Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Här en genomgång: http://www.musicanddesign.com/Equivalent_Baffles.html
Här en annan: http://www.linkwitzlab.com/models.htm#A1
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Här en genomgång: http://www.musicanddesign.com/Equivalent_Baffles.html
Här en annan: http://www.linkwitzlab.com/models.htm#A1
Varje gång jag ser Siegfried Linkwitz handskriva beräkningar blir jag imponerad av hur snygga de är! De påminner faktiskt lite om IÖ:s.
bjorn_eriksson skrev:Hej!
Hade tråkigt en dag och kände för att köra lite med fräsen, så jag gjorde på skoj en öppen baffel och satte i en gammal Phoenix Gold qx10 - en 10" bas tänkt för bilbruk.
På med ett par fötter och in i vardagsrummet, och ta mig tusan om det inte blev ett riktigt skönt liveliknande ljud som jag inte haft innan.
Förmodligen beror det på dipolens sätt att skapa ljud på och är nog inget konstigt i sig, men för mig gav det en viss mersmak.
Så, jag har läst en hel del om dipolbasar i olika varianter och kommit fram till att det ju behöver kompenseras en hel del för att uppnå en rimligt rak frekvenskurva. Jag måste dock samtidigt säga att jag har blivit lite yr av att läsa och tänkte därför komma med några påståenden och frågor där jag skulle uppskatta om det kunde kompletteras med information som saknas.
* En dipolbas bör ha högt qts alternativt kompenseras med eq. Mina element har lågt qts men fungerar bra med eq.
* Den öppna baffeln ger en fallande frekvenskurva om 6db per oktav, men hur beräknar jag var den börjar falla? (Jag har testat programmet Edge, men där ser kurvan bättre ut ifall jag placerar elementet i mitten på baffeln. I praktiken bör det väl bli bäst om elementet sitter så nära golvet som möjligt? Ska jag simulera en baffel som fortsätter långt under den tänkta placeringen av elementet för att efterlikna golvet?)
* Hur många db/oktav ska jag räkna med att elementet tappar i sig självt till dess att fs nås och det "ballar ur"?
* Hur lägger jag på denna eq i praktiken? En separat kurva för baffeln och en kurva för elementet? En gemensam kurva på bägge värdena tillsammans?
* Tänkt baffel är mdf från bauhaus i färdiga mått, 600*800mm. Spelar det någon roll om den står på höjden eller på bredden, och bör det bli väsentlig skillnad med en ännu större baffel? Mitt test har 500*850 mm och fungerar helt ok lågbasmässigt även om en ensam 10" inte räcker till riktigt.
* Eftersom jag inte kommer spela högre än ca 100Hz kommer formen på baffeln inte påverka återgivningen speciellt mycket, utan det är storleken som avgör lågbasåtergivningen?
Tror ni att dubbla 10" är för klent så har jag ju mina Dayton 390HO istället, men det vore kul att få nytta av dessa först.
Egentligen tror jag att jag har läst om alla dessa saker, men jag får väl se den här tråden lite som en sammanställning att falla tillbaka på.
Tack på förhand!
Jag ber även om ursäkt på förhand för bilden nedan ifall den blev för bred. Det är klippt i paint och det gick inte att göra den mindre med "bibehållen" kvalitet på texten. Det är taget från en .pdf men det gick ej att ladda upp.
nuffe skrev:Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav.
RogerGustavsson skrev:nuffe skrev:Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav.
Nja, det blir nog 18 dB/oktav. 12 från elementet och 6 från "kortslutningen". Dipoler får heller inte mycket hjälp av rummet i de lägsta frekvenserna som för slutna lådor eller portade lådor.
nuffe skrev:bjorn_eriksson skrev:Hej!
Hade tråkigt en dag och kände för att köra lite med fräsen, så jag gjorde på skoj en öppen baffel och satte i en gammal Phoenix Gold qx10 - en 10" bas tänkt för bilbruk.
På med ett par fötter och in i vardagsrummet, och ta mig tusan om det inte blev ett riktigt skönt liveliknande ljud som jag inte haft innan.
Förmodligen beror det på dipolens sätt att skapa ljud på och är nog inget konstigt i sig, men för mig gav det en viss mersmak.
Så, jag har läst en hel del om dipolbasar i olika varianter och kommit fram till att det ju behöver kompenseras en hel del för att uppnå en rimligt rak frekvenskurva. Jag måste dock samtidigt säga att jag har blivit lite yr av att läsa och tänkte därför komma med några påståenden och frågor där jag skulle uppskatta om det kunde kompletteras med information som saknas.
* En dipolbas bör ha högt qts alternativt kompenseras med eq. Mina element har lågt qts men fungerar bra med eq.
* Den öppna baffeln ger en fallande frekvenskurva om 6db per oktav, men hur beräknar jag var den börjar falla? (Jag har testat programmet Edge, men där ser kurvan bättre ut ifall jag placerar elementet i mitten på baffeln. I praktiken bör det väl bli bäst om elementet sitter så nära golvet som möjligt? Ska jag simulera en baffel som fortsätter långt under den tänkta placeringen av elementet för att efterlikna golvet?)
* Hur många db/oktav ska jag räkna med att elementet tappar i sig självt till dess att fs nås och det "ballar ur"?
* Hur lägger jag på denna eq i praktiken? En separat kurva för baffeln och en kurva för elementet? En gemensam kurva på bägge värdena tillsammans?
* Tänkt baffel är mdf från bauhaus i färdiga mått, 600*800mm. Spelar det någon roll om den står på höjden eller på bredden, och bör det bli väsentlig skillnad med en ännu större baffel? Mitt test har 500*850 mm och fungerar helt ok lågbasmässigt även om en ensam 10" inte räcker till riktigt.
* Eftersom jag inte kommer spela högre än ca 100Hz kommer formen på baffeln inte påverka återgivningen speciellt mycket, utan det är storleken som avgör lågbasåtergivningen?
Tror ni att dubbla 10" är för klent så har jag ju mina Dayton 390HO istället, men det vore kul att få nytta av dessa först.
Egentligen tror jag att jag har läst om alla dessa saker, men jag får väl se den här tråden lite som en sammanställning att falla tillbaka på.
Tack på förhand!
Jag ber även om ursäkt på förhand för bilden nedan ifall den blev för bred. Det är klippt i paint och det gick inte att göra den mindre med "bibehållen" kvalitet på texten. Det är taget från en .pdf men det gick ej att ladda upp.
Hej ska se om jag kan ge lite svar på några av dina frågor,
* Qts, min erfarenhet är att det blir naturligare bas med låg Qts och kompensering, har provat med hög Qts element.
* 6 dB per oktav, dipolen börjar falla med 6dB/oktav under den sk focal punkten. Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav. Focal punkten beror på hur lång gångväg det är runt baffeln uttryckt i frekvens, därför veckar många sina dipoler.
* Se ovan
*Eq i praktiken, jag tycker det funkar bäst med ett elektroniskt delnings filter samt två slutsteg, ett för bas och ett för toppar. Det ska vara en gemensam kurva för hela högtalaren om även toppen är dipol. Ex jag kompensar från ca
300 Hz, men delning frekvens mellan topp och bas ligger på ca 80 Hz. Det funkar att göra allt detta i ett analogt filter men det är inte enkelt o inte billigt, inte billgt med 2 slutsteg o filter heller men enklare....
* Tänkt baffel, prova i billigt material först så blir det låga läropengar, själv har bara provat ganska smala bafflar och veckade. Även de smala funkar ganska bra, det sista i djupbas finns inte.
* Storlek?? Är det storlek på baffel som avses? Är det elementen så är min rekommendation stora och många. Själv har jag 12 tums element, 8 plus 4 stycken.
Ställ gärna mer frågor, det blir alltid lite korthugget när man försöker svara så enkelt som möjligt.
Kul med mer dipolbas.
Henrik
Kalejdokom skrev:Nej, men bra bas blir det!![]()
Min resa och mina erfarenheter med dipolbas, finns bl.a. att läsa om här:
viewtopic.php?f=3&t=59348
Vad gäller kring dipolbasar?
Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
bjorn_eriksson skrev:Ja, det verkar kul med den typen av bas, mycket luftig och behaglig, men framförallt en otrolig attack!
För att svara/fråga lite till
Så, även om jag kanske borde veta det, men jag frågar ändå. Högtalarelementet i sig, har det ingen egentlig förlust förrän man kommer under fs? Varför det i så fall såklart kan löna sig att ha ett element med lågt fs.
Jag kommer bara kompensera aktivt med eq. Jag har andra högtalare som spelar över 80/100Hz, ett par DLS Flatbox som jag trivs bra med. Dessa basar drivs av ett iNuke och har redan en lågpassfiltrerad signal från en hembioreceiver.
Med det sagt kommer jag alltså behöva göra två kompensationskurvor, en för bortfallet som den öppna baffeln ger om 6db och en till kurva för att kompensera för bortfallet som elementet får under fs? Alternativt så kanske man kan skippa kompensationen för bortfallet under fs ifall det är tillräckligt lågt för vad som krävs. I mitt nuvarande fall med den stackars ensamma 10" basen så har den rätt lågt fs och fungerar bra dit, men sedan börjar det fladdra hejvilt såklart. Jag har löst det med ett högpassfilter runt 30Hz för att komma undan det. Ifall jag då lägger på en eq för att kompensera elementets bortfall tar ju dessa kurvor mer eller mindre ut varandra, eller tänker jag fel?
Storlek och baffel då. Det jag tänkt använda som skulle passa så bra är mdf-skivor från bauhaus som har måtten 600*800mm för 99kr st färdigsågade. Kan inte hitta billigare material som redan är "klart" så att säga.
En fundering jag hade var ifall det påverkar hur jag vrider mdf-skivan. Ifall jag lägger den ned eller låter den stå upp så att säga. Jag har funderat lite mer kring detta och konstaterar väl att det måste bli bäst att låta den ligga ned (800mm på bredden alltså) och montera basen så långt ned som möjligt. Golvet blir ju då en förlängning av baffeln åt det hållet.
Det jag oroade mig för kring storleken på baffeln annat än var avrullningen skulle börja var formen på den för återgivning av högre frekvenser. Men, efter att ha testat lite mer i Edge verkar det inte bli ett problem förrän vid 2-300Hz, och så högt ska jag alltså inte spela med denna...."låda".
Och så en fråga till kring just avrullningen. Jag har försökt få fram i Edge var jag ska börja kompensera. Men, egentligen spelar väl det ingen roll i mitt fall? Jag kommer ju oavsett behöva påbörja kompensationen långt över t.ex. 80Hz ändå, och i så fall behöver jag ju bara justera in ljudnivån mot frontarna? En rak kompensation om 6db håller sig ju rak förutsatt att jag inte råka lägga f-3 precis kring 80Hz då..
Angående storlek på baselement så tänker jag bygga 2 st baserat på mina överblivna 10" och testa lite olika placeringar osv. Blir jag nöjd kanske jag slaktar mina 15" lådor, eller så köper jag några nya element.
Samtidigt som jag förstår att det behövs pumpkapacitet för dipoler så är jag förvånad över hur långt min lilla 10" räcker. Dock ska det sägas att den står ganska nära platsen jag lyssnar på just nu.
nuffe skrev:
Hej igen,
1. Jo baselement har oftast en fallande kurva även ovanför Fs. Fs är ju bara punkten där impedansen ökar kraftigt. Här får gärna någon med mer kunskap fylla på mer och "bättre" information. Ja lågt Fs är att fördra om man ska spela djupt med dipolbas, att kompensera fallet med Eq under Fs är döfött. Tänk dig att du har ett element med Fs på 64 Hz, då ska du kompensera med 36 dB, utöver de 6 dB/oktav som du redan har i Eq, för de 2 sista oktaverna. Säg att börjar kompensera vid 256 Hz, att totalt höja med 48 dB...........glöm det.
2. Är topparna lådor? Börja kompensera ifrån 80-100 Hz, annars högre. Var ligger Fs på baselemeten?
3. Baffel på 600*800 tycker jag låter vettigt att börja med. Du kan prova att både ställa den o ha den liggande, se vilket som funkar bäst. Hur nära kommer topparna att stå?
Henrik
RogerGustavsson skrev:Ska man använda Siegfried Linkwitz formel ger en baffelbredd på 0.5 m ett fall om 6 dB/oktav från 344 Hz ner till fs. Precis innan fallet blir det en höjning. Om detta stämmer räcker det inte att bara dela vid 80 Hz, eftersom där finns en stigande frekvensgång hos element+baffel att ta hänsyn till. En förhöjd respons över 80 Hz är nog inte vad man vill ha om tanken är att toppsystemen ska spela ner till 80 Hz. Kan vara idé att testa att plugga basreflexportarna hos toppsystemen.
bjorn_eriksson skrev:Du skriver att en baffelbredd på 50cm ger ett visst fall även om det andra måttet på min nuvarade testbaffel har ett längre mått också. Betyder det att det alltid är det minsta måttet som avgör var fallet börjar, och att det i praktiken skulle vara bäst med en helt rund baffel eller åtminstone en rektangulär? För basar dvs, inget över t.ex. 100hz.
bjorn_eriksson skrev:Och så nästa fråga. Du skriver att det nog inte räcker med att dela kring 80hz. Vad menar du då?
RogerGustavsson skrev:
Jag menar att om man delar vid 80 Hz och låter fallet vara t.ex. 18 dB/oktav, då minskas fallet i och med att dipolens lutande kurva upp till ”kortslutningen”. Resultatet blir 18-6=12 dB/oktav.
Emanuelgbg skrev:Får jag lov att kapa tråden något?
bjorn_eriksson skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Haha, upplysande
Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
JM skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
JM skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
JM skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
PerStromgren skrev:Egentligen tycker jag att det är märkligt att dipolbas ofta uppfattas som "renare". Det tolkar jag som frånvaro av distorsion
Almen skrev:PerStromgren skrev:Egentligen tycker jag att det är märkligt att dipolbas ofta uppfattas som "renare". Det tolkar jag som frånvaro av distorsion
Det tycker inte jag är så märkligt, om man tolkar det som frånvaro av bas.
Almen skrev:JM skrev:Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
Det var bara tänkt som en liten ordvits. Men, visst...
"bättre bas" är fullständigt subjektivt. Det går inte att "bevisa" att någon har fel ifråga om sin egen smak; hur skulle det gå till?
Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.
Distortionen bör i regel vara högre (iaf. under ca 100Hz där mycket luft behövs flyttas) och förklaringen till det subjektivt renare ljudet finner man nog i just den lägre "linjära distortionen" dvs. lägre nivå på gammalt ljud och rumsresonanser.
En annan bidragande orsak kan vara en mer linjär energirespons jämfört med de flesta lådhögtalare. Detta är inte nödvändigtvis bra om musiken är producerad för att spelas från en typisk lådhögtalare.. men jag tror man i stor grad kan kompensera med klangen ("voicing") så det blir bra i slutändan ändå.
En välbyggd låda tror jag i sig inte färgar ljudet nämnvärt.. tror att "lådljud" många ggr har mer med taskig energirespons att göra samt hög grad av excitering av rummets resonanser.
matssvensson skrev:Almen skrev:JM skrev:Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
Det var bara tänkt som en liten ordvits. Men, visst...
"bättre bas" är fullständigt subjektivt. Det går inte att "bevisa" att någon har fel ifråga om sin egen smak; hur skulle det gå till?
(Felaktig citering fixad. / Per)
Jag missade vitsen. Synd, det hade varit roligt om du kommit på något konstruktivt i sökandet om varför vissa föredrar dipolbas framför traditionella högtalarsystem. Mer än det återkommande skämtet om att basen saknas.
Något som Piotr kanske touchar i sitt resonemang.Piotr skrev:Distortionen bör i regel vara högre (iaf. under ca 100Hz där mycket luft behövs flyttas) och förklaringen till det subjektivt renare ljudet finner man nog i just den lägre "linjära distortionen" dvs. lägre nivå på gammalt ljud och rumsresonanser.
Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det?
PerStromgren skrev:Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det?
Skulle det innebära att ett par pip skulle låta renare i basen än ett par pi60?
Almen skrev:Du slarvar med de falska dikotomierna igen, Per.
Almen skrev:matssvensson skrev:Almen skrev:Det var bara tänkt som en liten ordvits. Men, visst...
"bättre bas" är fullständigt subjektivt. Det går inte att "bevisa" att någon har fel ifråga om sin egen smak; hur skulle det gå till?
(Felaktig citering fixad. / Per)
Jag missade vitsen. Synd, det hade varit roligt om du kommit på något konstruktivt i sökandet om varför vissa föredrar dipolbas framför traditionella högtalarsystem. Mer än det återkommande skämtet om att basen saknas.
Roligare än en ordvits?Nääähh...
Något som Piotr kanske touchar i sitt resonemang.Piotr skrev:Distortionen bör i regel vara högre (iaf. under ca 100Hz där mycket luft behövs flyttas) och förklaringen till det subjektivt renare ljudet finner man nog i just den lägre "linjära distortionen" dvs. lägre nivå på gammalt ljud och rumsresonanser.
Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.
matssvensson skrev:Rörde till det ordentligt där![]()
.
----
Såg först nu att det var du Almen som kommenterat JMs post. Får skylla på för lite nattsömn. Din ursprungliga ordvits uppfattade jag ju
.
Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.
Piotr skrev:Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.
För en given SPL på lyssningsplats har man bättre ratio på direktljud vs rumsljud och mindre besvärande rumsresonanser.
En typisk set-up med lådhögtalare kräver i min mening mer akustikfix för att uppnå snarlik prestanda.
Almen skrev:Piotr skrev:Almen skrev:Ja, nu säger ju han (och RogerGustavsson) ungefär samma sak som jag: bristen på lågbas gör att det uppfattas renare. Det är väl inget konstigt med det? Det är legio i studiosammanhang att jobba med hp-filtreringen för att förtydliga basen.
För en given SPL på lyssningsplats har man bättre ratio på direktljud vs rumsljud och mindre besvärande rumsresonanser.
En typisk set-up med lådhögtalare kräver i min mening mer akustikfix för att uppnå snarlik prestanda.
Även vid <40 Hz?
Piotr skrev:Almen skrev:Även vid <40 Hz?
Exakt hur prestandan blir (avseende linjär dist) beror naturligtvis på rummet och högtalarnas placering däri. Men typ, ja. Om du tex. har ett litet rum där 40Hz är lägsta axiella rumsresonans så exciteras den av en lådhögtalare (relativt) nära vägg, med en dipol på ungefär motsvarande plats så sker nästan ingen excitering alls. Nu har jag med handen på hjärtat inte gjort just denna mätning.. men då dipolen har två lober med 180 graders fasskillnad utstrålad från samma punkt, så kan jag inte se att denna mode kan exciteras i närheten så kraftigt med dipolen vs lådan.
Ska försöka mäta vid tillfälle för att illustrera just detta.
Sen ger dipolen större flexibilitet då den har varierande utstrålning i olika vinklar.. detta kan man använda till sin fördel (genom att vrida den runt vertikal axel) för att stämma av mot rummet.. utöver bara själva punkten där högtalaren placeras. Detta fungerar inte alls med en låda som ju är rundstrålande i basen.
RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol?
Piotr skrev:Mats, det du är inne på är korrekt, dock kommer utsläckningen inte bli total, graden av utsläckning beror på avståndet från dipolen till (typiskt) väggen bakom samt lyssningsavståndet.
Det blir en avsevärd skillnad på:
1) Dipolen nästan dikt mot vägg och lyssnaren i mitten av rummet.
2) Dipolen i mitten av rummets längd och lyssnaren mot vägg.
RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.
Piotr skrev:Ja, och det är ju inte bara under 40Hz som man kan ha problem med grötighet. Dipolens förtjänst som jag ser det råder hela vägen från första rumsresonansen långt upp i mellanregistret.
matssvensson skrev:Piotr skrev:Mats, det du är inne på är korrekt, dock kommer utsläckningen inte bli total, graden av utsläckning beror på avståndet från dipolen till (typiskt) väggen bakom samt lyssningsavståndet.
Det blir en avsevärd skillnad på:
1) Dipolen nästan dikt mot vägg och lyssnaren i mitten av rummet.
2) Dipolen i mitten av rummets längd och lyssnaren mot vägg.
Blir det verkligen så stor skillnad med placeringen för de lägsta frekvenserna? Rumsreflexerna adderas tillsammans med högtalarens ljud, och dipolspeglingarna blir just spegelvända versioner av högtalaren själv (där då speglingens -/+ motverkar högtalarens +/- utstrålning). För lägre frekvenser, där avståndet till reflexen blir litet i förhållande till våglängden, blir motverkan mer och mer effektiv från reflexerna. Effekten är uppenbar med just skillnaden att trycka upp en dipol mot vägg eller låta den stå fritt i rummet.
Men för de lägsta frekvenserna där vägskillnaden mellan högtalare och reflex alltid är litet i förhållande till våglängden, borde utsläckningen bli allt mer effektiv oavsett placering tänker jag. Visst avtar ljudet i styrka med vägskillnaden så utsläckningen blir inte perfekt, men får det så stor betydelse i ett normalstort rum?RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.
Missförstå mig inte att jag inte tror på dipolbas. Jag är ju trogen dipoler sen 30 år tillbaks. Men i mitt huvud finns inte avgrundsbas/infrabas från dipoler i vanliga rum. Det vore kul att få den hypotesen motbevisad, eller vid vilken frekvens vi basknarkare lämpligen går över till traditionella monopolsystem.
Piotr skrev:Ja, och det är ju inte bara under 40Hz som man kan ha problem med grötighet. Dipolens förtjänst som jag ser det råder hela vägen från första rumsresonansen långt upp i mellanregistret.
+1. mvh, Mats
hammarn_2 skrev:matssvensson skrev:Piotr skrev:Mats, det du är inne på är korrekt, dock kommer utsläckningen inte bli total, graden av utsläckning beror på avståndet från dipolen till (typiskt) väggen bakom samt lyssningsavståndet.
Det blir en avsevärd skillnad på:
1) Dipolen nästan dikt mot vägg och lyssnaren i mitten av rummet.
2) Dipolen i mitten av rummets längd och lyssnaren mot vägg.
Blir det verkligen så stor skillnad med placeringen för de lägsta frekvenserna? Rumsreflexerna adderas tillsammans med högtalarens ljud, och dipolspeglingarna blir just spegelvända versioner av högtalaren själv (där då speglingens -/+ motverkar högtalarens +/- utstrålning). För lägre frekvenser, där avståndet till reflexen blir litet i förhållande till våglängden, blir motverkan mer och mer effektiv från reflexerna. Effekten är uppenbar med just skillnaden att trycka upp en dipol mot vägg eller låta den stå fritt i rummet.
Men för de lägsta frekvenserna där vägskillnaden mellan högtalare och reflex alltid är litet i förhållande till våglängden, borde utsläckningen bli allt mer effektiv oavsett placering tänker jag. Visst avtar ljudet i styrka med vägskillnaden så utsläckningen blir inte perfekt, men får det så stor betydelse i ett normalstort rum?RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.
Missförstå mig inte att jag inte tror på dipolbas. Jag är ju trogen dipoler sen 30 år tillbaks. Men i mitt huvud finns inte avgrundsbas/infrabas från dipoler i vanliga rum. Det vore kul att få den hypotesen motbevisad, eller vid vilken frekvens vi basknarkare lämpligen går över till traditionella monopolsystem.
Piotr skrev:Ja, och det är ju inte bara under 40Hz som man kan ha problem med grötighet. Dipolens förtjänst som jag ser det råder hela vägen från första rumsresonansen långt upp i mellanregistret.
+1. mvh, Mats
Kan det inte vara den temporala aspekten som är nyckeln? Med högtalaren en halvmeter från väggen så anländer vågfronten som är 180° ur fas bara ca 3 ms efter direktljudet. Då finns det inte så många andra reflexer som är där och stökar till det.
matssvensson skrev:Jag är också inne på den temporala aspekten som hypotes varför jag upplever kvalitet från dipolbas. Men jag förstår inte riktigt kopplingen till min frågeställning - om hurvida dipoler (oavsett ljudpumpninsförmåga) överhuvudtaget har någon möjlighet att generera ljudvolym i normalstora rum för de allra lägsta frekvenserna?
JM skrev:[ Bild ]
Megatrend är en dipol. Finns det några mätningar?
Bosse BB kanske har lite info?
Om jag minns rätt kompletterade vissa ägare sina Megatrend med låd-subbasar.
Även Siegfried L kompletterar sina dipoler i vissa uppställningar med låd-subbasar. Siegfried L menar även att cardiod subbasar har en fördel framför dipoler i lägsta basen.
[ Bild ]
"As a summary of the results presented above for the room-speaker interaction it can be stated that cardioid source has more immunity against changes in source placement or room absorption in sparsely modal range. Below the lowest mode the cardioid speaker does not have any advantage over the monopole source, but both exhibit higher output and less source position dependence than the dipole speaker. These results indicate that creating a loudspeaker that has unidirectional polar pattern in the sparsely modal region and omnidirectional below the lowest mode represents a good compromise between low-frequency output capability and avoiding room coloration effects."
Juha Backman, "Low-frequency polar pattern control for improved in-room response", presented at the AES 115th Convention, New York, 2003 October 10-13, preprint 5867:
Jag kompletterar mina dipoler, Quad 989, med låd-subbas.
Kan det i lilla rummet vara så att med sjunkande frekvens genererar dipolbasar alt längre våglängder så i praktiken blir det som att ha 2 lådhögtalare bredvid varandra riktade åt samma håll där den ena är i fas o den andra ur fas.
Vid långa våglängder ffa under lägsta rumsresonansen trycksätter en dipolhögtalare i princip hela rummet lika framtill och baktill där fasskillnaden mellan fram o baksidan ger en nästan total utsläckning av ljudtrycket trots att förstärkarna jobbar för högtryck.
Min erfarenhet är att dipoler och cardioider (horn) kan vara bättre än lådhögtalare i synnerhet inom rumsresonansområdet, men behöver inte vara, ovan lägsta rumsresonansen vid stereolyssning. Obs detta gäller aldrig vid flerkanalslyssning för dipoler men cardioider.
Nära och under lägsta rumsresonansen är det energislöseri och meningslöst med dipoler. Monopoler (o cardioider) är att föredra.
http://www.linkwitzlab.com/frontiers_4.htm#S
http://kimmosaunisto.net/CardSub/CARDSU ... y_cardioid
JM
JM skrev:Jag har ett par CBT 36 i förrådet. Jobbar för mycket för få tid att trimma in högtalarna. Har en Sunfire 12" aktiv sub som tänkt stöd. Men CBT 36 är inga dipoler. Funderat på att sätta in 8 st 15" i cardiodlösning jag har mellan CBT 36 o Sunfiren för hantera rumsresonanserna bättre och samtigt få fastare o renare övre basljud - typ dipolbas.
JM
RogerGustavsson skrev:Varför tror alla att det blir total utsläckning vid lägre frekvenser för en dipol? Visserligen sjunker effektiviteten drastisk för baselement gjorda för bruk i lådor men det spelas fortfarande bas om baffeln har lite storlek. Det blir svårt att få avgrundsbas/infrabas men musik typ symfoniorkester kan låta rätt hyfsat.
AndersP skrev:JM skrev:Jag har ett par CBT 36 i förrådet. Jobbar för mycket för få tid att trimma in högtalarna. Har en Sunfire 12" aktiv sub som tänkt stöd. Men CBT 36 är inga dipoler. Funderat på att sätta in 8 st 15" i cardiodlösning jag har mellan CBT 36 o Sunfiren för hantera rumsresonanserna bättre och samtigt få fastare o renare övre basljud - typ dipolbas.
JM
Jaha det var du det. Minns att jag följde din CBT 36-tråd med stort intresse. Ascoolt att använda den tidigare sekretessbelagda principen för amerikanska sonarsystem i en högtalare.
Anledningen att jag tog upp CBT 36 var för att förklara vem Marshall Kay är. Jag känner till att CBT 36 inte är dipoler.
JM skrev:Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.
Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.
JM skrev:Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.
Vilka studier tänker du på?
Hur tänker du kring att dipoler har bättre temporal upplösning än...
Piotr skrev:JM skrev:Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.
Vilka studier tänker du på?
Minns ej namnet på artiklar eller föfattare.Hur tänker du kring att dipoler har bättre temporal upplösning än...
Vad menar du?
AndersP skrev:JM skrev:Jag är inte så händig. Köpte CBT 36 hgt av hans som visade sin byggprocess.
På så vis. Du äger nu iaf något av det coolare i världshistorien enligt mig. Det mesta som finns bygger på 60-70 år gammal kunskap. Detta är förhållandevis modernt. Jag hade byggt ett delningsfilter 24 dB/oct @ 80 Hz att dela sub och CBT 36 mederaMan kan också tänka sig ett brantare LP-led, typ 30 Hz/oct eller mer. Om det funkar i ditt rum hade jag byggt ett större bassystem att matcha CBT 36:ornas höga känslighet med. Kör slutet förbövelen om ditt rum intr är problematiskt.
Fixade citatet. /Andreas
Piotr skrev:JM skrev:Piotr skrev:Finns väl en del studier som visar att en dipol i regel har bättre temporal upplösning i ett rum.
Vilka studier tänker du på?
Minns ej namnet på artiklar eller föfattare.
matssvensson skrev:Är det något av detta du tänkte på?
petersteindl skrev:
Jag tror JM undrar över ditt ordval "bättre". Det är ju ett jämförande ord men du skriver inte vad det jämförs med.
Jag tippar att det kanske skall vara i jämförelse med monopol men det skulle även kunna vara i jämförelse med bipol. Dock undrar jag om det kan vara i jämförelse med njure, som väl är en blandning av monopol och dipol om jag minns rätt från mikrofonteorin.![]()
nuffe skrev:Hur nära väggen ska basarna stå?
Henrik
bjorn_eriksson skrev:
Tanken är att dom ska stå relativt nära, men antingen med kortsidan mot väggen eller i en ca 45 graders vinkel.
Vad jag förstår funkar det inte så bra med att ha högtalarens fram eller baksida för nära en vägg.
Att det tycks fungera bra att ha dom vinklade tror jag beror på att baksidorna då spelar ut i varsin dörröppning istället för rakt in i bakväggen.
Vad som låter bäst återstår att se. Har tyvärr ingen pålitlig mic. Sugen på en om1 (tror jag dom heter), men det får vänta tyvärr..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster