Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Varför inte använda pengarna lite mer effektivt och köpa verkligt kapabla, d.v.s. stora, baselement istället? Även ett bara någorlunda genomtänkt 12- eller 15-tumselement gör mos av ett aldrig så sofistikerat 6,5- eller 8-tumselement varje gång.
I-or skrev:Ja, det vill jag också veta. En kul och totalt kompromisslös figur med jättefina Sub1500-element https://www.parts-express.com/jbl-sub1500-15-subwoofer-4-ohm--299-750 som jag mätte upp åt honom för många år sedan. Dessa element lär ha använts i Revel Ultima 15 subwoofer.
Man ska också komma ihåg att han bodde i lägenhet när han köpte in alla 16 element.
I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.
Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".
Belker skrev:I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.
Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".
Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.
I-or skrev:Om du är inne på Ino-spåret så bör du titta på Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 som de största Ino-elementen är baserade på, priset ligger ungefär lika med övriga element som nämnts. Vilka element du än väljer vågar jag nog påstå att de inte kommer att vara den svagaste länken i kedjan.
Kraniet skrev:Inobasen delar inte mer än konen och möjligen magneten med 30W.
Men 30W är ju absolut inget dåligt element. Det är ju dessutom ungefär en tredjedel av priset så ingen bra jämförelse oavsett.
Nedan är en jämförelse mellan Ino W104* och SS 30W4558T00
Röd kurva: W104 i 110 liter netto med 21 Hz avstämning
Svart kurva: 30W i 135 liter netto med 17Hz avstämning
Tjockt streck är tonkurvan i lådan, tunna strecket är maximalt ljudtryck vid xmax och max porthastighet (10m/s)
Har justerat kurvorna så det blir tydligare. W104 har inte så hög känslighet som kurvan skulle antyda.
Kurvorna är utan rumsstöd
Pris på W104 är ca 3000kr
Pris på 30W hos hifikit är 2700
*osäkerhet kring T/S för elementen samt avstämning av låda.
Zappa skrev:I-or skrev:Om du är inne på Ino-spåret så bör du titta på Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 som de största Ino-elementen är baserade på, priset ligger ungefär lika med övriga element som nämnts. Vilka element du än väljer vågar jag nog påstå att de inte kommer att vara den svagaste länken i kedjan.
Kan SB Acoustics SB34NRX75-6 http://www.loudspeakerdatabase.com/SB/SB34NRX75 (i sluten låda) vara ett alternativ?
shifts skrev:I-or: Du talar rätt säkert om Ino-elementen. Har inte fått känslan av att du hade egen erfarenhet av dem förut. Vet du om det du säger nu stämmer eller spånar du?
Jag kan inget om elementkonstruktion och inte heller något om Ingvars element, men har aldrig fått känslan av att endast lindningen är annorlunda mot standardditon. Nu nämnde du dessutom W121X när tråden förut handlade om W104X.
jonasp skrev:W121x har papperskon, 30w-4558t00 har aluminiumkon.
IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.
Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!
Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.
W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".
Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.
Vh, iö
jonasp skrev:
Och vi på faktiskt: ”vem kör med en ensam basmodul, liksom!?”
Belker skrev:I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.
Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".
Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.
JM skrev:Belker skrev:I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.
Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".
Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.
Vid fler än en subas, är det mest ekonomisk, ger lägsta distorsionen (hörnplaceringens SPL förstärkning minskar kravet högtalarelement med hög effekttålighet samt det krävs färre Watt i förstärkaren) samt ger sannolikt inte så många störande resonanser i lyssningspositionen, vid placering i ett/två hörn framtill och baktill. Basarna skall vara i fas och utan tidskompensation. Sannolikt ger olika placering i rummet en tidsskillnad när tryckmax/min stimuleras. Dvs fasskillnader i lyssningspositionen ger fler önskade interferenser och därmed jämnare tonkurva i subbasområdet.
Samma resultat och bättre går att erhålla med alla subbasar invid framväggens hörn men då krävs listigt PEQ/delay av vissa subbasar till en högre peng.
JM
MagnusÖstberg skrev:JM skrev:Belker skrev:Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.
Vid fler än en subas, är det mest ekonomisk, ger lägsta distorsionen (hörnplaceringens SPL förstärkning minskar kravet högtalarelement med hög effekttålighet samt det krävs färre Watt i förstärkaren) samt ger sannolikt inte så många störande resonanser i lyssningspositionen, vid placering i ett/två hörn framtill och baktill. Basarna skall vara i fas och utan tidskompensation. Sannolikt ger olika placering i rummet en tidsskillnad när tryckmax/min stimuleras. Dvs fasskillnader i lyssningspositionen ger fler önskade interferenser och därmed jämnare tonkurva i subbasområdet.
Samma resultat och bättre går att erhålla med alla subbasar invid framväggens hörn men då krävs listigt PEQ/delay av vissa subbasar till en högre peng.
JM
Har inte den där svängen med placering tagits tillräckligt många gånger?
De flesta här håller helt enkelt inte med dig.
Belker skrev:Verkligheten med fyra infraY fram respektive 3 fram och en bak. Ej tidskompenserat. Bakom ca 70 cm från mic. Främre ca 250 cm från mic. Även respektive korrigerat med EQ. Mindre notch krävdes för 3+1, men tappade lite output. Sparade tyvärr inte alla separata L och R för jämförelse.
Belker skrev:3,5 x 4 (längd) x 2.15.
knegen skrev:Belker skrev:3,5 x 4 (längd) x 2.15.
REW tar inte nån större hänsyn till kavitetseffekten så simuleringarna skall tas med en nypa salt. Nivån sticker iväg uppåt under 20 Hz i ditt rum så du badar ju i bas. I ett större otätt rum så hade nivåerna i de flesta fall pekat nedåt under 20 Hz.
jonasp skrev:knegen skrev:Belker skrev:3,5 x 4 (längd) x 2.15.
REW tar inte nån större hänsyn till kavitetseffekten så simuleringarna skall tas med en nypa salt. Nivån sticker iväg uppåt under 20 Hz i ditt rum så du badar ju i bas. I ett större otätt rum så hade nivåerna i de flesta fall pekat nedåt under 20 Hz.
Jag tror Belker visar uppmätta kurvor.
jonasp skrev:Jag tror Belker visar uppmätta kurvor.
JM skrev:MagnusÖstberg skrev:JM skrev:Vid fler än en subas, är det mest ekonomisk, ger lägsta distorsionen (hörnplaceringens SPL förstärkning minskar kravet högtalarelement med hög effekttålighet samt det krävs färre Watt i förstärkaren) samt ger sannolikt inte så många störande resonanser i lyssningspositionen, vid placering i ett/två hörn framtill och baktill. Basarna skall vara i fas och utan tidskompensation. Sannolikt ger olika placering i rummet en tidsskillnad när tryckmax/min stimuleras. Dvs fasskillnader i lyssningspositionen ger fler önskade interferenser och därmed jämnare tonkurva i subbasområdet.
Samma resultat och bättre går att erhålla med alla subbasar invid framväggens hörn men då krävs listigt PEQ/delay av vissa subbasar till en högre peng.
JM
Har inte den där svängen med placering tagits tillräckligt många gånger?
De flesta här håller helt enkelt inte med dig.
Korrekt att många har avvikande åsikt. För att flera har samma åsikt blir det inte rätt. Ingen har bevisat att jag har fel.
Fakta står på min sida.
Multipla vetenskapliga studier bla av Welti finns där mina fakta är hämtade. Jag kommer inte ge mig förrän ni bevisar att Welti mfl och jag har fel.
Egentligen är detta ingen komplicerad fysik.
JM
Belker skrev:Det finns ju en knapp i simuleringen för tätt rum.
Jotack, det är rätt lätt att trycksätta mitt rumTrots det väldigt kort efterklang numera. Rätt mycket absorption, helmholtz och lite eq.
jonasp skrev: Exempelvis integration med topparna. Tas inte upp av Welti. Att ljudtrycket bör falla när man rör sig från topparna tas heller inte upp, eller ens diskuteras.
Dessutom faller metoden platt i rum med variabel takhöjd eller icke-rektangulär golvyta. För den som ska bygga ett lyssningsrum är alltså Welti et al helt värdelös att tillämpa.
Ska man installera ett rum på ett bra sätt måste man mäta och fixa med placering och akustik och sedan mäta igen.
jonasp skrev:JM skrev:MagnusÖstberg skrev:
Har inte den där svängen med placering tagits tillräckligt många gånger?
De flesta här håller helt enkelt inte med dig.
Korrekt att många har avvikande åsikt. För att flera har samma åsikt blir det inte rätt. Ingen har bevisat att jag har fel.
Fakta står på min sida.
Multipla vetenskapliga studier bla av Welti finns där mina fakta är hämtade. Jag kommer inte ge mig förrän ni bevisar att Welti mfl och jag har fel.
Egentligen är detta ingen komplicerad fysik.
JM
Welti försöker inte ens lösa alla problem som man vill lösa med placering av basmoduler. Jämnast frekvensgång på alla sittplatser är en sak man kan optimera efter. Det finns fler. Exempelvis integration med topparna. Tas inte upp av Welti. Att ljudtrycket bör falla när man rör sig från topparna tas heller inte upp, eller ens diskuteras.
Dessutom faller metoden platt i rum med variabel takhöjd eller icke-rektangulär golvyta. För den som ska bygga ett lyssningsrum är alltså Welti et al helt värdelös att tillämpa.
Ska man installera ett rum på ett bra sätt måste man mäta och fixa med placering och akustik och sedan mäta igen.
knegen skrev:60cm från vägg och odämpat.
jonasp skrev:knegen skrev:60cm från vägg och odämpat.
Tar man bara bakväggen i beaktande borde 60 cm ge en ganska rejäl utsläckning vid 145 Hz ca - det var denna jag saknade i din graf, och därför jag frågade. Är topparna dedikerade toppar eller fullregisterhögtalare? Om de rullar av under 80 Hz även utan filter kan du testa assymetrisk delning 18/30 eller t o m 24/36.
Kraniet skrev:Här är en tråd om W121 och de nyare W121x
viewtopic.php?f=20&t=67377&hilit=w121
Såhär skriver öhman om elementet i relation till Scan-Speak 32W/4878T00IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.
Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!
Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.
W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".
Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.
Vh, iö
I-or skrev:Jag kollade just den Klippel-uppmätta linjäriteten för 32W/4878T00 och den är klart bättre (framför allt i symmetrin) än lillebror till 30W/4558T00, 26W/4558T00, men knappast så mycket att det rättfärdigar det enorma prispåslaget relativt 30W/4558T00.
https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-32w-4878t00-subwoofer
https://audioxpress.com/article/test-bench-scan-speak-discovery-26w-4558t00-10-aluminum-cone-subwoofer
Kraniet skrev:W104 kostar ju inte speciellt mycket mer än L26Roy
Men de är ju förstås lite svåra att köpa
Men jag undrar om inte Dayton ger mest valuta för pengarna.
Kan vara värt också att komma ihåg att en korrekt utformad basreflexlåda ger mycket högre ljudtryck till lägre dist än en sluten låda. Inom området där porten är verksam förstås.
Ett tips är att fundera över:
Hur stora lådor du kan acceptera
Hur många lådor du kan/vill ha
Vilken lägsta frekvens du vill kunna återge
Vilket ljudtryck du behöver
Hur mycket pengar du vill spendera
Är storleken på låda inte en faktor är det förmodligen basreflex du vill bygga om ekonomi är en avgörande faktor.
Efter detta kan du börja leta efter element som passar in på de kriterierna.
I-or skrev:För att sammanfatta och inga missförstånd ska råda: W121x och 30w-4558t00 har både likheter och olikheter. Elementen har olika egenskaper eftersom resistans, kraftfaktor, induktans och rörlig massa skiljer sig åt och eventuellt finns det skillnader i upphängningen också. Däremot lär den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten (någonstans i närheten av xmax) inte lär skilja sig speciellt mycket mellan de båda elementsyskonen.
jonasp skrev:Vad synd. Jag har hittat lite Klippel-data på en del andra element från Dayton, och de uppvisar i några fall hyfsat imponerande linjäritet i motorsystemet. Utmaningen blir kanske av lite större dignitet när man väl får för sig att designa med en linjär slaglängd om 28 mm t-t... men jag har tyvärr också fått bilden att Dayton-elementen kan vara både extremt bra och ganska dåliga.
DVD-ai skrev:I-or skrev:För att sammanfatta och inga missförstånd ska råda: W121x och 30w-4558t00 har både likheter och olikheter. Elementen har olika egenskaper eftersom resistans, kraftfaktor, induktans och rörlig massa skiljer sig åt och eventuellt finns det skillnader i upphängningen också. Däremot lär den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten (någonstans i närheten av xmax) inte lär skilja sig speciellt mycket mellan de båda elementsyskonen.
W121x tror jag har 50mm p-p slagläng som Xmec om något...
Jag har testat att flytta konen så långt ut och in som jag kan och vågar med handkraft på ett fritt element.
Nu var det skitsvårt att göra detta utåt och samtidigt mäta med rimlig trovärdighet... så med reservation för att det kan vara väldigt fel så tyckte jag mig kunna mäta upp i alla fall 23mm utåt men samtidigt 24mm innåt.
Spolen lämnade aldrig gapet helt och hur mycket som var kvar i, det gick ej att se.
Detta var på ett ur lådan helt nytt element och möjligen är det så att ett inspelat skulle nå 25mm+/- med rimlig handkraft.
Gällande kon, domen,spindel och upphängningen så är den inte samma mellan w121 och w121x.
Mellan w30 och w121 så verkar i alla fall domen, kon och upphängning skilja.
W121x tycks ha en låg mekanisk dämpning och gungar ganska länge med låg frekvens efter att man knackat på konen.
Det var några av mina observationer
Värt att nämna är att jag har varit närvarande när det har spelats både w121 och w121x till bottning mer än en gång och att konslaget uppskattningsvis lär ligga på minst 5cm då.
Och att det låtit väldigt bra och egentligen inte låtit någonting alls direkt innan det tagit emot...(Då låter det först grötigt och om man pressar mer så kommer det berömda klonket)
Testat med både musik och med skumma infratoner eller svep så att man hört hur lite elementen låter utöver det dom ska.
Running the driver in free air with sine waves indicates that it is capable of nearly twice as much stroke as the Xmax would indicate, before losing it completely. A value of about 18-20 mm one way seems like a good value for "useful" excursion, after which the output quickly distorts heavily.
I-or skrev:DVD-ai skrev:I-or skrev:För att sammanfatta och inga missförstånd ska råda: W121x och 30w-4558t00 har både likheter och olikheter. Elementen har olika egenskaper eftersom resistans, kraftfaktor, induktans och rörlig massa skiljer sig åt och eventuellt finns det skillnader i upphängningen också. Däremot lär den någorlunda linjära luftpumpningskapaciteten (någonstans i närheten av xmax) inte lär skilja sig speciellt mycket mellan de båda elementsyskonen.
W121x tror jag har 50mm p-p slagläng som Xmec om något...
Jag har testat att flytta konen så långt ut och in som jag kan och vågar med handkraft på ett fritt element.
Nu var det skitsvårt att göra detta utåt och samtidigt mäta med rimlig trovärdighet... så med reservation för att det kan vara väldigt fel så tyckte jag mig kunna mäta upp i alla fall 23mm utåt men samtidigt 24mm innåt.
Spolen lämnade aldrig gapet helt och hur mycket som var kvar i, det gick ej att se.
Detta var på ett ur lådan helt nytt element och möjligen är det så att ett inspelat skulle nå 25mm+/- med rimlig handkraft.
Gällande kon, domen,spindel och upphängningen så är den inte samma mellan w121 och w121x.
Mellan w30 och w121 så verkar i alla fall domen, kon och upphängning skilja.
W121x tycks ha en låg mekanisk dämpning och gungar ganska länge med låg frekvens efter att man knackat på konen.
Det var några av mina observationer
Värt att nämna är att jag har varit närvarande när det har spelats både w121 och w121x till bottning mer än en gång och att konslaget uppskattningsvis lär ligga på minst 5cm då.
Och att det låtit väldigt bra och egentligen inte låtit någonting alls direkt innan det tagit emot...(Då låter det först grötigt och om man pressar mer så kommer det berömda klonket)
Testat med både musik och med skumma infratoner eller svep så att man hört hur lite elementen låter utöver det dom ska.
Tack för informationen.
Jag vill dock poängtera att Scan Speaks data anger att hc = 33 mm och hg = 8 mm för "magnetsystemidentiska" 30W/4558T00 och xmax anges följaktligen till 12,5 mmp. En i viloläge symmetriskt positionerad spole lämnar då gapet helt vid en förskjutning om 12,5+8 = 20,5 mm. Spolen skulle förvisso kunna vara aningen högre i W121x, men inte mycket eftersom man då minskar xmech (som ligger på 56 mmpp för 30W/4558T00).
En annan sak är även att man nästan alltid överdriver den verkliga förskjutningen när man okulärbestämmer en vibrerande rörelse.
Kraniet skrev:Håller vi oss till det Öhman skriver i manifestet så landar det ungefär på pX-4 eller pY-2 till pi60.
pX-2 anges ge ett ljudtryck i rum på minst 120 dB från 18 Hz.
Jag tycker den siffran låter lite hög. I simulering av de T/S som florerat på forumet får jag det till ca 114 dB för pX-2 och såldes 120 dB för pX-4.
pi60 anges kunna ge ut 114 dB från 100 Hz upp.
I biosammanhang ska har man förut sagt att LFE ska klara minst 115 dB, eller 20 dB (+10 dB plus 10 dB headroom) mer än frontarna.
Så man kan ju se det lite från olika håll beroende på hur högt man tror man vill spela. Själv har jag sällan mer än ca 75 dB vid filmtittning. Men trots det räcker mina två slutna lådor med femtontummare inte alltid till. De motsvarar två 30W i pumpförmåga.
Men två 30W i 125-150 liter basreflex kan ju kanske vara nåt?
Simulerar tex enligt nedan:
125 liter netto, 18 Hz, med rumsskurva (20Hz/0,52 och 29Hz/0,37)
DVD-ai skrev:Jo det är jag med på, om vi nu leker med tanken att Xmech ligger på 50mm för w121x (och inte Xmax även om man nu anser elementet låta så bra att Xmech är användbart).
Ja då är det väll inte helt omöjligt att spolen är just längre och att detta i kombination med övriga val i motorns och rörliga delarnas uppbyggnad för detta gynnsamt för någon egenskap Ingvar önskat sig ?
Hur vet du förresten att motorsystemet är identiskt mellan Ino w121x och SS W30 ?
Ja detta är inte precisa mätningar utan är gjorda med en linjal och mätt mellan konens yttre kant och bordet elementet låg på.
Det var ej heller min avsikt att mer än att bilda mig en uppfattningen
Gällande det visuella intrycket så brukar jag oftast uppleva det tvärtom, att konen rör sig mindre än vad den egentligen göra.
Men om man vill visuellt göra en bedömning så är det bäst att spela upp en ren sinus på 5Hz så kan du klart och tydligt se vad elementen gör.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 212 gäster