Svårt att hitta tsparametrar på dessa. Isophon själva ger inte ut så mycket info. Tror mig hittat lite mätvärden på 8ohmaren som borde vara snarlik:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-159-5966.htm

Moderator: Redaktörer
landa skrev:Då angående Låda vad tänker jag mig?
Alternativ 1:
En 35litersbasreflex verkar vara ett säkert kort. Avstämd till ca 30 hz och delning vid ca 3500 hz. Ingen djupbas direkt.
[ Bild ]
Alternativ 2:
En väldigt amphioninspirerad låda. Drygt 20 liter, samma avstämning och delning. Tappar förvånansvärt lite bas. Kommer dock behöva en subwoofer.
[ Bild ]
Alternativ 3:
Tveksamt om de ens kommer få komma in i vardagsrummet. Ca 35 liter men med två basar. Sluten med rejäl LT (gillar hur den snyggar upp fasen men är lite nervös för disten).
[ Bild ]
landa skrev:Amphion (som jag är väldigt inspirerad av) brukar ju säga att man ska dela under 3 eller över 5. Fördelen med det här projektet är ju att man kan välja delningsfrekvens rätt fritt. Var ska den ligga?
landa skrev:Waveguiden gör det ju möjligt att dela lågt. Men är det behövligt med den här basen?
harpan57 skrev:spännande konversation... jag följer den
själv använder jag 2 x 8" PSL203/50 i 60 liter portad låda med en SEAS H534 djupbas så det räcker![]()
samt i Supreme 28 8" PSL 203/50 med diskant SEAS H534
samt en 12" PSL 300/50 i 100 liter (3-vägs KM13/150 samt SEAS H534 ) portad låda
samt i Supreme 46 en 10" PSL 245/50 i 36 liter (3-vägs original isophon alla element KM11/150 samt diskant textil kk10 ) portad låda
samt i Supreme 54 en 10" Isophon PSL 245/50 , 3-vägs ca 54 liter , Visaton mellan G50 ? samt Visaton DSM 25 FFL , portad låda
det blir ett sista Project a 120 liter 3-vägs, 12" PSL 300/50 + PSL170/30 (egen låda 20 lit i lådan) samt diskant Seas H534
samt en Supreme 64 12" PSL 300/50 , 3vägs med PSL KM11/150 samt nån fin diskant...
Supremehögtalarna från den tiden har gummiupphängda bafflar och är ofta bestyckade med Isophon- element.
vad tror Perfector om det?
/Harpan57
landa skrev:Det blev en mätlåda om allt går som det ska hoppas jag få den uppmätt under veckan.
[ Bild ]
landa skrev:Tygkant.
landa skrev:Alltså 10x3.14x2.36 i det här fallet? Ungefär 74? I mina simuleringar har jag beräknat 64. Inte jättelångt ifrån.
landa skrev:80x189 blir en avstämning på ca 40 Hz. Det är nog ungefär det jag siktar på.
Perfector skrev:Om du skulle vilja prova basreflex med Isophon så kom ihåg att dom säger klart och ......
Korgens ytterdiameter genom pi gånger 2.36 ger diameter och längd för
att uppnå det
Det skadar inte att prova och se om det stämmer
Prozac skrev:Perfector skrev:Om du skulle vilja prova basreflex med Isophon så kom ihåg att dom säger klart och ......
Korgens ytterdiameter genom pi gånger 2.36 ger diameter och längd för
att uppnå det
Det skadar inte att prova och se om det stämmer
Korgens ? Du menar konens ytterdiameter? Korgens bredd kan knappast spela avgörande roll..
Perfector skrev:Prozac skrev:Perfector skrev:Om du skulle vilja prova basreflex med Isophon så kom ihåg att dom säger klart och ......
Korgens ytterdiameter genom pi gånger 2.36 ger diameter och längd för
att uppnå det
Det skadar inte att prova och se om det stämmer
Korgens ? Du menar konens ytterdiameter? Korgens bredd kan knappast spela avgörande roll..
Han frågar, jag svarar.
förklaringen finns i en tråd kallad ett försök att förklara, snälla skjut mig inte för det.
Läs där så slipper vi den diskussionen på fel plats
Tack.
Prozac skrev:Perfector skrev:Om du skulle vilja prova basreflex med Isophon så kom ihåg att dom säger klart och ......
Korgens ytterdiameter genom pi gånger 2.36 ger diameter och längd för
att uppnå det
Det skadar inte att prova och se om det stämmer
Korgens ? Du menar konens ytterdiameter? Korgens bredd kan knappast spela avgörande roll..
landa skrev:Tror perfector har redogjort för hur han tänker i någon annan tråd. Paa hjälp?
Almen skrev:landa skrev:Tror perfector har redogjort för hur han tänker i någon annan tråd. Paa hjälp?
Ett försök att förklara, snälla skjut mig inte för det.
Prozac skrev:Almen skrev:landa skrev:Tror perfector har redogjort för hur han tänker i någon annan tråd. Paa hjälp?
Ett försök att förklara, snälla skjut mig inte för det.
Tack för länken. Tråden verkade dock spåra ur och Perfector nämnde själv på slutet att den var död. Sammanfattningsvis blev det min förståelse att vid tidigare konstruktioner (70-80-tal) stämdes olika lådor och element av till 40hz. På basis av detta drogs det slutsatser kring elementens korgstorlekar och hur de förhöll sig till BR-portarnas längd/diameter. En slags egna tumregler. Dessa tumregler är vad Perfector tipsar om.
Nattlorden skrev:Hur fungerar det om man gör en meter stor korg med ett 8" element i mitten? Vill du fortfarande använda metern i formlen?
AndreasArvidsson skrev:Tumregler för avstämning av basreflexlådor är dumt i sig, men en som baseras på korgens ytterdiameterJa mycket skall man se
Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Tumregler för avstämning av basreflexlådor är dumt i sig, men en som baseras på korgens ytterdiameterJa mycket skall man se
Jag var ju tvungen att mäta efter en måttstock så jag slapp borra hål och prova för varje element jag använde, och det stämmer så bra att jag använde merparten av HiFi-Kit's element med bravur.
Jag har även byggt med Monacors element upp till 19½" efter den principen och det har aldrig felat mig.
Att det verkar avigt kan jag förstå, men det fungerar och då blir allt annat av sekunda natur.
I alla fall för mig.
Prozac skrev:Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Tumregler för avstämning av basreflexlådor är dumt i sig, men en som baseras på korgens ytterdiameterJa mycket skall man se
Jag var ju tvungen att mäta efter en måttstock så jag slapp borra hål och prova för varje element jag använde, och det stämmer så bra att jag använde merparten av HiFi-Kit's element med bravur.
Jag har även byggt med Monacors element upp till 19½" efter den principen och det har aldrig felat mig.
Att det verkar avigt kan jag förstå, men det fungerar och då blir allt annat av sekunda natur.
I alla fall för mig.
Javisst, funkar det för dig så ok, finemang! Vill du stämma av till ca 40hz så går det förmodligen bra även på detta sätt (har inte testat). För egen del gör jag hellre på andra sätt. Har du själv testat din metod mot de resultat samma låd o rördimensioner ger i ett program som tex basta /winisd etc? Det skulle vara intressant att veta om det finns tillfällen när det blir skillnader eller om en graf av avstämningen ger en bättre bild?
Perfector skrev:Prozac skrev:Perfector skrev:Jag var ju tvungen att mäta efter en måttstock så jag slapp borra hål och prova för varje element jag använde, och det stämmer så bra att jag använde merparten av HiFi-Kit's element med bravur.
Jag har även byggt med Monacors element upp till 19½" efter den principen och det har aldrig felat mig.
Att det verkar avigt kan jag förstå, men det fungerar och då blir allt annat av sekunda natur.
I alla fall för mig.
Javisst, funkar det för dig så ok, finemang! Vill du stämma av till ca 40hz så går det förmodligen bra även på detta sätt (har inte testat). För egen del gör jag hellre på andra sätt. Har du själv testat din metod mot de resultat samma låd o rördimensioner ger i ett program som tex basta /winisd etc? Det skulle vara intressant att veta om det finns tillfällen när det blir skillnader eller om en graf av avstämningen ger en bättre bild?
Monacor's CAAD 4.2 använde jag i många år, och före den Ver 2.0.
Sören nörby från Danmark gjorde programmet och det visar att jag får exakt vad jag vill ha.
Det har även gjort ordentliga mätningar på HiFi-Connection i Mälarhöjden så jag har koll på läget om man säger.
På SAS Radison i malmö skrämde jag skiten ur personalen när jag från 3'e våningen spelade så dom både hörde och kände trycket från en helikopter som gör en lågsniffning förbi mikrofonerna nere i foaje'n, något dom inte hört förut då lokalerna på det planet låg i en sidokorridor som normalt är helt avskild från resten av hotellet. Tom killarna från Infinty kom och undrade vad som kunde låta på det sättet. Och stämma till 40 hz, var kommer det ifrån?
Avstämningen är ju beroende på volymen i lådan så ju större låda desto lägre avstämning.
Men jag har aldrig jobbat mot en avstämning utan enbart mot belastningskaraktären för att styra elementet så att det håller för mycket mer effekt än det är angivet att tåla utan att bottna.
Men nu invaderar vi Landas tråd och det är fel.
Läs den andra tråden på temat, där står allt utförligt.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Hur fungerar det om man gör en meter stor korg med ett 8" element i mitten? Vill du fortfarande använda metern i formlen?
Den frågan hör hemma i blandaren och får inget svar av mig.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:Hur fungerar det om man gör en meter stor korg med ett 8" element i mitten? Vill du fortfarande använda metern i formlen?
Den frågan hör hemma i blandaren och får inget svar av mig.
Så du insåg alltså att din regel inte fungerar - eftersom det inte är korgen som har någon funktion. Ytterdiameter på surround plus en tum skulle väl ge samma siffra men ha mer koppling till verkligheten däremot.
Prozac skrev:Perfector skrev:Prozac skrev:
Javisst, funkar det för dig så ok, finemang! Vill du stämma av till ca 40hz så går det förmodligen bra även på detta sätt (har inte testat). För egen del gör jag hellre på andra sätt. Har du själv testat din metod mot de resultat samma låd o rördimensioner ger i ett program som tex basta /winisd etc? Det skulle vara intressant att veta om det finns tillfällen när det blir skillnader eller om en graf av avstämningen ger en bättre bild?
Monacor's CAAD 4.2 använde jag i många år, och före den Ver 2.0.
Sören nörby från Danmark gjorde programmet och det visar att jag får exakt vad jag vill ha.
Det har även gjort ordentliga mätningar på HiFi-Connection i Mälarhöjden så jag har koll på läget om man säger.
På SAS Radison i malmö skrämde jag skiten ur personalen när jag från 3'e våningen spelade så dom både hörde och kände trycket från en helikopter som gör en lågsniffning förbi mikrofonerna nere i foaje'n, något dom inte hört förut då lokalerna på det planet låg i en sidokorridor som normalt är helt avskild från resten av hotellet. Tom killarna från Infinty kom och undrade vad som kunde låta på det sättet. Och stämma till 40 hz, var kommer det ifrån?
Avstämningen är ju beroende på volymen i lådan så ju större låda desto lägre avstämning.
Men jag har aldrig jobbat mot en avstämning utan enbart mot belastningskaraktären för att styra elementet så att det håller för mycket mer effekt än det är angivet att tåla utan att bottna.
Men nu invaderar vi Landas tråd och det är fel.
Läs den andra tråden på temat, där står allt utförligt.
Det med 40hz kommer ifrån att du använde en tongenerator med 40hz för att hitta rörelseminima hos konen vilket du skrev om i första inlägget i länkad tråd. Men du kanske använde olika frekvenser för olika element (pga deras egenskaper)? -Då har du förmodligen stämt av lådorna till dessa olika frekvenser.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Den frågan hör hemma i blandaren och får inget svar av mig.
Så du insåg alltså att din regel inte fungerar - eftersom det inte är korgen som har någon funktion. Ytterdiameter på surround plus en tum skulle väl ge samma siffra men ha mer koppling till verkligheten däremot.
Din fråga är bara dum, ingen gör en så stor korg till en 8"
Du vill bara hälla sand i tråden.
Gör det nån annan stans är du snäll
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
Så du insåg alltså att din regel inte fungerar - eftersom det inte är korgen som har någon funktion. Ytterdiameter på surround plus en tum skulle väl ge samma siffra men ha mer koppling till verkligheten däremot.
Din fråga är bara dum, ingen gör en så stor korg till en 8"
Du vill bara hälla sand i tråden.
Gör det nån annan stans är du snäll
Nej, ibland måste man testa extremfall för att det skall bli tydligt vad som har betydelse och vad som bara har varit tur att det stämt hyffsat. Korgen har ingen som helst akustiskt aktiv funktion, så att dimensionera efter den med en chansning att den ungefärligen följer konens storlek är bara dumt, när du lika gärna skulle kunna basera sig på ett relevant mått. Jag är varken den förste eller den siste som säger det till dig. Extremfall taget på andra hållet: Hur skulle du designa om det inte fanns en korg (vilket är fullt möjligt)?
Perfector skrev:Att det blev korgen är för att det skulle gå att hitta en formel som kunde användas oavsett elementstorlek.
Att måtta efter konen funkade inte då det gav olika värden .
Att mäta innanför eller utanför upphägningen funkade inte heller av samma orsak.
När jag tog korgens ytterdiameter så föll bitarna på plats.
Naturligtvis hade jag svårt att tro att det kunde vara så enkelt, därför testade jag i flera år att mäta/räkna och fick alltid samma resultat.
Det fungerar felfritt och då tycker jag att det är rimligt att använda det som en formel precis som vilken annan formel som helst.
Se'n kan du fortsätta att vrida ur stenen så mycket du vill.
Principen är riktig och har aldrig gett fel slutresultat.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Att det blev korgen är för att det skulle gå att hitta en formel som kunde användas oavsett elementstorlek.
Att måtta efter konen funkade inte då det gav olika värden .
Att mäta innanför eller utanför upphägningen funkade inte heller av samma orsak.
När jag tog korgens ytterdiameter så föll bitarna på plats.
Naturligtvis hade jag svårt att tro att det kunde vara så enkelt, därför testade jag i flera år att mäta/räkna och fick alltid samma resultat.
Det fungerar felfritt och då tycker jag att det är rimligt att använda det som en formel precis som vilken annan formel som helst.
Se'n kan du fortsätta att vrida ur stenen så mycket du vill.
Principen är riktig och har aldrig gett fel slutresultat.
Uppenbarligen så kan man inte vara tillräckligt övertydlig för att du skall fatta.
HUR DIMENSIONERAR DU OM ELEMENTET SAKNAR KORG? (t.ex. ett fyrkantigt planarelement)
Eller hur dimensionerar du för:
[ Bild ]
Perfector skrev:det där kan man räkna om till en cirkel, i alla fall kan jag det.
Och sedan går man därifrån.
Nattlorden skrev:Jag har ingen dålig dag. Det är en alldeles underbar onsdag.![]()
Det har varit ren konsumentupplysning till de som funderat på att följa dina råd eller inte, och naturligtvis behövde det vara i samma tråd som råden.
Perfector skrev:Prozac skrev:Perfector skrev:Monacor's CAAD 4.2 använde jag i många år, och före den Ver 2.0.
Sören nörby från Danmark gjorde programmet och det visar att jag får exakt vad jag vill ha.
Det har även gjort ordentliga mätningar på HiFi-Connection i Mälarhöjden så jag har koll på läget om man säger.
På SAS Radison i malmö skrämde jag skiten ur personalen när jag från 3'e våningen spelade så dom både hörde och kände trycket från en helikopter som gör en lågsniffning förbi mikrofonerna nere i foaje'n, något dom inte hört förut då lokalerna på det planet låg i en sidokorridor som normalt är helt avskild från resten av hotellet. Tom killarna från Infinty kom och undrade vad som kunde låta på det sättet. Och stämma till 40 hz, var kommer det ifrån?
Avstämningen är ju beroende på volymen i lådan så ju större låda desto lägre avstämning.
Men jag har aldrig jobbat mot en avstämning utan enbart mot belastningskaraktären för att styra elementet så att det håller för mycket mer effekt än det är angivet att tåla utan att bottna.
Men nu invaderar vi Landas tråd och det är fel.
Läs den andra tråden på temat, där står allt utförligt.
Det med 40hz kommer ifrån att du använde en tongenerator med 40hz för att hitta rörelseminima hos konen vilket du skrev om i första inlägget i länkad tråd. Men du kanske använde olika frekvenser för olika element (pga deras egenskaper)? -Då har du förmodligen stämt av lådorna till dessa olika frekvenser.
Alldeles riktigt.
Naturligtvis är det elementets resonansfrekvens som bestämmer hur det blir.
landa skrev:Kan vara en noggrann studio av hur de stora brittiska firmorna (spendor, harbeth ö.s.v.) gjorde på 70talet.
Eller så kan det vars att jag hade det liggande hemma.
landa skrev:Tror (läs hoppas) att eftersom vaweguiden är så djup så ska den inte behöva kompenseras alltför mycket.
landa skrev:När det gäller sådant som tidskorrigeringar är det någon skillnad på alnicomagneter och vanliga?
landa skrev:Vet inte om det är samma ringradiator. Det får någon mer kunnig uttala sig om.
landa skrev:Vet inte om det är samma ringradiator. Det får någon mer kunnig uttala sig om.
NADifierad skrev:Jag har en ensam Vifa liggande i skafferiet.
Funderar du på att utöka med en center, så hör av dig.
Du får den mot fraktkostnaden.
landa skrev:NADifierad skrev:Jag har en ensam Vifa liggande i skafferiet.
Funderar du på att utöka med en center, så hör av dig.
Du får den mot fraktkostnaden.
Nog för att mins element kan ligga på konstiga ställen...
Men skafferier?
landa skrev:Sitter och funderar lite på det här med portar. Vill få till en kvadratisk port (nästan en slitsport). Men för att få avstämningen att fungera så krävs det en ganska lång port. Hur mycket fri yta krävs det bakom porten? Tänkte lägga in några svanteslitsar också hur breda och hur långa måste de vara? Har inte sett någon använda sig av dess på en kvadratisk port tidigare.
landa skrev:Kanske var lite otydlig? Hur långt kan det vara mellan bakvägg och där röret slutar?
landa skrev:Då missförstod jag dig. Hmm i det här fallet kommer jag inte kunna ha så mycket area bakom "röret".
landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
landa skrev:Kommer även att använda mig av ett profilskum (kanske inte just monacors). Utan har lite 4.5 cm liggande. Sedan har jag ju även lite dämpmaterial kvar som jag räddat ifrån diverse supremehögtalare.
landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
DQ-20 skrev:landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
1. "Blyfoliemattor" är väldigt effektiv på tunna paneler som t.ex. plåt, dvs. när täckskiktet är tjock i förhållande till materialet. Vanligt i bilar. På normala högtalarväggar behöver du bygga väldigt tjocka skikt för att det skall vara någon idé. Möjligen hör du skillnad när du knackar på lådan med knogen men det är ett test utan värde.
2. Sandwichar är mycket effektiva, men effekten beror på vilket lim du har. Jag har inga uppgifter på annat än de lim som är avsedda för ändamålet. På svenska marknaden finns Noisekiller Gul i Stockholmstrakten, Swedac DG-A2 på västkusten samt "Green Glue" lite här och var. Fördelen med Green Glue är att det finns mindre förpackningar och att det är frosttåligt. De andra limmen måste man i princip hämta hos tillverkaren som det är risk för frost ute.
3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning: hela konstruktionens dämpning domineras då av limmets egenskaper. Lim och lim förresten: det liknar med det där kladdet som man använder när man vattentätar badrum. Vidare bör panelerna vara av samma typ, dvs. att täckplattan är av samma material och tjocklek som själva lådan.
Och nu vet jag inget mera...
/DQ-20
paa skrev:Det som kallas blyfoliemattor innehåller oftast inte bly, utan är bitumenimpregnerade mattor.
Bitumen är en form av asfalt.
DQ-20 skrev:landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
1. "Blyfoliemattor" är väldigt effektiv på tunna paneler som t.ex. plåt, dvs. när täckskiktet är tjock i förhållande till materialet. Vanligt i bilar. På normala högtalarväggar behöver du bygga väldigt tjocka skikt för att det skall vara någon idé. Möjligen hör du skillnad när du knackar på lådan med knogen men det är ett test utan värde.
2. Sandwichar är mycket effektiva, men effekten beror på vilket lim du har. Jag har inga uppgifter på annat än de lim som är avsedda för ändamålet. På svenska marknaden finns Noisekiller Gul i Stockholmstrakten, Swedac DG-A2 på västkusten samt "Green Glue" lite här och var. Fördelen med Green Glue är att det finns mindre förpackningar och att det är frosttåligt. De andra limmen måste man i princip hämta hos tillverkaren som det är risk för frost ute.
3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning: hela konstruktionens dämpning domineras då av limmets egenskaper. Lim och lim förresten: det liknar med det där kladdet som man använder när man vattentätar badrum. Vidare bör panelerna vara av samma typ, dvs. att täckplattan är av samma material och tjocklek som själva lådan.
Och nu vet jag inget mera...
/DQ-20
landa skrev:Tankegången var att använda sig av:
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0073
Verkar inte vara någon annan som provat det i dessa sammanhang.
Kraniet skrev:landa skrev:Tankegången var att använda sig av:
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0073
Verkar inte vara någon annan som provat det i dessa sammanhang.
problemet är väl hur man vet att det behåller de viskoelastiska egenskaperna över tid. om limmet hårdnar så tappas ju effekten.
DQ-20 skrev: 3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning
Adhoc skrev: Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom.
Adhoc skrev:Goda råd från DQ-20 och andra. Om Bostikvarianten du länkade till står det ju att fogen blir ”relativt hård”. På patronen finns dessutom en symbol som visar att det är en väldigt starkt limgucka. Det talar emot den som lämpligt alternativ. Dämpskiktet mellan MDF-skivorna vill man inte ska hårdna och vara starkt. Tanken är att om lådan andas fram och tillbaks (vibrerar), så ska dämpskiktet kunna ”modelleras / knådas” mellan dom styvare inner-och ytterskikten. När det sker (skjuvningen med finare ord) omvandlas förhållandevis mycket av energin i vibrationerna till värme i dämpskiktet. CLD:en är väsentligt effektivare på att dämpa vibrationer än om du bara lägger på ett utanpåliggande lager av tex bitumen inuti mot lådväggarna. Sparar dessutom mycket i vikt mot utanpåliggande dämpskivor.
Jag körde en gucka från Loctite med liknande skjuvhållfasthet som Swedacs DG-A 2 (1,1 N/mm²). Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom. Loctiten är ganska dyr, jag skulle tro att du får bra resultat även med Biltemas butylgummi på patron, (ca 1/3 i pris mot Loctiten). Den ser ut att ha OK värden och håller sig mjuk och elastisk över tid. Som Swedac-limmet duger den knappast som rent konstruktionslim. För kantfogar, gå på vanligt vitt trälim. Kleta ut guckan med en spatel till ca 1 mm tjockt skikt och lägg på lite press med tvingar och tvärgående regelstumpar. Tjockare skikt är inte bättre än tunnare. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000037757/
DQ-20 skrev:Adhoc skrev: ...den höga dämpningen inträffar bara vid resonans.
/DQ-20
paa skrev:DQ-20 skrev:Adhoc skrev: ...den höga dämpningen inträffar bara vid resonans.
/DQ-20
Jo men resonanspuckeln ligger ju inte på en enda frekvens utan har en avsevärd bredd, så man kan nog räkna god verkan minst plus minus en oktav från resonansfrekvensen.
landa skrev:Nu har jag inte doftat på det limmet jag tänkte använda men eftersom det är SMP-polymerbaserat tänkte jag mig att det inte ska dofta så starkt?
landa skrev:
Ser nog lite bättre ut på bild än i verkligheten men det är ok.
DQ-20 skrev: ... snip
När det gäller påläggning är det som Adhoc säger: lägg på motsvarande 1 mm eller den mängd som står på förpackning. Tandspackel går bra. Pressa sedan ihop med tryck men utan att limmet lämnar fogen (i påtaglig mängd i alla fall). Jag har tidigare sett förvirrade diskussioner om att lägga distanser för att få 1 mm gap mellan skivorna men det är helt förkastligt: lägg på rätt mängd lim och pressa: skivor och lim måste ha kontakt.
/DQ-20
Adhoc skrev:Den förvirrade diskussionen med distanser med T 1 mm stod jag för och jag håller fortfarande fast vid att distanser kan vara lämpliga. Bakomliggande orsaken är / var skinnbildningstiden för guckan som används. Är den kort som den var för mig, ca 10-15 minuter, är det den tid man har på sig för att få till ett jämntjockt skikt och få skivorna under press. Distanserna kan vara något så enkelt som hårda plastsnören (typ för grästrimmer) som häftas fast i paneländarna och någon klammer i mitten på skivan, inbördes avstånd mindre än spatelns bredd. Klägget dras ut snabbt till ett jämntjockt lager med spateln, varefter snörena rycks bort, guckan jämnas ut där distanserna var för att undvika luftfickor och skivorna läggs ihop.
Adhoc skrev:Goda råd från DQ-20 och andra. Om Bostikvarianten du länkade till står det ju att fogen blir ”relativt hård”. På patronen finns dessutom en symbol som visar att det är en väldigt starkt limgucka. Det talar emot den som lämpligt alternativ. Dämpskiktet mellan MDF-skivorna vill man inte ska hårdna och vara starkt. Tanken är att om lådan andas fram och tillbaks (vibrerar), så ska dämpskiktet kunna ”modelleras / knådas” mellan dom styvare inner-och ytterskikten. När det sker (skjuvningen med finare ord) omvandlas förhållandevis mycket av energin i vibrationerna till värme i dämpskiktet. CLD:en är väsentligt effektivare på att dämpa vibrationer än om du bara lägger på ett utanpåliggande lager av tex bitumen inuti mot lådväggarna. Sparar dessutom mycket i vikt mot utanpåliggande dämpskivor.
Jag körde en gucka från Loctite med liknande skjuvhållfasthet som Swedacs DG-A 2 (1,1 N/mm²). Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom. Loctiten är ganska dyr, jag skulle tro att du får bra resultat även med Biltemas butylgummi på patron, (ca 1/3 i pris mot Loctiten). Den ser ut att ha OK värden och håller sig mjuk och elastisk över tid. Som Swedac-limmet duger den knappast som rent konstruktionslim. För kantfogar, gå på vanligt vitt trälim. Kleta ut guckan med en spatel till ca 1 mm tjockt skikt och lägg på lite press med tvingar och tvärgående regelstumpar. Tjockare skikt är inte bättre än tunnare. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000037757/
landa skrev:Nej det är butylengummi på remsa som jag skrev om tidigare.
Adhoc skrev:landa skrev:Nej det är butylengummi på remsa som jag skrev om tidigare.
Ett rörsvep i butylgummi alltså.
Adhoc skrev:landa skrev:Nej det är butylengummi på remsa som jag skrev om tidigare.
Ett rörsvep i butylgummi alltså.
landa skrev:Lite provmontering. Har börjat tveka. Ska även baffeln bli vit?
landa skrev:Lite provmontering. Har börjat tveka. Ska även baffeln bli vit?
DQ-20 skrev:paa skrev:DQ-20 skrev:
Jo men resonanspuckeln ligger ju inte på en enda frekvens utan har en avsevärd bredd, så man kan nog räkna god verkan minst plus minus en oktav från resonansfrekvensen.
Förvisso, men det var inte det som var min poäng. I de områden där panelen inte har resonanser är sandwichen sämre än en homogen skiva. Så, OM panelen har resonanser så är sandwichen mycket effektiv, annars inte. Det är inte så att man får dämpning av alla frekvenser med typ 10 dB utan endast vid resonanserna där panelen släpper igenom mycket ljud. Och om man tittar på Inos produkter så ser man att högtalarna är ganska dyra innan man får med sandwichlådor.
/DQ-20
paa skrev:DQ-20 skrev:paa skrev:Jo men resonanspuckeln ligger ju inte på en enda frekvens utan har en avsevärd bredd, så man kan nog räkna god verkan minst plus minus en oktav från resonansfrekvensen.
Förvisso, men det var inte det som var min poäng. I de områden där panelen inte har resonanser är sandwichen sämre än en homogen skiva. Så, OM panelen har resonanser så är sandwichen mycket effektiv, annars inte. Det är inte så att man får dämpning av alla frekvenser med typ 10 dB utan endast vid resonanserna där panelen släpper igenom mycket ljud. Och om man tittar på Inos produkter så ser man att högtalarna är ganska dyra innan man får med sandwichlådor.
/DQ-20
Ovanför resonansen så är det främst panelens ytvikt som ger dämpning. Där är sandwich inte sämre.
Vid resonans är det främst panelens q-värde som ger dämpning. Där är sandwich bättre.
Under resonans är det främst panelens styvhet som ger dämpning. Där är sandwich sämre, om man inte kompenserar genom att göra panelen tjockare.
DQ-20 skrev:.....
Det där är väl så korrekt och precist det kan bli, vad jag förstår. Har faktiskt.se inget mer att tillägga.
/DQ-20
landa skrev:Av lite olika anledningar så står det lite stilla just nu. Så jag tänkte skriva av mig lite:
Någon slags sammanfattning
Val av element
Bas:
Projektet startade med att jag skulle hitta en vettig användning av lite isophonbasar jag hade liggande. Har alltid gillat dem i de supremehögtalare jag har hört.
Diskant:
Gillar hur den sprider ljudet att den dessutom har en ganska hög känslighet var det som slutligen sålde in mig.
Förstärkare:
Eftersom jag inte är särskilt duktig på designa delningsfilter. Var jag glad när jag hittade dessa med inbyggt delningsfilter och möjligheter till lite korrigeringar. Varför finns det inga vettiga sådana att köpa nuförtiden? Eftersom marknaden för högtalare med inbyggda förstärkare med delningsfilter verkar större än någonsin så borde det kunna finnas några även för diy till rimliga priser.
Låda:
Basreflex var ganska givet eftersom slutstegen är på ca 50 watt. Dessutom är den ju lätt att konvertera till sluten om avstämningen skulle bli helt fel. Ett medvetet val var att låta lådan var hyggligt liten ca 30-35 liter. Även om det huvudsakligen var för wafen så var det även för att inte låta baselementen gå alltför djupt. Mina lyssningar (och mätningar) tyder på en skarpt stigande dist vid låga frekvenser. Perfector hävdar att detta beror på att de är felaktigt avstämda.
Baffeln ska vara avtagningsbar för att korrigera ev. fel.
Design
En mörk (Fejkcarbon) baffel ska bryta av mot en vit låda. För att markera att de två är skilda åt. Lådan ska vara så avrundad som möjligt.
landa skrev:Intressant att perfector trots all kritik du får för dina beräkningsmetoder så kommer basta fram till ganska exakt samma storlek på låda som du rekommenderar, när jag simulerar.
landa skrev:Har faktiskt 6 ST...
Perfector skrev:60 liter med en mellanvägg i och ett rör i väggen och ett från varje kammare och ut i rummer.
Lådan som jag beskrev den tidigare
Samma rör alla 3
Enligt Sinus blir det nästan 9 dB spl förstärkning i basen .
Den har gjorts till 5" och uppåt till 19½" med samma underbara resultat.
landa skrev:Blev tvungen att frihandsfräsa lite.
HenrikE skrev:Perfector skrev:60 liter med en mellanvägg i och ett rör i väggen och ett från varje kammare och ut i rummer.
Lådan som jag beskrev den tidigare
Samma rör alla 3
Enligt Sinus blir det nästan 9 dB spl förstärkning i basen .
Den har gjorts till 5" och uppåt till 19½" med samma underbara resultat.
9dB förstärkning från röret i mellanväggen? Enda sättet det går att komma fram till det resultatet är att göra grova fel i sina mätningar. I verkligheten blir det exakt 0 dB och inget annat.
DQ-20 skrev:landa skrev:Blev tvungen att frihandsfräsa lite.
Vilket skönt inlägg! Pure faktiskt.se. Lite som om du var rastlös och kände ett inre tvång att ta fram fräsen fastän du lovat dig själv att trappa ned. Om du inte redan vore redaktör hade jag rekommenderat att du skulle få titeln "Frifräsaren".
/DQ-20
DQ-20 skrev:landa skrev:Blev tvungen att frihandsfräsa lite.
Vilket skönt inlägg! Pure faktiskt.se. Lite som om du var rastlös och kände ett inre tvång att ta fram fräsen fastän du lovat dig själv att trappa ned. Om du inte redan vore redaktör hade jag rekommenderat att du skulle få titeln "Frifräsaren".
/DQ-20
landa skrev:[ Bild ]
landa skrev:Velar just om jag ska köra slutet och dubbla basar i seriekoppling eller basreflex och en bas.
paa skrev:Det som kallas blyfoliemattor innehåller oftast inte bly, utan är bitumenimpregnerade mattor.
Bitumen är en form av asfalt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster