Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Förklara. Jag förstår inte hur systemet på den första bilden ska kunna fungera.
AndersP skrev:Försök inte. Säger man A får man säga B.
Bjorn_ skrev:Det var ingen exakt konstruktionsritning direkt![]()
Men det kunde blivit coola torn. Ett ”problem” är väl att ”magnet mot magnet” kanske ändrar ts på ena drivern i ett par, och effektivt motverkar hela idén med mindre dist. Jag vet inte, bara en tanke.
Nattlorden skrev:Bjorn_ skrev:Det var ingen exakt konstruktionsritning direkt![]()
Men det kunde blivit coola torn. Ett ”problem” är väl att ”magnet mot magnet” kanske ändrar ts på ena drivern i ett par, och effektivt motverkar hela idén med mindre dist. Jag vet inte, bara en tanke.
Och så får det naturligtvis inte vara ventilerad magnet - vilket jag inte har koll på om detta elementet har eller inte.
Bjorn_ skrev:men det går ju att komma runt. utan isobarik så kan det ju se ut så här:
Kunde blivit rätt coolt, nästan sugen själv
Kalejdokom skrev:Bjorn_ skrev:men det går ju att komma runt. utan isobarik så kan det ju se ut så här:
Jag vågar påstå att man kan få mycket bättre output om man vänder samtliga element (magneterna inne i lådan) och minskar avstånden mellan lådorna till ca 10 cm. Då får man istället en s.k. slot loaded woofer, som trollar med fs och ger lägre djupbas. Samma princip som i en ripol, fast med slutna lådor istället för öppen baffel. Jag kör ju så med 2 x 4 st XLS10 i mina frontar och dom gräver riktigt djupt.
Bjorn_ skrev:Kalejdokom skrev:Bjorn_ skrev:men det går ju att komma runt. utan isobarik så kan det ju se ut så här:
Jag vågar påstå att man kan få mycket bättre output om man vänder samtliga element (magneterna inne i lådan) och minskar avstånden mellan lådorna till ca 10 cm. Då får man istället en s.k. slot loaded woofer, som trollar med fs och ger lägre djupbas. Samma princip som i en ripol, fast med slutna lådor istället för öppen baffel. Jag kör ju så med 2 x 4 st XLS10 i mina frontar och dom gräver riktigt djupt.
Jojo, men hur coolt är det?![]()
![]()
Tangband skrev:Bjorn_ skrev:Kalejdokom skrev:Jag vågar påstå att man kan få mycket bättre output om man vänder samtliga element (magneterna inne i lådan) och minskar avstånden mellan lådorna till ca 10 cm. Då får man istället en s.k. slot loaded woofer, som trollar med fs och ger lägre djupbas.
Jojo, men hur coolt är det?![]()
![]()
Hur mycket lägre kan fs bli med en sådan koppling, och varför ?
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 37 gäster