Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Kul med högtalarebygge! Men vad är det som gör att du är sugen på just den här konstruktionen?
Kalejdokom skrev:Få element - stor låda. Jag tänkte tvärt om med mitt pågående projekt!Just nu önskar jag dock att det bara var ett element i mina lådor också...
Lycka till och hoppas att du blir nöjd! Lång semester? Eller kanske föräldraledig...?
Kalejdokom skrev:Mäktigt! Vad är grejen med trappstegsformad ljudledning? Varför inte bara en vinklad skiva?
Edit: läste på lite om Olson-Nagaoka Cabinets i länken. Intressant. Man hade kanske inte så avancerade maskiner heller 1937. Keep it simple!
qtp skrev:Ska följa med intresse. Har själv planer på att bygga ett Frugel-Horn mk3 under hösten. Troligen med Alpair 7.
https://www.frugal-horn.com/FH3.html
smile skrev:Kör hårt!
Jag byggde mig ett par Avebury med Alpair 12-p element, det är någorlunda liknande konstruktion.
Mina låter bra!
https://www.wodendesign.com/avebury.html
Kalejdokom skrev:Kanske att föregripa byggtråden, men hur är det med dämpmaterial i dessa horn. Är det lika känsligt (mängd, placering mm) som för TL? Eller är det kanske utan dämp...
Default damping: line 5 faces of the driver chamber with 1/2” (12mm) material; cotton / wool felt or similar (open-cell foam is not
recommended), ensuring the throat remains clear. Some loose fill, or lining in throat may be used for fine tuning the upper-corner frequency
(lower midrange output) from the mouths. Please adjust to suit individual space / system / taste.
Grahnbarr skrev:Kalejdokom skrev:Mäktigt! Vad är grejen med trappstegsformad ljudledning? Varför inte bara en vinklad skiva?
Edit: läste på lite om Olson-Nagaoka Cabinets i länken. Intressant. Man hade kanske inte så avancerade maskiner heller 1937. Keep it simple!
I ritningen finns båda valen men jag ville köra med "orginalet".
Dessutom tycker jag det ser häftigare ut och ger mer tyngd i botten på lådan så den inte tippar lika lätt.
Nattlorden skrev:Då skulle du ju tagit snedskiva där uppe - nu kommer det ju lika mycket vikt högst upp också!
Grahnbarr skrev:Nattlorden skrev:Då skulle du ju tagit snedskiva där uppe - nu kommer det ju lika mycket vikt högst upp också!
Ja, jo men det skulle ju inte sett klokt ut men förstår att min tanke inte funkar i praktiken![]()
Nattlorden skrev:Grahnbarr skrev:Nattlorden skrev:Då skulle du ju tagit snedskiva där uppe - nu kommer det ju lika mycket vikt högst upp också!
Ja, jo men det skulle ju inte sett klokt ut men förstår att min tanke inte funkar i praktiken![]()
Ah... du tänker inte ha högtalartyg för öppningarna?
Kalejdokom skrev:Äh, dra en rejäl skruv rakt ner i parketten.
Grahnbarr skrev:Jag har tänkt att köra med ljudisoleringsfilt från Biltema i kammaren bakom elementet sen får jag se om det behövs mer.
Vad tror ni om det?
NADifierad skrev:Jag brukar påminna mig själv om att det ”bara” är en hobby, när byggivern blir frustrerande.
Funkar, ibland.
Nattlorden skrev:Sätt akrylglas på sista sidan vetja!
smile skrev:Ser stabila ut!
Hur går det med resten?
Grahnbarr skrev:Planerade först att bygga i limträskiva men hade blivit väldigt mycket dyrare och eftersom det här mest var tänkt som ett roligt projekt och inget jag ville lägga för mycket pengar på fick det bli spånskiva
Grahnbarr skrev:
Och nu var dom målade. Blev lite flammigt med bara ett lager färg men imorn åker elementen in för nu kan jag inte hålla mig längre
Användare som besöker denna kategori: Kurben och 8 gäster