Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Får man komma med tipset att testa att vända på den högra basmodulen så att porten hamnar längre från sidoväggen på den sidan, det kan vara ett test värt att göra för att se hur det påverkar resonansen mellan sidoväggarna
Beakungen skrev:DVD-ai skrev:Får man komma med tipset att testa att vända på den högra basmodulen så att porten hamnar längre från sidoväggen på den sidan, det kan vara ett test värt att göra för att se hur det påverkar resonansen mellan sidoväggarna
Ahh bra tips! Det har jag inte ens tänkt på! Tack![]()
Men sitter jag vid matbordet som jag har vid ytterkanten på den vänstra baslådan så är där rejält mkt mer djupbas. Men i kanten på soffan där man har typ toppen av baselementet mot sig är det betydligt mindre och då i mitten av soffan där jag mätt med antimode är det bra också (även om det saknas lite i jämförelse när de stod upp).
Så kan mycket väl göra stor skillnad att ha båda basportarna in mot tv-bänken istället!
Du som har bra erfarenhet av ljud. Tror du det är någon större skillnad på steg och steg när det gäller typ då mitt pa-steg och nackan? Frånsett att nackan troligtvis skruvar ur sig lite mer effekt. Tänker att det är riktigt jobbigt med antimodemätningen då hela lägenheten skramlar och man är lite orolig för grannar. Hade varit skönt att bara byta steg och köra på samma gamla mätning!![]()
Sen tror jag visserligen jag måste göra ommätning om jag flyttar basportarna innåt och dessutom då göra ommätning om jag dämpar lådorna. Så kanske borde jag fixa allt först och sen mäta om igen. Så slipper jag göra flera mätningar
AndersP skrev:Ja då kan det knappast vara några 500 W i 8 Ohm i alla fall.
Den här har jag funderat på själv:
https://www.thomann.de/se/behringer_dcx2496_ultradrive_pro_lautsprechermanagement.htm
AndersP skrev:Fullt möjligt. Apparaterna ska förstås endast kopplas in i basriggen. Det finns ju flera märken som du skriver. Anledningen till mitt behringerförslag är att jag har en BFD som jag är mycket nöjd med. Skillnaderna mellan märkena känner jag inte till, men grejen är ju att dom kan göra ALLT man kan tänkas behöva.
Själv är jag mycket skeptisk till att överlämna ansvaret för eq och shelf till en apparat med en processor stor som ett frimärke och en intelligensnivå jämförbar med morsans tvättmaskin. Nä, hos mig är det manuella inställningar, sinussvep och lyssning som gäller.
RogerGustavsson skrev:De där planarelementen du kallar diskanter är ju egentligen återgivare för registret ca 500- 5000 Hz om man har lite högre krav på återgivningen. Det har en ful resonans runt 12 kHz och spridningen är inget vidare. Resonansen kan reducras avsevärt om man tar bort ena halvan av elementet. Då sjunker nivån med ca 6 dB men resonansen försvinner nästan helt. Det är fortfarande inget diskantelement då varken frekvensomfånget eller spridningen räcker.
Kalejdokom skrev:App, app... DCX2496 har inga inställningar under 20Hz om inte det är ändrat på senare modeller. Varken delning eller EQ kan ställas lägre än 20Hz på min DCX, som är några år gammal.
MiniDSP, som jag också använder är dock ställbar ner till 10 Hz för både EQ och delning. Annars kan DCX fixa det mesta.
Beakungen skrev:Intressant!
På antimoden jag har så är det ju bara trycka på två knappar så mäter den rummet med mic och korrigerar åt mig. Det enda jag kan egentligen påverka är lyfta antingen vid 35hz eller typ 25hz.
Dessa andra alternativ typ behringer å mini dsp kan rätt mkt mer inser jag.
Har de också möjlighet till att göra en mätning med förslag på korrigering och sen pillar man själv hur man vill ha det? Eller får man mäta själv och korrigera själv efter bästa förmåga?
Det senare är visserligen mer lärorikt men det första är rätt najs också!
Kan ju köra antimoden rakt dvs. Den kör en korrigering utan att lyfta något och då spelar den ner till 5hz rakt. Så rent teoretiskt skulle man kunna smyga in eq till då som fixar boosten? eller är det en dålig ide kanske?
hummaan skrev:Räcker inte 500W till så blir det kanske rätt varmt någon stans eller är det en halvmil mellan magneten och lindningen i stora högtalaren.
Lådans volym gilla jag!
AndersP skrev:DCX2496 kan inte ställas lägre än 20 Hz, men filterverkan går djupare än så förstås. Själv tycker jag peq under 20 Hz har tveksamt värde, men har man stort rum så... Mitt längsta mått är 8 m och djupaste problemfrekvensen är 40 Hz.
En peq kan inte ersätta en LT på ett bra sätt. Till det behöver man ett shelf-filter. DCX och säkert också PA2 mfl har sådant där man väljer frekvens och amplitud. Branthet kan väljas 6 eller 12 dB/oct, men eftersom man kan lägga flera filter på varandra kan man göra nästan vad man önskar.
Har hört att Antimode inte funkar ihop med tex CR80, men vad det beror på vet jag inte.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster