Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Roger
Hur påverkar det ljudet?
LeifB skrev:Perfector
Kan man ta en låda och göra på så sätt?
LeifB skrev:SEAS CA18RNX.
Någon som kan hjälpa mig med lådvolymen till detta element?
Hade tänkt mig göra en basreflex.
Ett lämpligt basrör 50mm. Längd?
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=340:h1215-08-ca18rnx&catid=44&Itemid=461
LeifB skrev:Påverkas mellanregistret av volymen?
Vad tror ni?
LeifB skrev:Tangband
Vill ju att basen ska gå djupt.. Men 50 hz är väl ok.
LeifB skrev:paa
Vad händer om jag ändrar volymen upp till 20 liter?
Hur påverkar det hela konstruktion?
LeifB skrev:paa
Inte visste jag det... att det var så svårt.
Tangband skrev:LeifB skrev:Påverkas mellanregistret av volymen?
Vad tror ni?
Ja, på så sätt att med för liten låda fås en puckel i midbasen. För stor låda ger sämre artikulation i basområdet vilket påverkar mellanregistret eftersom riktiga instrument spelar alla frekvenser samtidigt.
LeifB skrev:Fundera på att använda järn i spolarna för att de har lägre ohmtal.
Hur är skillnaden mot luftlindade spolar rent lyssnings mässigt?
LeifB skrev:Fundera på att använda järn i spolarna för att de har lägre ohmtal.
Hur är skillnaden mot luftlindade spolar rent lyssnings mässigt?
LeifB skrev:Larsen 4 och 6 ?
Är det dessa element i någon av dessa?
Efter lite forskning så verkar Larsen 4 ha dessa element.
Men de sitter i en 22 liters låda.
Lite väl stora kanske?
LeifB skrev:Tror ni att Mimir är en bra konstruktion?
Bra filter?
Bra låda?
paa skrev:Har du redan elementen? Annars är min uppfattning efter att jämfört Larsen 4 med Larsen 6 att jag skulle satsat på bättre basar. Något element med koppar- eller aluminiumkortslutningsring i motorsystemet vilket tar ner distorsionen, skulle jag letat efter. Dyrare men värt pengarna.
LeifB skrev:Fundera på att använda järn i spolarna för att de har lägre ohmtal.
Hur är skillnaden mot luftlindade spolar rent lyssnings mässigt?
LeifB skrev:paa
Tyvärr har jag SEAS basarna redan. Men i framtiden kan det väl hända att jag skaffar
andra basar. Om du har några bättre alternativ så är det välkommet.
Seas och Scanspeak elementen är väl favoriter.
Har du andra märken som kan slå dessa på fingrarna så är det välkommet.
LeifB skrev:Tangband
Ja priset är högre på det med större uH och jag funderar om det är värt
de extra hundralapparna. Spolarna kostar nästen lika mycket som elementen.
LeifB skrev:Tycker ni att jag gör fel om jag väljer spolar med järnkärna?
Vilka typ av kondensator hade ni valt i Mimir ?
Det sitter en parallellt till basen och en i signalvägen till diskanten.
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=381:mimir-seas-diy-kits&catid=66:seas-diy-kits&Itemid=365
LeifB skrev:darkg
"Disten ökar med strömmen och frekvensen."
Det låter ju inte bra.
Så du föredrar utan järn på spolarna?
LeifB skrev:darkg
Men hur mycket påverkar ohm talet i spolen?
En med järnkärna har ju kortare tråd = lägre motstånd.
LeifB skrev:Perfector
Vad är bästa kondensator kvalitet?
Duger det med mkp?
LeifB skrev:Perfector
Du som har byggt högtalare.
Hur mycket påverkar kondensator?
Det finns 8.2uF som kostar en tusenlapp.
Har du jämfört olika? Jag förstår dom som
vill ha det bästa. Om man har de bästa
elementen så vill man inte begränsa på
något.
LeifB skrev:Perfector
Du som har byggt högtalare.
Hur mycket påverkar kondensator?
Det finns 8.2uF som kostar en tusenlapp.
Har du jämfört olika? Jag förstår dom som
vill ha det bästa. Om man har de bästa
elementen så vill man inte begränsa på
något.
LeifB skrev:Hur kan vi lita på att de två basarna är lika?
Och diskanterna?
Perfector skrev:Man kan ju ge högtalarna de faktiska egenskaper elementer har från fabrik.
Med konjugatlänkar riktar man impedansförloppet genom filtret så delningen ligger där den ska, sedan får elementen jobba i fred.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Man kan ju ge högtalarna de faktiska egenskaper elementer har från fabrik.
Med konjugatlänkar riktar man impedansförloppet genom filtret så delningen ligger där den ska, sedan får elementen jobba i fred.
Det där lät ju kryptiskt... De konjugatlänkar du alltid föreslår är i regel inte behövliga annat än för att du vill göra textboksfilter som är lättare att räkna på. Det går ofta att utnyttja elementens egna impedansförlopp och det kan bli också färre komponenter. Mätningar med elementen i aktuell låda och ett simuleringsprogram gör det enklare och det blir inga gissningar.
LeifB skrev:Man kan se impedanskurvan när högtalaren är klar i byggbeskrivningen.
Den har en topp runt 700 Hz.
Kan man få bort den?
DVD-ai skrev:Det är en vacker augusti morgon, solen skiner och två personer sitter på forumet plantan.oj och filosoferar över världens alla plantastiska ting.
Person 1 - Jag har planterat mina plantor i källarenoch använder en enorm strålkastare som ljuskälla, och jag låter dom växa i ståull och vattnar dom med kaffe.
Person 2 -Jaha men varför inte ha dom i ett växthus och låta dom leva i en näringsrik jord istället när vi har så bra väder?
Eller vad är tanken bakom detta?
Person 1 - Tanken är att lampan fungerar som ett förstoringsglas som förstorar ljusflödet som växten ser.
Och då tror den att det är en jätte stor sol där över och som den vill sträva mot.
För att den ska kunna göra Detta snabbt nog så behöver den armeras med micro-stål som den utvinner ur stålullen och så lite annan näring och uppiggande koffein från kaffet.
Person 2 -Hmm men inte fungerar det väll på det viset något av det?!
En lampa kan ju mycket väl överglänsa solen i styrka lokalt på en växt, men detta med förstoringsglas.. Hmmm
Och att armera stål eller bli pigg av koffein, har du testat andra vägar utförligt och jämfört, typ det jag föreslog om jord och sol, du kan ju ha lampan där som komplement om du vill ha mer ljus?
Person 1 -Jag har alltid fått plantorna att gro och växa, så det måste fungera på det viset, dessutom har det imponerat på många andra!
Person 2 - Ja men tveksamheter är väll om det fungerar av den orsak som du tror, eller om det är av helt andra orsaker samt om det kunnat fungera mycket bättre på något annat sätt.![]()
Är du säker på att dom varit så imponerade över just resultatet och inte bara att det fungerat alls?!
Person 1 -Jag har gjort såhär i 25år, klart det måste fungera så eftersom jag fåt växterna att gro!
Person 2 - Men nu är ju inte frågan om dom gror utan hur mycket bättre lösningar det potentiellt finns där ute.
Person 1 -Ne testa själv istället, det fungerar så oavsett vad du tror... Nu ska jag rekommendera stålulls förstärkta växter till en ovetande på forumet.
Person 2 -Jaha okey... Jag upplever att du inte riktigt förstår vad det är jag menar här.
Det handlar inte om att ge en planta vs att inte ge en planta utan om att du inte kan likställa "det kom en planta" med att just dit resonemang kring stålull, förstoringsglas och koffein skulle vara så det fungerar...
Person 1 - Om det tvistar dom lärda! Testa själv.
LeifB skrev:Hur kan vi lita på att de två basarna är lika?
Och diskanterna?
LeifB skrev:Perfektor
Är det någon impedans korrektion redan i filtret?
http://www.seas.no/images/stories/diykits/mimir/images_big/mimir_xodcr_web.jpg
LeifB skrev:Här kanske...
http://www.seas.no/images/stories/diyki ... pl_imp.jpg
Basen 8 ohm diskant 6 ohm
LeifB skrev:Tackar..
Motstånd 10 ohm och kond. 4,7uF
Parallellt
LeifB skrev:Var i filtret ska den placeras?
Före filtret eller i slutet innan elementet?
LeifB skrev:Tackar..
Motstånd 10 ohm och kond. 4,7uF
Parallellt
gopnik skrev:LeifB skrev:Tackar..
Motstånd 10 ohm och kond. 4,7uF
Parallellt
Man kan inte göra så. Då måste hela filtret räknas om. Det är dimensionerat för den impedanskurva elementen har.
LeifB skrev:gopnik
Varför? Vad händer?
Perfector skrev:DVD-ai skrev:Det är en vacker augusti morgon, solen skiner och två personer sitter på forumet plantan.oj och filosoferar över världens alla plantastiska ting.
Person 1 - Jag har planterat mina plantor i källarenoch använder en enorm strålkastare som ljuskälla, och jag låter dom växa i ståull och vattnar dom med kaffe.
Person 2 -Jaha men varför inte ha dom i ett växthus och låta dom leva i en näringsrik jord istället när vi har så bra väder?
Eller vad är tanken bakom detta?
Person 1 - Tanken är att lampan fungerar som ett förstoringsglas som förstorar ljusflödet som växten ser.
Och då tror den att det är en jätte stor sol där över och som den vill sträva mot.
För att den ska kunna göra Detta snabbt nog så behöver den armeras med micro-stål som den utvinner ur stålullen och så lite annan näring och uppiggande koffein från kaffet.
Person 2 -Hmm men inte fungerar det väll på det viset något av det?!
En lampa kan ju mycket väl överglänsa solen i styrka lokalt på en växt, men detta med förstoringsglas.. Hmmm
Och att armera stål eller bli pigg av koffein, har du testat andra vägar utförligt och jämfört, typ det jag föreslog om jord och sol, du kan ju ha lampan där som komplement om du vill ha mer ljus?
Person 1 -Jag har alltid fått plantorna att gro och växa, så det måste fungera på det viset, dessutom har det imponerat på många andra!
Person 2 - Ja men tveksamheter är väll om det fungerar av den orsak som du tror, eller om det är av helt andra orsaker samt om det kunnat fungera mycket bättre på något annat sätt.![]()
Är du säker på att dom varit så imponerade över just resultatet och inte bara att det fungerat alls?!
Person 1 -Jag har gjort såhär i 25år, klart det måste fungera så eftersom jag fåt växterna att gro!
Person 2 - Men nu är ju inte frågan om dom gror utan hur mycket bättre lösningar det potentiellt finns där ute.
Person 1 -Ne testa själv istället, det fungerar så oavsett vad du tror... Nu ska jag rekommendera stålulls förstärkta växter till en ovetande på forumet.
Person 2 -Jaha okey... Jag upplever att du inte riktigt förstår vad det är jag menar här.
Det handlar inte om att ge en planta vs att inte ge en planta utan om att du inte kan likställa "det kom en planta" med att just dit resonemang kring stålull, förstoringsglas och koffein skulle vara så det fungerar...
Person 1 - Om det tvistar dom lärda! Testa själv.
Du vet väl att om man tar och plattar ut stålullen tunt tunt och kopplar högtalarsladden till den så blir det en elektrostat?
LeifB skrev:Vad tycker ni om kablar internt?
Vilken dimension?
gopnik skrev:LeifB skrev:gopnik
Varför? Vad händer?
Filtret får helt fel överföringsfunktion i båda flanker. Använd SEAS filter som det är. Lyssna inte på något Perfektor säger.
LeifB skrev:Kjb
Tack för ditt inlägg.
Får hoppas på det bästa.
Vilken diskant har du?
LeifB skrev:Vad tycker ni om kablar internt?
Vilken dimension?
DVD-ai skrev:LeifB skrev:Vad tycker ni om kablar internt?
Vilken dimension?
Det är väldigt korta längder och allt mellan 0.5-1,5mm är rimligt, grövre än det så krävs bara onödigt mycket värme för att mätta delaren med ten.
EKU kan rekommenderas, brukar finnas på kjell och company, en kardel som är lätt att hantera och löda fast.
Skalas med en riktig ställbar skaltång eller mycket försiktigt med en vanlig, du vill inte skada ledaren.
LeifB skrev:Tangband
Tyvärr inga möjligheter att mäta.
Perfector skrev:LeifB skrev:Vad tycker ni om kablar internt?
Vilken dimension?
Svaren bara haglar in.
2.5 mm tvärsnitt syrefri koppar och du är hemma
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:LeifB skrev:Vad tycker ni om kablar internt?
Vilken dimension?
Svaren bara haglar in.
2.5 mm tvärsnitt syrefri koppar och du är hemma
Så grova kablar behövs inte internt och man riskerar att överhetta vid lödning. Grundtipset är EKU eller EKUA. Som redan påpekats, följ Seas byggförslag och sabba inget med en konjugatlänkar!
gopnik skrev:Men kan du inte bara ge dig?
LeifB skrev:Tack för alla tips om internkablar.
1.5 mm2 är det ok då?
DVD-ai skrev:LeifB skrev:Tack för alla tips om internkablar.
1.5 mm2 är det ok då?
Ja kör på det, blir bra
LeifB skrev:Roger
Så det räcker med 0.75mm2 eller 1mm2 med säkerhet?
Jag var rädd för att basen behöver lite area?
0.38mm2 låter lite.. ???
LeifB skrev:Prefektor
Bra tips.
Man ska inte göra de svårare än man
behöver.
Är det värt att använda bitumen matta invändig?
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:LeifB skrev:Tack för alla tips om internkablar.
1.5 mm2 är det ok då?
Ja kör på det, blir bra
Frågan är bara varför när det inte behövs? Känns onödigt att riskera överhettning vid lödning mot högtalarelementen. Inte ens de stora systemen från Ino har väl annat än EKUA internt (0.38 mm2)?
LeifB skrev:Roger
Så det räcker med 0.75mm2 eller 1mm2 med säkerhet?
Jag var rädd för att basen behöver lite area?
0.38mm2 låter lite.. ???
Perfector skrev:LeifB skrev:Roger
Så det räcker med 0.75mm2 eller 1mm2 med säkerhet?
Jag var rädd för att basen behöver lite area?
0.38mm2 låter lite.. ???
Jag skulle aldrig köra så tunn kabel.
Minst 1.5 mm tvärsnitt så inte ljudet fastar i kabeln
Vill du ha det smidigt kan du använda guldpläterade kabelskor så slipper du löda över huvud taget.
LeifB skrev:DVD -ai
Varför enkardelig ledare?
Perfector skrev:LeifB skrev:Prefektor
Bra tips.
Man ska inte göra de svårare än man
behöver.
Är det värt att använda bitumen matta invändig?
Kan man så ska man, allt för ögonfröjden och den egna förnöjelsen.
Nu kommer alla att skrika på mig, men det är du och ingen annan som ska sitta med lådorna och om du inte följer hjärtats röst blir det inte bra i det långa loppet.
Då kommer du alltid att undra om det hade blivit bättre.
Gör det nu, i morgon kan det ha kommit en utredning om saken och då är det försent.
LeifB skrev:Skulle inte du prova bitumen invändigt?
Vad kan det leda till?
Tangband skrev:Bitumen invändigt innebär flyttande av resonanser ( blir lägre i frekvens, kan vara bra eller dåligt ) och dämpning av resonanser.
Min erfarenhet av bitumen är att dämpa halva lådan invändigt, inte hela. På så sätt sprider du ut resonanserna.
Min erfarenhet säger också att bitumendämpning inte nödvändigtvis innebär bättre ljud.
DVD-ai skrev:Tangband skrev:Bitumen invändigt innebär flyttande av resonanser ( blir lägre i frekvens, kan vara bra eller dåligt ) och dämpning av resonanser.
Min erfarenhet av bitumen är att dämpa halva lådan invändigt, inte hela. På så sätt sprider du ut resonanserna.
Min erfarenhet säger också att bitumendämpning inte nödvändigtvis innebär bättre ljud.
Instämmer, det handlar i vanlig ordning om att göra rätt och inte bara applicera...![]()
En vettig utgångspunkt är att ha t. Ex. Baffeln så tung som möjligt och övriga lådan så död som möjligt.
Det ger en bra spridning av ev resonanser samt resulterar i en död helhet.
Tangband skrev:DVD-ai skrev:Tangband skrev:Bitumen invändigt innebär flyttande av resonanser ( blir lägre i frekvens, kan vara bra eller dåligt ) och dämpning av resonanser.
Min erfarenhet av bitumen är att dämpa halva lådan invändigt, inte hela. På så sätt sprider du ut resonanserna.
Min erfarenhet säger också att bitumendämpning inte nödvändigtvis innebär bättre ljud.
Instämmer, det handlar i vanlig ordning om att göra rätt och inte bara applicera...![]()
En vettig utgångspunkt är att ha t. Ex. Baffeln så tung som möjligt och övriga lådan så död som möjligt.
Det ger en bra spridning av ev resonanser samt resulterar i en död helhet.
Väldigt subjektiv åsikt: Bitumen verkar dämpa väggarna rätt bra i ” cello”- registret, alltså omkring 300-400 Hz . Om man gillar den färgningen från lådan så kan ljudet upplevas som att det låter lite tråkigare med bitumen.
LeifB skrev:Jag har sett troels där han har basen längre
fram än diskanten. Har inte sett så många
högtalarekonstruktioner som använder sig
av detta.
LeifB skrev:Hur får man reda på hur mycket diskanten ska vara
bakom basen?
Kommer en sån ändring göra att delningsfiltret behöver
ändras?
LeifB skrev:Så jag kan prova med delningsfiltret inkopplat
och högtalarnas magneter mot golvet och höja
diskanten tills de har samma löptid?
Vilka fördelar har man av det rent lyssningsmässigt?
LeifB skrev:Tycker bara att det är märkligt att inte fler
högtalartillverkare inte tar hänsyn till detta.
Men det är väl svårare att tillverka en sådan
låda.
LeifB skrev:Tycker bara att det är märkligt att inte fler
högtalartillverkare inte tar hänsyn till detta.
Men det är väl svårare att tillverka en sådan
låda.
Perfector skrev:LeifB skrev:Tycker bara att det är märkligt att inte fler
högtalartillverkare inte tar hänsyn till detta.
Men det är väl svårare att tillverka en sådan
låda.
Ja, det blir ju många små delar som ska fogas ihop.
Jag använder gärna Horn som ju har ett visst naturligt djup och kan sedan lägga en tunn plyfabit under det element som behöver millimeteranpassas.
Men klart njutbart och väldigt tillfredsställande om man får det rätt.
LeifB skrev:Trist.. hade velat prova.
Kan tyvärr inte skapa ett nytt filter.
Jag får gå efter ritningen av lådan och
delningsfiltret. Men ska lägga in ett stag
över basens kant enligt Mimirs beskrivning.
Jag kan väl prova att luta lådan så det blir
samma löptid?
LeifB skrev:Trist.. hade velat prova.
Kan tyvärr inte skapa ett nytt filter.
Jag får gå efter ritningen av lådan och
delningsfiltret. Men ska lägga in ett stag
över basens kant enligt Mimirs beskrivning.
Jag kan väl prova att luta lådan bakåt så det blir
samma löptid?
LeifB skrev:Nästan alla hifi nördar som jag känner letar efter
Det perfekta ljudet. D.v.s. man byter grejer hela tiden.
Jag tror inte någon har kvar sina första högtalare.
Hur är det med er?
LeifB skrev:Bara jag inte kopplar fel.
Men jag ska följa instruktionerna.
Kul att bolla med dig.
Vilket håll ska man koppla spolarna?
Ska man koppla utifrån till in eller inifrån till utifrån?
LeifB skrev:Bara jag inte kopplar fel.
Men jag ska följa instruktionerna.
Kul att bolla med dig.
Vilket håll ska man koppla spolarna?
Ska man koppla till plus utifrån till in eller inifrån till utifrån?
LeifB skrev:Då får jag leta upp en skiva i morgon.
Sen så får jag skissa var delarna ska sitta
på kortet. Kan jag fästa spolarna med spännband
av plast?
Kondensatorena fäster jag med kontaktlim.
Motstånden får väl hänga fritt i lödningen?
paa skrev:Strömmen går åt båda hållen i spolen. Om det skulle skilja på riktningen så skulle det generera distorsion, vilket det inte gör. Däremot kan olika spolar påverka varann, som andra har påpekat.
Perfector skrev:paa skrev:Strömmen går åt båda hållen i spolen. Om det skulle skilja på riktningen så skulle det generera distorsion, vilket det inte gör. Däremot kan olika spolar påverka varann, som andra har påpekat.
Den där fattar jag inte.
Spänningen i spolen är ju växelspänning och går åt ett håll hela tiden, oavsett + eller - i spänningen.
Samma som en transformator där man får fas i yttervarv och nolla i innervarv.
Därför kopplar i alla fall jag innervarv in och yttervarv ut.
jonasp skrev:Perfector skrev:paa skrev:Strömmen går åt båda hållen i spolen. Om det skulle skilja på riktningen så skulle det generera distorsion, vilket det inte gör. Däremot kan olika spolar påverka varann, som andra har påpekat.
Den där fattar jag inte.
Spänningen i spolen är ju växelspänning och går åt ett håll hela tiden, oavsett + eller - i spänningen.
Samma som en transformator där man får fas i yttervarv och nolla i innervarv.
Därför kopplar i alla fall jag innervarv in och yttervarv ut.
Nej, definitionen på växelspänning och -ström är att den byter tecken varje period. Vid 50 Hz har den gått ett helt varv 50 gånger på en sekund. Det är lite absurt att du ger så många råd kring högtalarkonstruktion utan att ens kunna de mest basala grunderna.
Perfector skrev:jonasp skrev:Perfector skrev:Den där fattar jag inte.
Spänningen i spolen är ju växelspänning och går åt ett håll hela tiden, oavsett + eller - i spänningen.
Samma som en transformator där man får fas i yttervarv och nolla i innervarv.
Därför kopplar i alla fall jag innervarv in och yttervarv ut.
Nej, definitionen på växelspänning och -ström är att den byter tecken varje period. Vid 50 Hz har den gått ett helt varv 50 gånger på en sekund. Det är lite absurt att du ger så många råd kring högtalarkonstruktion utan att ens kunna de mest basala grunderna.
Lika märkligt att man kallar det åt båda håll när den går at samma håll och returen är minus tillbaks till förstärkaren.
Eller har man uppfunnit något nytt som jag har missat?
MacBruce skrev:Perfector skrev:jonasp skrev:Nej, definitionen på växelspänning och -ström är att den byter tecken varje period. Vid 50 Hz har den gått ett helt varv 50 gånger på en sekund. Det är lite absurt att du ger så många råd kring högtalarkonstruktion utan att ens kunna de mest basala grunderna.
Lika märkligt att man kallar det åt båda håll när den går at samma håll och returen är minus tillbaks till förstärkaren.
Eller har man uppfunnit något nytt som jag har missat?
Det är olyckligt, att anslutningarna till högtalare, et al, har kommit att kallas "plus" resp "minus". ("rött till plus, svart till minus"...). Mer korrekt vore det att säga "signal" resp "neutral".
Om din beskrivning vore korrekt, skulle högtalarmembranet inte komma förbi neutralläget åt ena hållet...
jonasp skrev:Utöver detta är ofta motorn bättre i Excelvarianten (kopparklätt polstycke, kortslutningsringar etc). För diskanterna skulle jag vilja påstå att diskanterna i förekommande fall är trevligare i prestige-serien än i excel. Allt är inte koppar som glimmar?!
Perfector skrev:Det ligger utanför min kunskapsbas.
Men det kommer nog nå'n vänlig själ och berättar, så småningom.
MacBruce skrev:Perfector skrev:Det ligger utanför min kunskapsbas.
Men det kommer nog nå'n vänlig själ och berättar, så småningom.
Din motvilja att lära dig något nytt, bortom ditt egenpåhittade, bisarra tankegods, är noterad.
Perfector skrev:MacBruce skrev:Perfector skrev:Det ligger utanför min kunskapsbas.
Men det kommer nog nå'n vänlig själ och berättar, så småningom.
Din motvilja att lära dig något nytt, bortom ditt egenpåhittade, bisarra tankegods, är noterad.
Har du betalt för att bete dig så här? Och ingen Admin som protesterar heller.
Jag bara påpekade att jag inte har använt dessa element och du hoppar på direkt med oförskämdheter.
Does the letters F O means anything to you?
jonasp skrev:Släpp den tangenten annars börja jag bli frikostig med varningar. Tillbaka till topic grabbar.
LeifB skrev:Så Excel är lite närmre det verkliga ljudet?
Lite tightare och renare?
jonasp skrev:Som tangband är inne på, det är lite för enkelt att påstå att excel alltid är bättre. Som mellanbas är exv CA18RNX ett mycket bra val. Får man drömma lite finns det flera sätt att förbättra elementet, men det är inte säkert att att en Excelbas i motsvarande låda automatiskt blir bättre.
En försvårande omständighet är att många av excel-elementet har fasplugg, vilket jag tycker väldigt illa om (smaksak).
Perfector skrev:LeifB skrev:Bara jag inte kopplar fel.
Men jag ska följa instruktionerna.
Kul att bolla med dig.
Vilket håll ska man koppla spolarna?
Ska man koppla utifrån till in eller inifrån till utifrån?
Snygg fråga där.
Jag är envis och kopplar in till spolens mitt och ut i yttervarv.
Det är möjligt att det inte spelar någon roll, men jag vill ha symmetri i arbetet.
Morello skrev:Perfector skrev:LeifB skrev:Bara jag inte kopplar fel.
Men jag ska följa instruktionerna.
Kul att bolla med dig.
Vilket håll ska man koppla spolarna?
Ska man koppla utifrån till in eller inifrån till utifrån?
Snygg fråga där.
Jag är envis och kopplar in till spolens mitt och ut i yttervarv.
Det är möjligt att det inte spelar någon roll, men jag vill ha symmetri i arbetet.
Det spelar givetvis ingen roll hur drosseln vänds.
LeifB skrev:Vad bra att det inte spelar någon roll
hur jag kopplar drosslarna.
Kondensatorena? Hur är det med dom?
paa skrev:ER-basens motor och CA-basens membran borde bli en bra kombination.
jonasp skrev:Utöver detta är ofta motorn bättre i Excelvarianten (kopparklätt polstycke, kortslutningsringar etc). För diskanterna skulle jag vilja påstå att diskanterna i förekommande fall är trevligare i prestige-serien än i excel. Allt är inte koppar som glimmar?!
MacBruce skrev:jonasp skrev:Utöver detta är ofta motorn bättre i Excelvarianten (kopparklätt polstycke, kortslutningsringar etc). För diskanterna skulle jag vilja påstå att diskanterna i förekommande fall är trevligare i prestige-serien än i excel. Allt är inte koppar som glimmar?!
Nu är det ju 40+ år sedan jag sysslade "aktivt" med sådant här... (men jag är "på gång" igen — sök skydd, "*-troende"...)
I någon av mina artiklar i R&T hade jag i förbigående nämnt något av SEAS' högtalarelement i positiva ordalag, med hänvisning till deras patenterade kortslutningsringar.
Tore Holmboe-Wiik från SEAS ringde upp mig (särdeles trevlig person, för övrigt) och påpekade bl.a, att kortslutningsringarna i första hand var avsedda att förhindra att talspolen "hoppade ur skov". Han nämnde också, att det inte var "alldeles säkert", att ringarna nedbringade distorsionen vid höga nivåer. Snarare tvärtom...
Förkopprade polstycken har jag ännu inte ägnat någon tankemöda.
paa skrev:MacBruce skrev:jonasp skrev:Utöver detta är ofta motorn bättre i Excelvarianten (kopparklätt polstycke, kortslutningsringar etc). För diskanterna skulle jag vilja påstå att diskanterna i förekommande fall är trevligare i prestige-serien än i excel. Allt är inte koppar som glimmar?!
Nu är det ju 40+ år sedan jag sysslade "aktivt" med sådant här... (men jag är "på gång" igen — sök skydd, "*-troende"...)
I någon av mina artiklar i R&T hade jag i förbigående nämnt något av SEAS' högtalarelement i positiva ordalag, med hänvisning till deras patenterade kortslutningsringar.
Tore Holmboe-Wiik från SEAS ringde upp mig (särdeles trevlig person, för övrigt) och påpekade bl.a, att kortslutningsringarna i första hand var avsedda att förhindra att talspolen "hoppade ur skov". Han nämnde också, att det inte var "alldeles säkert", att ringarna nedbringade distorsionen vid höga nivåer. Snarare tvärtom...
Förkopprade polstycken har jag ännu inte ägnat någon tankemöda.
De kortslutningsringar som Seas kallade Dynamic Damping bestod av några kortslutna varv i var sin ände av talspolen. Detta gjorde att när talspolen var på väg ur magnetspalten så bromsade den av det kortslutna trådvarvet. Med dagens teknik med långa talspolar och väl tilltagna Xmax-värden så här detta lite spelat ut sin roll, och jag tror inte Seas säljer några element med Dynamic Damping längre. De kortslutningsringar av koppar eller aluminium som sitter runt polstycket är en helt annan sak, vilket minskar distorsionen. Jag tror det var Scan Speak som var först med detta.
gopnik skrev:Det blir en knivsudd mindre energi i värmeregistret. Röd kurva är med de tänkta värdena på spolen, och svart för den du köpt.
paa skrev:MacBruce:
Jag fick infon om Dynamic Damping från Seas för mycket länge sedan, men kan inte hitta de papperen längre, trots att det är ytterst otroligt att jag kastat dom. Har du dom sparade så kanske du kan skanna dom?
MacBruce skrev:gopnik skrev:Det blir en knivsudd mindre energi i värmeregistret. Röd kurva är med de tänkta värdena på spolen, och svart för den du köpt.
Tar dagens simulatorer hänsyn till talspolarnas temperaturkoefficient?
gopnik skrev:MacBruce skrev:gopnik skrev:Det blir en knivsudd mindre energi i värmeregistret. Röd kurva är med de tänkta värdena på spolen, och svart för den du köpt.
Tar dagens simulatorer hänsyn till talspolarnas temperaturkoefficient?
Nja, jo, inte automatiskt, men manuellt inmatat gör de det. I det här fallet är båda kurvorna med 45° varma talspolar. Talspolen med röda kurvan kommer av naturliga skäl bli något lite varmare än den svarta i verkligheten, eftersom den ser marginellt mer effekt i värme- och mellanbasregistret. Det kommer dock bli verkligen mikroskopiskt lite tonkurvepåverkan med tanke på att elementet redan ser en inte oväsentlig drivimpedans. Men visst, den redan lilla skillnaden mellan de två kurvorna kan tänkas krympa lite ytterligare på grund av termiska effekter.
LeifB skrev:Seas Mimir
Delarna kostar 4500 kr på Hifikit.
Tillkommer lådor, ytbehandling och en hel del arbete.
Jag målade dom vita. Rollade.
Enkelt och hyfsat bra.
Undrar vad dom skulle kosta ute i handeln.
Gissning ?
LeifB skrev:Jag fick ge 500 hundra för lådan, lim och färg.
Nu ska jag försöka få ihop filter till dom.
Blev en bit masonit. 2,7 mH drosseln är stor och tung.
1,0 mH drosseln är lite mindre men väger en del.
Ska försöka hålla basens filter isär från diskantens.
Drosslarnas riktning ska inte vara samma för att dom
kan störa ut varandra.
Jag tänker skruva fast filtret i botten.
Borde väl vara bra.
avr7000 skrev:Lite om Time alignment från SB Acoustics....
I brist på mätningar för dina Seas-element kan man ju titta dessa elementkombinationer och chansa lite.
http://sbacoustics.com/18/wp-content/up ... gnment.pdf
Stefan
LeifB skrev:paa
Delning 2khz-3khz.
Avståndet måste väl skilja mellan 2khz och 3khz.
Eller?
LeifB skrev:Tack paa!
Det blir nr: 6.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Tack paa!
Det blir nr: 6.
Varför det? Det är nr 5 som är bäst.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Tack paa!
Det blir nr: 6.
Varför det? Det är nr 5 som är bäst.
Precis, Fig 1, 20 cm från varann eller nr 5 är ju det som gäller!
HenrikE skrev:paa skrev:RogerGustavsson skrev:
Varför det? Det är nr 5 som är bäst.
Precis, Fig 1, 20 cm från varann eller nr 5 är ju det som gäller!
Både 5 eller 6 kan vara bäst, beror på var man tittar. Längre ner på sidan kommer en kortare lista med annan numrering!
LeifB skrev:Bara nr 1,6 och 7 är bra enligt listan
längst ner. Vad jag kan se.
LeifB skrev:Bara nr 1,6 och 7 är bra enligt listan
längst ner. Vad jag kan se.
Ni måste titta på figurena.
LeifB skrev:MacBruce
Visst är det kul att bygga högtalare. Jag märker att du har erfarenheter sedan en tid tillbaka.
Det hade varit roligt att följa dig i ett projekt.
gopnik skrev:Detta tarvar bilder!
LeifB skrev:
Blev inte perfekta men jag kan leva med dom..
LeifB skrev:Jag ska bättra på dom.. Men jag var så nyfiken hur dom lät..
LeifB skrev:Dom har suttit i ett par Xtz 99.36.
LeifB skrev:Svårt att köra ut så att det passar
elementet. Jag har bara en överhandsfräs.
LeifB skrev:Stabilt var namnet..
Men lite tråkigt..
Finns flera ämne en kon kan
tillverkas av.
Men det är väl en smaksak.
Vad föredrar du?
LeifB skrev:Gopnik
Hur mäter man upp parametrarna med hjälp
av en känd vikt ? Hur tung ska den vara?
Jag har ett ljudkort i datorn. Motstånd har jag.
Instrument att mäta har jag.
Vill lära mig !!
LeifB skrev:Tack Morgan.
Ska försöka lära mig.
Ska fixa grejerna...
Göra kablarna o.s.v.
LeifB skrev:Tack Morgan.
Jag har tittat på filmerna.
Han har visst en om att bygga filter.
Verkar som han kan sin sak.
Enklast väg verkar vara den boxen.
Ska fundera på om det är värt de.
Frakten från Usa är väl nästan lika dyrt.
Jag har inte instrument att mäta db.
Bara ohm meter typ.
LeifB skrev:JonasP
Ja det var fantastiskt.
Lite olika prisklasser.
Vilken hade du valt?
Vad får man mer av när man väljer
en med högre pris?
LeifB skrev:paa
Köper hellre från eu länder.
Om det finns samma varor här.
Men om man inte kan välja så
blir man tvingad.
LeifB skrev:Var ska jag köpa högtalare sladdar?
Biltema eller Clas Olsson ?
Eller någon annan ställe?
LeifB skrev:Var ska jag köpa högtalare sladdar?
Biltema eller Clas Olsson ?
Eller någon annan ställe?
paa skrev:LeifB skrev:Var ska jag köpa högtalare sladdar?
Biltema eller Clas Olsson ?
Eller någon annan ställe?
Om du köper högtalarkablar med förtennade kardeler, så ärgar inte kopparen, och du får en bättre funktion i kontakteringar och ledningsförmåga i ytskikten över tid.
Perfector skrev:paa skrev:LeifB skrev:Var ska jag köpa högtalare sladdar?
Biltema eller Clas Olsson ?
Eller någon annan ställe?
Om du köper högtalarkablar med förtennade kardeler, så ärgar inte kopparen, och du får en bättre funktion i kontakteringar och ledningsförmåga i ytskikten över tid.
syrefri koppar ärgar inte heller
jonasp skrev:Perfector skrev:paa skrev:Om du köper högtalarkablar med förtennade kardeler, så ärgar inte kopparen, och du får en bättre funktion i kontakteringar och ledningsförmåga i ytskikten över tid.
syrefri koppar ärgar inte heller
Jo, det gör det. Dessutom är alla elektriska kablar av koppar syrefria.
LeifB skrev:Jag har fått några förslag.
De är väl bara att välja och vraka.
Ingen som har gett någon förslag på
någon dyr kabel.
Jag trodde förut att de dyra kablarna var bäst.
Har ni några förslag på signalkablar?
Jag använder cd fortfarande. Rca kabel.
Ge mig tips om bra Rca kabel?
Kan man göra en sådan själv?
LeifB skrev:Ge mig tips om bra Rca kabel?
LeifB skrev:Kan man göra en sådan själv?
gopnik skrev:Cordial med REAN-kontakter (Neutrik). Dessa är utmärkta. Finns i flera olika längder.
gopnik skrev:LeifB skrev:Ge mig tips om bra Rca kabel?
Cordial med REAN-kontakter (Neutrik). Dessa är utmärkta. Finns i flera olika längder.LeifB skrev:Kan man göra en sådan själv?
Man kan, men det lönar sig inte. Jag har till och med en påbörjad rulle kabel liggande, men köper numera hellre ovanstående än slöjdar. Giter inte.
Kalejdokom skrev:gopnik skrev:Cordial med REAN-kontakter (Neutrik). Dessa är utmärkta. Finns i flera olika längder.
Jag har en massa sådana varianter och kablarna är bra - faktiskt lite för bra. Dom nyper nämligen alldeles för hårt, så jag har flera gånger dragit med mig chassikontakter när jag med våld dragit loss kontakterna.
Till slut satte jag mig med alla kablarna och böjde ut "ringarna" för signaljorden med en lite flacktång. Dom är nämligen gjorda av ett antal "bleck" som formar den runda ringen. Resultatet blev lite varierande och en del kablar åkte till återvinning istället.
Jag avråder alltså från dessa kablar...
Kalejdokom skrev:gopnik skrev:Cordial med REAN-kontakter (Neutrik). Dessa är utmärkta. Finns i flera olika längder.
Jag har en massa sådana varianter och kablarna är bra - faktiskt lite för bra. Dom nyper nämligen alldeles för hårt, så jag har flera gånger dragit med mig chassikontakter när jag med våld dragit loss kontakterna.
Till slut satte jag mig med alla kablarna och böjde ut "ringarna" för signaljorden med en lite flacktång. Dom är nämligen gjorda av ett antal "bleck" som formar den runda ringen. Resultatet blev lite varierande och en del kablar åkte till återvinning istället.
Jag avråder alltså från dessa kablar...
RogerGustavsson skrev:Det är alltså inte kabeln som är problemet utan kontaktdonen? Kan förstås vara så att det är RCA-donen i vissa apparater som har för stor diameter. Rean är väl Neutriks Asien-tillverkade lågprislinje?
LeifB skrev:Har ni något annat förslag än cordial?
LeifB skrev:Båda kablarna har en + - inkopplade.
paa skrev:LeifB skrev:Båda kablarna har en + - inkopplade.
En +- vad?
LeifB skrev:Jag tycker bättre och bättre om de nya högtalare.
Faktiskt har dom börjat att imponera på mig.
Ingen lyssningströtthet alls.
Sitter med ett nöjt leende och lyssnar.
Perfector skrev:LeifB skrev:Jag tycker bättre och bättre om de nya högtalare.
Faktiskt har dom börjat att imponera på mig.
Ingen lyssningströtthet alls.
Sitter med ett nöjt leende och lyssnar.
Jamendåså, du har vunnit högsta vinsten.
Hoppas du är nöjd länge.
LeifB skrev:Perfector skrev:LeifB skrev:Jag tycker bättre och bättre om de nya högtalare.
Faktiskt har dom börjat att imponera på mig.
Ingen lyssningströtthet alls.
Sitter med ett nöjt leende och lyssnar.
Jamendåså, du har vunnit högsta vinsten.
Hoppas du är nöjd länge.
Jag med.. men det brukar sluta med att man inte lyssnar så ofta.
Sedan börjar man om. Dvs byter något i kedjan.
Känner du igen diagnosen?
Perfector skrev:...
Just nu går mina 40 liters supreme MkII av egen tillverkning ...
paa skrev:Perfector skrev:...
Just nu går mina 40 liters supreme MkII av egen tillverkning ...
Har du fått tillgång till originaldokumentationen av Supreme-högtalarna?
Är det Isophon-element i dom?
Perfector skrev:paa skrev:Perfector skrev:...
Just nu går mina 40 liters supreme MkII av egen tillverkning ...
Har du fått tillgång till originaldokumentationen av Supreme-högtalarna?
Är det Isophon-element i dom?
Supreme är mitt namn på eget bygge, inte supreme som dom hete från deras fabrik
Dom heter egentligen Perfector Supreme MkII
LeifB skrev:Perfector skrev:paa skrev:Har du fått tillgång till originaldokumentationen av Supreme-högtalarna?
Är det Isophon-element i dom?
Supreme är mitt namn på eget bygge, inte supreme som dom hete från deras fabrik
Dom heter egentligen Perfector Supreme MkII
Går dom att köpa? Eller har du bara gjort dom till dig själv?
Martin skrev:Det finns ingen seriös högtalarkonstruktör som använder standardstorlek på lådor och filtertabeller eller konjugatlänkar för enskilda högtalarelement. Sorry. Det uppnår ingen högtalares fulla potential oavsett hur dåliga övriga förutsättningar är.
Det är motsvarigheten till att ha konstant gas, 3:ans växel och reglera farten med kopplingen. Jo, bilen går framåt även utan godkänt körkort bakom ratten.
Jag köpte i min ungdom en dansk bok om högtalarkonstruktion tryckt på sidor inscannade från skrivmaskin som jag försökte följa där teorin var lite mer avancerad, med hur man mäter upp thiele/small-parametrar. Jag lärde mig en del av teorin genom den boken men den saknade ändå det viktigaste:
Att verkligheten består av en kombination av frekvensrespons i olika vinklar och elektriska överföringsfunktioner. Det är det viktigaste som skiljer en bra högtalare från en dålig, hur bra man lyckas med att sy ihop detta. Inte vilket fabrikat eller watt på högtalarelement man använder eller hur tjockt internkablage man alltid ska ha fram till järnkärnespolen och talspolen i högtalaren. Det är ett skrap på ytan utan någon djupare reflektion av hur det funkar.
Det är absolut inget fel i att experimentera och vilja lära sig för att det är kul men vad händer med kreativiteten om man inte är intresserad av att lära sig ens grundkursen och sedan år ut och år in försöker tjata in sina ofullständiga pusselbitar från första sidan i boken utan att de passar i något pussel?
Martin skrev:Det finns ingen seriös högtalarkonstruktör som använder standardstorlek på lådor och filtertabeller eller konjugatlänkar för enskilda högtalarelement. Sorry. Det uppnår ingen högtalares fulla potential oavsett hur dåliga övriga förutsättningar är.
Martin skrev:Det är absolut inget fel i att experimentera och vilja lära sig för att det är kul men vad händer med kreativiteten om man inte är intresserad av att lära sig ens grundkursen och sedan år ut och år in försöker tjata in sina ofullständiga pusselbitar från första sidan i boken utan att de passar i något pussel?
LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?
LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?
jonasp skrev:LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?
För basreflex blir det en långsammare avrullning. Basreflexavstämningen ändras också - rörlängden varierar med lådans volym då Helmholz-resonansen är beroende av rörlängd, rördiameter och lådvolym (även flänsning av rören kan kraftigt påverka).
Basen kan gå djupare med den större lådan, men avrullning ser annorlunda ut också. Till varje element och fyllnadsgrad av dämpmaterial finns det i princip bara en volym som är ideal för den kurva man försöker åstadkomma.
Se bilagan som exempel. Jag har förstorat en basreflex låda med en faktor 1.42 (20/14). Rörlängden är densamma. I den större lådan uppstår en svacka vid ca 60 Hz, och en knöl vid ca 33 Hz. Så ja, basen går djupare, men låter det bättre?
Perfector skrev:Om du räknar på 6½ bas med rör 55 mm inner diameter och total längd 130 mm, hur ser det ut då i 20 liter?
(nyfiken)
jonasp skrev:LeifB skrev:Tyvärr har jag inte kunskapen att konstruera
en högtalare. Hur stor betydelse har volymen?
Jag tycker 14 liter i denna konstruktion låter bra.
Om jag ökar till 20 liter.. vad händer då?
Se bilagan som exempel. Jag har förstorat en basreflex låda med en faktor 1.42 (20/14). Rörlängden är densamma. I den större lådan uppstår en svacka vid ca 60 Hz, och en knöl vid ca 33 Hz. Så ja, basen går djupare, men låter det bättre?
jonasp skrev:Perfector skrev:Om du räknar på 6½ bas med rör 55 mm inner diameter och total längd 130 mm, hur ser det ut då i 20 liter?
(nyfiken)
Jag uppskattar frågan!![]()
Nu är denna bas jag hade framme 6". Men det blir så här: avstämningen hamnar på 48.5 Hz! Puckeln i frekvensgången torde kunna skrämma slag till och med på Ivor Tiefenbruns mest hängivna angängare!
gopnik skrev:Att högsta möjliga ljudtryck inte skiljer mer beror på att den tillåtna strömningshastigheten är lägre för den större porten.
paa skrev:gopnik skrev:Att högsta möjliga ljudtryck inte skiljer mer beror på att den tillåtna strömningshastigheten är lägre för den större porten.
Det blir högre tillåten strömningshastighet med två mindre portar eller en slitsport i stället för en port med stor diameter.
jonasp skrev:gopnik, vad har du för rumsstöd och baffel där? 82 dB känslighet är lite i snålaste laget!
LeifB skrev:Men vad gör det att jag måste ta fram ett annat delningfilfter?
LeifB skrev:Kommer frekvenskurvan att påverkas längre upp i registret?
LeifB skrev:Jag får väl bygga en större låda och jämföra den
med den mindre lådan. Samma bredd och samma mått
från överkanten till elementen i den mindre lådan.
Ca 1 meter höga. Öron höjd.
Vad tror ni om basrörets placering?
Samma som i den lilla lådan? Den mynnar ut på baksidan
där diskanten är.
Perfector skrev:Nu sticker jag ut hakan
Kalejdokom skrev:(beklagar att skärmklipp blir gryniga när man bifogar dom som bild):
Kalejdokom skrev:När jag läser den här tråden tänker jag på ett välkänt exempel på hur man kommersiellt använt samma baselement i flera olika lådvolymer och avstämningar, nämligen Carlssons Sonab-modeller från 70-talet:
OD11: 49Hz@10 liter (grön)
OA12: 38Hz@18 liter (gul)
OA14: 30Hz@35 liter (ljusblå)
OA116: 28Hz@45 liter (röd)
Jag har inga t/s-parametrar för de gamla Carlsson-basarna, men det element som tagits fram för ersättning till samtliga ovanstående modeller är B65OA-IV. Ett vanligt simuleringsprogram föreslår optimalt 49Hz@12 liter, alltså lite större än OD11. Det ger -3dB@55Hz.
gopnik skrev:Om man däremot gör lådan större men bibehåller "rak" frekvensgång med mindre vindlingar har man en Chebyshevavstämning. Den ger inte den där nedåtlutande kurvan, men däremot visst rippel på och strax över avstämningen. Eller brukar man räkna även det som en typ av underavstämning? Jag tror inte det, men nu blev jag osäker.
Kalejdokom skrev:När jag läser den här tråden tänker jag på ett välkänt exempel på hur man kommersiellt använt samma baselement i flera olika lådvolymer och avstämningar, nämligen Carlssons Sonab-modeller från 70-talet:
OD11: 49Hz@10 liter (grön)
OA12: 38Hz@18 liter (gul)
OA14: 30Hz@35 liter (ljusblå)
OA116: 28Hz@45 liter (röd)
Jag har inga t/s-parametrar för de gamla Carlsson-basarna, men det element som tagits fram för ersättning till samtliga ovanstående modeller är B65OA-IV. Ett vanligt simuleringsprogram föreslår optimalt 49Hz@12 liter, alltså lite större än OD11. Det ger -3dB@55Hz.
Alla som hört någon (eller flera) av de övriga modellerna inser ju att det visst kan funka med större volym till samma element. Särskilt OA12 är välkänd för riktigt bra basåtergivning. Om de större modellerna finns det delade meningar om hur lyckat det är med så stora volymer, men många tycker nog att OA116 är en riktigt bra högtalare. Fenomenet med att använda "för stor" volym brukar kallas underavstämning - och det har jag själv medvetet nyttjat i flera konstruktioner, men eftersom nivån sjunker flera dB ju mer man underavstämmer och ju längre ner i frekvens man kommer så kan det lätt bli lite mesig och "blurrig" bas även om den kan tyckas gå djupt. Det gäller alltså att hitta en volym och avstämning som passar för applikationen och det man önskar få ut av sin konstruktion. Men det går inte att trolla och tro att man får mer eller djupare bas bara för att man ökar lådans volym.
Här en illustration om hur mycket det skiljer (teoretiskt) mellan de olika Sonab-modellerna, färger enligt spec ovan (beklagar att skärmklipp blir gryniga när man bifogar dom som bild):
Perfector skrev:På ren svenska.
skit på dig.
...
Perfector skrev:...inklusive Danmarks svar på Stig Carlsson som sa...
STDI skrev:@Perfector:
Sist jag ställde en seriös fråga till dig så fick jag följande svar:Perfector skrev:På ren svenska.
skit på dig.
...
Nu ställer jag en seriös fråga igen och hoppas på ett seriöst svar denna gångPerfector skrev:...inklusive Danmarks svar på Stig Carlsson som sa...
Vem är/var Danmarks svar på Stig Carlsson?
jonasp skrev:gopnik skrev:Om man däremot gör lådan större men bibehåller "rak" frekvensgång med mindre vindlingar har man en Chebyshevavstämning. Den ger inte den där nedåtlutande kurvan, men däremot visst rippel på och strax över avstämningen. Eller brukar man räkna även det som en typ av underavstämning? Jag tror inte det, men nu blev jag osäker.
Jag räknar Chebysjev, eller hur man nu stavar det, som en underavstämning, den mest extrema "klassiska" avstämningen. Den kännetecknas av en svacka strax ovanför det lokala maxima innan avrullningen börjar. Avrullningen blir då initialt mycket brantare.
LeifB skrev:Eftersom basreflexröret är flexibelt så kan jag ändra längden.
Det går att ändra längden mellan 150mm-280mm.
Kortare om man kapar det inre eller yttre röret eller båda.
https://www.soundimports.eu/en/monacor-mbr-50.html
LeifB skrev:Längden begränsas av diskantens polstycke.
Så det är svårt att förlänga det speciellt mycket.
Kanske ett par cm.
Perfector skrev:Då rekommenderar jag bestämt att du provar att dra röret i längd med en signal som motsvarar elementets lägsta frekvens tills konen stannar som mycket som möjligt.
Då slipper du jamofladder och får absolut styrning (jag kallar det belastning) av konen. MBR-50 känner jag väl
Perfector skrev:LeifB skrev:Längden begränsas av diskantens polstycke.
Så det är svårt att förlänga det speciellt mycket.
Kanske ett par cm.
Det röret borde för optimal prestanda bli 120 mm långt med innerröret och 130 mm långt om du använder ytterröret.
gopnik skrev:Vänligen stäng av ett av våra konton. Ni får välja nu.
Perfector skrev:LeifB skrev:14 l avstämd till 43hz.
Tycker du att det är underavstämt?
Skulle det bli bättre vid 15 cm minimum eller 12-13 cm?
Jag spelar inte speciellt högt. Så har inte dragit på rejält.
Om du är nöjd, läs då inte vad jag har skrivit utan fortsätt att vara nöjd.
Perfector skrev:Perfector skrev:LeifB skrev:Om jag förstår det rätt så ska röret längd vara 20 cm långt. Det ska ge en frekvensavstämning på 43 hz.
Vad händer om jag kortar det till 12-13 cm?
Högre avstämning, helt klart.
Men, har du provat att spela upp volymen och sett hur konen tenderar till att nå full slaglängd med mindre än angiven effekttålighet.
Det som uppnås med korrekt längd för optimal belastning är högre effekttålighet.
Lådan jag visade i början av tråden hade Samma rör intonerad i 20 liter.
avstämd vid 43 hz.
Att stämma en 12liters låda till 45 hz med långt rör skulle jag aldrig göra, men det är din högtalare och jaghoppas du hittar rätt
Det räcker nu. Sluta sprida din dynga. /red.
Vad är detta för fachistfasoner.
Jag skriver vad jag vill inom forumets ramar och ingen ska komma med rödpenna och leka magister, inte ens du.
Friheten att skriva och tala innebär att alla har rätt att göra sin röst hörd, och att alla andra har rätt att låta bli att läsa och lyssna.
Perfector skrev:Varför, det har funkat i 25 år och såvida inte fysiken har ändrats så funkar det fortfarande.
Att belasta istället för att stämma ger klara fördelar då elementet rör sig mindre och därmed tål mer effekt innan det bottnar (X-max) och talspolen skadas.
Det konstaterades av Sveriges Radios ljudteknikerutbildning i Kramfors när dom skulle bygga högtalare som ett led i utbildningen, och resultatet blev att en 60 W bas belastades med 160 W pulseffekt och som dom sa elementet flinade åt dom
Ingen har nånsin kunnat slå mig på fingrarna att jag skulle ha fel.
Erfarenheten genom arbete har bevisat att det inte är skitprat.
Prova gärna att intonera ett system på mitt sätt så får du se.
jonasp skrev:Perfector skrev:Perfector skrev:Högre avstämning, helt klart.
Men, har du provat att spela upp volymen och sett hur konen tenderar till att nå full slaglängd med mindre än angiven effekttålighet.
Det som uppnås med korrekt längd för optimal belastning är högre effekttålighet.
Lådan jag visade i början av tråden hade Samma rör intonerad i 20 liter.
avstämd vid 43 hz.
Att stämma en 12liters låda till 45 hz med långt rör skulle jag aldrig göra, men det är din högtalare och jaghoppas du hittar rätt
Det räcker nu. Sluta sprida din dynga. /red.
Vad är detta för fachistfasoner.
Jag skriver vad jag vill inom forumets ramar och ingen ska komma med rödpenna och leka magister, inte ens du.
Friheten att skriva och tala innebär att alla har rätt att göra sin röst hörd, och att alla andra har rätt att låta bli att läsa och lyssna.
Kalla mig fascist en gång till så åker du ut. Du är härmed varnad.
jonasp skrev:
Moderatorhatt av: Leif, jag har lovat en lite längre utvikning om hus basreflexavstämning fungerar, den kommer, jag ska bara hitta lite tid för en längre utvikning. Fortsatt trevlig söndag.
petersteindl skrev:jonasp skrev:
Moderatorhatt av: Leif, jag har lovat en lite längre utvikning om hus basreflexavstämning fungerar, den kommer, jag ska bara hitta lite tid för en längre utvikning. Fortsatt trevlig söndag.
Jättebra, jag tänkte börja på att skriva en förklaring, men som sagt, det tar lite tid i anspråk. Nu slipper jag. [ Bild ]
Det jag skulle ha med är förhållandet mellan längd och tvärsnittsarea på basreflexrör som ger basreflexrörets frekvensavstämning.
Sedan kan man komma in på en form av Q-värde på dess avstämning. Det är ju dock sammansatt genom en högre ordningens funktion.
Därefter kan man se till lådans innervolym och elementegenskaper för att beräkna lådans avstämning med frekvens och Q-värde. Det kan ses som hela systemets slutna volyms avstämning. Den finns med i Svantes program Basta.
OBS! Det är två helt skilda saker d v s portens avstämning kontra lådans avstämning.
Sedan kan man titta på elementets avstämningsfrekvens i fri luft kontra portens avstämningsfrekvens. Då kan man se förhållandet i frekvensavstämning mellan port och högtalarelement i fri luft.
Det är bl.a. dessa parametrar jag tittar på vid dimensionering, samt dämpmaterielet i lådan och vad det tillför.
Mvh
Peter
jonasp skrev:Jag noterar att min stavning inte finns med i listan av möjliga transliterationer!Tjebusjof får mig att tänka på Tjernobyl!
LeifB skrev:Alltid undrat vad som försämras med ökad volym?
Några förslag?
Att frekvensen går djupare är ju positivt.
LeifB skrev:
Avståndet mellan högtalarna är 225 cm.
Det är 250 cm till där jag sitter från linjen där bägge högtalarnas front är.
Tycker ni att jag ska ändra något?
LeifB skrev:Jag har ingen aning. Diskanten är inte fasvänd.
12db filter. L2
paa skrev:Högtalare spelar i den akustiska världen, och filterfunktionerna från högtalarelementen måste betraktas i den akustiska dimensionen, inte i den elektriska.
Elementens egna filterfunktioner kombineras med delningsfiltrets filterfunktioner. Om diskanten faller med 12 dB per oktav under sin resonansfrekvens (vilket är troligt) och det kombineras med ett 12 dB/oktavfilter så blir det 24 dB/oktav akustiskt set, och det summerar som ett sådant mot basen, som kan ha en liknande kombination av filterfunktioner.
Jag utgår ifrån att högtalaren i verkligheten utstrålar något som påminner om fjärde ordningens akustiska L-R filter.
LeifB skrev:Jag förmodar att konstruktören som har gjort filtret och lådan har tänkt ut att det ska fungera korrekt.
Jag har inga anmärkningar på ljudet iallafall.
Med min elektronik så får jag ett 3 d ljud som är tillfredställande.
Då bör väl fasen vara rätt?
LeifB skrev:Jag förmodar att konstruktören som har gjort filtret och lådan har tänkt ut att det ska fungera korrekt.
Jag har inga anmärkningar på ljudet iallafall.
Med min elektronik så får jag ett 3 d ljud som är tillfredställande.
Då bör väl fasen vara rätt?
Tangband skrev:LeifB: nu ska jag ge dig ett bra råd![]()
Jag kan rekommendera ett par bra stativ, 50-60 cm höga till högtalarna för ytterligare ljudkvalitetslyft, främst pga 3 orsaker :
1. Med stativ blir det lätt att justera avståndet till högtalarväggen på ett mer exakt sätt .
2. Ställs högtalaren i en bokhylla blir baffelstegsförstärkningen knas , om nu inte seas konstruerat högtalaren för bokhylleplacering, vilket jag inte tror.
3. Ställs högtalaren på en väggbänk kan det bli bra . Det kan även bli dåligt om det skulle visa sig att ljudet blir bättre med en placering längre från högtalarväggen. Stativ under högtalarna ger dig mer frihet. Fixera högtalarna till stativets topplatta med 4 små bollar blutack under varje hörn på högtalaren.
Dessa saker slarvas det med helt i onödan av många . Du kan få väldigt stora ljudkvalitetsförbättringar med en korrekt placering där det låter bäst.
Edit : såg att du redan hade stativ !![]()
RogerGustavsson skrev:Invinkling är ofta att föredra.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Invinkling är ofta att föredra.
Ja, men om konstruktören optimerat allt för icke invinkling utan man ska lyssna lite off axis så kan det bli bättre utan invinkling.
Det beror på, och det beror på mycket, som en person brukar påpeka.
LeifB skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Invinkling är ofta att föredra.
Ja, men om konstruktören optimerat allt för icke invinkling utan man ska lyssna lite off axis så kan det bli bättre utan invinkling.
Det beror på, och det beror på mycket, som en person brukar påpeka.
Ja det kan vara så att det inte ska vara någon invinkling.
Med min elektronik får jag en stor ljudbild med bredd,höjd och djup. Det står inte i beskrivningen hur man ska placera högtalarna. Jag har alltid vinklat in mina tidigare högtalare.
LeifB skrev:Intressant video.
Tror de flesta har nytta av den.
Hur många ställer sina högtalare på fel ställe?
En hel del tror jag.
Kvittar hur mycket pengar man lägger ner på
en stereo när man inte har ett rum som är passande
för att lyssna på musik.
Din tråd blev tråkig efter ett tag då det blev lite tjatigt.
paa skrev:"hög" är för ospecifikt, "lagom hög" är det man ska sträva efter!
LeifB skrev:paa skrev:"hög" är för ospecifikt, "lagom hög" är det man ska sträva efter!
Om högtalaren är något lägre än hälften av takhöjden borde det kunna bli bra med de tidiga reflexerna.
Eller är jag fel ute?
goat76 skrev:LeifB skrev:paa skrev:"hög" är för ospecifikt, "lagom hög" är det man ska sträva efter!
Om högtalaren är något lägre än hälften av takhöjden borde det kunna bli bra med de tidiga reflexerna.
Eller är jag fel ute?
Jag tror det är bättre om du istället utgår ifrån högtalarens optimala höjd mot öronens höjd på lyssningsplats, och sen använder rätt höjd på stativen efter det. Var högtalaren hamnar i förhållande till tak och golv kan jag inte tänka mig ha så värst stor betydelse.
.
LeifB skrev:Mätte precis. Öronhöjden är 110 cm och höjden till diskanten är 107 cm. Jag tycker att höjden på stativen är ok.
Vad tycker ni?
jonasp skrev:LeifB skrev:Mätte precis. Öronhöjden är 110 cm och höjden till diskanten är 107 cm. Jag tycker att höjden på stativen är ok.
Vad tycker ni?
Det blir säkert bra. Höjden är inte superkritisk jämfört med avstånd till bakvägg, öppningsvinkel och invinkling. Hur stark invinkling beror lite på hur spridningsegenskaperna är. Jag föredrar i princip alltid invinkling istället för att lyssna med högtalarna rakt fram. För vissa högtalare kan det passa med mindre invinkling men det har i stort sett alltid den negativa konsekvensen att ljudbilden faller samman om man flyttar sig för mycket i sidled.
@goat76: läste tråden om invinkling och tycker också det är synd att den spårade.
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom, Zam och 207 gäster