Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det där är halva högerkanalen ju, var är resten?
AndersP skrev:Jag är lite inne på 8 lådor med 2 mottakt monterade element per låda.
M&K Sound skrev:Push-Pull Dual Drive
The unique M&K Sound Push-Pull Dual Driver configuration eliminates distortion and delivers 6dB of additional output for enhanced bass detail, articulation, authority and impact. With two identical drivers mounted in opposite phase in a push pull configuration, the distortion generated by the drivers, one in-phase and one out-of-phase, effectively cancels itself for significant improvements in overall system harmonic distortion measurements. Essentially, two drivers become one and their non-linear distortion products are eliminated.
Tangband skrev:Tvetts låda borde väl fungera precis som M&K:s låda. Det blir ju distminskning tack vare kopplingen.
Men man kan ju lika gärna ha ett av elementen på samma baffel med aschlet ( magneten ) utåt och kopplat fasvänd.
Men M&K:s lösning är snyggare
Bjorn_ skrev:Nu var det så längesedan jag befann mig på faktiskt, så jag har glömt bort vem som höll på med det. Men ”någon” höll på att labba med två element kopplade med rör, typ papprör eller avloppsrör. Som i sin tur skulle sitta i sluten låda. Någon som känner igen det?
AndersP skrev:Tangband skrev:Tvetts låda borde väl fungera precis som M&K:s låda. Det blir ju distminskning tack vare kopplingen.
Men man kan ju lika gärna ha ett av elementen på samma baffel med aschlet ( magneten ) utåt och kopplat fasvänd.
Tvetts låda tror jag är bättre för att elementen är närmare varandra.
Tangband skrev:AndersP skrev:Tangband skrev:Tvetts låda borde väl fungera precis som M&K:s låda. Det blir ju distminskning tack vare kopplingen.
Tvetts låda tror jag är bättre för att elementen är närmare varandra.
Ja, fast med de våglängder det handlar om under 80 Hz kanske skillnaden inte är så stor.
Bjorn_ skrev:Med 16 lådor så blir det väl en sådär en 5632 cm2 kon?![]()
Har du plats med det så kanske det ändå är en rätt fet lösning![]()
... och enklare att bygga
Bjorn_ skrev:Jamen här var den ju:
https://faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63480
Kanske inte var ett jättebra tips för just ditt fall, men kul tråd om inget annat
AndersP skrev:Har ingen aning hur stor skillnaden blir, men iö påstod att närheten var betydelsefull i det här sammanhanget. Har för mig att det var en diskussion om twinholdrarna.
Nattlorden skrev:varför inte montera tvärt emot med avloppsrör och låta hela magnetstrukturen vara synlig. kan bli snygga "torn".
tvett skrev:Men att använda XLS till isobarik är slöseri.
Bjorn_ skrev:Nattlorden skrev:varför inte montera tvärt emot med avloppsrör och låta hela magnetstrukturen vara synlig. kan bli snygga "torn".
Då behöver man väl knappt rör? Bara skruva elementen på varsin sida om baffeln? Små lådor blir det om inget annat...
Nattlorden skrev:Bjorn_ skrev:Nattlorden skrev:varför inte montera tvärt emot med avloppsrör och låta hela magnetstrukturen vara synlig. kan bli snygga "torn".
Då behöver man väl knappt rör? Bara skruva elementen på varsin sida om baffeln? Små lådor blir det om inget annat...
Tänkte mig att det blev visuellt snyggare att hålla en rund form genomgående.
AndersP skrev:Förklara. Jag förstår inte hur systemet på den första bilden ska kunna fungera.
AndersP skrev:Försök inte. Säger man A får man säga B.
Bjorn_ skrev:Det var ingen exakt konstruktionsritning direkt![]()
Men det kunde blivit coola torn. Ett ”problem” är väl att ”magnet mot magnet” kanske ändrar ts på ena drivern i ett par, och effektivt motverkar hela idén med mindre dist. Jag vet inte, bara en tanke.
Nattlorden skrev:Bjorn_ skrev:Det var ingen exakt konstruktionsritning direkt![]()
Men det kunde blivit coola torn. Ett ”problem” är väl att ”magnet mot magnet” kanske ändrar ts på ena drivern i ett par, och effektivt motverkar hela idén med mindre dist. Jag vet inte, bara en tanke.
Och så får det naturligtvis inte vara ventilerad magnet - vilket jag inte har koll på om detta elementet har eller inte.
Bjorn_ skrev:men det går ju att komma runt. utan isobarik så kan det ju se ut så här:
Kunde blivit rätt coolt, nästan sugen själv
Kalejdokom skrev:Bjorn_ skrev:men det går ju att komma runt. utan isobarik så kan det ju se ut så här:
Jag vågar påstå att man kan få mycket bättre output om man vänder samtliga element (magneterna inne i lådan) och minskar avstånden mellan lådorna till ca 10 cm. Då får man istället en s.k. slot loaded woofer, som trollar med fs och ger lägre djupbas. Samma princip som i en ripol, fast med slutna lådor istället för öppen baffel. Jag kör ju så med 2 x 4 st XLS10 i mina frontar och dom gräver riktigt djupt.
Bjorn_ skrev:Kalejdokom skrev:Bjorn_ skrev:men det går ju att komma runt. utan isobarik så kan det ju se ut så här:
Jag vågar påstå att man kan få mycket bättre output om man vänder samtliga element (magneterna inne i lådan) och minskar avstånden mellan lådorna till ca 10 cm. Då får man istället en s.k. slot loaded woofer, som trollar med fs och ger lägre djupbas. Samma princip som i en ripol, fast med slutna lådor istället för öppen baffel. Jag kör ju så med 2 x 4 st XLS10 i mina frontar och dom gräver riktigt djupt.
Jojo, men hur coolt är det?![]()
![]()
Tangband skrev:Bjorn_ skrev:Kalejdokom skrev:Jag vågar påstå att man kan få mycket bättre output om man vänder samtliga element (magneterna inne i lådan) och minskar avstånden mellan lådorna till ca 10 cm. Då får man istället en s.k. slot loaded woofer, som trollar med fs och ger lägre djupbas.
Jojo, men hur coolt är det?![]()
![]()
Hur mycket lägre kan fs bli med en sådan koppling, och varför ?
AndersP skrev:Ha, ha.
Fy dig som letar upp gamla trådar.
Pga av långvarig sjukdom har jag inte fått ett dugg gjort och elementen står bara i sina kartonger och dammar. Men vem vet, i sommar kanske jag kan använda hyvelbänken och stå ute och fräsa mdf? Har dåligt med ström i garaget, men elverk finns kvar efter min motorsportperiod. I så fall bygger jag 8 lådor med 2 motående basar i varje för att få bukt med vibrationerna. Det blir enklast möjliga lådor.
Vilken lådvolym ska ja satsa på?
Kraniet skrev:...en lådvolym som är 10ggr elementets pumpförmåga.
Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:...en lådvolym som är 10ggr elementets pumpförmåga.
Är det där en vedertagen tumregel? Är det för att undvika (för) höga tryck i lådan? Förklara gärna!
IÖ skrev:Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.
Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-displacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).
"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-displacementet.
"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.
Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.
En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.
PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.
"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.
"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.
PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. Surprised Sad Mad
Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.
Svante skrev:Jag gjorde en simulering på det där och om rörelsen helt skulle kontrolleras av luftens fjädring så ger 150 dB inuti lådan 1 % distorsion. 160 dB ger 3% distorsion. 140 dB ger 0,3 % distorsion.
Vid frekvenser under fs är detta ganska sant, eftersom systemets fjädring kontrollerar rörelsen. Vid högre frekvenser blir systemet mer och mer masskontrollerat och då minskar betydelsen av luftens olinjäritet, dels pga masskontrollen, dels pga att ljudtrycksnivån inuti lådan sjunker.
Distorsionen är framförallt andraton.
PS Jag kan ha skrivit att 1% inträffar vid 160 dB någonstans på forumet, jag kom ihåg fel förut och det var ett fel som satte sig fast i mitt huvud. 1% inträffar alltså vid 150 dB.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring
Kalejdokom skrev:Ok, jag inser att hur jag än bygger så kommer jag ha headroom långt upp mot de där gränserna på ljudtryck.
Jag har ju många* baselement för att jag byggt med dipol. När jag nu funderar på att gå över till slutna lådor skulle jag troligen klara mig utmärkt med endast ett element till subbas i respektive kanal L/R.
*) Varje normal musikkonsument betraktar väl åtta 10-tums basar som hysteriskt överdrivet. Eller 16 st för den delen.![]()
Nu när jag har alla basar är det ju kul att använda dom, bara för att jag kan.
AndersP skrev:Nu är jag ingen överdängare på Basta!, men enligt mina körningar går gränsen till det fjädringsstyrda området vid ca 30 Hz nästan oavsett låvolym i spannet 20 - 40 lliter. Rätta mig om jag har fel. Det är ju MOL vid 20 jag är ute efter. Liksom. Över 30 Hz fins det ju plenty oavsett eller?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster