Sådär ny uppdatering!
Pillar massor med det jag har hemma för att försöka få det mesta jag kan ur det jag äger

Iaf det som är gjort sen sist är att jag stoppade i madrass i lådorna (inte jättemkt men lite granna) och sen hade jag köpt fönsterlist så jag tätade runt element och plintar!
Sen ställde jag lådorna upp igen då jag ändå tyckte det lät bäst så. Flyttade tv-bänken lite mer åt vänster och på så vis kunde få monitorerna att lira rätt bra utan att störas av baslådorna.
Sen tog jag å satte sd-fötter under basarna och parallellkopplade dem på mitt nackasteg och mätte med antimode igen.
Detta blev en förbättring. Stor sådan tom. Ljudbilden blev rätt najs och basen blev så bra som den var i början. Dvs jag fick det där sista lilla under 15hz med rätt go nivå igen.
Meeeeeen så hände annat. Jag var väldigt nöjd. Det lät mkt bra men kanske inte alltid? Viss musik låter magiskt medan viss musik kanske lät lite avlägset? lite odynamiskt om man inte vred på rejält.
Funderingarna gick. Kan det vara att jag borde uppgradera och köra någon annan streaming enhet än Chormecast Audio som jag kör?!
Kanske har det att göra med att diskanterna som sitter på monitorerna inte har någon baffel runt sig? Kan det vara att diskanterna jag kör inte kanske når hela vägen upp till och över 20khz utan behöver hjälp från "superdiskant"?
Nu råkar jag ha ett par Stridbeck Tl6 ståendes som är renoverade och i mkt fint skick! Dessa vet jag låter bra men har lite avfärdat då jag kanske egentligen föredragit mina monitorer mer och Stridbecken är en fullregisterhögtalare och känns lite overkill till delning vid 80hz.
Iaf så flyttade jag ut mina Stridbeck och kopplade in dem. Nu kör jag mitt nacka till basarna så då fick pa-steget driva Stridbeck. De är trots allt en snäll last. Nu står de där och lirar med tunna enkla högtalarkablar och delade vid 80hz mot mina basar.
Ljudbilden är trevlig. Den mellanregistern (det som lät lite avlägset i monitorerna) jag saknade kommer fram mer. Låter ändå rätt trevligt! Dock rätt kallt och kanske lite tråkigt? Saknas mkt av värmen eller sötman jag har i mina monitorer!
Kan det vara pa-steget som är så uselt? Kan det vara i kombination av de dåliga kablarna också?
Men mest irriterande är att jag nog tycker basen är rätt mkt sämre när jag kör Stridbecken som toppar! Basen upplevs mer ojämn på något sätt. Vissa låtar välter soffan med bas och andra låter lite mjäkigt. Och den där mäktiga infran känns som den är lite maskerad?`Den finns där men man upplever inte den lika fysiskt som med monitorerna!
Innan bytet till Stridbeck så var basen mer jämn på något sätt!
Spelar verkligen det så stor roll vad man kör för toppar om man ändå delar vid 80hz?
Så slutkontentan av detta blev en massa nya frågor jag hoppas få hjälp med!
1. Hur bra/dålig är Chromecast Audio som streamingburk via optisk ut in i dacen i mitt försteg? Kör enbart spotify och har varit ganska nöjd med det förr. Men inbillar mig att spotify connect till chromecast audion kanske blivit sämre?
2. Jag har bara ställt diskanterna ovanpå mina monitorer (som synes på bild, originaldiskant är urkopplad) och sen inte lagt mer energi på det. Vinner jag något på att sätta en baffel eller typ träplatta eller dylikt som går hela vägen upp med samma bred som lådan under? Tar vissa toner i diskanten ut sig nu när det inte finns baffel kanske?
3. Vinner jag något tror ni på att lägga en 12dbs delning på originaldiskanterna och låta dem spela från typ 15-16khz och uppåt för att få/boosta sista toppdiskanten i monitorerna?
4. Jag vet sen tidigare att vissa kablar kan göra viss skillnad, och jag har tidigare fått erfara att vissa steg kan vara sämre än andra ljudmässigt (oftast inte vrålstora skillnader men de kan finnas där). Tror ni pa-steget kan vara ett dåligt alternativ till att driva Stridbecken med rent ljudmässigt och då ihop med mina tunna kablar? Eller påverkar det så lite så man kan bortse från det? Funderar på att koppla om så nacka driver Stridbeck och pa-steg till basarna.
5. Varför blev basen helt plötsligt så dålig med mina Stridbeck som toppar? Det enda jag gjorde var och vrida upp utnivån på subut på mitt försteg då Stridbeck med pa-steg var mer "lättdrivet" än mina aktiva monitorer (hopkok). Jag har kollat fasen eller jag satte Stridbeck som fullregister spelade en låt och bytte fas fram och tillbaka på försteget och stannade i den position som gav mest bas och satte sen på delningen på Stridbeck igen.
Mkt frågor och funderingar blir det! Är tacksam för all hjälp jag kan få
Slänger in lite bilder till