Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Kul med högtalarebygge! Men vad är det som gör att du är sugen på just den här konstruktionen?
Kalejdokom skrev:Få element - stor låda. Jag tänkte tvärt om med mitt pågående projekt!Just nu önskar jag dock att det bara var ett element i mina lådor också...
Lycka till och hoppas att du blir nöjd! Lång semester? Eller kanske föräldraledig...?
Kalejdokom skrev:Mäktigt! Vad är grejen med trappstegsformad ljudledning? Varför inte bara en vinklad skiva?
Edit: läste på lite om Olson-Nagaoka Cabinets i länken. Intressant. Man hade kanske inte så avancerade maskiner heller 1937. Keep it simple!
qtp skrev:Ska följa med intresse. Har själv planer på att bygga ett Frugel-Horn mk3 under hösten. Troligen med Alpair 7.
https://www.frugal-horn.com/FH3.html
smile skrev:Kör hårt!
Jag byggde mig ett par Avebury med Alpair 12-p element, det är någorlunda liknande konstruktion.
Mina låter bra!
https://www.wodendesign.com/avebury.html
Kalejdokom skrev:Kanske att föregripa byggtråden, men hur är det med dämpmaterial i dessa horn. Är det lika känsligt (mängd, placering mm) som för TL? Eller är det kanske utan dämp...
Default damping: line 5 faces of the driver chamber with 1/2” (12mm) material; cotton / wool felt or similar (open-cell foam is not
recommended), ensuring the throat remains clear. Some loose fill, or lining in throat may be used for fine tuning the upper-corner frequency
(lower midrange output) from the mouths. Please adjust to suit individual space / system / taste.
Grahnbarr skrev:Kalejdokom skrev:Mäktigt! Vad är grejen med trappstegsformad ljudledning? Varför inte bara en vinklad skiva?
Edit: läste på lite om Olson-Nagaoka Cabinets i länken. Intressant. Man hade kanske inte så avancerade maskiner heller 1937. Keep it simple!
I ritningen finns båda valen men jag ville köra med "orginalet".
Dessutom tycker jag det ser häftigare ut och ger mer tyngd i botten på lådan så den inte tippar lika lätt.
Nattlorden skrev:Då skulle du ju tagit snedskiva där uppe - nu kommer det ju lika mycket vikt högst upp också!
Grahnbarr skrev:Nattlorden skrev:Då skulle du ju tagit snedskiva där uppe - nu kommer det ju lika mycket vikt högst upp också!
Ja, jo men det skulle ju inte sett klokt ut men förstår att min tanke inte funkar i praktiken![]()
Nattlorden skrev:Grahnbarr skrev:Nattlorden skrev:Då skulle du ju tagit snedskiva där uppe - nu kommer det ju lika mycket vikt högst upp också!
Ja, jo men det skulle ju inte sett klokt ut men förstår att min tanke inte funkar i praktiken![]()
Ah... du tänker inte ha högtalartyg för öppningarna?
Kalejdokom skrev:Äh, dra en rejäl skruv rakt ner i parketten.
Grahnbarr skrev:Jag har tänkt att köra med ljudisoleringsfilt från Biltema i kammaren bakom elementet sen får jag se om det behövs mer.
Vad tror ni om det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster