byt ut "korten" mot valfri nedlåtande term rörande kunskapsinnehav :-D

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-05 11:47

JM skrev:
Almen skrev:

Utsläckning.

JM

Jag är inte längre kapabel att bevisa om ditt påstående är fel. Matematikkunskaperna har sjunkit undan alltför långt in i det undermedvetna. Däremot väldigt intresserad av ditt bevis för att du har rätt, för du verkar så säker på din sak.

Av det jag sett och läst om ämnet hittills har jag ännu inte stött på något entydigt bevis för att dipolbas på något avgörande sätt skulle vara bättre än andra ljudalstringstekniker. Visst strålar en dipol inte så mycket i planet vinkelrätt från huvudriktningen och sätter på sätt teoretiskt igång färre rumsnoder än en rundstrålande monopol, men blir det entydigt bättre på grund av det? En dipol exiterar också rumsnoder i sitt hastighetsmaxima istället för i tryckmaxima, men är det entydigt bättre?

Är du något annat på spåret?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-05 12:50

JM skrev:
Almen skrev:

Utsläckning.

JM

Det var bara tänkt som en liten ordvits. Men, visst...

"bättre bas" är fullständigt subjektivt. Det går inte att "bevisa" att någon har fel ifråga om sin egen smak; hur skulle det gå till?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-05 13:29

Egentligen tycker jag att det är märkligt att dipolbas ofta uppfattas som "renare". Det tolkar jag som frånvaro av distorsion, vilket inte borde kunna skapas genom att sätta en låda bakom elementet. Det man kan få är ju möjligen lådresonanser, men bara om konstruktören inte vet vad hen sysslar med.

Man kan också excitera färre rumsresonanser tacka vare en dipols utbredning, men även det är ju en sorts svaghet hos rummet som hifirum.

Så vad är det då? Hjärnspöken?

PS. ... men själv har jag bara haft dipoler i mitt musiklyssningsrum de senaste 35 åren. Spöken eller inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-05 13:46

PerStromgren skrev:Egentligen tycker jag att det är märkligt att dipolbas ofta uppfattas som "renare". Det tolkar jag som frånvaro av distorsion

Det tycker inte jag är så märkligt, om man tolkar det som frånvaro av bas.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-05 13:57

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Egentligen tycker jag att det är märkligt att dipolbas ofta uppfattas som "renare". Det tolkar jag som frånvaro av distorsion

Det tycker inte jag är så märkligt, om man tolkar det som frånvaro av bas.

Så kan det vara, så klart.

Det borde vara enkelt att prova genom att lägga på HP-filter på lådhögtalaren för att efterlikna den fallande basen i dipolsystemet. Ett experiment värt att prova kanske, för någon som har rätt utrustning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-05 14:18

Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.

Distortionen bör i regel vara högre (iaf. under ca 100Hz där mycket luft behövs flyttas) och förklaringen till det subjektivt renare ljudet finner man nog i just den lägre "linjära distortionen" dvs. lägre nivå på gammalt ljud och rumsresonanser.

En annan bidragande orsak kan vara en mer linjär energirespons jämfört med de flesta lådhögtalare. Detta är inte nödvändigtvis bra om musiken är producerad för att spelas från en typisk lådhögtalare.. men jag tror man i stor grad kan kompensera med klangen ("voicing") så det blir bra i slutändan ändå.

En välbyggd låda tror jag i sig inte färgar ljudet nämnvärt.. tror att "lådljud" många ggr har mer med taskig energirespons att göra samt hög grad av excitering av rummets resonanser.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-05 14:46

Njure då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-05 14:51

Almen skrev:
JM skrev:Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.

JM

"bättre bas" är fullständigt subjektivt. Det går inte att "bevisa" att någon har fel ifråga om sin egen smak; hur skulle det gå till?

(Felaktig citering fixad. / Per)
Jag missade vitsen 8). Synd, det hade varit roligt om du kommit på något konstruktivt i sökandet om varför vissa föredrar dipolbas framför traditionella högtalarsystem. Mer än det återkommande skämtet om att basen saknas. Något som Piotr kanske touchar i sitt resonemang.

Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.

Distortionen bör i regel vara högre (iaf. under ca 100Hz där mycket luft behövs flyttas) och förklaringen till det subjektivt renare ljudet finner man nog i just den lägre "linjära distortionen" dvs. lägre nivå på gammalt ljud och rumsresonanser.

En annan bidragande orsak kan vara en mer linjär energirespons jämfört med de flesta lådhögtalare. Detta är inte nödvändigtvis bra om musiken är producerad för att spelas från en typisk lådhögtalare.. men jag tror man i stor grad kan kompensera med klangen ("voicing") så det blir bra i slutändan ändå.

En välbyggd låda tror jag i sig inte färgar ljudet nämnvärt.. tror att "lådljud" många ggr har mer med taskig energirespons att göra samt hög grad av excitering av rummets resonanser.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-05 20:10

Fast nu måste man inte alltid jämföra två system som redan från början är väldigt olika. Man väljer system som uppfyller ens önskemål. På detta forum är andelen som prompt måste ha infrabaskapacitet ovanligt stor. Den andra delen av välljudssökarna som inte kräver detta har ett lättare väl och då kan ett dipolsystem mycket väl komma till pass. Jag har två system som presterar rätt lika ifråga om frekvensomfång och ljudtryckskapacitet. I mitt vardagsrum föredrar jag dipolsystemet som har en större tydlighet i basregistret. Likt Per har jag inget dedikerat ljudrum där man kan stöka som man vill utan det är vårt vardagsrum. Dipolbas ställer ofta lite mindre krav på rummet. Mitt basreflexsystem drar igång en basresonans på ett annat sätt än dipolerna. I mitt fall är kostnaden för dipolsystemet en av nackdelarna, en annan är att rummet domineras av de stora ”dörrarna” ståendes en bra bit ut i rummet. Fast många tror att högtalarna är rumsdelare. En tredje nackdel är den låga effektiviteten, 4-5 dB lägre än flertalet högtalare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-05 20:22

matssvensson skrev:
Almen skrev:
JM skrev:Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.

JM

Jag missade vitsen 8). Synd, det hade varit roligt om du kommit på något konstruktivt i sökandet om varför vissa föredrar dipolbas framför traditionella högtalarsystem. Mer än det återkommande skämtet om att basen saknas.

Roligare än en ordvits? 8O Nääähh...

Något som Piotr kanske touchar i sitt resonemang.

Piotr skrev:Distortionen bör i regel vara högre (iaf. under ca 100Hz där mycket luft behövs flyttas) och förklaringen till det subjektivt renare ljudet finner man nog i just den lägre "linjära distortionen" dvs. lägre nivå på gammalt ljud och rumsresonanser.

Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-05 20:26

Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det?

Skulle det innebära att ett par pip skulle låta renare i basen än ett par pi60?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-05 20:32

Jag skulle utan tvekan säga att högtalare som spelar så pass djupt att de exiterar rumsmoderna kommer upplevas som "grötigare" och "boomigare" jämfört med samma högtalare som inte spelar lika djupt. Detta betyder att hur djupt i frekvens man kan spela innan problemen uppstår och hur allvarliga dessa problem blir är rumsberoende.

Om detta sedan är den enda eller primära anledningen till varför folk föredrar dipoler låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-05 21:12

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det?

Skulle det innebära att ett par pip skulle låta renare i basen än ett par pi60?

Ja, det kan det så klart göra. Men det beror ju mycket på 1) ens subjektiva uppfattning om "renare bas" och 2) rummets beskaffenhet.

Det kan ju lika gärna vara tvärtom: pi60 upplevs ha renare bas än pip. Du slarvar med de falska dikotomierna igen, Per. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-05 21:33

Almen skrev:Du slarvar med de falska dikotomierna igen, Per. :)

En hobby jag har. 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-05 22:28

Almen skrev:
matssvensson skrev:
Almen skrev:Det var bara tänkt som en liten ordvits. Men, visst...

Jag missade vitsen 8). Synd, det hade varit roligt om du kommit på något konstruktivt i sökandet om varför vissa föredrar dipolbas framför traditionella högtalarsystem. Mer än det återkommande skämtet om att basen saknas.

Roligare än en ordvits? 8O Nääähh...

Något som Piotr kanske touchar i sitt resonemang.

Piotr skrev:Distortionen bör i regel vara högre (iaf. under ca 100Hz där mycket luft behövs flyttas) och förklaringen till det subjektivt renare ljudet finner man nog i just den lägre "linjära distortionen" dvs. lägre nivå på gammalt ljud och rumsresonanser.

Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.

Rörde till det ordentligt där :oops: :oops:. Läste det som att det var JM som svarade på sitt påstående att dipolbasens förträfflighet enkelt kunde bevisas med simpel fysik och bjöd in till motbevis. Såg först nu att det var du Almen som kommenterat JMs post :oops:. Får skylla på för lite nattsömn. Din ursprungliga ordvits uppfattade jag ju :).

Då kvarstår min önskan till JM - upplys oss gärna med konkreta belägg för varför dipolbas funkar bättre än monopoler i små rum. Jag har glömt kunskapen för att motbevisa.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-06 09:22

matssvensson skrev:Rörde till det ordentligt där :oops: :oops:.
----
Såg först nu att det var du Almen som kommenterat JMs post :oops:. Får skylla på för lite nattsömn. Din ursprungliga ordvits uppfattade jag ju :).

Ah, kan hända den bäste. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-07 13:32

Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.

Nej för tusan, det säger jag inte. :) Jag vet att vissa hävdar det, men håller inte med efter 16 år med dipoler sida vid sida med lådor. :D

Man kan mäta prestanda i rum och se att temporal upplösning helt enkelt är bättre.. precis så som man subjektivt ofta upplever det.

För en given SPL på lyssningsplats har man bättre ratio på direktljud vs rumsljud och mindre besvärande rumsresonanser.

En typisk set-up med lådhögtalare kräver i min mening mer akustikfix för att uppnå snarlik prestanda.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-07 13:47

Piotr skrev:
Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.

För en given SPL på lyssningsplats har man bättre ratio på direktljud vs rumsljud och mindre besvärande rumsresonanser.

En typisk set-up med lådhögtalare kräver i min mening mer akustikfix för att uppnå snarlik prestanda.

Även vid <40 Hz?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-07 15:48

Under 40 Hz kräver stora system men det finns ju sådana också. Magnepan Tympani är stora och klarar ungefär 30 Hz rätt bra. det är givetvis även en fråga om vilken ljudnivå som eftersträvas.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-07 19:20

Almen skrev:
Piotr skrev:

Även vid <40 Hz?

Exakt hur prestandan blir (avseende linjär dist) beror naturligtvis på rummet och högtalarnas placering däri. Men typ, ja. Om du tex. har ett litet rum där 40Hz är lägsta axiella rumsresonans så exciteras den av en lådhögtalare (relativt) nära vägg, med en dipol på ungefär motsvarande plats så sker nästan ingen excitering alls. Nu har jag med handen på hjärtat inte gjort just denna mätning.. men då dipolen har två lober med 180 graders fasskillnad utstrålad från samma punkt, så kan jag inte se att denna mode kan exciteras i närheten så kraftigt med dipolen vs lådan.

Ska försöka mäta vid tillfälle för att illustrera just detta.

Sen ger dipolen större flexibilitet då den har varierande utstrålning i olika vinklar.. detta kan man använda till sin fördel (genom att vrida den runt vertikal axel) för att stämma av mot rummet.. utöver bara själva punkten där högtalaren placeras. Detta fungerar inte alls med en låda som ju är rundstrålande i basen.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-07 22:18

Piotr skrev:
Almen skrev:Även vid <40 Hz?

Exakt hur prestandan blir (avseende linjär dist) beror naturligtvis på rummet och högtalarnas placering däri. Men typ, ja. Om du tex. har ett litet rum där 40Hz är lägsta axiella rumsresonans så exciteras den av en lådhögtalare (relativt) nära vägg, med en dipol på ungefär motsvarande plats så sker nästan ingen excitering alls. Nu har jag med handen på hjärtat inte gjort just denna mätning.. men då dipolen har två lober med 180 graders fasskillnad utstrålad från samma punkt, så kan jag inte se att denna mode kan exciteras i närheten så kraftigt med dipolen vs lådan.

Ska försöka mäta vid tillfälle för att illustrera just detta.

Sen ger dipolen större flexibilitet då den har varierande utstrålning i olika vinklar.. detta kan man använda till sin fördel (genom att vrida den runt vertikal axel) för att stämma av mot rummet.. utöver bara själva punkten där högtalaren placeras. Detta fungerar inte alls med en låda som ju är rundstrålande i basen.

Just det där skulle jag vilja ha hjälp med att visa/förklara/beräkna hur det blir! Snälla, någon nyfiken som har lust att försöka. Mina egna beräkningskunskaper ligger tyvärr för djupt begravna :cry:.

I mitt huvud ser jag det som att i ett normalstort vardagsrum så bildar en dipol och dess väggreflexer med +/- strålning en alltmer effektiv utsläckning för låga frekvenser, oavsett placering och orientering. Vilket jag tänker skulle göra att kapabiliteten hos högtalaren inte spelar någon större roll, för dess reflexer i rummet motarbetar eventuell förmåga att skapa ljudtryck. Typ för <40 Hz i ett rum på 80-90 kubik. Men jag har säkert något fel i mitt tänk, så visa det gärna för mig - hur det blir faktiskt.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-08 09:19

Mats, det du är inne på är korrekt, dock kommer utsläckningen inte bli total, graden av utsläckning beror på avståndet från dipolen till (typiskt) väggen bakom samt lyssningsavståndet.

Det blir en avsevärd skillnad på:
1) Dipolen nästan dikt mot vägg och lyssnaren i mitten av rummet.
2) Dipolen i mitten av rummets längd och lyssnaren mot vägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-08 09:47

Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-08 10:18

RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol?

Det kanske åsyftas i en viss utstrålningsvinkel enbart?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-08 10:27

Ja, och det är ju inte bara under 40Hz som man kan ha problem med grötighet. Dipolens förtjänst som jag ser det råder hela vägen från första rumsresonansen långt upp i mellanregistret.

Jag och polarn snodde ihop en hybridlösning med slutna 10" och dipol 5" + vanlig dome-diskant. Mycket bra resultat i det specifika rummet.

Jag anser att det går att få lika bra resultat med lådhögtalare, men att det oftast kräver mer av rummet och ofta rejält med akustikfix.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-08 11:38

Piotr skrev:Mats, det du är inne på är korrekt, dock kommer utsläckningen inte bli total, graden av utsläckning beror på avståndet från dipolen till (typiskt) väggen bakom samt lyssningsavståndet.

Blir det verkligen så stor skillnad med placeringen för de lägsta frekvenserna? Rumsreflexerna adderas tillsammans med högtalarens ljud, och dipolspeglingarna blir just spegelvända versioner av högtalaren själv (där då speglingens -/+ motverkar högtalarens +/- utstrålning). För lägre frekvenser, där avståndet till reflexen blir litet i förhållande till våglängden, blir motverkan mer och mer effektiv från reflexerna. Effekten är uppenbar med just skillnaden att trycka upp en dipol mot vägg eller låta den stå fritt i rummet.

Men för de lägsta frekvenserna där vägskillnaden mellan högtalare och reflex alltid är litet i förhållande till våglängden, borde utsläckningen bli allt mer effektiv oavsett placering tänker jag. Visst avtar ljudet i styrka med vägskillnaden så utsläckningen blir inte perfekt, men får det så stor betydelse i ett normalstort rum?

RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.

Missförstå mig inte att jag inte tror på dipolbas. Jag är ju trogen dipoler sen 30 år tillbaks :D. Men i mitt huvud finns inte avgrundsbas/infrabas från dipoler i vanliga rum. Det vore kul att få den hypotesen motbevisad, eller vid vilken frekvens vi basknarkare lämpligen går över till traditionella monopolsystem.

Piotr skrev:Ja, och det är ju inte bara under 40Hz som man kan ha problem med grötighet. Dipolens förtjänst som jag ser det råder hela vägen från första rumsresonansen långt upp i mellanregistret.

+1. mvh, Mats

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-08 21:59

Håller som vanligt med Piotr.
Dessutom vet jag att en dipol inte kan "trycksätta" ett rum som en sluten lådhögtalare.
Men jag kan inte bevisa nåt av det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-09-08 22:28

En sluten låda med baselement upptar ju en viss volym av rummet, -där den står rakt upp och ned i rummet och utan någon signal in i den. Skicka in en signal i den så går konen utåt och slutna lådans yttervolym med baselementet tar lite större plats av den totalt tillgängliga rumsvolymen, luftvolymen utanför högtalarkonstruktionen komprimeras då en smula.

Om baselementet sitter på en planka, öppet både framåt och bakåt, förändras inte volymen som högtalarkonstruktionen tar i anspråk av rumsvolymen när elementet slår fram och tillbaks. Kan därför inte trycksätta rummet, som du skrev.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-09-08 22:38

matssvensson skrev:
Piotr skrev:Mats, det du är inne på är korrekt, dock kommer utsläckningen inte bli total, graden av utsläckning beror på avståndet från dipolen till (typiskt) väggen bakom samt lyssningsavståndet.

Blir det verkligen så stor skillnad med placeringen för de lägsta frekvenserna? Rumsreflexerna adderas tillsammans med högtalarens ljud, och dipolspeglingarna blir just spegelvända versioner av högtalaren själv (där då speglingens -/+ motverkar högtalarens +/- utstrålning). För lägre frekvenser, där avståndet till reflexen blir litet i förhållande till våglängden, blir motverkan mer och mer effektiv från reflexerna. Effekten är uppenbar med just skillnaden att trycka upp en dipol mot vägg eller låta den stå fritt i rummet.

Men för de lägsta frekvenserna där vägskillnaden mellan högtalare och reflex alltid är litet i förhållande till våglängden, borde utsläckningen bli allt mer effektiv oavsett placering tänker jag. Visst avtar ljudet i styrka med vägskillnaden så utsläckningen blir inte perfekt, men får det så stor betydelse i ett normalstort rum?

RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.

Missförstå mig inte att jag inte tror på dipolbas. Jag är ju trogen dipoler sen 30 år tillbaks :D. Men i mitt huvud finns inte avgrundsbas/infrabas från dipoler i vanliga rum. Det vore kul att få den hypotesen motbevisad, eller vid vilken frekvens vi basknarkare lämpligen går över till traditionella monopolsystem.

Piotr skrev:Ja, och det är ju inte bara under 40Hz som man kan ha problem med grötighet. Dipolens förtjänst som jag ser det råder hela vägen från första rumsresonansen långt upp i mellanregistret.

+1. mvh, Mats

Kan det inte vara den temporala aspekten som är nyckeln? Med högtalaren en halvmeter från väggen så anländer vågfronten som är 180° ur fas bara ca 3 ms efter direktljudet. Då finns det inte så många andra reflexer som är där och stökar till det.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-08 23:23

hammarn_2 skrev:
matssvensson skrev:

+1. mvh, Mats

Kan det inte vara den temporala aspekten som är nyckeln? Med högtalaren en halvmeter från väggen så anländer vågfronten som är 180° ur fas bara ca 3 ms efter direktljudet. Då finns det inte så många andra reflexer som är där och stökar till det.

Jag är också inne på den temporala aspekten som hypotes varför jag upplever kvalitet från dipolbas. Men jag förstår inte riktigt kopplingen till min frågeställning - om hurvida dipoler (oavsett ljudpumpninsförmåga) överhuvudtaget har någon möjlighet att generera ljudvolym i normalstora rum för de allra lägsta frekvenserna?

mvh, mats

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-09 01:59

matssvensson skrev:Jag är också inne på den temporala aspekten som hypotes varför jag upplever kvalitet från dipolbas. Men jag förstår inte riktigt kopplingen till min frågeställning - om hurvida dipoler (oavsett ljudpumpninsförmåga) överhuvudtaget har någon möjlighet att generera ljudvolym i normalstora rum för de allra lägsta frekvenserna?

Jag menar att kraven på "ljudpumpningförmåga" ökar med fallande frekvens. Komma ner i frekvens går alltid bra med dipoler, men att kunna spela så starkt att dom registren hörs är en annan femma. Konerna står liksom bara och "flaxar".

Man kan bygga ett mastodontsystem som orkar ned lite till med bra nivå, men helt ned i botten kommer man aldrig.
Det blir en fråga om "the law of diminishing returns"

Bild

JM

Inläggav JM » 2016-09-09 05:08

Bild

Megatrend är en dipol. Finns det några mätningar?
Bosse BB kanske har lite info?

Om jag minns rätt kompletterade vissa ägare sina Megatrend med låd-subbasar.
Även Siegfried L kompletterar sina dipoler i vissa uppställningar med låd-subbasar. Siegfried L menar även att cardiod subbasar har en fördel framför dipoler i lägsta basen.

Bild

"As a summary of the results presented above for the room-speaker interaction it can be stated that cardioid source has more immunity against changes in source placement or room absorption in sparsely modal range. Below the lowest mode the cardioid speaker does not have any advantage over the monopole source, but both exhibit higher output and less source position dependence than the dipole speaker. These results indicate that creating a loudspeaker that has unidirectional polar pattern in the sparsely modal region and omnidirectional below the lowest mode represents a good compromise between low-frequency output capability and avoiding room coloration effects."
Juha Backman, "Low-frequency polar pattern control for improved in-room response", presented at the AES 115th Convention, New York, 2003 October 10-13, preprint 5867:

Jag kompletterar mina dipoler, Quad 989, med låd-subbas.

Kan det i lilla rummet vara så att med sjunkande frekvens genererar dipolbasar alt längre våglängder så i praktiken blir det som att ha 2 lådhögtalare bredvid varandra riktade åt samma håll där den ena är i fas o den andra ur fas.
Vid långa våglängder ffa under lägsta rumsresonansen trycksätter en dipolhögtalare i princip hela rummet lika framtill och baktill där fasskillnaden mellan fram o baksidan ger en nästan total utsläckning av ljudtrycket trots att förstärkarna jobbar för högtryck.

Min erfarenhet är att dipoler och cardioider (horn) kan vara bättre än lådhögtalare i synnerhet inom rumsresonansområdet, men behöver inte vara, ovan lägsta rumsresonansen vid stereolyssning. Obs detta gäller aldrig vid flerkanalslyssning för dipoler men cardioider.

Nära och under lägsta rumsresonansen är det energislöseri och meningslöst med dipoler. Monopoler (o cardioider) är att föredra.

http://www.linkwitzlab.com/frontiers_4.htm#S
http://kimmosaunisto.net/CardSub/CARDSU ... y_cardioid

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-09 08:09

JM skrev:[ Bild ]

Megatrend är en dipol. Finns det några mätningar?
Bosse BB kanske har lite info?

Om jag minns rätt kompletterade vissa ägare sina Megatrend med låd-subbasar.
Även Siegfried L kompletterar sina dipoler i vissa uppställningar med låd-subbasar. Siegfried L menar även att cardiod subbasar har en fördel framför dipoler i lägsta basen.

[ Bild ]

"As a summary of the results presented above for the room-speaker interaction it can be stated that cardioid source has more immunity against changes in source placement or room absorption in sparsely modal range. Below the lowest mode the cardioid speaker does not have any advantage over the monopole source, but both exhibit higher output and less source position dependence than the dipole speaker. These results indicate that creating a loudspeaker that has unidirectional polar pattern in the sparsely modal region and omnidirectional below the lowest mode represents a good compromise between low-frequency output capability and avoiding room coloration effects."
Juha Backman, "Low-frequency polar pattern control for improved in-room response", presented at the AES 115th Convention, New York, 2003 October 10-13, preprint 5867:

Jag kompletterar mina dipoler, Quad 989, med låd-subbas.

Kan det i lilla rummet vara så att med sjunkande frekvens genererar dipolbasar alt längre våglängder så i praktiken blir det som att ha 2 lådhögtalare bredvid varandra riktade åt samma håll där den ena är i fas o den andra ur fas.
Vid långa våglängder ffa under lägsta rumsresonansen trycksätter en dipolhögtalare i princip hela rummet lika framtill och baktill där fasskillnaden mellan fram o baksidan ger en nästan total utsläckning av ljudtrycket trots att förstärkarna jobbar för högtryck.

Min erfarenhet är att dipoler och cardioider (horn) kan vara bättre än lådhögtalare i synnerhet inom rumsresonansområdet, men behöver inte vara, ovan lägsta rumsresonansen vid stereolyssning. Obs detta gäller aldrig vid flerkanalslyssning för dipoler men cardioider.

Nära och under lägsta rumsresonansen är det energislöseri och meningslöst med dipoler. Monopoler (o cardioider) är att föredra.

http://www.linkwitzlab.com/frontiers_4.htm#S
http://kimmosaunisto.net/CardSub/CARDSU ... y_cardioid

JM

Jag kommer ihåg att vi var ett gäng faktisktianer som sågs i Bosses demolokal i Boländerna utanför Uppsala. Det var en senare modell av Megatrend med aluminiumelement och separat magnetostat i diskanten. Jag fick spela en skiva som jag känner till väl och tom mellanbasen var beskuren. Kände knappt igen musiken. Med tanke på den stora pumpvolym som fanns tillgänglig trots elementens begränsade slaglängd borde en simpel aktiv grunka enkelt kunna rätta till frekvensgången utan att systemet bottnar vid rimliga ljudtryck. Har för mig att Bosse nämde nåt om att en separat basdel ingick i systemet, men den var inte på plats vid tillfället.

Linkwitz använde ett tag sin basmodul Thor med en XLS 12" i varje låda att ha till Orion. Problemet var att baselementet XLS 10" 830452 som sitter i Orion har för klen mekanisk slaglängd. Det slår lätt talspolen i polstycket när det laddar ur. Det hela kommer väldigt abrupt och det smäller som f*n. Han påstod att Thor gjorde varken till eller från med den musik han brukar spela. När jag läste mellan raderna tyckte han väl inte att det lät nåt vidare heller. Jag tror att det kan ha berott på brister i integration/delningsfilter. Delningsfrekvensen var 40 Hz...

En cardioid kan man ju få till själv genom att knöka in stenull på baksidan av sina dipoler? Cardioider verkar i allt vara ett mellanting mellan mono- och dipoler.

Fasegenskaperna är väl det som kännetecknar dipolhögtalare? Typ minskande effektivitet under en viss frekvens typ 300 till 400 Hz och faktiskt ökande effektivitet vid en högre frekvens, typ 2-3 k. De två framåtvända, men fasvända högtalarna högtalarna som du beskriver kommer ju vid en viss frekvens ha samma output på lyssningsplats som en normal dipol och vid en högre frekvens en högre output.

Håller med dig om energislöseriet under lägsta rumsresonansen med dipoler. Tråkigt nog ligger den frekvensen ofta i ett område där det är olyckligt att placera brytpunkten i ett brant delningsfilter. Man får mycket groupdelay.
En lösning kunde vara att ha en monopol som "fillerdriver" med en frekvensgång som kompenserar dipolens sjunkande effektivitet i basen.

Den ingenjörsmässigt optimala basdelen till elektrostater är väl en monopol delad vid THX-frekvensen 80 Hz. Svårt för mig att klanka ner på en sån lösning. Samtidigt skulle jag själv inte tvekat över att ha en dipolbas istället. Varfördå undrar du: Jo för att mina inälvor känner att det blir bäst :oops:
Marshall Kay sa på nån föreläsning om teorin bakom CBT 36 att det är pga skillnaderna i utstrålningsegenskaperna som problemen dyker upp när man blandar olika principer.
http://www.amb.org/forum/new-speaker-fi-audio-artistry-cbt36-t1887.html
Populära högtalare bland triodfreakar är stora horn med feta kompressionsdrivers ovanpå feta gamla 15" JBL-basar laddade med basreflex. Både horn och bas kan vara optimala, men enbart inom det område för vilka dom är konstruerade. Dom ger ifrån sig ljud på olika sätt helt enkelt. Man måste blanda principerna i delningsfiltret nånstans och det är i det området som problemen kommer.

Nu kan jag inge mer.

JM

Inläggav JM » 2016-09-09 08:45

Jag har ett par CBT 36 i förrådet. Jobbar för mycket för få tid att trimma in högtalarna. Har en Sunfire 12" aktiv sub som tänkt stöd. Men CBT 36 är inga dipoler. Funderat på att sätta in 8 st 15" i cardiodlösning jag har mellan CBT 36 o Sunfiren för hantera rumsresonanserna bättre, skapa senare och svagare laterala reflexer samt samtidigt få fastare o renare övre basljud - typ dipolbasljud.

JM

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-09 08:58

JM skrev:Jag har ett par CBT 36 i förrådet. Jobbar för mycket för få tid att trimma in högtalarna. Har en Sunfire 12" aktiv sub som tänkt stöd. Men CBT 36 är inga dipoler. Funderat på att sätta in 8 st 15" i cardiodlösning jag har mellan CBT 36 o Sunfiren för hantera rumsresonanserna bättre och samtigt få fastare o renare övre basljud - typ dipolbas.

JM

Jaha det var du det. Minns att jag följde din CBT 36-tråd med stort intresse. Ascoolt att använda den tidigare sekretessbelagda principen för amerikanska sonarsystem i en högtalare.
Anledningen att jag tog upp CBT 36 var för att förklara vem Marshall Kay är. Jag känner till att CBT 36 inte är dipoler.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-09 10:35

Sent inhopp i tråden, men har följt diskussionen och gjort samma reflexion som Roger. Jag är ju nybliven dipolvän och överraskas dagligen av vad mina basar presterar. Visst, jag har 6 st XLS-10, EQ och rätt biffigt slutsteg, men "lådorna" är mycket små och spelar djup och kraftig bas. Jag saknar ingenting!

Mer info: viewtopic.php?f=3&t=59348&start=622

JM

Inläggav JM » 2016-09-09 13:26

AndersP skrev:
JM skrev:Jag har ett par CBT 36 i förrådet. Jobbar för mycket för få tid att trimma in högtalarna. Har en Sunfire 12" aktiv sub som tänkt stöd. Men CBT 36 är inga dipoler. Funderat på att sätta in 8 st 15" i cardiodlösning jag har mellan CBT 36 o Sunfiren för hantera rumsresonanserna bättre och samtigt få fastare o renare övre basljud - typ dipolbas.

JM

Jaha det var du det. Minns att jag följde din CBT 36-tråd med stort intresse. Ascoolt att använda den tidigare sekretessbelagda principen för amerikanska sonarsystem i en högtalare.
Anledningen att jag tog upp CBT 36 var för att förklara vem Marshall Kay är. Jag känner till att CBT 36 inte är dipoler.

Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.

JM

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-09 15:15

JM skrev:Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.

På så vis. Du äger nu iaf något av det coolare i världshistorien enligt mig. Det mesta som finns bygger på 60-70 år gammal kunskap. Detta är förhållandevis modernt. Jag hade byggt ett delningsfilter 24 dB/oct @ 80 Hz att dela sub och CBT 36 mederaMan kan också tänka sig ett brantare LP-led, typ 30 Hz/oct eller mer. Om det funkar i ditt rum hade jag byggt ett större bassystem att matcha CBT 36:ornas höga känslighet med. Kör slutet förbövelen om ditt rum intr är problematiskt.

Fixade citatet. /Andreas

JM

Inläggav JM » 2016-09-10 07:59

Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.

Vilka studier tänker du på?
Hur tänker du kring att dipoler har bättre temporal upplösning än...

JM

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-10 09:14

JM skrev:

Minns ej namnet på artiklar eller föfattare.

Vad menar du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-10 10:31

Piotr skrev:
JM skrev:

Vad menar du?

Jag tror JM undrar över ditt ordval "bättre". Det är ju ett jämförande ord men du skriver inte vad det jämförs med. Jag tippar att det kanske skall vara i jämförelse med monopol men det skulle även kunna vara i jämförelse med bipol. Dock undrar jag om det kan vara i jämförelse med njure, som väl är en blandning av monopol och dipol om jag minns rätt från mikrofonteorin. :)

Sedan vill jag personligen först analysera principerna för ljudalstring i frifält. Därefter stoppas ljudkällorna in i rum med begränsningsytor där avståndet mellan begränsningsytorna är i storleksordning av halva våglängden som skall återges. Då händer saker men frågan är om själva ljudalstraren ändras? I viss mån kan man ju se det så eftersom begränsningsytorna närmast ljudkällan ger baffelverkan och därmed ingår i ljudkällan. Jag vill då lägga in 3 begränsningsytor som bildar ett hörn men inga parallella ytor. Nu är frågan om man tar med dessa 3 begränsningsytor hur skiljer sig monopol kontra dipol kontra bipol kontra en kombination av dessa? Det kanske beror på ljudkällans relativa avstånd till begränsningsytorna? Jag väljer i alla fall att stoppa in en monopol så nära alla 3 begränsningsytorna som möjligt då jag dimensionerar mina högtalare.

Men vem bor med 3 begränsningsytor d v s golv och 2 väggar? Det krävs ytterligare 3 begränsningsytor som tillsammans med de tidigare 3 begränsningsytorna bildar en sluten volym. Nu har vi åstadkommit ett rum med helt nytillkomna problem såsom exempelvis resonanser och efterklangstid som kan omkullkasta tidigare analyser i frifält samt även analysen med 3 begränsningsytor.

Då kommer nästa frågeställning, hur minimerar man dessa resonanser utan att förstöra eller påverka monopolen i hörnet av 3 begränsningsytor? Det första man bör göra är att ta reda på hur dessa resonanser uppstår. Därefter får man försöka klura ut hur man om möjligt kan lura systemet (rummet) till att bli ett system utan resonanser eller minimera de mest destruktiva eller elakartade resonanserna i det frekvensområde där de inte är stokastiska d v s under Schröderfrekvensen. Önskvärd efterklangstid fixar jag med möbler och inredning. Så försöker jag angripa problematiken. Man kan uppnå häpnadsväckande resultat med enkla metoder utan att behöva ändra förutsättningarna för frekvenser mellan resonanserna och jag tänker då på absorption d v s utan att behöva införa extra akustisk absorption.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-09-10 19:48

AndersP skrev:
JM skrev:Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.

På så vis. Du äger nu iaf något av det coolare i världshistorien enligt mig. Det mesta som finns bygger på 60-70 år gammal kunskap. Detta är förhållandevis modernt. Jag hade byggt ett delningsfilter 24 dB/oct @ 80 Hz att dela sub och CBT 36 mederaMan kan också tänka sig ett brantare LP-led, typ 30 Hz/oct eller mer. Om det funkar i ditt rum hade jag byggt ett större bassystem att matcha CBT 36:ornas höga känslighet med. Kör slutet förbövelen om ditt rum intr är problematiskt.

Fixade citatet. /Andreas

Jag är mycket skeptisk till linjekällor baserat på de jag lyssnat på.
Dom ser coola ut men linjekällor generellt och CBT36 i synnerhet har inte levererat en naturlig återgivning.
Jag säger inte att alla linjekällor är odugliga, men de jag hört var inte bra och jag misstänker
att det har med principen att göra.

Jag hörde CBT36 på Uppsala DIY. Ljud som låg utåt kanterna av ljudbilden tappade höjd.
Lät som ljuden kom från golvnivå.

Den andra linjekällan jag hört hade en rektangulär, onaturlig ljudbild. Högt i ytterkanterna.

En mer elliptisk presentation är naturligare och motsvarar levande musik bättre.

Linjekällor har i teorin intressanta egenskaper men dom verkar funka dåligt för musikåtergivning i verkligheten.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

JM

Inläggav JM » 2016-09-10 20:07

Jag antar att du menar demo-spelningen i Alunda utanför Uppsala.
Jag var där. Ljudet i lyssningsstolarna var som förväntat fruktansvärt!
Bild
Trots detta köpte jag högtalarna!
Luminois CBT 36 högtalarbygge var perfekt.
viewtopic.php?f=3&t=55488&hilit=luminous

Högtalaren är en linje-monopol utvecklad av Don Keele i en hangarliknade byggnad. Mycket högt i tak o långt till närmaste väggar. Högvis med prylar utmed väggarna. Betonggolv.
Bild
Den vertikala spridningen som är linjehögtalarens akilleshäl fixade Don Keele på ett teoretiskt o praktiskt intelligent sätt. Även mina Quad 989 har dålig vertikal spridning.
Bild
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php

JM

JM

Inläggav JM » 2016-09-10 21:15

OT - beklagar.

Basen ner till 100 Hz är i hans mätningar betydligt rakare än jfr JBL monitor. I slutet av paper 5 visas även den horisontella spridningen jfr med JBL monitorn.
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20CBT%20Paper%205.pdf

Bild

Här syns tydligt att CBT högtalaren har en dipp just kring 2000 Hz. Diskant hgt sitter asymmetrisk o som Ingvar Ö klokt påpekade kan vara en förklaring.
Den nästan 360 graders MBL liknade ljudspridningen ställer precis som på MBL stora krav på rummet.
Dvs 360 graders ljudspridning, det omöblerade rummet o avståndet till lyssningspositionerna gav i Alunda som förväntat för mycket reflexljud relativt direktljudet.
Möjligen skall jag hänga upp högtalarna i taket upponer som F Toole föreslår. Har 5 m i takhöjd o ca 5.5 m till närmaste vägg i taket men inte på golvet.
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php

jfr Geddes Summa

Bild

15" element ger mycket riktat ljud som kan vara bra i litet rum med nära till laterala väggarna.

JM

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-10 23:22

CBT högtalare är i och för sig ett spännande ämne, men vad gör de eller för den sakens skull Geddes vågledare i en tråd som handlade om dipolbasar?

mvh, mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-11 09:23

Piotr skrev:
JM skrev:

Siegfried Linkwitz har samlat ihop en mängd publikationer om ämnet på sin hemsida under länkar.

http://www.linkwitzlab.com/links.htm

Man får skrolla rätt långt ner på sidan för att hitta rubriken "Dipole Bass vs Monopole Bass". Där hittar man Elias Pekonens mätningar med wavelets http://elias.altervista.org/html/Dipole_vs_monopole_bass.html.

Är det något av detta du tänkte på?

mvh, mats

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-11 10:03

matssvensson skrev:Är det något av detta du tänkte på?

Yes

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-09-11 10:14

petersteindl skrev:
Jag tror JM undrar över ditt ordval "bättre". Det är ju ett jämförande ord men du skriver inte vad det jämförs med.

Jodå, jag skriver lådhögtalare och i posterna innan min nämns också lådhögtalare.

Jag tippar att det kanske skall vara i jämförelse med monopol men det skulle även kunna vara i jämförelse med bipol. Dock undrar jag om det kan vara i jämförelse med njure, som väl är en blandning av monopol och dipol om jag minns rätt från mikrofonteorin. :)

Jag tror de flesta menar monopol (i basen) när lådhögtalare nämns. Talar man om njure brukar man nämna det.
Bipol och monopol är ju i stort sett samma sak i lågfrekvensområdet.

:)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-13 00:45

20160911_172035.jpg
20160911_172035.jpg (34.18 KiB) Visad 2740 gånger

Bäst jag visar en bild på det pågående projektet.

Jag har gjort, eller rättare sagt håller på med, en baffel med detta utseende.

Tanken är nu att jag ska experimentera lite. Skillnaden på den på bilden och den som står på prov hemma är nog inte så stor så jag tänkte testa med båda två placerade på lite olika ställen först. Blir det inte bättre än min nuvarande favoritplacering kanske jag istället fräser ut hål för två basar i en baffel istället.

Återkommer när jag lyckats lyssna lite :)

bjorn_eriksson

Re: Vad gäller kring dipolbasar? (Börjar bygga lite)

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-25 12:02

Så, efter att ha lyssnat på lite olika ställen i mitt vardagsrum kan jag konstatera att det givetvis blir lite olika resultat beroende på var jag ställer basarna.

På varsin sida om soffan blir det inte oväntat lite mer bas. Antagligen pga att dom står närmare. Däremot upplever jag inte att ljudet blir lika luftigt som när dom står under varsin fronthögtalare. Jag skriver under eftersom jag har vägghängda högtalare.
En kul sak som är rolig ett tag är att hela soffan vibrerar rätt kraftigt, men som sagt, det är inte roligt hela tiden.

Eftersom mina fronthögtalare är ett par DLS Flatbox M-One som har ett utseende som är snarlikt formen på prototypen jag byggde tänker jag försöka efterlikna dessa så mycket det går med en ganska enkel insats.

Jag ska försöka runda av sidorna på toppen och sedan fräsa av den främre kanten för att få samma look. Däremot vet jag inte hur jag ska lösa färgschemat på dem. Det får komma senare.

dls_flatbox_m_one.jpg
dls_flatbox_m_one.jpg (23.61 KiB) Visad 2655 gånger

Hoppas det går att tolka mina "skisser" :)

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-25 22:48

Well, hann smita iväg en sväng idag och "jobba" lite.

MDF-skivorna jag köpt var väldigt "ludna" i kanterna vilket har gjort dom lite svårarbetade. Dessutom ville dom gärna spricka lite.
En felberäkning från min sida gjorde att det blev ganska fult där basen är för bred för den fasade kanten på baffeln. Får se vad det blir för lösning där.

Spåren i mdf'en är från kullagret på frässtålet. Det måste således slipas en del. Efter det tror jag att en del grundfärg måste på, och så slipning igen.

Sen får vi se :)

Så här ser det ut just nu iaf:

20160925_180523_HDR.jpg
Rund och 45 graders kant.
20160925_180523_HDR.jpg (72.31 KiB) Visad 2619 gånger

20160925_180012_HDR.jpg
"Resultatet"
20160925_180012_HDR.jpg (130.82 KiB) Visad 2619 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-09-26 11:39

Hur nära väggen ska basarna stå?

Henrik

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-09-26 23:46

nuffe skrev:Hur nära väggen ska basarna stå?

Henrik

Tanken är att dom ska stå relativt nära, men antingen med kortsidan mot väggen eller i en ca 45 graders vinkel.

Vad jag förstår funkar det inte så bra med att ha högtalarens fram eller baksida för nära en vägg.

Att det tycks fungera bra att ha dom vinklade tror jag beror på att baksidorna då spelar ut i varsin dörröppning istället för rakt in i bakväggen.

Vad som låter bäst återstår att se. Har tyvärr ingen pålitlig mic. Sugen på en om1 (tror jag dom heter), men det får vänta tyvärr..

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-09 09:25

bjorn_eriksson skrev:
Tanken är att dom ska stå relativt nära, men antingen med kortsidan mot väggen eller i en ca 45 graders vinkel.

Vad jag förstår funkar det inte så bra med att ha högtalarens fram eller baksida för nära en vägg.

Att det tycks fungera bra att ha dom vinklade tror jag beror på att baksidorna då spelar ut i varsin dörröppning istället för rakt in i bakväggen.

Vad som låter bäst återstår att se. Har tyvärr ingen pålitlig mic. Sugen på en om1 (tror jag dom heter), men det får vänta tyvärr..

Jag har också mina ca 0,5 m från vägg, funkar. Men det blir bättre bas med längre avstånd, ca 1,5-2,5m upplever jag som bäst.
Men man ska ju bo också, så här hemma funkar det bara med det kosrta avståndet.

Jag har flera mikar, även en med kalibregingsfil.

Henrik

PS hur går det?

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-10-11 22:17

Halloj!

Jotack, det går lite trögt. Det är dags att måla, men jag har tyvärr inte haft ork och tid. Dags att dra upp båten och lite sådant, och jag har inte orkat med att klämma in målningen i håltimmarna :)

Jag bifogar två bilder på hur det ser ut just nu. Jag har limmat på en slags fot eftersom dom nog blir ganska baktunga, samt fasat till kanten som gick sönder då jag körde fräsen för nära kanten.

ProShot_20160928_172517.jpg
ProShot_20160928_172517.jpg (84.43 KiB) Visad 2368 gånger

ProShot_20160928_151848.jpg
ProShot_20160928_151848.jpg (54.33 KiB) Visad 2368 gånger

Jag var lite lur på hur jag skulle få till en snygg (<- menar såklart tillräckligt snygg) fasning i den spröda mdf'en. Visade sig att en vanlig bågfil med blad för metall fungerade alldeles utmärkt.

Dessvärre står dom fortfarande hos mor och far, så det är inte provspelat ännu. :-/

bjorn_eriksson

Re: Vad gäller kring dipolbasar? (Dags att hitta bra placeri

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-10-23 18:19

Då är det åtminstone grundmålat och monterat. Kanske fel ordning, men grundfärgen känns fortfarande lite seg och jag orkar inte vänta på att den ska torka så jag kan slipa det sista. Dom får stå hemma i värmen istället, i värsta fall fastnar väl lite färg i elementen när jag tar loss dom.

Hur som helst, nu ser dom ut såhär.

20161022_205612_HDR.jpg
20161022_205612_HDR.jpg (106.6 KiB) Visad 2264 gånger

20161022_205624_HDR.jpg
20161022_205624_HDR.jpg (99.36 KiB) Visad 2264 gånger

Den andra står under den högra högtalaren, och det är väl ungefär den här placeringen jag har tänkt mig.
Tyvärr har jag inte hunnit med att lyssna så mycket nu i helgen, men jag är ledig imorrn och på tisdag, så tanken är att det blir ett ryck då :)

Återkommer :-)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-24 18:33

Härligt. Då får vi hoppas att du blir nöjd.

Henrik

bjorn_eriksson

Inläggav bjorn_eriksson » 2016-10-25 23:29

Tack!

Så här initialt så är jag nöjd också. Jag ska dock jobba lite mer med integrationen med frontarna också.

Jag har fortfarande inte lyckats koppla in laptopen till steget och jag ids inte pilla på den lilla displayen.
Jag är för lat helt enkelt :-)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-26 22:05

Man ska JU SE också!

Henrik

Återgå till DIY-forum