Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.
Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!
Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.
W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".
Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.
Vh, iö
jonasp skrev:
Och vi på faktiskt: ”vem kör med en ensam basmodul, liksom!?”
Belker skrev:I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.
Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".
Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.
JM skrev:Belker skrev:I-or skrev:Visst, det är en bra idé av modala skäl. Alla vill dock inte ha basmoduler överallt i rummet och oftast brukar folk tycka att två får räcka. Ställer man upp dem framför/bakom lyssningspositionen med normal lyssningspositionsplacering kan man ofta få till en jämn frekvensgång som kräver minimal ekvalisering och dessutom ofta "åt rätt håll" d.v.s. nedåt i nivå.
Om man fortfarande vill lusa ned lyssningsrummet med 8 stycken 8-tumsbestyckade basmoduler, så kan man i kraft av den totalt sett stora luftpumpningskapaciteten nöja sig med enheter med rimligt bra prestanda och likaledes rimligt lågt pris. Om man vänder på det och inte har några övriga begränsningar kan man förstås bygga 24 "rimlighetsbasmoduler" istället för 8 "finmoduler".
Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.
Vid fler än en subas, är det mest ekonomisk, ger lägsta distorsionen (hörnplaceringens SPL förstärkning minskar kravet högtalarelement med hög effekttålighet samt det krävs färre Watt i förstärkaren) samt ger sannolikt inte så många störande resonanser i lyssningspositionen, vid placering i ett/två hörn framtill och baktill. Basarna skall vara i fas och utan tidskompensation. Sannolikt ger olika placering i rummet en tidsskillnad när tryckmax/min stimuleras. Dvs fasskillnader i lyssningspositionen ger fler önskade interferenser och därmed jämnare tonkurva i subbasområdet.
Samma resultat och bättre går att erhålla med alla subbasar invid framväggens hörn men då krävs listigt PEQ/delay av vissa subbasar till en högre peng.
JM
MagnusÖstberg skrev:JM skrev:Belker skrev:Det här har avhandlats massor av gånger, men ändå; ska man sätta delay på basarna bakom sig? Säg att de hamnar ”bakom soffan”. De främre är vid framväggen, 2-3 meter från lyssningsplats.
Vid fler än en subas, är det mest ekonomisk, ger lägsta distorsionen (hörnplaceringens SPL förstärkning minskar kravet högtalarelement med hög effekttålighet samt det krävs färre Watt i förstärkaren) samt ger sannolikt inte så många störande resonanser i lyssningspositionen, vid placering i ett/två hörn framtill och baktill. Basarna skall vara i fas och utan tidskompensation. Sannolikt ger olika placering i rummet en tidsskillnad när tryckmax/min stimuleras. Dvs fasskillnader i lyssningspositionen ger fler önskade interferenser och därmed jämnare tonkurva i subbasområdet.
Samma resultat och bättre går att erhålla med alla subbasar invid framväggens hörn men då krävs listigt PEQ/delay av vissa subbasar till en högre peng.
JM
Har inte den där svängen med placering tagits tillräckligt många gånger?
De flesta här håller helt enkelt inte med dig.
Belker skrev:Verkligheten med fyra infraY fram respektive 3 fram och en bak. Ej tidskompenserat. Bakom ca 70 cm från mic. Främre ca 250 cm från mic. Även respektive korrigerat med EQ. Mindre notch krävdes för 3+1, men tappade lite output. Sparade tyvärr inte alla separata L och R för jämförelse.
Belker skrev:3,5 x 4 (längd) x 2.15.
knegen skrev:Belker skrev:3,5 x 4 (längd) x 2.15.
REW tar inte nån större hänsyn till kavitetseffekten så simuleringarna skall tas med en nypa salt. Nivån sticker iväg uppåt under 20 Hz i ditt rum så du badar ju i bas. I ett större otätt rum så hade nivåerna i de flesta fall pekat nedåt under 20 Hz.
jonasp skrev:knegen skrev:Belker skrev:3,5 x 4 (längd) x 2.15.
REW tar inte nån större hänsyn till kavitetseffekten så simuleringarna skall tas med en nypa salt. Nivån sticker iväg uppåt under 20 Hz i ditt rum så du badar ju i bas. I ett större otätt rum så hade nivåerna i de flesta fall pekat nedåt under 20 Hz.
Jag tror Belker visar uppmätta kurvor.
jonasp skrev:Jag tror Belker visar uppmätta kurvor.
JM skrev:MagnusÖstberg skrev:JM skrev:Vid fler än en subas, är det mest ekonomisk, ger lägsta distorsionen (hörnplaceringens SPL förstärkning minskar kravet högtalarelement med hög effekttålighet samt det krävs färre Watt i förstärkaren) samt ger sannolikt inte så många störande resonanser i lyssningspositionen, vid placering i ett/två hörn framtill och baktill. Basarna skall vara i fas och utan tidskompensation. Sannolikt ger olika placering i rummet en tidsskillnad när tryckmax/min stimuleras. Dvs fasskillnader i lyssningspositionen ger fler önskade interferenser och därmed jämnare tonkurva i subbasområdet.
JM
Korrekt att många har avvikande åsikt. För att flera har samma åsikt blir det inte rätt. Ingen har bevisat att jag har fel.
Fakta står på min sida.
Multipla vetenskapliga studier bla av Welti finns där mina fakta är hämtade. Jag kommer inte ge mig förrän ni bevisar att Welti mfl och jag har fel.
Egentligen är detta ingen komplicerad fysik.
JM
Belker skrev:Det finns ju en knapp i simuleringen för tätt rum.
Jotack, det är rätt lätt att trycksätta mitt rumTrots det väldigt kort efterklang numera. Rätt mycket absorption, helmholtz och lite eq.
jonasp skrev: Exempelvis integration med topparna. Tas inte upp av Welti. Att ljudtrycket bör falla när man rör sig från topparna tas heller inte upp, eller ens diskuteras.
Dessutom faller metoden platt i rum med variabel takhöjd eller icke-rektangulär golvyta. För den som ska bygga ett lyssningsrum är alltså Welti et al helt värdelös att tillämpa.
Ska man installera ett rum på ett bra sätt måste man mäta och fixa med placering och akustik och sedan mäta igen.
jonasp skrev:JM skrev:MagnusÖstberg skrev:
Korrekt att många har avvikande åsikt. För att flera har samma åsikt blir det inte rätt. Ingen har bevisat att jag har fel.
Fakta står på min sida.
Multipla vetenskapliga studier bla av Welti finns där mina fakta är hämtade. Jag kommer inte ge mig förrän ni bevisar att Welti mfl och jag har fel.
Egentligen är detta ingen komplicerad fysik.
JM
Welti försöker inte ens lösa alla problem som man vill lösa med placering av basmoduler. Jämnast frekvensgång på alla sittplatser är en sak man kan optimera efter. Det finns fler. Exempelvis integration med topparna. Tas inte upp av Welti. Att ljudtrycket bör falla när man rör sig från topparna tas heller inte upp, eller ens diskuteras.
Dessutom faller metoden platt i rum med variabel takhöjd eller icke-rektangulär golvyta. För den som ska bygga ett lyssningsrum är alltså Welti et al helt värdelös att tillämpa.
Ska man installera ett rum på ett bra sätt måste man mäta och fixa med placering och akustik och sedan mäta igen.
knegen skrev:60cm från vägg och odämpat.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Dompan och 28 gäster